Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkkejä päiviin, jolloin on järkyttävän väsynyt, mutta pitää jaksaa pienen lapsen kanssa?

Vierailija
01.10.2020 |

Välillä kaksivuotiaani nukkuu ihan hyvin yön, mutta välillä heräilee tunnin välein. Sellaisten öiden jälkeen olen itse niin väsynyt, että en meinaa pysyä hereillä päivällä, pyörryttää, oksettaa, päätä särkee, ja nukahtelen istualteen ruokapöytään. Olen lapsen kanssa kotona, mies pitkät päivät töissä. Ja pitäisi keksiä keinoja miten selvitä lapsen kanssa tällaisista päivistä. Kahvi ja ulkoilu ei auta ja lapsi ei suostu hetkeäkään katsomaan mitään piirrettyjä tai vastaavia. Jos olen pirteä niin suostuu välillä leikkimään yksin leluillaan, mutta jos lapsi aistii, että olen vähänkin väsynyt, niin ei suostu pientäkään hetkeä leikkimään yksin edes niin, että istun siinä ihan vieressä.

En varmaan ole ainoa äiti, joka on välillä väsynyt, joten olisiko kellään antaa vinkkejä millä selvitä tällaisista päivistä?

Kommentit (265)

Vierailija
21/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonompi juttu, jos ei lapsi halua nukkua päikkäreitä tai katsoa puoltakaan tuntia lastenohjelmia... Sitten en oikein keksi muuta kuin ulkopuolisen avun.

Nukahtelin itse kesken kirjan lukemisen lapsille, kun he olivat 2-3-vuotiaita. Lapset menivät sittemmin hoitoon, mä palasin töihin ja havahduin joskus siihen, että olin torkahtanut istualleni päätteen eteen. Myöhemmin todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta ja sen jälkeen myös raudanpuuteanemia. Että jos uupumus ei hellitä edes kunnolla nukutun viikonlopun jälkeen (mies ottaa vastuun lapsesta), niin kannattaa käydä verikokeissa.

Vierailija
22/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ratkaisu oli vaan kauhea kahvimäärä. Kotia en siivonnut ollenkaan. Ei kai siinä muu auta kuin koittaa vähentää kaikki muut vastuut, vetää piristeitä ja houkutella lapsi vaikka piirrettyjen pariin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leikit karhua. Leikki menee niin että lapsi rakentaa majan sun ympärille kun köllöttelet lattialla. Majan voi rakentaa peitoista ja tyynyistä. Lopuksi voitte vaikka katsoa jotain piirrettyjä siinä lattialla pötkötellen.

Ei taida 2-vuotiaalta onnistua vielä?

Vierailija
24/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvatulpat ja niiden päälle kuulosuojaimet. Sitten lapsi omaan sänkyynsä lepäämään ilman mitään millä se voisi vahingoittaa tai kuristaa itseään. Sitten menet parin oven taakse tai vaikka autoon nukkumaan.

Lisäksi voit miettiä sitä onko liian voimakas hoivavietti mahdollista. Jos on, sitten mieti miten sen voisit itsestäsi tunnistaa.

Lapsia on kasvatettu historian alkuhämäristä lähtien milloin mitenkin. Nykyisenkaltainen ylilyöty hoivaaminen ja holhoaminen on vain vuosikymmeniä vanha juttu.

Vierailija
25/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei parin vuoden univaje katoa jos saa joskus yhden yön nukkua.

Vierailija
26/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei auta kuin päivä kerrallaa, tunti kerrallaan selvitä. Tai sitten pyydät neuvolasta kotipalvelun apua, että vievät vaikka lasta ulos kerran pari viikossa että voit nukkua.

Onko lasta tutkittu, miksi heräilee? Allergiat, refluksi, neurologiset syyt poissuljettu?

Vierailija
27/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota päikkärit silloin kun lapsikin nukkuu. Se oli mun tärkein selviytimiskeino taaperon kanssa. 

Vierailija
28/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laitoin patjan lattialle, ja torkuin siinä. Välillä lapsi kiipeili päällä ja näytti temppuja, mutta sai siinä jotain minuutteja nukuttuakin. Jotkin pikku kakkosen näytellyt lasten ohjelmat myös upposi meillä, vaikkei piirretyistä välittänyt. Esim. Nalle -nimistä ohjelmaa tykkäsi välillä katsella.

Sitten, jos ei torkahtaminen onnistu, kiskoo vain itsensä ulos. Se virkistää edes hetkeksi.

Vierailija
29/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo oli hirveää aikaa. Jotenkin sitä oli ihan ylivirittynyt yliväsymyksestä, ettei pystynyt nukkumaan kunnolla edes silloin, kun puoliso hoiti yöheräämiset ja aamun. Ja, jos taapero sattuikin nukahtamaan päiväunille, itse koki jonkin ihmeellisen virkistymisen eikä millään saanut unta samaan aikaan.

Vierailija
30/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkääkö lapsi piirtää/värittää? Tehdä palapelejä? Onko jotain sellaisia satuja jotka olisi CD:llä ja voisitte yhdessä kuunnella ja katsella kirjaa? Eikö lapsi viihdy piirrettyjen parissa silloinkaan jos sinä istut vieressä?

Yritän vaan keksiä juttuja joita olisi helppo tehdä väsyneenä... Vähentäisin kaikkea ylimääräistä rasitusta, esim ruoka mahdollisimman helppoa, vaikka eineksiä jos on sellaisia mitkä maistuvat jne.

Jaksamista.

Vierailija
31/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin energinen lapsi tarvitsee virikkeitä ja toisten lasten seuraa. Minkä takia pitää välttämättä hoitaa kotona? Lapset viihtyvät päiväkodeissa, ja nukkuvat yönsä paremmin, kun päivällä on ollut mielekästä puuhaa. Koko perhe voi paremmin.

En voi ymmärtää näitä marttyyrivanhempia.

t. kolmen jo lähes aikuisen äiti 

Vierailija
32/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lepäät ja nukut aina, kun teillä on lepohetki. Itseä virkisti herkut. Onneksi tuli liikuttuakin paljon.

Vierailija
33/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin tullut hulluksi jos olisi vielä taaperoiden kanssa pitänyt heräillä öisin. Olen päässyt helpolla koska molemmat lapset olivat hyviä nukkumaan, osasivat leikkiä/viihtyä yksinkin jo vauvana ja myös mies/isä oli todella osallistuva isä vaikka olikin töissä 8-17/18. Sain siis tarvittaessa iltaisin ja viikonloppuisin omaa aikaa. Tyttö nukkui päiväunet 4v asti ja minä nukuin myös usein hänen kanssaan. Poika lopetti päiväunet heti kun täytti 2v mutta oli sellainen rauhallinen itsekseen leikkijä että ihan sama vaikka olisin torkkunut sohvalla. Molemmat myös jaksoivat keskittyä lastenohjelmiin niin siinä sai puuhailla omia tunnin helposti.

Tosiaan kannattaa mennä verikokeisiin varmuuden vuoksi. Mies ottakoon enemmän vastuuta että saat nukkua ja omaa aikaa. Lasta voi myös opettaa ja totuttaa leikkimään yksin koska äiti ei ole mikään seuraneiti 24/7. Pihalla kannattaa antaa lapsen juosta ja riehua ja sitten maha täyteen ruokaa niin luulisi että pystyy katsomaan piirrettyjä rauhassa edes hetken.

Vierailija
34/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse laitoin patjan lattialle, ja torkuin siinä. Välillä lapsi kiipeili päällä ja näytti temppuja, mutta sai siinä jotain minuutteja nukuttuakin. Jotkin pikku kakkosen näytellyt lasten ohjelmat myös upposi meillä, vaikkei piirretyistä välittänyt. Esim. Nalle -nimistä ohjelmaa tykkäsi välillä katsella.

Sitten, jos ei torkahtaminen onnistu, kiskoo vain itsensä ulos. Se virkistää edes hetkeksi.

Jotain hämäriä muistikuvia lattialla nukkumisesta kun lapset katsoo muumeja. Ihana 3-vuotias antoi äidin nukkua kun vauva oli päiväunilla. Hirveää aikaa.

Vierailija
35/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi kerhoon tms muutamaksi tunniksi, sellaiseen jonne voit jättää hänet ilman äitiä. Meillä oli kaksivuotiaasta eteenpäin sellainen ilmainen kaupungin aamupäiväkerho, jonne sai hakea paikkaa. Sitten menet kotiin nukkumaan, silmämaskin/pimennysverhojen ja korvatulppien kanssa. Kahvia kannattaa ennemmin vähentää kuin lisätä. Toinen vaihtoehto päiväkoti, aloita itse töissä vaikka vajaalla työajalla ja pidä joustavat työajat sekä hoitoajat. Näin voit päivistä riippuen jatkaa unia aamulla kun mies vie lapsen, tai nukkua torkut iltapäivällä ennen lapsen hakua. Kysele myös tutuilta tai naapurin koululaisilta muutaman tunnin lapsenvahtia. Teini vahtii lasta kotona tai tutussa puistossa tunnin pari ja sinä nukut. Tai ainakin lepäät. 

Ja kuten joku jo sanoikin, kannattaa selvittää myös ne syyt miksi taapero heräilee ja voiko jotain parantaa nukkumisympäristössä tai lapsen terveydessä. Joskus auttaa, jos lapsi nukkuu samassa huoneessa kuin vanhemmat, ei tule yöitkuja eikä kenenkään tarvitse juoksennella ympäri kämppää yöllä. Itse ottaisin lapsen vaikka viereen, jos vaan silloin saatais nukuttua. Ja miehen hoitovuorolla jos hotelliin ei ole varaa, mene omille vanhemmillesi tai kaverillesi yöksi. Hätätilanne.

Vierailija
36/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoilu. Se piristää niin paljon. Sen avulla itse selvisin raskaista päivistä. Myös tuon ikäiselle sopisi jo kerho mihin lapsi jää pariksi tunniksi ja itse voit nukkua tai levätä sen ajan. 

Vierailija
37/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun keino huono mutta toimiva: energiajuomaa pahimpaan väsymykseen.

Vierailija
38/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä lapsi alkoi vasta päälle 6 vuotiaana nukkumaan kokonaisia öitä. Kaksi vuotiaaksi asti herätti kymmeniä kertoja yössä. Ja puoliso yöt töissä + aamun ja päivän nukkui. Hieman raskaaksi kävi, mutta selvittiin!

Puoliso vaan jeesaamaan voimavarojen mukaan, ei työ ole syy skipata lastenhoitohommia. 1-2 tuntia kun katsoo lasta ja SÄ nukut! Muista myös turvautua sukulaisten apuun mikäli hoitojeesiä tarjoavat. Ei tarvi olla "superäiti" joka kaiken hoitaa yksin. Terveellinen ruoka ja ulkoilu helpottaa myös sekä positiivinen ajatus siitä että kyllä se lapsi kasvaa ja alkaa ennemmin tai myöhemmin nukkumaan.

Vierailija
39/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka väsyttää aivan älyttömästi, joskus se ratkaisu on kuitenkin lähteä johonkin kotoa. Itse kävin aamupäivisin taaperon kanssa uimahallissa yleensä pari kertaa viikossa. Lapseni jaksoi polskia pienten kahluualtaassa aivan loputtomiin kylpyankkojensa kanssa ja sitten istuimme vielä saunassa. Lopuksi mehut ja voileivät uimahallin kahviossa.

Vaikka lastani ei muuten saanut millään päiväunille, uintipäivinä hän nukkui kotiin päästyään sikeästi ja minä siinä vieressä myös.

Toinen pelastus oli muskari. Siellä se oma uupumus tavallaan unohtui ja lapsi sai purkaa energiaansa. Käveltiin leikkipuiston kautta kotiin ja siellä lapsi sai keinua ja laskea mäkeä. Usein uni tuli senkin jälkeen.

Vierailija
40/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kamalaa, kun lapsi ei nuku kunnolla. Välillä oli väsynyttä menoa meilläkin, mutta se oli niin kamalaa, että tein kaikkeni, jotta lapset nukkuvat yönsä hyvin. Ja pääsääntöisesti he niin tekivät, kun asiaan oikein satsattiin.

Eli:rytmi arkeen, jokaiseen päivään. Aamulla herätään, aina suurin piirtein samaan aikaan. Joka päivään ulkoilua, mielellään kahdesti, myös sateella. Säännöllinen ateriarytmi: aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Ei karkkeja, limsoja tai muutakaan sokerimättöä arkeen eikä edes joka pyhäänkään. Telkkariakin säästeliäästi eikä ennen nukkumaanmenoa mitään sinivaloa/ruutuja. Illalla kylpy. Joka ilta. Luetaan iltasatu, joka ilta samat rutiinit. Joka päivään pitäisi saada myös ainakin yhdet hyvät naurut, yhdessä.

Ja yöllä sitten nukutaan, viileähkössä huoneessa pauton alla mieluiten melko pimeässä huoneessa.

Kun tätä jaksaa ylläpitää, nukutaan yöt hyvin. Tsemppiä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yhdeksän