Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko päässyt liiallisesta empatiasta?

Vierailija
25.03.2023 |

Uuvun usein, kun ihmiset kaatavat minulle ongelmansa ja tunteet , joita eivät itse osaa käsitellä.

Oletko saanut kuluttavien ihmissuhteiden dynamiikkaa muutettua vai pitääkö ne vain lopettaa?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin kaikki kuluttavat ihmissuhteet enkä ole ikävöinyt kertaakaan

Vierailija
2/21 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

liika empatia on täällä palstallakin usein häirinnyt minua

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä osaan nykyään olla kuormittumatta muiden ongelmista. En osaa sanoa miksi. Kai siinä on se, että on itsellänikin ollut kaikenlaista. Olen jotenkin oppinut ajattelemaan että kaikilla on jotain. Ihan niillä hyvin menevilläkin perheillä. Että ei niitä tarvitse mielessä paisutella, olla vain läsnä.

Vierailija
4/21 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

liiasta välittämisestä? empatia on puhtaasti ihmisten ja tilantiden käsityskykyä sitä ei voi olla liikaa

Vierailija
5/21 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen empaattinen, mutta koen pystyväni paremmin säätelemään sitä. Liian kuluttavat ihmissuhteet olen lopettanut. En jaksa, että minua kohdeltiin kuin roskaämpärinä ja jos en ollut toisten mieleen, niin kuin roskaa. Mua auttaa sen sisäistäminen, että en ole vastuussa muiden ihmisten elämänkulusta. Aikuisen ihmisen tulee itse miettiä mitä elämällään tekee ja miten eri tilanteissa toimii ja ottaa siitä vastuu.

Vierailija
6/21 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

liiasta välittämisestä? empatia on puhtaasti ihmisten ja tilantiden käsityskykyä sitä ei voi olla liikaa

Kyllä silloin, jos ei saa empatiaa, mutta väsyy ollessaan empaattinen ja kuunteleva. Ei kenenkään tehtävä ole olla pelkästään kuuntelija ja ymmärtäjä.

Vierailija
7/21 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Paljon olen lukenut ongelmasta ja tiedostan sen syyt ja miten se näkyy nykyhetken tilanteissa, mutten osaa ratkaista sitä.

Vierailija
8/21 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haluaisin. Olen silti ratkaisukeskeinen.

Vierailija
9/21 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä voi olla liikaa, jos sen takia ajautuu kuluttaviin ihmissuhteisiin ja joutuu hyväksikäytetyksi.

Vierailija
10/21 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että ongelmasi on "liiallinen empatia", vaan jokin muu.

Monille tietyt käsitteet/sanat ovat vain sanoja.

Esim. Kiitos ja anteeksi eivät tarkoita mitään ja olen huomannut että jotkut ilmentevät empaattisuuttaan olematta sitä kuitenkaan.

Vaikka olisit todella empaattinen, niin en usko että se on yksistään mikään ongelma.

Ehkä sun ei nyt pidä huolehtia muista, vaan itsestäsi olkoon kyse mistä tahansa?

Mulle ainakin tulee mieleen että sen sinä olet unohtanut. Olet unohtanut huolehtia itsestäsi, ehkei se ole ollut tarpeeksi mahdollista, mutta koska voit syystä tai toisesta huonosti niin et oikein jaksa.

Vierailija
11/21 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marika Vepsäläinen: Irti överiempatiasta

Aistitko herkästi toisten tunteita ja eläydytkö niihin voimakkaasti? Jos koet, että joudut sopeutumaan muiden tunteisiin ja ottamaan niistä vastuuta, saatat olla överiempaattinen.

Kun keskittyy jatkuvasti siihen, mitä muissa tapahtuu, omat tunteet ja tarpeet jäävät sivuun. Silloin on vaarana jumiutua kiltin kannattelijan rooliin. Jos elää toisten tunteiden ehdoilla, ennen pitkää yhteys itseen katkeaa ja oma hyvinvointi unohtuu.

Kirjoittajan omakohtaisiin kokemuksiin perustuva opaskirja ohjaa murtamaan överiempaattisen toiminnan kaavan ja suuntaamaan herkkyyden voiman elämään, jossa voi hyvin ja joka tuntuu aidosti omalta.

Tämä kirja on sinulle, joka

olet herkkä ja empaattinen ja aistit toisten tunteita voimakkaasti

koet, että muut purkavat raskaita tunne-energioitaan sinuun

tunnet syyllisyyttä ja syyllistät itseäsi toisten tunteista

koet, että sinun täytyy tuntea toisten tunteita heidän puolestaan

tunnet toistuvaa turvattomuutta ja ahdistusta

olet samaan aikaan jännittynyt, ylivirittynyt ja väsynyt

tunnet, että omien tunteiden ja tarpeiden tunteminen on vaikeaa

et tunnista rajojasi ja osaa asettaa niitä selkeästi

Tämä kirja on sinulle, jolla ei jää voimavaroja luoda elämää, joka tuntuisi aidosti hyvältä, totuudelliselta ja omaltasi 💗

Vierailija
12/21 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma tuskin on liika empatia. Kuulostaa siltä, että ongelma on enemmän omien rajojen säilyttämisessä.

Vierailija
13/21 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma tuskin on liika empatia. Kuulostaa siltä, että ongelma on enemmän omien rajojen säilyttämisessä.

No onko sinulla siihen ratkaisuja?

Vierailija
14/21 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En 😓

Vierailija
15/21 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö

Vierailija
16/21 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen todella empaattinen enkä aina osaa asettaa rajoja enkä muista huolehtia myös itsestäni, mutta en missään tapauksessa ole erityisherkkä. Ihan vain tunteva ja tunteellinen ihminen olen. Se ei totta vie aina ole hyvä asia.

Vierailija
17/21 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummasti ikä korjaa empatian tarpeen.

Vierailija
18/21 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

erityisherkät ja yliempaattiset ihmiset on sairaimpia ja pelottavimpia ihmisiä ja heikkoja.

Vierailija
19/21 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä korjaa empatiakyvynkin.

Vierailija
20/21 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

huu