Amerikkalainen kulttuuri ja "personality"
Ollaan asuttu muutamia vuosia jenkeissä, ja tytär on aloittanut koulun täällä. Minua häiritsee että opettajilta on tullut negatiivissävytteistä palautetta siitä että tytön tulisi "show her personality more" tms. Tyttö on ujonpuoleinen ja haluaa, varsinkin uudessa seurassa, ensin seurata sivusta ennen kuin itse osallistuu aktiivisesti esim keskusteluun. Mielestäni ujoudessa tai hiljaisuudessa ei ole mitään vikaa, ja tiedän varsin hyvin että tytöllä on "persoonallisuutta" samalla lailla kuin vilkkaamillakin lapsilla. Täällä vaan tuntuu että arvostetaan vain sitä jos on kovin ulospäinsuuntautunut ja vilkas, enkä toivoisi että tyttöni kokisi painostusta hänen temperamentistaan ja kokisi että hänessä on jotain vikaa. Olen myös kiinnittänyt yleisesti täällä kulttuurissa, esimerkiksi televisio (erityisesti tosi-tv ja talent ohjelmissa) miten introverteille ja hiljaisimmille ihmisille usein toistellaan samaa, esim. "she seems to lack personality" tai "you need to let your personality out more" jos ei ole kovin äänekäs ja ilmeikäs. Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Kommentit (121)
Minusta suomalaiset kokevat extroverttiyden negatiivisena asiana, pitäisi olla tyypillinen introvertti, jos asuu Suomessa.
Jos joku on ulospäinsuuntautunut, leimataan se heti liian puheliaaksi ja häiriköksi. Niin on nyt tässäkin keskustelussa tehty.
Kaikkia tarvitaan, mutta miksi toisia haukutaan luonteenpiirteen takia?
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 18:34"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 18:31"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 18:15"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 18:14"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 18:11"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 18:07"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 18:03"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 17:47"]
Aika vaikea on toimia ryhmässä, jos kaikki ovat ujoja ja hiljaisia introverttejä.
[/quote]
Minulla on kyllä täysin päinvastainen kokemus ;) Kaikista parhaimmat tulokset on saatu ryhmistä, joissa on pelkkiä introvertteja.
Minun kokemukseni mukaan ekstroverttiryhmiä on todella vaikea saada toimimaan kunnolla, ellei ole todella taitava johtaja (lue: ei siis todella äänekäs päällepäsmäri, vaan johtohahmo, joka osaa kuunnella ja tasapainotella samalla kun hillitsee niiden ekstroverttien menoa).
[/quote]
Minusta taas introverttien kanssa ei saa aikaiseksi mitään, kun ne vaan pohtii omiaan, eivät kerro niistä ajatuksistaan sitten muille.
Kun pitäisi nopeasti saada jotain aikaiseksi ja heitellä ideoita ilmaan, introvertti vaan pohtii ja pohtii.
Kyllä heillä on ihan yhtä hienoja ideoita, mutta sitten niistä kertominen tuottaa ongelmia.
[/quote]
Jos näin on, ryhmässä on luultavasti tuollainen mainitsemani äänekäs päällepäsmärijohtaja, joka ei osaa kuunnella. Tai muutama "reipas" ekstroverttijäsen, joiden yli ei saisi ääntään kuuluviin vaikka kuinka yrittäisi.
[/quote]
Kuinka kauan on istuttava hiljaa, ennekuin introvertti uskaltaa sanoa sanottavansa?
[/quote]
Kuinka monta kertaa sinulle pitää toistaa, että ujous ja introverttiys eivät ole synonyymejä?
[/quote]
Ihan sama, mun kohdalle sattuneet introvertit ei saa sanottua mitään, vaikka kysytään ja annetaan tilaisuus vastata, ihan sama mikä niiden syy sitten on, ne vaan on hiljaa. Ei sitä voi aina istua 30min ja vaan odottaa, että toinen saa sanottua asiansa.
Kerro mulle nyt ihan vapaasti, miksei ne sano mitään, vaikka on vallan hyvä tilaisuus?
[/quote]
Miksi oletat, että he ovat introverttejä? Saattavat hyvinkin olla ujoja ekstroverttejä.
[/quote]
"If I asked you to pick out the shy guy or girl in the room, you'd probably point to the quiet one in the corner looking uncomfortable. And the odds are you'd be right. But there's probably an even shyer person at the centre of that lively bunch at the bar. And that person may be telling the jokes or stories, to entertain his friends.
Shy people who have an extrovert personality often have to develop ways to get what they want. Ways to cope with their vulnerability and fear so they can be with people.
For those who think that an extrovert is an out-going person and an introvert is a quiet person, let me give you a more accurate definition. An extrovert is a person who gets energy from being with people. An introvert gets his energy from being alone. That often means the extrovert IS out-going. He has to be out there with people, interacting with them, to charge his batteries.
The introvert, on the other hand, is quite happy to sit on the side-lines, saying little, because he'll get his batteries charged later, when he's at home watching TV or playing Xbox, on his own. If he's shy, then he doesn't have to stress himself out by getting out there and risking rejection. He may not feel good about himself for being shy, but he does OK.
On the other hand, the extrovert has to be out there with people or he feels drained and unhappy. Too much time on his own and this guy becomes stressed to the eyeballs. It's not that he feels better about himself when he's centre of the crowd, it's that that's the only place he can lift his spirits.
But there's a Catch 22 in this for the extrovert. To be centre of attention means you risk drawing negative reactions from people. And the shy person has a very thin skin. It hurts the shy guy a lot more to suffer any sort of rejection than it does a non-shy person. Even a minor slight like someone turning away to talk to someone else, is more painful than the situation warrants.
Scientists have found that shy people have a very over-active part of the brain: the part that controls our adrenalin. So when a shy person is in a new situation they over-react to that situation. It feels more dangerous than it probably is. Shy people are also more sensitive in other areas of their life too. And they are usually more intelligent and focused than their counterparts. (There are some very big pluses in being naturally shy.)
I met a guy who was a professional comedian not so long ago. He was an absolute crack-up. People loved him. He found it easy to get women into bed. He seemed to have the perfect life. To everyone else.
In private, he confided to me that he wanted to get into a committed relationship. He was tired of the 'one night stand' life-style. He was lonely. But women didn't want more than sex from him, he said. None of them took him seriously. He 'used to be' shy he told me, but then he'd taken up comedy, and had learned to be a showman. He'd overcome his shyness.
But the sad fact was that he hadn't. He was a shy extrovert who had created a great mask behind which he could hide very successfully. But his natural shyness meant that he couldn't come out from behind the mask, especially in vulnerable situations like romance, where rejection is even more dangerous.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 18:16"]
No mutta kun siellä Yhdysvalloissakin on esimerkiksi niitä introverttejä. Tutustu nyt vaikka tuohon Susan Cainiin.
Tuo "reippaus" on vähän hassu termi. Esimerkiksi minä olen introvertti, mutta kykenen kyllä ihan normaaliin sosiaaliseen kanssakäymiseen. Harrastan esimerkiksi smalltalkia ihan luontevasti ja mielelläni.
[/quote]
No minähän en ole puhunut intro-/ekstrovertiydestä lainkaan omissa kommenteissani, ja minulle on aivan sama (tässä keskusteluketjussa) mitä joku Susan Cain on niistä sanonut.
Vaikka ap niitä termejä käytti, niin hän myös kertoi, että hänen tyttärensä on ujo ja hiljainen. Hän ei siis ole (ainakaan tässä vaiheessa elämäänsä) sinun kaltaisesi puhelias introvertti. Hänestä voisi sellainen tulla, jos häntä kannustetaan puhumaan ja ilmaisemaan mielipiteensä.
En tarkoita, että näin pitäisi käydä, mutta mikäli tuolla päin maailmaa asuu, niin ei olisi pahitteeksi, jos ujous hieman hellittäisi. Mutta lapsi on lapsi, ja on aikaa oppia ja muuttua.
Olen itsekin asunut Yhdysvalloissa ja tiedän millaista on, kun kysellään olenko surullinen, jos en aina hymyile tai missä vika, jos en heti saa mielipidettäni ulos. Mutta minä olen aikuinen ja osaa ottaa nuo tilanteet huumorilla. Pidän suomalaisesta ja amerikkalaisesta kulttuurista yhtä lailla.
Ihmetyttää nämä kommentit, joiden mielestä Suomessa on OK olla ujo jan introvertti. Ei todellakaan ole! Ainakin peruskoulussa ujoja ja hiljaisia kiusattiin kaikista eniten. Myöhemmässä elämässä ujot jätetään huomaamatta, koska kukaan ei tiedä miten heihin pitäisi reagoida. Angloamerikkalaisessa kulttuurissa sentään sitä ujoa koitetaan huomioida, ottaa mukaan porukkaan ja "auttaa" sanomaan sanottavansa.
Ilmeisesti suomalaiset häpeävät kollektiivisesti introverttiä kansanluonnetta todella paljon, ja tämä häpä purkautuu syrjimisenä yms.
Kyllapa on tullut vastauksia sellaisilta jotka eivat ole koskaan USAssa asuneet tai ovat vahan aikaa sitten maahan tulleita mamuja. #67 ja 69 alkoivat puhua asiaa.
Olen asunut maassa yli 40vuotta, taalla lapseni kasvattanut ja toiminut opettajana. Kylla siina menee sormi suuhun kun saa oppilaan joka on niin ujo etta ei muuta suostu tekemaan kuin kaivamaan kuoppaa leikkikentan peralla.
Amerikkalaiset lapset opetetaan jo pienesta tervehtimaan ihmisia ja esittelemaan itsensa, ei se mitaan holotysta ole.
Olen myos tavannut suomalaisia aiteja jotka ovat asuneet taalla seitsemankin vuotta mutta tarvitsivat apua ihan kauppareissulla. Suomeen tullessa varmaan heilla oli "natiivitasoinen kielitaito".
Kylla se maahan ja kulttuuriin sopetuminen toimii myos niinpain etta suomalaisen pitaa sopeutua.
Amerikkalaistyylinen keskustelukyky on lähinnä äänitilan täyttämistä. Käytetään paljon puhetta ensinnäkin sen kertomiseen että kohta aikoo sanoajotain "I'm tellin you", "listen", "let me tell you", ja toisaalta sitä että kaikki asiat selitetään automaattisesti kahteen kertaan vähän eri sanoin,
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 19:16"]
Kyllapa on tullut vastauksia sellaisilta jotka eivat ole koskaan USAssa asuneet tai ovat vahan aikaa sitten maahan tulleita mamuja. #67 ja 69 alkoivat puhua asiaa.
Olen asunut maassa yli 40vuotta, taalla lapseni kasvattanut ja toiminut opettajana. Kylla siina menee sormi suuhun kun saa oppilaan joka on niin ujo etta ei muuta suostu tekemaan kuin kaivamaan kuoppaa leikkikentan peralla.
Amerikkalaiset lapset opetetaan jo pienesta tervehtimaan ihmisia ja esittelemaan itsensa, ei se mitaan holotysta ole.
Olen myos tavannut suomalaisia aiteja jotka ovat asuneet taalla seitsemankin vuotta mutta tarvitsivat apua ihan kauppareissulla. Suomeen tullessa varmaan heilla oli "natiivitasoinen kielitaito".
Kylla se maahan ja kulttuuriin sopetuminen toimii myos niinpain etta suomalaisen pitaa sopeutua.
[/quote]
Totta kai normaalit kohteliaisuustavat, tervehdykset ja muut pitää osata ja niitä noudattaa, mutta jospa se kuoppaa kaivava lapsonen onkin introvertti, joka viihtyy yksinään? Miksei hän saa silloin olla yksin? Jos hänet sieltä pakotat muiden joukkoon, se olisi sama, kuin sulkisit ekstroverttilapsen yksin päiväksi lukkojen taa.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 19:32"]
[/quote]
Totta kai normaalit kohteliaisuustavat, tervehdykset ja muut pitää osata ja niitä noudattaa, mutta jospa se kuoppaa kaivava lapsonen onkin introvertti, joka viihtyy yksinään? Miksei hän saa silloin olla yksin? Jos hänet sieltä pakotat muiden joukkoon, se olisi sama, kuin sulkisit ekstroverttilapsen yksin päiväksi lukkojen taa.
[/quote] Kerro sitten miten opettaja saa vaaditun oppimaaran taman kuopankaivajan paahan tai tietaa etta opittu on mennyt perille kun yhtaan vastausta ei saa suustaan ulos. Olisin kiitollinen jos antaisit minullekin keinosi.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 19:17"]
Amerikkalaistyylinen keskustelukyky on lähinnä äänitilan täyttämistä. Käytetään paljon puhetta ensinnäkin sen kertomiseen että kohta aikoo sanoajotain "I'm tellin you", "listen", "let me tell you", ja toisaalta sitä että kaikki asiat selitetään automaattisesti kahteen kertaan vähän eri sanoin,
[/quote] Onhan suomalaisten puheessakin samanlaisia sanontoja - niinku ja vittu nyt esimerkkeina.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 19:40"]
[/quote]
[/quote] Kerro sitten miten opettaja saa vaaditun oppimaaran taman kuopankaivajan paahan tai tietaa etta opittu on mennyt perille kun yhtaan vastausta ei saa suustaan ulos. Olisin kiitollinen jos antaisit minullekin keinosi.
[/quote]
No ei kai hän tunneilla sitä kuoppaa kaiva? Ymmärtää puhetta ja on ehkä jopa kirjoitus- ja lukutaitoinen? Eikä edes häiritse ketään, paitsi nähtävästi sinua. En ymmärrä, miksi ihmisten erilaisuudesta täytyy tehdä noin iso ongelma.
Kerro sitten miten opettaja saa vaaditun oppimaaran taman kuopankaivajan paahan tai tietaa etta opittu on mennyt perille kun yhtaan vastausta ei saa suustaan ulos. Olisin kiitollinen jos antaisit minullekin keinosi.
[/quote]
Eikö teillä käytetä ollenkaan kirjallisia kokeita? Vaikka suullinen ulosanta olisikin ujolle vaikeaa, niin kirjallisissa kokeissa ei yleensä ole mitään ongelmia.
[/quote]
[/quote]
Ellei sulla pedagoginkyvyt riitä, kannattaa varmaan keskustella lapsen vanhempien ja esimiesten kanssa. Kai teilläkin on mahdollisuus saada erityisopetusta?
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 20:04"]
Kerro sitten miten opettaja saa vaaditun oppimaaran taman kuopankaivajan paahan tai tietaa etta opittu on mennyt perille kun yhtaan vastausta ei saa suustaan ulos. Olisin kiitollinen jos antaisit minullekin keinosi.
[/quote]
Eikö teillä käytetä ollenkaan kirjallisia kokeita? Vaikka suullinen ulosanta olisikin ujolle vaikeaa, niin kirjallisissa kokeissa ei yleensä ole mitään ongelmia.
[/quote] Herranjestas, odottaako suomalainen opettaja kunnes oppilas antaa kirjallisen vastauksen joka kysymykseen kun ei saa suutaan auki? Amerikkalaisessa koulussa arvostellaan myos sellainen asia kuin "participation", numero laskee jos sita ei ole.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 20:10"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 20:04"]
[/quote]
[/quote] Herranjestas, odottaako suomalainen opettaja kunnes oppilas antaa kirjallisen vastauksen joka kysymykseen kun ei saa suutaan auki? Amerikkalaisessa koulussa arvostellaan myos sellainen asia kuin "participation", numero laskee jos sita ei ole.
[/quote]
No anna laskea. Kyllä Suomessakin osallistuminen vaikuttaa arvosanaan. Annat arvosanan sitten kirjallisten kokeiden perusteella, miinus se osallistuminen. Mutta hyökkäävä asenne sulkee ujon kuin simpukankuoren. Ja tosiaan, ellei sulla palikat riitä, niin yritän saada lapsi erityisopetukseen.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 18:38"]
Minusta suomalaiset kokevat extroverttiyden negatiivisena asiana, pitäisi olla tyypillinen introvertti, jos asuu Suomessa.
Jos joku on ulospäinsuuntautunut, leimataan se heti liian puheliaaksi ja häiriköksi. Niin on nyt tässäkin keskustelussa tehty.
Kaikkia tarvitaan, mutta miksi toisia haukutaan luonteenpiirteen takia?
[/quote]
Kuka täällä muka on leimannut ulospäinsuuntautuneet häiriköiksi? Kyllä tässä on päällimmäisenä se sama tuttu ja turvallinen mielipide, että vain puheliaat ovat oikeanlaisia ihmisiä ja ujot ovat ujoja kiusallaan.
Ja sinäkin introverttien inhoaja ("kuinka kauan on istuttava hiljaa, blaa, blaa"), ihmiset ovat sellaisia kuin ovat. Ei omaa luonnettaan voi muuttaa sormia napsauttamalla, vaikkei se sinua miellyttäisikään.
Ja suomalaisten ketjussa teilataan taas kaikki ekstrovertit, jotka eivät muka osaa kuunnella ym. Minä olen ekstrovertti ja osaan kuunnella ja olla hiljaakin. Kuten monet muut samanlaiset.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 20:42"]
Ja suomalaisten ketjussa teilataan taas kaikki ekstrovertit, jotka eivät muka osaa kuunnella ym. Minä olen ekstrovertti ja osaan kuunnella ja olla hiljaakin. Kuten monet muut samanlaiset.
[/quote]
En mä kyllä ole tuollaista huomannut. Pari kertaa on mainittu ekstorverttipäsmärit, mutta ellet sä ole päsmäri, niin ei kai sun tarvitse siitä itseesi ottaa? ;)
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 19:44"]
[/quote] Onhan suomalaisten puheessakin samanlaisia sanontoja - niinku ja vittu nyt esimerkkeina.
[/quote]
Että kun, tota kun, öö, sitä vaan että tota noin, jaa että tota noin, ei tota noin, elikkä tota noin, nimittäin piti kertoa että, tota noin, mietinkin juuri että..,
[/quote]
Kuunteleppa suomalaisia uutisia, ensin kerrotaan lyhyesti mitä kohta kerrotaan, sitten uutistenlukija kertoo mitä joku sanoi ja sitten se joka sanoi sanoo sen ja sitten lopussa kerrataan mitä uutisissa sanottiin.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 18:15"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 18:14"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 18:11"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 18:07"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 18:03"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 17:47"]
Aika vaikea on toimia ryhmässä, jos kaikki ovat ujoja ja hiljaisia introverttejä.
[/quote]
Minulla on kyllä täysin päinvastainen kokemus ;) Kaikista parhaimmat tulokset on saatu ryhmistä, joissa on pelkkiä introvertteja.
Minun kokemukseni mukaan ekstroverttiryhmiä on todella vaikea saada toimimaan kunnolla, ellei ole todella taitava johtaja (lue: ei siis todella äänekäs päällepäsmäri, vaan johtohahmo, joka osaa kuunnella ja tasapainotella samalla kun hillitsee niiden ekstroverttien menoa).
[/quote]
Minusta taas introverttien kanssa ei saa aikaiseksi mitään, kun ne vaan pohtii omiaan, eivät kerro niistä ajatuksistaan sitten muille.
Kun pitäisi nopeasti saada jotain aikaiseksi ja heitellä ideoita ilmaan, introvertti vaan pohtii ja pohtii.
Kyllä heillä on ihan yhtä hienoja ideoita, mutta sitten niistä kertominen tuottaa ongelmia.
[/quote]
Jos näin on, ryhmässä on luultavasti tuollainen mainitsemani äänekäs päällepäsmärijohtaja, joka ei osaa kuunnella. Tai muutama "reipas" ekstroverttijäsen, joiden yli ei saisi ääntään kuuluviin vaikka kuinka yrittäisi.
[/quote]
Kuinka kauan on istuttava hiljaa, ennekuin introvertti uskaltaa sanoa sanottavansa?
[/quote]
Kuinka monta kertaa sinulle pitää toistaa, että ujous ja introverttiys eivät ole synonyymejä?
[/quote]
Ihan sama, mun kohdalle sattuneet introvertit ei saa sanottua mitään, vaikka kysytään ja annetaan tilaisuus vastata, ihan sama mikä niiden syy sitten on, ne vaan on hiljaa. Ei sitä voi aina istua 30min ja vaan odottaa, että toinen saa sanottua asiansa.
Kerro mulle nyt ihan vapaasti, miksei ne sano mitään, vaikka on vallan hyvä tilaisuus?
[/quote]
Miksi oletat, että he ovat introverttejä? Saattavat hyvinkin olla ujoja ekstroverttejä.