Kun vanhemmat eivät katso pikkulastensa perään
Tuli taas niin vittuuntunut olo tuossa rivitaloyhtiömme pihalla, että pakko avautua jonnekin. Olin omien lasteni 2 ja 5v kanssa ulkona. Siinä oli yhdestä perheestä yksi 5v, toisesta perheestä 6v, kolmannesta 5v, 3v ja 2v ja neljännestä 4v. Ketään muita vanhempia ei tullut koko aina ulos. Yksi kävi huutelemassa kerran, että missä "neiti" on ja kun huikkasin, että koko kööri on meidän takapihalla (jälleen), niin sanoi "aha" ja palasi sisälle. Itse en ikimaailmassa antaisi lasteni juoksennella tuntikausia ilman valvontaa pihalla. Ei ole mikään suljettu piha, vaan siitä pääsee parkkikselle, autotielle, metsään jne.
Ja kaikki pennut kantaa ne meidän lelut meidän lelulaatikosta siihen pitkin keskipihaa. Sanoin yhdelle, että haepa välillä omiasi, niin lapsi kävi ovelta kysymässä, saako omat ulkolelut, niin isänsa sanoi, että naapurin leluja on ihan riittävästi. Heidän lelunsa oli varastossa lukkojen takana. Nuo penskat hakevat meidän pihalta leluja ilman lupaa, vaikkei me oltais edes ulkona.
Siinä sitten vahdin tätä pihan kööriä, erottelin tönimisiä ym (yksi poika tosi kova tönimään, hyppää nyrkit pystyssä toisen selkään, kaataa painiottelua varten maahan ym). Vähän väliä joku itki ym. tämän riehumisen takia. Lopulta alkoi tympimään ja sanoin omille lapsilleni, että nyt lähdetään kävelylle. En jaksnut enää olla koko pihan lastenvahtina. Muut meinasi lähteä mukaan, mutta sanoin, etteivät vanhemmat tiedä missä te sitten olette. Kierrettiin omieni kanssa metsälenkki, haahuiltii lähes tunti muualla ja kun palailtiin kotiin metsan kautta, niin pari poikaa tuli meita vastaan. Olivat kuulemma lähteneet meitä etsimään. Ja vanhemmilla ei varmasti ole mitään tietoa, missä heidän lapsensa liehuu, ei siis ole lasten vika, vaan niiden vanhempien.
Monesti lähdetään suoraan puistoon omien lasten kanssa, koska en jaksa olla tuossa pihalla, jossa muita aikuisia ei näy. Tänään erehdyin jäämään tuohon, kun meidän lapsia käytiin moneen kertaan ulos pyytämässä. Ja taas kadutti...
Onko muut törmänneet samaan välinpitämättömyyteen?
Kommentit (85)
Jos naapurin lapsi juokseen auton alle samaan aikaan kun minä istun pihakeinussa lukemassa, niin tervetuloa vaan linnaan hakemaan :-D Järjetön ajatuskin.
Olin aikoinaan samassa tilanteessa, vahdin koko naapuruston lapset, annoin mehua, välipalaa ja jopa kuskasin harrastuksiin yhdessä omien lasteni kanssa. Nyt ovat murrosikäisiä, yksikään noista lapsista ei edes tervehdi, kun tulevat vastaan. Omat lapseni eivät ole samoissa kaveripiireissä heidän kanssaan. On vähän sellainen olo, että tyhmä olin. Kukaan ei ikinä vastavuoroisesti minun lapsia vahtinut tai vienyt mihinkään, mukavan lokoisat kesäpäivät tarjosin naapureille for nothing.
46!
Kyllä ne lapset sinut muistavat. Murrosikäinen on vain usein ujo ja sosiaalisesti osaamaton. Sitä nolottaa vaikka mikä. Ei tervehdi juuri ketään. Tervehdi sinä.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 19:05"]
Juridisesti olet vastuussa jos yksikin lapsi vammautuu/kuolee, koska olet ainoa aikuinen pihalla.
Eli tuostakin näkökulmasta kannattaa kieltäytyä olemasta ilmainen hoitaja pihalla. Et voi vain sulkea silmiäsi, sillä se katsotaan vaarantamisrikokseksi.
[/quote]
Juridisesti on vastuussa vain silloin, jos on todistettavasti lupautunut niitä lapsia vahtimaan. Muussa tapauksessa se vastuu on vanhemmilla, vaikka he eivät edes olisi kotona.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 16:01"]
Alle 5v ei pitäisi olla pihalla ilman vanhempaa. 5-vuotiaskin ehkä vielä vain isomman sisaruksen seurassa ja kyllä vanhemmat siinäkin tapauksessa käyvät vähän väliä katsomassa että kaikki kunnossa. Itse olen päästänyt 5v 7v:n kanssa suojaiselle aidatulle leikkipihalle ja katsonut ikkunasta vähän väliä. Jou ei tätäkään hyväksy. Tiedän.
Itse en todellakaan tajua noita jotka päästää lapsen toisten omalle pihalle eivätkä edes omia leluja jaksa antaa mukaan. Outoa.
En ikinä päästä omia lapsiani toisten omaan pihaan ellen varta vasten itse käy puhumassa näille vanhemmille että sopiiko se.
2-vuotias on aika vaarallista päästää alle kouluikäisten vastuulle ulos. Omani ainakin 2-vuotiaana oli livahtaa omienkin silmieni alta saati sitten lapsen joka keskittyy leikkiin.
[/quote]
Mun rauhallinen 2-vuotias livahti ja se oli ihan hetki kun käännyin 3,5-vuotiaan puoleen kun tämä itki kaatumistaan. Se oli ihan ensimmäinen kerta ja oli todella rauhallinen ja aloillaan pysyvä. Isompi meillä muuten pyrki naapurin pihalle kun siellä oli lapsia, mutta pienempi ei koskaan. Kysyin sitten että sopiiko tulla vaikka siinä pihalla oli pph. Ei hänellä ollut mitään sitä vastaan, kun olin itse aina mukana. Mutta kuulemma oli niitä, jotka tuon jälkeen lähtivät itse jonnekin ja jättivät omat lapset sille pph:lle kun menee ne siinä sivussa, uskomatonta!
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 14:48"]
Tottakai vanhempien pitäisi vahtia lapsiaan mutta jotkut ovat niin urpoja etteivät tajua sitä joten minä ottaisin asian puheeksi.
[/quote]
Minä jaan saman ärsytyksen ap:n kanssa. Läheiseen leikkipuistoon tulee aina pieniä lapsia ilman valvontaa, ja he siitä puistosta välillä vaeltavat meidän rivariyhtiön pihaan ja myös minun ja lasteni perässä meidän pihaan (tosin portilla häädän heidät aina takaisin sillä periaatteesta en ota vieraita lapsia meidän pihaan eli meidän vastuulle). Näitä lapsia (3-5v sisaruksia monta eri paria) yhdistää yksi ja sama asia:
He asuvat kaupungin vuokra-asunnoissa. Kyllä, sanoin sen ääneen! Enkä todellakaan lähde heidän vanhempiaan sieltä etsimään, ties millainen kuvatus on ovella vastassa :/
Leikkipuistossa katson sivusilmällä myös heidän peräänsä, sillä en vaan halua että heitäkään sattuu tai että heitä kiusataan. Annan heidän leikkiä meidän lasten leluilla ja oikeasti joudun opettamaan että liukumäessä mennään vuorollaan ja että kenenkään kädestä ei oteta. Huoh.
Useimmiten nykyään olen lasten kanssa omassa pihassa tai jossain kauempana kun ulkona ollaan. En vaan jaksa aina vahtia lapsilaumaa.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 20:27"]
Juridisesti olet vastuussa jos yksikin lapsi vammautuu/kuolee, koska olet ainoa aikuinen pihalla.
Eli tuostakin näkökulmasta kannattaa kieltäytyä olemasta ilmainen hoitaja pihalla. Et voi vain sulkea silmiäsi, sillä se katsotaan vaarantamisrikokseksi.
[/quote]
Juridisesti on vastuussa vain silloin, jos on todistettavasti lupautunut niitä lapsia vahtimaan. Muussa tapauksessa se vastuu on vanhemmilla, vaikka he eivät edes olisi kotona.
[/quote]
No kyllä suurin osa juristeista osaa kääntää vastuun pihalla olleen vanhemman vastuulle. Valitettavasti näin on.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 19:17"]
Jos naapurin lapsi juokseen auton alle samaan aikaan kun minä istun pihakeinussa lukemassa, niin tervetuloa vaan linnaan hakemaan :-D Järjetön ajatuskin.
[/quote]
Jos olet ainoa vanhempi pihalla ja itselläsikin on lapsi/lapsia pihalla niin kyllä, sinä olet vastuussa. Tai oikeammin: sinut tehdään vastuullinen.
Mikset sano suoraa,että menkää omaan pihaan jne..tai muuta omakotitaloon maalle..saat olla rauhas..tee asialle jotain..ei voi olla noin vaikeaa!
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 18:04"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 17:20"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 14:59"]En ymmärrä ongelmaasi. Minä sanon muille lapsille, että tämä on meidän piha, menepä omallesi leikkimään. Jos lapsi ei lähde, sanon omille lapsille että aha, Mico ei anna meidän olla omalla pihalla, kerätään lelut ja mennään pois. Ja jätän sen naapurin lapsen yksin ihan ilman mitään huonon omantunnon tunteita. Sen jälkeen menen lasten kanssa sisälle ja soitan naapuriin, että voisitteko hakea lapsenne pois meidän pihalta.
[/quote]
Niin meinaatko ett tosiaan on ihan asiallista sanoa sille pikku pershedelmälleen että mico ei ANNA meidän olla tässä pihalla joten lähdetäänpä pois ja kyyläillään sitten koska mico on lähtenyt? Se on valehtelemista, eihän se mico mitenkään estä ko. läskiperseämmää ja ´töpselinenäistä kersaansa leikkimästä vaan haluaa mukaan leikkiin. No valehteleminen on toki tietyissä piireissä ihan normimeininkiä.
Toivon että kun tämän läskiperseämmän kersa menee kouluun niin siellä sitten muut lapset keräävät leikkinsä kasaan ja lähtevät muualle kun mukula koittaa päästä mukaan. Sehän olisi kaikin puolin ok, näinhän ämmä itsekin on opettanut kakaransa kommunikoimaan. :)
Ja tuostahan sitä varmaan lasten ystävyyssuhteet naapureiden lapsiin paranee huimasti! Uskomatonta että aikuinen voi olla noin lapsellinen! Tuohan on suorastaaan kiusaamista liittoutua yhtä naapurin kakaraa vastaajos oikeasti sanot että Mico ei anna teidän leikkiä omalla pihallanne, menette pois ja jätätte pojan yksin. Olet kovaa vauhtia kasvattamassa tulevaisuuden koulukiusaajia kun jo oikein kotona opetat että toisesta voi sanoa pahasti ja jättää porukan ulkopuolelle.
[/quote]
Ai sinusta ei saa kieltää vieraita lapsia tulemasta teidän pihaan? Miksi ei? Mitä kiusaamista siinä on? Eiköhän sillä Micolla ole se oma porukka (oma perhe), jonka olisi pidettävä jäsenistään huolta.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 20:40"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 20:27"]
[/quote]
[/quote]
No kyllä suurin osa juristeista osaa kääntää vastuun pihalla olleen vanhemman vastuulle. Valitettavasti näin on.
[/quote]
Käytännössä ei pysty. Vanhempi on vastuussa lapsestaan ja jos ei pysty osoittamaan, että on sopinut valvontavastuusta, niin on täysin mahdotonta saada jotain muuta vastuuseen omasta laiminlyönnistään. Toistaiseksi juristit eivät ole Suomessa moiseen kyenneet, koska vanhemmuus on niin vahva, että siihen kuuluu myös vastuu pihalla olevasta lapsesta, vaikka itse olisi kotona nukkumassa.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 20:43"]
[/quote]
Jos olet ainoa vanhempi pihalla ja itselläsikin on lapsi/lapsia pihalla niin kyllä, sinä olet vastuussa. Tai oikeammin: sinut tehdään vastuullinen.
[/quote]
Kuka tekee ja millä perusteella? Jos pihalla olen minä ja oma kaksivuotiaani ja naapurin 4v, joka juoksee auton alle, niin siitä 4v:sta ovat vastuussa vanhempansa, en minä. He ovat päästäneet lapsen ulos ilman valvontaa. Ei voida olettaa, että esim. postinkantaja olisi vastuussa pihan lapsista vain siksi, että hän sattuu olemaan pihalla, kun onnettomuus tapahtuu. Tai että minä olisin vastuussa pihan lapsista silloin, kun olen tullut autolla kaupasta ja irrotan omaa lasta turvavöistä.
Onhan tämä rivariasuminen välillä haasteellista. Meillä on enimmäkseen hyvät ja mutkattomat välit naapureiden kanssa, mutta välillä olen kyllä ollut totaalisen väsynyt naapurin lapsiin. Meillä on niin erilaiset kasvatustyylit. Naapuri on mukava ja varmasti hyvä äiti, mutta heillä on paljon vapaampi kasvatustyyli kuin meillä ja lapset on välillä liian pitkiä aikoja kahdestaan tuossa pihalla... Heidän 2-ja 3-vuotiaansa on rajuja ja isokokoisempia kuin omat 2-ja 4-vuotiaani joten omani pelkäävät heitä. Välillä äiti katsoo vierestä ja kieltää 2-v.ta törmäilemästä meidän 2v.een, muttei kuitenkaan saa lasta lopettamaan. Olen joutunut välillä olemaan tiukkana, koska mielestäni kaikilla on oikeus leikkiä yhteisellä pihalla turvallisesti, eikä niin että saa pelätä jatkuvasti tönimistä ja puremista. Olen ottanut siltä moponkin pois kun törmäili sillä jatkuvasti muihin, tahallaan. Tiedän että 2-vuotias on vielä pieni, eikä osaa vielä käyttäytyä, mutta on myös lapsen aliarvointia jos luulee ettei niin pieni pystyisi oppimaan. Hän on kylliksi älykäs bongaamaan joukosta sen pienimmän jota voi töniä, joten kyllä hän oppii myös sen, ettei kannata töniä jos haluaa olla ulkona.
Välillä äiti menee sisälle ja kysyy voinko katsoa hänen lapsia hetken. Ja hetki venyy... Loppukesästä en enää lupautunut lapsia katsomaan kuin oikeasti pienen hetken 5-10min., koska se oli yleensä melko rasittavaa ja jouduin koko ajan olemaan poliisina. Omat lapset leikkivät sopuisasti kahdestaan hiekkalaatikolla, niin voin hyvin mennä käymään vessassa tai laittamassa ruoan tulemaan. Kun naapurin lapset on siellä, en voi mennä paria metriä kauemmas kuopuksestani, koska jos selkäni käännän niin häntä tönitään tai jopa kuristetaan... Huoh.... Mullekin kävi kesällä niin, että välillä lähdimme muualle leikkimään, tai kävelylle kun en jaksanut rasittaa itseäni vahtimalla muiden lapsia.
Oman takapihan suhteen olisin ap.na tiukempana. Sinne ei ole naapurin lapsilla asiaa, ellei ole kutsuttu! Omin päin ei tosiaankaan oteta sieltä mitään eikä sinne mennä! Meillä etupihan leluja, muovi mopoja jne. saa lainata, kunhan palauttaa siihen mistä otti. Polkupyörät on varastossa, joten niitä eivät onneksi saa käsiinsä. itse tykkään välillä kutsua muitakin lapsia meidän takapihalle, mutta välillä ollaan ihan vaan oman perheen kesken. On vain pakko määritellä rajat ja opetella sanomaan ei silloin kun siltä tuntuu, suosittelen!
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 20:43"]
[/quote]
[/quote]
montako tällaista linnaan lähtenyttä tiedät?
Ap..viet naapureiden postilaatikoihin laskut vahtimisesta..jospa sitten tulevat itse juttusille ja ihmettelemään.
Joo, tuttua on. Tosin en katso niitten toisten perään. Pidän omieni puolta.
Minun piha, MINUN PIHA, hus hus, älkää tulko tänne, kai ymmärrätte, että me omistamme tämän maa-alueen tässä.
Siis oikeestiko olette sitä mieltä, ettei kersat sais leikkiä muualla kuin omalla pihalla? Jos vaikka taloja on viisi ja jokaisessa asuu kolme lasta, niin siinäpä leikkivät vaan kolmistaan, koska vieraiden pihoille ei saa mennä???
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 22:00"]
Minun piha, MINUN PIHA, hus hus, älkää tulko tänne, kai ymmärrätte, että me omistamme tämän maa-alueen tässä.
Siis oikeestiko olette sitä mieltä, ettei kersat sais leikkiä muualla kuin omalla pihalla? Jos vaikka taloja on viisi ja jokaisessa asuu kolme lasta, niin siinäpä leikkivät vaan kolmistaan, koska vieraiden pihoille ei saa mennä???
[/quote]
Älä jaksa.