Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun vanhemmat eivät katso pikkulastensa perään

Vierailija
07.12.2013 |

Tuli taas niin vittuuntunut olo tuossa rivitaloyhtiömme pihalla, että pakko avautua jonnekin. Olin omien lasteni 2 ja 5v kanssa ulkona. Siinä oli yhdestä perheestä yksi 5v, toisesta perheestä 6v, kolmannesta 5v, 3v ja 2v ja neljännestä 4v. Ketään muita vanhempia ei tullut koko aina ulos. Yksi kävi huutelemassa kerran, että missä "neiti" on ja kun huikkasin, että koko kööri on meidän takapihalla (jälleen), niin sanoi "aha" ja palasi sisälle. Itse en ikimaailmassa antaisi lasteni juoksennella tuntikausia ilman valvontaa pihalla. Ei ole mikään suljettu piha, vaan siitä pääsee parkkikselle, autotielle, metsään jne.

Ja kaikki pennut kantaa ne meidän lelut meidän lelulaatikosta siihen pitkin keskipihaa. Sanoin yhdelle, että haepa välillä omiasi, niin lapsi kävi ovelta kysymässä, saako omat ulkolelut, niin isänsa sanoi, että naapurin leluja on ihan riittävästi. Heidän lelunsa oli varastossa lukkojen takana. Nuo penskat hakevat meidän pihalta leluja ilman lupaa, vaikkei me oltais edes ulkona.

Siinä sitten vahdin tätä pihan kööriä, erottelin tönimisiä ym (yksi poika tosi kova tönimään, hyppää nyrkit pystyssä toisen selkään, kaataa painiottelua varten maahan ym). Vähän väliä joku itki ym. tämän riehumisen takia. Lopulta alkoi tympimään ja sanoin omille lapsilleni, että nyt lähdetään kävelylle. En jaksnut enää olla koko pihan lastenvahtina. Muut meinasi lähteä mukaan, mutta sanoin, etteivät vanhemmat tiedä missä te sitten olette. Kierrettiin omieni kanssa metsälenkki, haahuiltii lähes tunti muualla ja kun palailtiin kotiin metsan kautta, niin pari poikaa tuli meita vastaan. Olivat kuulemma lähteneet meitä etsimään. Ja vanhemmilla ei varmasti ole mitään tietoa, missä heidän lapsensa liehuu, ei siis ole lasten vika, vaan niiden vanhempien.

Monesti lähdetään suoraan puistoon omien lasten kanssa, koska en jaksa olla tuossa pihalla, jossa muita aikuisia ei näy. Tänään erehdyin jäämään tuohon, kun meidän lapsia käytiin moneen kertaan ulos pyytämässä. Ja taas kadutti...

Onko muut törmänneet samaan välinpitämättömyyteen?

Kommentit (85)

Vierailija
81/85 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kesällä samanlainen tilanne, omien kansa olin taloyhtiön pihalla ja siihen sitten keräyty naapurin muksuja 2-5v vuotiaita ilman vanhempia... Saattoi mennä tuntikin joskus kun joku vanhemmista tuli siihen katsomaan omiaan. Yhtenä päivänä mulla kaatu vati tilanteeseen kun yksi äiti huikkas sieltä rapun ovelta että viitsitkö katsoa meidän tiiamariaa kun käyn pyykkituvassa!!! Mitä vittua? Sillon mä huusin takas että en kato enää sekunttiakaan kun olen katsonut jo joka hemmetin päivä vaikka kuinka monta tuntia! 

Muutama päivä meni ettei muita näkynyt ulkona mutta sitten sain kiitos ja anteeksi pyynnön postilaatikkoon:) 

ihan väleissä ollaan naapureiden kanssa nykyään kuitenkin:)

Vierailija
82/85 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 21:45"]

Onhan tämä rivariasuminen välillä haasteellista. Meillä on enimmäkseen hyvät ja mutkattomat välit naapureiden kanssa, mutta välillä olen kyllä ollut totaalisen väsynyt naapurin lapsiin. Meillä on niin erilaiset kasvatustyylit. Naapuri on mukava ja varmasti hyvä äiti, mutta heillä on paljon vapaampi kasvatustyyli kuin meillä ja lapset on välillä liian pitkiä aikoja kahdestaan tuossa pihalla... Heidän 2-ja 3-vuotiaansa on rajuja ja isokokoisempia kuin omat 2-ja 4-vuotiaani joten omani pelkäävät heitä. Välillä äiti katsoo vierestä ja kieltää 2-v.ta törmäilemästä meidän 2v.een, muttei kuitenkaan saa lasta lopettamaan. Olen joutunut välillä olemaan tiukkana, koska mielestäni kaikilla on oikeus leikkiä yhteisellä pihalla turvallisesti, eikä niin että saa pelätä jatkuvasti tönimistä ja puremista. Olen ottanut siltä moponkin pois kun törmäili sillä jatkuvasti muihin, tahallaan. Tiedän että 2-vuotias on vielä pieni, eikä osaa vielä käyttäytyä, mutta on myös lapsen aliarvointia jos luulee ettei niin pieni pystyisi oppimaan. Hän on kylliksi älykäs bongaamaan joukosta sen pienimmän jota voi töniä, joten kyllä hän oppii myös sen, ettei kannata töniä jos haluaa olla ulkona.

Välillä äiti menee sisälle ja kysyy voinko katsoa hänen lapsia hetken. Ja hetki venyy... Loppukesästä en enää lupautunut lapsia katsomaan kuin oikeasti pienen hetken 5-10min., koska se oli yleensä melko rasittavaa ja jouduin koko ajan olemaan poliisina. Omat lapset leikkivät sopuisasti kahdestaan hiekkalaatikolla, niin voin hyvin mennä käymään vessassa tai laittamassa ruoan tulemaan. Kun naapurin lapset on siellä, en voi mennä paria metriä kauemmas kuopuksestani, koska jos selkäni käännän niin häntä tönitään tai jopa kuristetaan... Huoh.... Mullekin kävi kesällä niin, että välillä lähdimme muualle leikkimään, tai kävelylle kun en jaksanut rasittaa itseäni vahtimalla muiden lapsia.

[/quote]

Joo meidänkin pihassa tuo kolmen lapsen äiti on välillä lähdössä kauppaan ja meinannut jättää lapsensa mun vahdittavaksi, kun olen siinä pihalla omieni (ja heidän) lasten kanssa jo tovin yksinäni ollut. Tähän olen vetänyt rajan, että en voi luvata olevani siinä niin kauaan, kunnes hän kaupasta saapuu. On oikeasti seissyt siinä autonavaimia helisyttäen ja käsilaukku olalla menossa. Sitten hän on harmitellut, kun pitää kaikki kolme raahata mukana. No joo, niihän mekin tehdään: joko toinen meistä on lasten kanssa tai sitten raahataan ne omat lapset mukana.

Ja tuo on tuttua juuri tämän rajun pojan kanssa, että kun omani ovat kaksistaan kanssani ulkona, voin käydä ottamassa ruuan uunista jäähtymään, veskissä ym. Mutta kun varsinkin tuo yksi remupetteri on pihalla, en voi selkääni kääntää, koska muuten molemmat lapseni jo itkevät (ja ne muut siinä pihalla "vahdittavana" olevat), on vain niin raju lapsi.

t. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/85 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko tähän väliin heittää,että kävin lasten kanssa tutustumassa uuteen päiväkotiin ja huomasin,että hoitajat liukenivat minne sattuivat ja olin päiväkodin lasten kanssa yksinään joku 5min ryhmähuoneessa.Ihan jees,jos jotain olisi sattunut..Minähän en ollut vastuussa kuin omistani.

Vierailija
84/85 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 22:00"]

Minun piha, MINUN PIHA, hus hus, älkää tulko tänne, kai ymmärrätte, että me omistamme tämän maa-alueen tässä.

Siis oikeestiko olette sitä mieltä, ettei kersat sais leikkiä muualla kuin omalla pihalla? Jos vaikka taloja on viisi ja jokaisessa asuu kolme lasta, niin siinäpä leikkivät vaan kolmistaan, koska vieraiden pihoille ei saa mennä???

Kyllä, olen tasan tuota mieltä! Ei meille vieraat aikuisetkaan saa tulla ruokaa laittamaan sillä aikaan, kun käydään kaupassa, miksi siis naapurin lapset saisi leikkiä meidän leikkimökissä, hyppiä trampalla, kiipeillä puissa jne.?

Vierailija
85/85 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai vieraille pihoille saa mennä leikkimään, niin kuin toisten koteihinkin-silloin, kun kutsutaan!!  Tai voi jopa naapurin lapsen äiti tai isä kysyäkin; sopiiko. Ja, jos sopii, niin sitten mennään leikkimään naapurin pihaan tai kotiin sovituksi ajaksi ja sitten lapset haetaan pois. Miten tämä on joillekin niin vaikeata ymmärtää?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kolme