Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun vanhemmat eivät katso pikkulastensa perään

Vierailija
07.12.2013 |

Tuli taas niin vittuuntunut olo tuossa rivitaloyhtiömme pihalla, että pakko avautua jonnekin. Olin omien lasteni 2 ja 5v kanssa ulkona. Siinä oli yhdestä perheestä yksi 5v, toisesta perheestä 6v, kolmannesta 5v, 3v ja 2v ja neljännestä 4v. Ketään muita vanhempia ei tullut koko aina ulos. Yksi kävi huutelemassa kerran, että missä "neiti" on ja kun huikkasin, että koko kööri on meidän takapihalla (jälleen), niin sanoi "aha" ja palasi sisälle. Itse en ikimaailmassa antaisi lasteni juoksennella tuntikausia ilman valvontaa pihalla. Ei ole mikään suljettu piha, vaan siitä pääsee parkkikselle, autotielle, metsään jne.

Ja kaikki pennut kantaa ne meidän lelut meidän lelulaatikosta siihen pitkin keskipihaa. Sanoin yhdelle, että haepa välillä omiasi, niin lapsi kävi ovelta kysymässä, saako omat ulkolelut, niin isänsa sanoi, että naapurin leluja on ihan riittävästi. Heidän lelunsa oli varastossa lukkojen takana. Nuo penskat hakevat meidän pihalta leluja ilman lupaa, vaikkei me oltais edes ulkona.

Siinä sitten vahdin tätä pihan kööriä, erottelin tönimisiä ym (yksi poika tosi kova tönimään, hyppää nyrkit pystyssä toisen selkään, kaataa painiottelua varten maahan ym). Vähän väliä joku itki ym. tämän riehumisen takia. Lopulta alkoi tympimään ja sanoin omille lapsilleni, että nyt lähdetään kävelylle. En jaksnut enää olla koko pihan lastenvahtina. Muut meinasi lähteä mukaan, mutta sanoin, etteivät vanhemmat tiedä missä te sitten olette. Kierrettiin omieni kanssa metsälenkki, haahuiltii lähes tunti muualla ja kun palailtiin kotiin metsan kautta, niin pari poikaa tuli meita vastaan. Olivat kuulemma lähteneet meitä etsimään. Ja vanhemmilla ei varmasti ole mitään tietoa, missä heidän lapsensa liehuu, ei siis ole lasten vika, vaan niiden vanhempien.

Monesti lähdetään suoraan puistoon omien lasten kanssa, koska en jaksa olla tuossa pihalla, jossa muita aikuisia ei näy. Tänään erehdyin jäämään tuohon, kun meidän lapsia käytiin moneen kertaan ulos pyytämässä. Ja taas kadutti...

Onko muut törmänneet samaan välinpitämättömyyteen?

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisivatko lapset ilman valvontaa ulkona, vaikka ette olisikaan siellä? On aika normaalia, että esikouluikäinen on jo hiukan yksin ulkona niin, että vanhemmat katsovat vaikka välillä ikkunasta, mutta 2-vuotiaan ei tietenkään pitäisi olla ilman valvontaa ulkona. Aikuisen nälkää oli kovin paljon aikanaan meidänkin pihalla, kun vielä asuimme kerrostalossa. Samoin puistoss nykyään, kun asumme omakotitaloalueella. Itse olen ihan kiinnostunut muistakin lapsista kuin omistani, ja mielestäni äitiys on laajempi asia kuin omista lapsista huolen pitäminen. Toisaalta kaikki ei kuulu naapurille. Esimerkiksi naapurin lasten hoitaminen näiden ulkoilun ajan ainakaan ilman eri sopimusta.

Vierailija
42/85 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en vahdi kenenkään lapsia. Aivan sama mitä tekevät. Tiukka linja vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 15:19"]

[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 15:17"]

Eli ongelmana on siis se että joku vahtii alkujaankaan lastasi?

[/quote]

miksi kenenkään pitäisi vahtia minun lasta? Siis vanhemmat hoitaa itse jälkikasvunsa. Ei niin, että ne lapset vaan laitetaan pihalle kun siellä sattuu joku vieras aikuinen olemaan.

[/quote]

Ap.n kirjotuksesta saa kyllä kuvan että se yksi aikuinen vastaa katsovansa lapsien perään! Jos asia ei kelpaa että muut on hänen pihassa niin kiikuttaa lapsen pois tai sanoo vanhemmalle että lapsi on luvatta siellä.

Tuossa tapauksessa on ainoana ongelmana se että oleskelusta ei ole sovittu, miksi siis purnanatakaan? Ei tuo edesauta mitään. Jos omat lapseni on pihalla ja tiedän että leikkii naapurin kanssa niin oletan että siellä voi leikki jatkuakin jos ap noin vastaa kuin tekee. Eli ongelmana tässä ei ole ne muut vanhemmat vaan se oma tapa hoitaa asia.

Vierailija
44/85 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 15:13"]

alapeukutetaan sen takia, että ei sen naapurin tarvitse tulla kertomaan jos joku käyttäytyy huonosti. Oma isä/äiti on lapsen mukana ja näkee sen ihan itse - näin siis normaaliperheissä.

[/quote]

Niin, mutta pointti on nyt se että lapset on pihassa ja leikkii yhdessä. Jos yksi aikuinen jo vahtii kaikkia lapsia niin oletus on että tämä aikuinen puuttuu tilanteisiin ja vahtiikin niitä jos asia on kerran OK hänelle, miksi aikuinen ei sano että hän ei nyt valvo muita lapsia tai joku lapsi tekee pahojaan?

Vierailija
45/85 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie omien lasten lelut lukkojen taakse, ei toisten pihalle tulla kuin hollitupaan. Noita liian rentoja vanhempia teidän taloyhtiössä on liikaa, en menisi heille ihan heti puhumaan. Mutta eiköhän se tepsi kun laitat teidän lelut piiloon ja kun joku pikku ilkimys tulee teidän pihalle, niin omat lapset kasaan ja hetkeksi sisään :).

Vierailija
46/85 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 5v ei pitäisi olla pihalla ilman vanhempaa. 5-vuotiaskin ehkä vielä vain isomman sisaruksen seurassa ja kyllä vanhemmat siinäkin tapauksessa käyvät vähän väliä katsomassa että kaikki kunnossa. Itse olen päästänyt 5v 7v:n kanssa suojaiselle aidatulle leikkipihalle ja katsonut ikkunasta vähän väliä. Jou ei tätäkään hyväksy. Tiedän.

Itse en todellakaan tajua noita jotka päästää lapsen toisten omalle pihalle eivätkä edes omia leluja jaksa antaa mukaan. Outoa.

En ikinä päästä omia lapsiani toisten omaan pihaan ellen varta vasten itse käy puhumassa näille vanhemmille että sopiiko se.

2-vuotias on aika vaarallista päästää alle kouluikäisten vastuulle ulos. Omani ainakin 2-vuotiaana oli livahtaa omienkin silmieni alta saati sitten lapsen joka keskittyy leikkiin.

Vierailija
47/85 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 15:05"]

Numero 10 toivottavasti et ole tosissasi ja jos olet, toivottavasti kukaan ei kohtele sinun lapsiasi noin ikävästi. 

[/quote]

Olen ihan tosissani. Kukaan ei voi kohdella lapsiani samoin, koska lapseni eivät mene muiden pihoihin leikkimään ellei ole erikseen kutsuttu (ja kutsujana aikuinen, ei toinen lapsi).

Vierailija
48/85 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 15:45"]

alapeukutetaan sen takia, että ei sen naapurin tarvitse tulla kertomaan jos joku käyttäytyy huonosti. Oma isä/äiti on lapsen mukana ja näkee sen ihan itse - näin siis normaaliperheissä.

[/quote]

Niin, mutta pointti on nyt se että lapset on pihassa ja leikkii yhdessä. Jos yksi aikuinen jo vahtii kaikkia lapsia niin oletus on että tämä aikuinen puuttuu tilanteisiin ja vahtiikin niitä jos asia on kerran OK hänelle, miksi aikuinen ei sano että hän ei nyt valvo muita lapsia tai joku lapsi tekee pahojaan?

[/quote]

En minä ainakaan puutu! Ja miksi ihmeessä puuttuisin siihen, mitä naapurin 3v ja 5v tekee ulkona ilman vanhempiaan? Kerran ne naarmutti heillä vieraana olleen perheen auton ja minä sain laskun maalauksesta, koska "olin pihalla ja silloin aikuisen tulee vahtia lapsia". Vastasin, että olin omalla pihalla omien lasten kanssa (omakotialue) eikä minulla ole mitään velvollisuutta katsoa, mitä naapuritalon lapset tekevät.

Vierailija
49/85 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tarkemmin ajattelee, niin tuossa ap:n tilanteessa on yksi tosi epänormaali perhe, se jolta yksin ulkoilee 2v,3v ja 5v. 4v ja 6v yksin ulkoilu on jo normaalimpaa. Eli näiden isompien perheiden kanssa jos ottaisi puheeksi mahdolisen häiriökäyttäytymisen ja näille tosi vastuuttomille sitten kävisi rauhallisesti kertomassa, miten vaarallista heidän touhunsa on, ja ettei voi itse vahtia toisten lapsia ja estää näitä esim. juoksemasta auton alle. Voi myös sanoa, että on jutellut asiasta tutun neuvolatädin (tms.) kanssa, ja tämä on suoraan kehottanut tekemään lastensuojeluilmoituksen tilanteesta. Vois herätellä. Voi toki mennä välitkin, mutta toi touhu on hengenvaarallista, ja millainen olo on sitten kun jotain sattuu. Tai sitten suorilta tekee ilmoituksen.

Tai sit kääntää selkänsä ja menee aina muualle ulkoilemaan.

Vierailija
50/85 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 15:45"]

[/quote]

[/quote]

tässä just oikein malliesimerkki vastuunvälttejävanhemmasta! Kun siellä pihalla nyt on joku niin kyllähän se samalla hoitaa nämä meidänkin lapset... Mutta kappas kun se oma pylly ei sieltä sohvalta nouse koskaan että se vastavuoroisuus toteutuisi.

Meillä yksi naapuri keksi hauskasti että hänhän se laittaa lapsensa aina ulos kun me olemme siellä. Lapsella ei mukana avaimia että pääsisi kotiinsa eikä kotoa suoraa näköyhteyttä pihaan. Luotti siihen että kyllä minä sitten soittelen kun hänen lapsensa haluaa kotiin. Ei ollut sydäntä jättää sitä yksin sinne pihalle... Mutta opin kyllä tämän leikin juonen ihan parista kerrasta.

Vierailija
51/85 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 14:59"]En ymmärrä ongelmaasi. Minä sanon muille lapsille, että tämä on meidän piha, menepä omallesi leikkimään. Jos lapsi ei lähde, sanon omille lapsille että aha, Mico ei anna meidän olla omalla pihalla, kerätään lelut ja mennään pois. Ja jätän sen naapurin lapsen yksin ihan ilman mitään huonon omantunnon tunteita. Sen jälkeen menen lasten kanssa sisälle ja soitan naapuriin, että voisitteko hakea lapsenne pois meidän pihalta.

[/quote]

Ja tuostahan sitä varmaan lasten ystävyyssuhteet naapureiden lapsiin paranee huimasti! Uskomatonta että aikuinen voi olla noin lapsellinen! Tuohan on suorastaaan kiusaamista liittoutua yhtä naapurin kakaraa vastaajos oikeasti sanot että Mico ei anna teidän leikkiä omalla pihallanne, menette pois ja jätätte pojan yksin. Olet kovaa vauhtia kasvattamassa tulevaisuuden koulukiusaajia kun jo oikein kotona opetat että toisesta voi sanoa pahasti ja jättää porukan ulkopuolelle.

Vierailija
52/85 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 17:20"]

[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 14:59"]En ymmärrä ongelmaasi. Minä sanon muille lapsille, että tämä on meidän piha, menepä omallesi leikkimään. Jos lapsi ei lähde, sanon omille lapsille että aha, Mico ei anna meidän olla omalla pihalla, kerätään lelut ja mennään pois. Ja jätän sen naapurin lapsen yksin ihan ilman mitään huonon omantunnon tunteita. Sen jälkeen menen lasten kanssa sisälle ja soitan naapuriin, että voisitteko hakea lapsenne pois meidän pihalta.

[/quote]

Ja tuostahan sitä varmaan lasten ystävyyssuhteet naapureiden lapsiin paranee huimasti! Uskomatonta että aikuinen voi olla noin lapsellinen! Tuohan on suorastaaan kiusaamista liittoutua yhtä naapurin kakaraa vastaajos oikeasti sanot että Mico ei anna teidän leikkiä omalla pihallanne, menette pois ja jätätte pojan yksin. Olet kovaa vauhtia kasvattamassa tulevaisuuden koulukiusaajia kun jo oikein kotona opetat että toisesta voi sanoa pahasti ja jättää porukan ulkopuolelle.

[/quote]

Mico ei kuulu meidän perheeseen, hänen tuleekin olla tämän porukan ulkopuolella. Minulla ei ole mitään velvollisuutta olla hoitajana naapurin lapselle, menkööt kotiinsa ja leikkikööt siellä äidin ja pikkusiskon kanssa. Lapsillani ei ole mitään tarvetta ystävystyä naapurin lasten kanssa siten, että minä olen hoitajana. Oikeasti: naapureilla ei ole velvollisuutta antaa äidille omaa aikaa, jotta tämä saa tehdä kaikkea kivaa. Tehkööt sitä kivaa lapsensa kanssa tai hankkikoot kotipihalle hoitajan. Minä pidän hauskaa omien lasteni kanssa enkä todellakaan halua meille tänään Micoa, huomenna Lottaa ja Liisaa, ylihuomenna Valtteria ja sitä seuraavana päivänä Micoa ja Mariaa.

Vierailija
53/85 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä ymmärrän vastausta nro 35 vaikka se onkin aika topakasti sanottu. Valitettavasti tämä "Micon äitien" ryhmä ei ole erityisen puoleensavetävä. Jos Micon äiti toimisi fiksusti niin hän tulisi sieltä tv:n äärestä, avaisi suunsa ja sanosi että jos katot tänään näitten perään niin hän sitten huomenna. Niinkuin win-win. Mutta ei, tämä porukka ei ehdota tuollaista sillä he haluavat ainoastaan voittaa. Saada lapselle naapurista kaverit, lelut ja aikuisen hoitamaan, tekemättä itse yhtään mitään! 

Minä voin ihan hyvin vahtia vähän enemmän loppuunpalaneen yh:n lasta JOS niin sovitaan, mutta tällaiset yksipuoliset verhonheiluttelumenetelmät eivät käy. samoin jos minua huijataan näissä asioissa niin apu loppuu samantien.

Vierailija
54/85 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 17:20"]

[/quote]

[/quote]

Ai sinusta ei saa kieltää vieraita lapsia tulemasta teidän pihaan? Miksi ei? Mitä kiusaamista siinä on? Eiköhän sillä Micolla ole se oma porukka (oma perhe), jonka olisi pidettävä jäsenistään huolta.

Vierailija
55/85 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä tavallaan haluaisin auttaa näitä Micoja, koska sieltä omasta perheestä ei tukea eikä hoitoa löydy. Mutta kun ei ihminen jaksa kaikkeen revetä! Yleensä nämä Micot on sen verran villimpiäkin että en pärjää niiden kanssa. Apuahan ne tarvii mutta kun en minä oo mikään sossu.

Vierailija
56/85 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan olin oman lapsen kanssa pihalla ja valvoin vaan omaa lastani. Siellä oli 4-6 v ilman valvontaa kaipa katsoivat välillä ikkunasta.

Vierailija
57/85 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, tietenkään sinun ei tarvitse vahtia koko pihan lapsia ja on todella ikävää että tuollaisia toisia hyödyntäviä vanhempia on olemassa. Mutta sille äiteelle joka täällä kertoi jättävänsä yksinäisen lapsen pihalle seisomaan ja ilkeilevänsä tälle: ei ole lapsen vika jos vanhemmat eivät välitä ja laittavat lapsensa yksin pihalle, mutta ei ole oikein pahoittaa lapsen mieltä. Itse antaisin lapsen leikkiä omieni kanssa niin kauan kuin itse ulkoilemme ja patistaisin sitten kotiin. Jos taas lapsi tulisi toistuvasti pihallemme ottaisin yhteyttä vanhempiin. Ärtymystä ei saa kohdistaa lapseen, eikä kypsä aikuinen niin teekään.

Vierailija
58/85 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä.

Kiitettävän paljon kommentteja tullut. :)

Koen olevani alakynnessä, haluan pitää välit pihan ihmisiin, enkä käy urputtamassa kenellekään. Lähden siis usein pois keskipihalta ja monesti myös omalta pihaltamme. Haluan, että lapsillani on kivaa pihan muiden kanssa, haluan olla muille lapsille ystävällinen ja jos he tulevat pihallemme, kun me ollaan siinä, niin en yleensä heitä "aja pois". Edelleen, ei ole lapsen vika se vanhempien välinpitämättömyys. Osaan kyllä myös olla jämäkkä, jos vaikka laitamme kesällä lasten kanssa meidän kasvimaata, niin silloin sanon, että nyt me tehdään meidän perheen juttuja ja voitte mennä leikkimään sinne keskipihalle.

Kyse ei ole tosiaan pelkästään siitä, että muiden lapsia tulisi meidän pihallemme kun olemme siellä, vaan että saan vahtia siinä taloyhtiön keskipihalla (eli yhteinen leikkialue) muiden lapsia ja käydä patistamassa heitä pihaltamme pois sinne leikkialueelle, jossa olen omieni kanssa. Ja vaikka en sinänsä kovin paljoa puutu muiden touhuihin, jos ne eivät kosketa omia lapsiani, niin pakkohan se on puuttua, jos tämä yksi riehuja on koko ajan oman lapseni niskassa, yrittämässä painia, yllyttämässä milloihin mihinkin älyttömyyteen. Eli kasvata tätä riehujaa siinä missä omianikin, topakasti komennan, ystävällisesti (ei tosiaan ole lapsen vika tuo vanhempien välinpitämättömyys). Tai jos toinen yllyttää omaa lastani lähtemään parkkialueelle tai kiipeämään tikkaita pitkin talon katolle tms. Tai kun pienemmän kanssa heitellään palloa, niin isommat tulee ottamaan sitä palloa heti itselleen. Kyllä siinä minulta komento käy. Jos olisi ne lapsen omat vanhemmat paikalla, jättäisin komentelun heille. Eli ei voi pitää huolta vain omista lapsistaan vaikka haluaisi.

Ja nämä samat lapset juoksee meidän pihalla, kun olemme itse sisällä, vanhempia ei missään. Tyypillistä on myös tuo jonkun mainitsema, että kun menen tyhjään pihaan omieni kanssa, niin hetken päästä on piha täynnä muidenkin lapsia, vanhemmista ei vilaustakaan (tosiaan osasta asuntoja ei edes näe tuohon keskipihalle). Ja tyypillistä on, että kun menen omieni kanssa sisälle, niin hetken päästä piha on tyhjä.

Vierailija
59/85 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko ap mahdollista aidata teidän piha? Kuulostaa ehkä vähän rankalta, mutta aita ja lukko ovat yhdistelmä, joka takaa edes jonkinlaisen rauhan ja yksityisyyden.

Vierailija
60/85 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 18:56"]

Olisko ap mahdollista aidata teidän piha? Kuulostaa ehkä vähän rankalta, mutta aita ja lukko ovat yhdistelmä, joka takaa edes jonkinlaisen rauhan ja yksityisyyden.

[/quote]

Ekan kesän jälkeen tehty jo, ärsytti jo silloin. Laitettu näkösuoja terassille (jottei joku heti bongaa, että ollaan omalla terassilla ja rynnistä sinne) ja etupihalle myös portti (en ihan avainlukkoa viitsi laittaa, mutta luulisi vihjaavan jotakin). Muuten kiertää ihan taloyhtiön aidat. :) 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi viisi