Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi isänmaalliset ihmiset ovat niin usein stereotyyppisia?

Vierailija
05.12.2013 |

On toki poikkeuksiakin, mutta hyvin usein isänmaallisiksi julistautuvat ihmiset 1) ovat rasisteja tai piilorasisteja 2) ovat ajatusmaailmaltaan yleensä konservatiivisia, luutuneita ja jotenkin jähmeitä 3) omaavat surkean huumorintajun 4) äänestävät vaaleissa kokoomusta, keskustaa tai perussuomalaisia 5) ovat sovinisteja tai kannattavat ikivanhaa sukupuolityönjako-ajatusmaailmaa

Kommentit (105)

Vierailija
41/105 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 21:01"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 18:26"]

Sä et tunnu vieläkään käsittävän tuota pohjimmaista ajatusta: kansallisuusaate ja kansalaisuuteen perustuva valtio ovat ihmisen luomia järjestelmiä, ja vieläpä melko nuoria sellaisia. Ne eivät siis ole mitään väistämättömiä luonnonvoimia. Keskiajalla Euroopassa tapettiin kirkon puolesta, ei enää. Viime vuosisadalla on tapettu lähinnä kansallisuusaatteen vuoksi, ehkä ei enää 100 vuoden päästä, kun ihmisen identiteetti muuttuu ja lojaliteetit siirtyvät jollekin muulle taholle. Erilaisuus silti v*tuttaa/pelottaa näköjään ihmistä aina, joten sodat eivät kai ole ihan heti loppumassa. Syitä löytyy kyllä aina.

[/quote]

Ajatteletko, ettei ennen sitten sodittu ja oltu kuppikuntaisia...? Kansallisvaltiot on yksi tapa olla "me" ja rajata "toiset" ulos. Ennen oli heimoja, sukukuntia jne. Ei ihmisten halu blokkiutua yhteen vieraita vastaan ole uutta ja sinun ideologiasi on yhtä epärealistinen kuin marxilaisten haihattelut. Tottakai rajauksia voidaan lieventää, mutta aina, aina me haluamme luoda yhteisöjä (oli sitten suku, heimo, kansalaisuus, harrastus, aate jne.) ja sitä kautta hakea turvaa.

[/quote]

Menikö sulta nyt ihan koko keskustelun pointti ohi? Noinhan tuossa juuri kirjoitan, totta kai aina on ollut yhteisöjä ja tulevaisuudessakin tulee olemaan. Mutta kansallisvaltioaate on vain yksi näiden kuppikuntaisuuksien joukossa. Ei mikään väistämätön lopullinen totuus, vaan ylhäältä käsin luotu konstruktio.

Vierailija
42/105 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 21:01"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 20:53"]

Miten sen nyt laskee, minä sanoisin ajaksi korkeintaan reilut parisataa vuotta. Eivätkä suomalaisetkaan nyt aina ja kaikkialla olleet Ruotsin kruunun puolella. Mutta tietysti kun miehiä viedään koko ajan sotiin, niin jo riittävän ruoan saaminen teettää työtä, ja eipä niitä riitä silloin kapinoimaankaan. Sisällissota nyt kertoi vain siitä, että jotkut haluavat enemmän valtaa kuin heille kuuluisi. En nyt tiedä, onko aseilla otettu ja saatu valta niin hieno asia.

[/quote]

Ai mistä se Ruotsin vallan aika sulle sitten ulottuu? Jos se kerran alkaa sulle vasta 1600-luvulta, niin sittenhän ei tuota Nuijasotaakaan lasketa. Eli ei yhtään sisällissotaa vs. yksi sisällissota kansallisvaltioaikana. Ja sisällissodista mainitsin lähinnä nyt tyytyväisyyden mittarina. Enkä nyt tässä lähde arvioimaan niiden oikeutuksia ja kelle se valta kuuluu ja kuinka paljon. Mutta aika epäjohdonmukaista sinulta väittää, että kaikenlaiset kapinat ja sisällissodat ovat epäoikeutettuja, jos kerran nationalismin ja kansallisvaltion puolesta puhut. Eli ellei Venäjä olisi aikoinaan antanut meille rauhanomaisesti itsenäisyyttä, suomalaisillakaan ei olisi ollut oikeutta sitä aseellisesti yrittää hankkia? 

[/quote]

Täyssinän rauha, 1595, nuijasota tuli heti pitkän vihan jälkeen. Ennen sitä vain osa "Suomea" kuului Ruotsille.

Jotkut kapinat ovat, toiset eivät. Punaisilla oli kaikki mahdollisuudet osallistua asioiden hoitamiseen rauhanomaisesti, mutta he halusivat ottaa vallan itselleen ja tappaa eri mieltä olevat. Ehkä se sinusta on sitten oikeudenmukaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/105 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 20:55"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 13:02"]

[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 22:08"]

[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 22:04"]

Monissa maissa on paljon paremmat julkiset palvelut kuin suomessa. Ja voisihan alueellisia sopimuksia ja osajärjestelmiä olla ilman kansallisvaltiotakin. Kuten on Yhdysvaltojen osavaltioissa. Suomi voisi olla euroopan yksi osa. Tai jos päästäisiin eteenpäin, niin Suomi voisi olla Maailman Yhteisön Piirikunta tai jotain...

[/quote]

Juu, todella "monissa"... Juttelin tuossa yhden amerikkalaisen kanssa, jonka perheen vakuutukset maksavat melkein yhtä paljon kuussa kuin hän saa palkkaa. Toivottavasti en ymmärtänyt oikein, sillä kuulostaa hirveältä.

[/quote]Yhdysvaltojen terveydenhuoltojärjestelmä nyt onkin maailman paskin ja aepäoikeudenmukaisin. Terveydenhuolto toimii Suomea paremmin esim. Ranskassa, Englannissa, Kuubassa...

[/quote]

RANSKASSA!!!????? Sanot että terveydenhuolto toimii paremmin Ranskassa?? Herrajumala!! Kauan sä täällä oot asunu??? Ootko nyt sekottanu jonku toisen maan??

Tuntuu, että noi pahimmat huutelijat Suomen paskuudesta on aina niitä, jotka ei oo koskaan missään muaalla kuin Suomessa käyny. Ei oo todellista, en voi uskoa että joku pokkana väittää tollasta.

Tulin lukemaan vähän rakkaan isänmaan mammeleiden ajatuksia näin itsenäisyyspäivänä, mutta taidanpa jättää väliin. 

[/quote]

Täällä toinen Ranskan mamma hei. Kyllä mä sanoisin, että sos.turvajärjestelmän puolesta nimenomaan terveydenhuoltojärjestelmä toimii Ranskassa. Kun sairastun, menen yksityiselle päivystykseen, jonoa ei ole ja maksut nimellisiä. Tämä pelkällä carte vitalella. Mutuellen kanssa saan jopa silmälasit täysin korvattua. Toki muuten Ranskassa sos.turvajärjestelmässä on puutteensakin. Ja veroja maksetaan vähintään saman verran kuin Suomessa.

t: 5 vuotta Ranskassa asunut

Vierailija
44/105 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 21:00"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 20:34"]

Koska mä olen väittänyt Ruotsi-Suomea ihanneyhteiskunnaksi? :D Totuus nyt vaan on, etteivät ne massat mitään itsenäisyyttä silloin havitelleet, eivät osanneet koko asiaa oikein edes kuvitella. Aika oli tuolloin kovin toista. Tuolloin ei edes Ruotsin puolella moni osannut lukea.

[/quote]

No mitä se sitten edes liittyy tähän keskusteluun? Itsehän sen toit esille. Silloin kyllä oli hämäläisiä, karjalaisia ja savolaisia, ja heimoidentiteetti oli tärkeämpi, koska eihän muusta maailmasta niin tiedetty. Nykyinen suomalainen identiteetti on vain jatkoa sille.

[/quote]

Kysy vastaajalta nro 69, hän se Ruotsin vallan ajasta alkoi puhua.

Mikseivät muuten tornionjokilaaksolaiset mahdu tähän suomalaiseen identiteettiin, jos se on niin selkeää jatkumoa? Miten yhtäkkiä esimerkiksi lappilaiset ovat enemmän yhtä varsinaissuomalaisten kuin Ruotsin puolelle jääneiden tornionjokilaaksolaisten kanssa?

Vierailija
45/105 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 21:17"]

Mikseivät muuten tornionjokilaaksolaiset mahdu tähän suomalaiseen identiteettiin, jos se on niin selkeää jatkumoa? Miten yhtäkkiä esimerkiksi lappilaiset ovat enemmän yhtä varsinaissuomalaisten kuin Ruotsin puolelle jääneiden tornionjokilaaksolaisten kanssa?

[/quote]

Ehkä heillä onkin suomalainen identiteetti, tai vaikka lappilainen. Eikö saisi olla?

Minä nyt edelleenkin odotan sitä järjestelyä, mikä tulee tämän nykyisen ja varsin toimivan jälkeen. Maksaako kukaan esimerkiksi veroja ja mitä niillä kustannetaan ja kenelle? Armeijaahan ei tietenkään tarvita, joten tuskin sitten poliisiakaan. Tekeekö kukaan rikoksia?

Vierailija
46/105 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 21:34"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 21:17"]

[/quote]

Ehkä heillä onkin suomalainen identiteetti, tai vaikka lappilainen. Eikö saisi olla?

Minä nyt edelleenkin odotan sitä järjestelyä, mikä tulee tämän nykyisen ja varsin toimivan jälkeen. Maksaako kukaan esimerkiksi veroja ja mitä niillä kustannetaan ja kenelle? Armeijaahan ei tietenkään tarvita, joten tuskin sitten poliisiakaan. Tekeekö kukaan rikoksia?

[/quote]

Minun puolestani saa, tietysti. Mutta eivät he identiteetteineen ja varsinkaan nykyisine kansalaisuuksineen suomalaiseen kansallisvaltioon mahdu. Ruotsalaisessakin kansallisvaltiossa heidät on eristetty kuriositeetiksi, kielineen päivineen.

Mitä luultavimmin veroja pitää maksaa tulevaisuudessakin, niitähän on maksettu jo tuhansia vuosia ennen ensimmäisiä kansallisvaltioita. Ja totta kai rikoksia tullaan tekemään yhteiskuntajärjestyksestä huolimatta. Ollaanpa nyt realistisia siellä... ;) En mä ainakaan täällä ole ollut esittämässä mitään utopistisia ajatuksia ikuisesta rauhasta tai muusta paratiisista maan päällä. Kunhan mainitsin, että ihmisyhteisöjä on aina rakennettu ja niitä voidaan rakentaa muullekin perustalle kuin nationalismille kuin ajatukselle kansallisvaltiosta. Joka sekin on joskus muutama sata vuotta sitten ollut yhtä utopistinen ajatus kuin kaikki muut ajatukset tuntuvat sinulle juuri nyt olevan.

Vierailija
47/105 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 21:48"]

[/quote]

Minun puolestani saa, tietysti. Mutta eivät he identiteetteineen ja varsinkaan nykyisine kansalaisuuksineen suomalaiseen kansallisvaltioon mahdu. Ruotsalaisessakin kansallisvaltiossa heidät on eristetty kuriositeetiksi, kielineen päivineen.

Mitä luultavimmin veroja pitää maksaa tulevaisuudessakin, niitähän on maksettu jo tuhansia vuosia ennen ensimmäisiä kansallisvaltioita. Ja totta kai rikoksia tullaan tekemään yhteiskuntajärjestyksestä huolimatta. Ollaanpa nyt realistisia siellä... ;) En mä ainakaan täällä ole ollut esittämässä mitään utopistisia ajatuksia ikuisesta rauhasta tai muusta paratiisista maan päällä. Kunhan mainitsin, että ihmisyhteisöjä on aina rakennettu ja niitä voidaan rakentaa muullekin perustalle kuin nationalismille kuin ajatukselle kansallisvaltiosta. Joka sekin on joskus muutama sata vuotta sitten ollut yhtä utopistinen ajatus kuin kaikki muut ajatukset tuntuvat sinulle juuri nyt olevan.

[/quote]

No jos he muuttaisivat tänne, niin varmaan saisivat kansalaisuuden varsin helposti. Muuttaahan tänne muualtakin ihmisiä.

Noissa aikaisemmissa valtioissa on vain ollut se ongelma, että valta on ollut eliitillä, eikä tavallisella rahvaalla ole ollut mitään vaikutusmahdollisuuksia. Verotuskin on enimmäkseen hoidettu voimalla, eivätkä verotetut ole saaneet vastineeksi kuin ehkä jotain suojelua jossain vaiheessa (koska johtaja ei halunnut menettää veronmaksajiaan). Kansallisvaltioita myös usein yhdistää kieli, monikielistä yhteiskuntaa olisi aika vaikea hallinnoida.

Historiassa olivat myös monet muut ajatukset aika utopistisia ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että harva osasi lukea eikä monikaan tiennyt mitään ympäröivästä maailmasta. Tiedon lisääntyessä ihmiset heräsivät vaatimaan oikeuksiaan.

Vierailija
48/105 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 22:00"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 21:48"]

[/quote]

[/quote]

No jos he muuttaisivat tänne, niin varmaan saisivat kansalaisuuden varsin helposti. Muuttaahan tänne muualtakin ihmisiä.

Noissa aikaisemmissa valtioissa on vain ollut se ongelma, että valta on ollut eliitillä, eikä tavallisella rahvaalla ole ollut mitään vaikutusmahdollisuuksia. Verotuskin on enimmäkseen hoidettu voimalla, eivätkä verotetut ole saaneet vastineeksi kuin ehkä jotain suojelua jossain vaiheessa (koska johtaja ei halunnut menettää veronmaksajiaan). Kansallisvaltioita myös usein yhdistää kieli, monikielistä yhteiskuntaa olisi aika vaikea hallinnoida.

Historiassa olivat myös monet muut ajatukset aika utopistisia ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että harva osasi lukea eikä monikaan tiennyt mitään ympäröivästä maailmasta. Tiedon lisääntyessä ihmiset heräsivät vaatimaan oikeuksiaan.

[/quote]

Miksi ihmeessä heidän pitäisi muuttaa vuosituhantisilta asuinsijoiltaan sen mukaan, että joku joskus on keinotekoisesti luonut kansallisvaltiorajat heidän itäpuolelleen?

Totta kai maailma on muuttunut vuosisatojen kuluessa, ja sitä myötä myös ihmisten lojaliteetit ja se, mitä he käsittävät oikeudekseen. Ja tulevat taatusti myös muuttumaan tulevaisuudessa. Se että maailma järjestyy nyt näin, ei tarkoita, etteikö se tulevaisuudessa järjestyisi jotenkin muutoin. Valtioiden rajat muuttuvat tulevaisuudessakin, ehkä koko valtiojärjestelmä poistetaan.

Vierailija
49/105 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan kehtaa sanoa olevani isänmaallinen, koska kaiken maailman uusnatsit, persut sekä yltiökonservatiivit jeesustelijat ym. tosiaan pilanneet koko käsitteen. Olen ylpeä Suomesta ja siitä, että meillä välitetään köyhistä, vammaisista ym., on suht erinomainen sukupuolten välinen tasa-arvo olemassa ja kauniista Suomen luonnostakin huolehditaan ja luontoamme arvostavat myös turistit ympäri maailmaa. Olen iloinen, että synnyin tänne ja siksi olenkin perusteettomalla tavalla etuoikeutettu, sillä kaikki me täällä olemme kultapossuja maailman köyhiin nähden.

Vierailija
50/105 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa rasistinen ja leimaava kommentti. Miksi kommarit ja vihreät ovat aina tämmöisten takana ja miksi heille kelpaa isänmaallisten selkänahasta revityt ilmaisrahat, mutta mielipiteitä ei voi sulattaa?

Vierailija
51/105 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 06:17"]

Olipa rasistinen ja leimaava kommentti. Miksi kommarit ja vihreät ovat aina tämmöisten takana ja miksi heille kelpaa isänmaallisten selkänahasta revityt ilmaisrahat, mutta mielipiteitä ei voi sulattaa?

[/quote]

Miksi saatanassa punikit ja vihreät ei muuta vaikka Kuubaan?

Minä olen persujen kannattaja, asun ulkomailla, minulla on joka värisiä työkavereita, en ole yhtään rasisti, mutta kannatan vain työperäistä maahanmuuttoa. Ja Suomeen tulen takaisin töihin, kun sopimukseni päättyy täällä.

Vierailija
52/105 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 05:10"]

Minä en ainakaan kehtaa sanoa olevani isänmaallinen, koska kaiken maailman uusnatsit, persut sekä yltiökonservatiivit jeesustelijat ym. tosiaan pilanneet koko käsitteen. Olen ylpeä Suomesta ja siitä, että meillä välitetään köyhistä, vammaisista ym., on suht erinomainen sukupuolten välinen tasa-arvo olemassa ja kauniista Suomen luonnostakin huolehditaan ja luontoamme arvostavat myös turistit ympäri maailmaa. Olen iloinen, että synnyin tänne ja siksi olenkin perusteettomalla tavalla etuoikeutettu, sillä kaikki me täällä olemme kultapossuja maailman köyhiin nähden.

[/quote]

Osuvasti sanottu! Juuri näin.

Vierailija
53/105 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille!

t. yksi isänmaallinen jolla ei tullut ruksia yhteenkään aloittajan kohtaan

Vierailija
54/105 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 06:17"]

Olipa rasistinen ja leimaava kommentti. 

[/quote]

...ja miksi "isäm maalliset" käyttävät lähes aina sanaa "rasismi" niin totaalisen väärin? Rasismi tarkoittaa toisen"rotuisiin" suuntautuvaa, useimmiten ihonvärin perusteella harjoitettua rotusortoa, ja veikkaan että tässä ketjussa jokainen kirjoittaja on härmäläinen kalpeanaama. Jos etuoikeutettujen valkoihoisten kantasuomalaisten on PAKKO itkeä kun kaikki nallekarkit eivät enää solahdakaan omaan pussiin, niin käyttäisivät edes lausetta "olipa syrjivä ja leimaava kommentti".

Äänekkäimmät räyhäisänmaalliset henkilöt tosiaan vaikuttavat siltä, että ovat lintsanneet suurimman osan peruskoulustakin tai ovat muuten älyltään jotenkin vajavaisia. Valitettavasti maltillisemmat "Suomi on ihan hyvä maa asua ja olen ylpeä siitä" -henkiset ihmiset jäävät näiden öyhöttäjien jalkoihin.

Tai sitten heillä ei vain ole tarvetta tehostaa omaa SUOMALAISUUTTAAN. Olen joskus ihan uteliaisuudesta käynyt lueskelemassa hommafoorumia ja suoli24-keskusteluja, ja vaikuttaa siltä, että osa porukasta kärsii jostain omituisesta pelosta. Aivan kuin heidän mielestään heidän oma suomalaisuutensa katoaisi kuin salaman iskemänä mikäli sitä ei tehosteta ja toitoteta joka hemmetin käänteessä... Samalla myös haikaillaan jonkin myyttisen mikä-mikä-maa-Suomen perään, jollaista ei ole koskaan ollut, ei edes kultaisella 50-luvulla.

Vierailija
55/105 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 09:55"]osa porukasta kärsii jostain omituisesta pelosta. Aivan kuin heidän mielestään heidän oma suomalaisuutensa katoaisi kuin salaman iskemänä mikäli sitä ei tehosteta ja toitoteta joka hemmetin käänteessä...

[/quote]

Tältä se kieltämättä vaikuttaa. Minä en lue muita keskustelupalstoja, mutta jo täällä av:lla kommentoivista huomaa, että pelosta on kyse. Aika raskasta täytyy olla sellainen eläminen, että jatkuvasti pelkää ja ajattelee muista pahinta Jos heille siitä mainitsee, on vastaus yleensä jotain "minähän en pelkää mitään, uskallan lyödä lättyyn ketä vaan". Ts. väkivalta on heidän ainoa tapansa käsitellä asioita.

Vierailija
56/105 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lääkäri ja äänestän perussuomalaisia. Tunnustan ihmisten olevan erilaisia. Kaikki eivät kykene rakentamaan toimivia yhteiskuntia. Konservatiivisuus on hyve. Yleensä vanhat ja vakiintuneet käytännöt ovat parempia kuin nippu uusia. Ainakin uuden konstin hyödyllisyys pitää tarkaan punnita. Esimerkkinä Ruotsin täyttääminen pakolaisilla on ollut katastrofi. Keskimäärin eri sukupuolilla on kiinnostusta erilaisiin asioihin, kuten naisilla meikkaamiseen ja liberalismiin ja miehillä tieteisiin ja konservatiivisuuteen ;)

Vierailija
57/105 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minkä tahansa aatteen tai uskonnon kiihkokannattajaksi kun ryhtyy, pitää pistää aivot narikkaan. Kyseenalaistaminen kun on noissa piireissä kiellettyä.

Vierailija
58/105 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa maissa on paljon paremmat julkiset palvelut kuin suomessa. Ja voisihan alueellisia sopimuksia ja osajärjestelmiä olla ilman kansallisvaltiotakin. Kuten on Yhdysvaltojen osavaltioissa. Suomi voisi olla euroopan yksi osa. Tai jos päästäisiin eteenpäin, niin Suomi voisi olla Maailman Yhteisön Piirikunta tai jotain...

[/quote]

Juu, todella "monissa"... Juttelin tuossa yhden amerikkalaisen kanssa, jonka perheen vakuutukset maksavat melkein yhtä paljon kuussa kuin hän saa palkkaa. Toivottavasti en ymmärtänyt oikein, sillä kuulostaa hirveältä.

[/quote]Yhdysvaltojen terveydenhuoltojärjestelmä nyt onkin maailman paskin ja aepäoikeudenmukaisin. Terveydenhuolto toimii Suomea paremmin esim. Ranskassa, Englannissa, Kuubassa...

Vierailija
59/105 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 05:10"]

[/quote]

Onneksi minä en ole pelkuri ja uskallan sanoa olevani isänmaallinen.

Vierailija
60/105 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 13:02"]

[/quote]

[/quote]

Hah, juu, englantilaiset voisivat olla asiasta eri mieltä, tai jostain muusta julkisesta palvelusta. Samoin ranskalaiset, ei heilläkään taida kaikki sujua niin hyvin. Ja Kuubahan nyt onkin hyvä esimerkki toimivasta yhteiskunnasta.