Yliopistoissa ei ole pakkomatematiikkaa
"Ammattiopistoissa ei ole pakkomaantiedettä, ei pakkobiologiaa. Lukioissa ei ole pakkotietotekniikkaa, ei pakkokäsityötä. Ammattikorkeakouluissa ei ole pakkokemiaa, ei pakkofysiikkaa. Yliopistoissa ei ole pakkomatematiikkaa, ei pakkouskontoa. Mutta kaikissa näissä opiskelupaikoissa on pakkoruotsi.
Ruotsin kieli on ainoa oppiaine, jota on opiskeltava yläasteelta yliopistoon. Nykyisen hallituksen päätöksen mukaan vuonna 2016 pakkoruotsi alkaa jo 6. luokalta. Ahvenmaa, joka on Suomelle kuuluva maakunta, lopetti pakollisen suomen kielen opetuksen vuonna 2007 laajentaakseen kielivalikoimaa.
Meillä suomenkielisillä pitää olla oikeus laajentaa omaa kielivalikoimaamme. Ruotsin kieli pitää saada vapaaehtoiseksi kaikilla kouluasteilla. Virkamiesruotsi on lopetettava, koska ne lapset ja nuoret, jotka eivät halua opiskella ruotsia, eivät saa joutua epätasa-arvoiseen asemaan jatko-opinnoissa ja työelämässä suhteessa ruotsia opiskeleviin.
Suomen virallinen väkiluku 31.12.2012 oli 5 426 674: suomenkielisiä 89,7, Manner-Suomessa asuvia ruotsinkielisiä 4,9 ja vieraskielisiä 4,9 prosenttia. Siis ruotsinkielisiä on Manner-Suomessa vain 4,9 prosenttia = 265 907 henkilöä.
Miksi valtaväestön pitää opetella pakolla pienen vähemmistön kieli?
Suomen kielipolitiikka pitää päivittää 2000-luvulle. Ruotsin kieli pitää saada vapaaehtoiseksi!"
http://www.ilkka.fi/mielipide/yleis%C3%B6lt%C3%A4/meilla-on-pakkoruotsi-1.1509784
Kommentit (275)
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 14:12"]
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 13:37"]
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 13:27"]
Lääkiksessä ei ainakaan voi suorittaa ruotsia suoraan tenttimällä, koska aiheeseen kuuluu "ammattisanastoa", vaikka muuten osaisikin. Joten kurssilla pitää käydä lusimassa.
[/quote]
Eli ihan oikeasti ottaisit sen riskin, että ymmärrät väärin ruotsinkielistä potilastasi, ja hän kuolee. Olen sanaton...
[/quote]
Meinaat, että se yksi pakollinen ruotsinkurssi antaa tarpeeksi kielitaitoa, että sen jälkeen ymmärtää ruotsinkielistä potilasta? Epäilen vahvasti.
[/quote]
On se noin niinkuin äärettömän paljon parempi asia kuin ei mitään...
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 14:48"]
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 20:22"]
pakkomatikasta en tiedä, sitä ei meillä ollut eikä tilastotiedettäkään (poliittinen historia on pääaineeni). mutta pakkoenkku on meillä kaikilla! hirveää tuhlausta! senkin 3 opintoviikkoa olisin voinut opiskella jotain muuta! miksei kukaan vastusta pakkoenglantia?!?
[/quote]
Englanti ei ole pakollinen peruskoulussa, lukiossa eikä myöskään yliopistossa.
[/quote]
De facto englanti on pakollinen peruskoulussa ja lukiossa.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 18:46"]
Lääkiksessä ei ainakaan voi suorittaa ruotsia suoraan tenttimällä, koska aiheeseen kuuluu "ammattisanastoa", vaikka muuten osaisikin. Joten kurssilla pitää käydä lusimassa.
[/quote]
Eli ihan oikeasti ottaisit sen riskin, että ymmärrät väärin ruotsinkielistä potilastasi, ja hän kuolee. Olen sanaton...
[/quote]
Meinaat, että se yksi pakollinen ruotsinkurssi antaa tarpeeksi kielitaitoa, että sen jälkeen ymmärtää ruotsinkielistä potilasta? Epäilen vahvasti.
[/quote]
[/quote]
Varmaan yliopistoihin kannattaisi sitten laittaa pakolliset kurssit kymmenestä muusta kielestä ja vaikka kymmenestä muustakin aineesta, olisihan se parempi kuin ei mitään.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 18:14"]
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 15:28"]
Virkamiesruotsin tarkoitus onkin vain perustella koulujen pakkoruotsi, eihän kukaan oikeasti osaa senkään jälkeen ruotsia.
[/quote]
Puhu vaan omasta puolestas! Inte är vi alla dumma!
[/quote]
Ei kelvannut suomenkielisten antama ruotsinkielinen palvelu Pohjanmaalla. Eli virkamiespakkoruotsilla ei ole mitään oikeaa syytä.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 18:25"]
Kävin teknisen opiston 80-luvulla. Ruotsi ei silloin ollut pakollista, vain englanti oli pakollinen kieli ja ruotsia sai opiskella vapaaehtoisena. Mutta kun aikuisiällä täydensin opintoni, se oli pakollinen vaikka minulla oli ihan erikseenkin suoritettu virkamiesruotsin tutkinto.
[/quote]
Et sitten mennyt kokeeseen ja asia ollut selvä? Minä ainakin menen tuollaisissa tapauksissa esittämään, mitä olen suorittanut; tämän seurauksena joko asia hyväksytään tai juttelen ruotsiksi mukavia open kanssa noin vartin verran, ja asia on sillä selvä.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 18:51"]
Virkamiesruotsin tarkoitus onkin vain perustella koulujen pakkoruotsi, eihän kukaan oikeasti osaa senkään jälkeen ruotsia.
[/quote]
[/quote]
Ei kelvannut suomenkielisten antama ruotsinkielinen palvelu Pohjanmaalla. Eli virkamiespakkoruotsilla ei ole mitään oikeaa syytä.
[/quote]
Työkaverin ruotsinkielinen tytär haukkui yliopistonsa ruotsin opettajan kielitaidon pataluhaksi. Osaa suomea, mutta ei mitenkään täydellisesti, itse kyllä luulee osaavansa.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 18:48"]
pakkomatikasta en tiedä, sitä ei meillä ollut eikä tilastotiedettäkään (poliittinen historia on pääaineeni). mutta pakkoenkku on meillä kaikilla! hirveää tuhlausta! senkin 3 opintoviikkoa olisin voinut opiskella jotain muuta! miksei kukaan vastusta pakkoenglantia?!?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mutta ei lain mukaan. Englannin "pakollisuus" johtuu siitä, että se on tällä hetkellä maailman tärkein kieli. Mutta siltikään sitä ei määrätty pakolliseksi Suomessa, kuten monessa muussa maassa. Suomikaan ei ole pakollinen koko Suomessa, ainoastaan ruotsi.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 18:29"]
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 18:24"]
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 18:10"]
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 16:47"]
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 13:34"]
Aika disinformaatiota on aina väittää, että perusteita ei ole esitetty. Perusteita (yliopistojen) pakkoruotsille on esitetty roppakaupalla, mutta kun teille mikään peruste ei ole "oikea", niin... Mut joo hei, siis ihan totta. Om du har stora svårigheter med svenska i universitetet, då borde du fråga dig själv, om du finner dig i ett rätt ställe...
[/quote]
Voisko joku nyt kertoa ne perustelut? Linkkikin riittää, jos et osaa kertoa niitä itse.
[/quote]
Alkaen siitä, että ruotsinkielisiä on Suomessa jotain 300 000 ja he ovat kanta-asukkaita. Kyllä näitä on esitetty, kuten hyvin tiedät. Levität vaan disinformaatiota.
[/quote]
Väärin. Ruotsinkielisiä on muuta kymmenen tuhatta. Loput ovat kaksikielisiä. Suomessa vaan on pakko laittaa rasti ruutuun "suomi" tai "ruotsi" ja kaksikieliset laittavat sen yleensä ruutuun "ruotsi".
[/quote]
Mikä ihmeen asiantuntija sinä olet kaksikielisyydessä? Jos on vähänkään tekemisissä suomenruotsalaisten kanssa, niin tietää, että valtaosa heistä on aivan selvästi äidinkieleltään ruotsinkielisiä. Kaksikielisyyden käsite jotenkin tasapuolisena kielien kesken ei vaan ole totta:
http://www.reddit.com/r/linguistics/comments/1q3kfg/how_common_is_perfect_bilingualism/
http://www.reddit.com/r/linguistics/comments/zeqsz/at_what_level_of_proficiency_are_you_considered/
[/quote]
Jos ruotsinkielinen ei ole oppinut kotimaansa pääkieltä, niin voi kyllä syyttää RKP:n apartheid-politiikkaa, jolla pyritään eristämään ruotsinkieliset lapset täysin suomenkielisistä koko opintotaipaleensa ajaksi.
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/74717-rkp-shokissa-suomen-ja-ruotsinkieliset-samaan-kouluun
[/quote]
Minä laitan asiantuntijakommentteja käsillä olevaan asiaan ja sinä propagandakirjoituksia ihmisiltä, jotka eivät ole asiantuntijoita. Voi taivas!
Kävin teknisen opiston 80-luvulla. Ruotsi ei silloin ollut pakollista, vain englanti oli pakollinen kieli ja ruotsia sai opiskella vapaaehtoisena. Mutta kun aikuisiällä täydensin opintoni, se oli pakollinen vaikka minulla oli ihan erikseenkin suoritettu virkamiesruotsin tutkinto.
[/quote]
Et sitten mennyt kokeeseen ja asia ollut selvä? Minä ainakin menen tuollaisissa tapauksissa esittämään, mitä olen suorittanut; tämän seurauksena joko asia hyväksytään tai juttelen ruotsiksi mukavia open kanssa noin vartin verran, ja asia on sillä selvä.
[/quote]
Ei kelvannut, siis amk kyseessä. Kurssi pakollinen ja 80 % läsnäolo. Äidinkieleltään venäjänkielisen ei tarvinnut osallistua, koska hän ei osannut edes alkeita. Jotain korvaavaa hän teki, en tiedä mitä.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 18:37"]
Mites olis se, että saatais ihan tarpeellista ensiapua ruotsinkielisille potilaille? Ai, mut jos kysymyksessä ei ole historia-kulttuuri-identiteetti-kaksikielisyys, niin kysymyksessä on historia-kulttuuri-identiteetti-kaksikielisyys. (mitä vikaa muuten perusteluilla historia-kulttuuri-identiteetti-kaksikielisyys, enemmistö ihmisistä pitää näitä asioita hyvin tärkeinä...)
[/quote]
Minä en ole ensiapuhoitaja, miksi minun piti lukea ruotsia?
Miten historia tai kulttuuri perustelevat pakkoruotsia? Eikö meillä ollut niitä ennen 1970-lukua?
Minulle oma identiteettini on erittäin tärkeä. Ruotsi ei kuulu siihen mitenkään.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 18:49"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Varmaan yliopistoihin kannattaisi sitten laittaa pakolliset kurssit kymmenestä muusta kielestä ja vaikka kymmenestä muustakin aineesta, olisihan se parempi kuin ei mitään.
[/quote]
Kato kaikkee ei voi saada, mutta voidaan me ainakin olla sivistyneitä ja taata maan pää- ja kanta-asukkaille inhimillinen kohtelu heidän äidinkielellään.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 18:58"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kato kaikkee ei voi saada, mutta voidaan me ainakin olla sivistyneitä ja taata maan pää- ja kanta-asukkaille inhimillinen kohtelu heidän äidinkielellään.
[/quote]
Sinähän osaat sitten tietysti sujuvaa saamea, niitä kaikkia kolmea?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Jos jotain tapahtuu yhden kerran, niin jopas kun se oikeuttaa koko järjestelmän kaatamisen!
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 18:53"]
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 18:48"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Englannin "pakollisuus" johtuu siitä, että se on tällä hetkellä maailman tärkein kieli.
[/quote]
Kerropas nyt, miten joku kieli voi olla maailman tärkein kieli. Miten se tärkeys ilmenee fonologiassa, morfologiassa tai syntaksissa? Olen lukenut kielitiedettä, enkä vieläkään käsitä, miten joku kieli voi olla maailman tärkein. Jospa kirjoittaisit artikkelin Virittäjään tai englanniksi Languageen.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 19:01"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Jos jotain tapahtuu yhden kerran, niin jopas kun se oikeuttaa koko järjestelmän kaatamisen!
[/quote]
Jos joku on kerran tarvinnut ruotsin kieltä tilaessaan kahvia Tukholmassa, niin tämähän on ihan kelpo perustelu peruskoulusta yliopistoon saakka jatkuvalle pakkoruotsille. Nimittäin juuri tätä tasoa ovat olleet pakkoruotsittajien perustelut pakkoruotsille.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 18:55"]
[/quote]
[/quote]
Ei kelvannut, siis amk kyseessä. Kurssi pakollinen ja 80 % läsnäolo. Äidinkieleltään venäjänkielisen ei tarvinnut osallistua, koska hän ei osannut edes alkeita. Jotain korvaavaa hän teki, en tiedä mitä.
[/quote]
En usko, koska itse tein amk:ssa pari vuotta sitten juurikin, kuten sanoin.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 18:55"]
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 18:37"]
Mites olis se, että saatais ihan tarpeellista ensiapua ruotsinkielisille potilaille? Ai, mut jos kysymyksessä ei ole historia-kulttuuri-identiteetti-kaksikielisyys, niin kysymyksessä on historia-kulttuuri-identiteetti-kaksikielisyys. (mitä vikaa muuten perusteluilla historia-kulttuuri-identiteetti-kaksikielisyys, enemmistö ihmisistä pitää näitä asioita hyvin tärkeinä...)
[/quote]
Minä en ole ensiapuhoitaja, miksi minun piti lukea ruotsia?
Miten historia tai kulttuuri perustelevat pakkoruotsia? Eikö meillä ollut niitä ennen 1970-lukua?
Minulle oma identiteettini on erittäin tärkeä. Ruotsi ei kuulu siihen mitenkään.
[/quote]
Oletko kuullut vastavuoroisuusperiaatteesta?
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 19:00"]
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 18:58"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Sinähän osaat sitten tietysti sujuvaa saamea, niitä kaikkia kolmea?
[/quote]
Kun kerran kysyit :-) Minulla on pohjoissaamesta arvosana. Jos pitäisi kolttaa tai inarinsaamea osata, niin opettelisin, kun nyt pohjaakin on.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 19:01"]
[/quote]
[/quote]
No katsos kun se oli niitä harvoja kertoja, jolloin ruotsia olisi ehkä jopa todennäköisesti tarvinnut. Suurin osa virkamiesruotsin suorittaneista ei edes koskaan tarvitse ruotsia, joten sen toteutumista on vähän vaikea mitata. Tässäkin kyseessä RKP oli vastaan, vaikka suomenkieliset olivat jopa opiskelleet lisää ruotsia. Mutta tämä tosiaan vain kertoo siitä, ettei suomalaisten ruotsin kielentaidolla ole mitään merkitystä, kunhan on rasitteena, ettemme voisi opiskella jotain oikeasti hyödyllistä.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 13:41"]
[/quote]
[/quote]
Yleensä osaavat englantia tai suomea. Jos et tiennyt, mamutaustaisilta lääkäreiltä ei vaadita ollenkaan osaamista ruotsin kielessä tai edes todistusta suomen kielen osaamisesta. Mitä mieltä olet heidän tappamista potilaista?
[/quote]
Kato kaikkee ei voi saada. Eikö juuri tästäkin syystä olis hyvä varmistaa, että mitä enemmän ihmisiä sitä ruotsia osaa, niin sitä paremmin (hätä)tilanteet selviää, kun se mamu ei sitä ruotsia osaa.