Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muotisuunnittelija Ervin Latimer haastaa suomalaiset merkit ja muotilehdet: Miksi kaikki on vieläkin niin valkoista, laihaa ja sukupuolittunutta?

Vierailija
15.09.2020 |

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000006635328.html

Suomessa muotikuvissa on jo jonkin verran muitakin kuin langanlaihoja ihmisiä, Latimer arvioi, mutta kuvien ihmiset ovat yhä kovin valkoisia. Mukana saattaa olla yksi tai kaksi ihmistä, joiden etninen tausta on jokin muu. Se tuntuu usein brändäysharjoitukselta: muotimerkit ovat ymmärtäneet, että on outoa mainostaa yksinomaan valkoisilla kasvoilla.

”Minun on vaikeaa aplodeerata jos lähtötaso on nolla ja nyt mustia kasvoja on yksi tai kaksi”, Latimer sanoo. ”Milloin päästään sille tasolle, että se tuntuu luonnolliselta?”

Kommentit (293)

Vierailija
201/293 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan ole tähänkään asti kieltänyt ketään ostamasta vaatteita miltä osastolta tahansa, itse jouduin urheiluvaatteet ostamaan lasten osastolta silloin kun olin laihimmillani.

Kyllä mulle on tenavana myyjä kieltäytynyt myymästä poikien osaston vaatteita. Se vaan hoki hokemasta päästyään että se on poikien. Ei auttanut vaikka miten sanoi että juu, tiedossa on ja tästä tykätään nyt. Milläs ostat jos ei myyjä myy?

Koskaan kuullut nettikaupoista?

Vierailija
202/293 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan ole tähänkään asti kieltänyt ketään ostamasta vaatteita miltä osastolta tahansa, itse jouduin urheiluvaatteet ostamaan lasten osastolta silloin kun olin laihimmillani.

Kyllä mulle on tenavana myyjä kieltäytynyt myymästä poikien osaston vaatteita. Se vaan hoki hokemasta päästyään että se on poikien. Ei auttanut vaikka miten sanoi että juu, tiedossa on ja tästä tykätään nyt. Milläs ostat jos ei myyjä myy?

Oletko syntynyt joskus 40-luvulla? Minun nuoruudessani 90-luvulla ei kyllä kukaan edes ihmetellyt, kun ostin poikien vaatteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/293 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ei häiritse että tuodaan esille eri etnisyyksiä tai seksuaalisia suuntautumisia, mutta jos se tehdään pakottamalla ja painamalla alas enemmistöä(Suomessa valkoihoiset heterot) se ei ole millään tasolla oikeutetumpaa kuin vähemmistöjen syrjiminenkään.

Naurattaa tää valkoisen heteron kauhea uhriutuminen että oikein pakotetaan painamalla alas. :D Vähän koetetaan ottaa joitain etuoikeuksia pois ja hirveä ulina alkaa. 

Vähän vain harrastatte rasismia ja syrjintää ruskeiden nimissä ja ihmettelette, kun sitä rasismia ja syrjintää paheksutaan. Joo ....

Millaista rasistista syrjintää olet kokenut elämässäsi? Antaisitko esimerkkejä jostain päivittäin tai viikoittain tapahtuvasta syrjinnästä joka kohdistuu valkoisuuteesi tai heterouteesi? Kiitos.

Mä odotan näitä esimerkkejä nyt. Aletaanko sulle vaikka puhumaan aina oletusarvoisesti englantia? Kyselläänkö mistä maasta oot kotoisin? Huudellaanko kadulla useinkin että mee valkolainen kotiis, sinne mistä oot tullutkin? Tuleeko kaikki työhakemukset bumerangina takas ihan vaan sun nimen takia?

En ole se keneltä alun perin kysyt, mutta vastaanpa täältä sivusta: työskentelen mieheni kanssa ulkomaalaisten kanssa ja kyllä meille puhutaan tietysti vain englantia ja kysellään, olemmeko suomalaisia (minä ainakin olen varsin suomalaisen näköinen: persjalkainen, sinisilmäinen blondi). Kun mieheni on ollut rauhanturvaajana, hänelle on huudeltu juurikin tuota, että: "Emme halua teitä tänne, menkää takaisin kotimaahanne!" Nimien takia emme varmaankaan ole jääneet ilman töitä, mutta itse en työttömänä päässyt edes haastatteluihin, tiedä mistä se sitten johtui. Nykyisen työpaikan sain hyvällä englannin kielen taidolla. Ulkomaalaiset asiakkaat ovat myös kutsuneet minua vaikka millä nimillä, kun yrityksessämme tehdään asiat sääntöjen mukaan.

Vierailija
204/293 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaatteet voisi ihan hyvin olla sukupuolineutraaleja.

Osa miehistä(kuten se korkeushyppääjä ja se yksi puolustusvoimissa oleva heinkilö) pukeutuu naisten vaatteisiin ja ihan hyvin ne "naisten"vaatteet sopii heille. Se on kyllä mielenkiintioinen asia miksi juuri ne vaatteet liitetään niin herkästi ihmisen sukupuoleen, miksi sukupuolille on erilaisia vaatteita? Ei esimerkiksi armeijassa naisille ja miehille ollut erilaisia vaatteita ja meidän työpaikalla naiset ja miehet laittavat samanlaiset työvaatteet päälle. Ehkä kulttuuri tasa-arvon myötä vielä muuttuu ja kenties tulevaisuudessa vaatteita ei enään erotella sukupuolen mukaan?

Eli toisin sanoen parta ja rinnattomuus merkkaa että olet mies ja rinnat ja parrattomuus sitä, että olet nainen ja kaikki pukeutuu samalla lailla. Hyvästi sukupuolen ilmaisu ja monimuotoisuus. Mitenkään et enää tuo ilmi olevasi esim.feminiininen tai maskuliininen tai muunsukupuolinen. No, eipä se minua, binääriin kuuluvaa miestä haittaa.

Miksi sitä pitää jotenkin merkitä? Ketä varten? Aivan se ja sama haluaako joku pukeutua tämän hetkisen sukupuoliroolituksen ja muodin mukaisesti vai eikö halua. Miehet saa mun puolestani kulkea puvuissaan jos haluavat, mutta ei haittais sitten niin pätkääkään jos miespuolisella kollegalla vaikka ois mekko päällään. Mitä se mulle kuuluu? 

Ei minua kiinnosta se, miten muut pukeutuvat. Sen sijaan se kiinnostaa, että ostaisin entistä vähemmän vaatteita vaatekaupoista, jos prosessi tehdään minulle mahdollisimman hankalaksi. Pukeudun itse varsin "sukupuolineutraalisti" - minulle normaali asu arkielämässä on vaikkapa harmaa huppari ja suorat farkut. Missään ei lue kissankokoisin vaaleanpunaisin kirjaimin "OLEN FEMINIININEN NAARAS". Mutta ostan kuitenkin nuo neutraalit vaatteeni selkeästi naisille merkittyinä naisten osastolta, koska minulla on suuret rinnat ja leveä lantio, mutta olen muuten pieni ja siro. Kun ostan itselleni mahtuvan vaatteen miesten osastolta, tavallinen T-paita on päälläni lepakkohihainen tunika, ja farkut 90-luvun hiphoppari-lökäpöksyt.

Mä taas haluan olla naisellinen! 

(Että olenkin hurrrrrja!)

Ihan täysi oikeus olla just sitä mitä haluaa. Osaisit varmaan kuitenkin ostaa mieleisesi vaatteet myös sellaisesta kaupasta, jossa ei erikseen olisi merkittyä naistenosastoa?

Miesten ja naisten puseroissa on erillaiset leikkaukset. En jaksaisi koluta koko vaatekauppaa läpi löytääkseni naisille suunnattuja tuotteita.

Vierailija
205/293 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ei häiritse että tuodaan esille eri etnisyyksiä tai seksuaalisia suuntautumisia, mutta jos se tehdään pakottamalla ja painamalla alas enemmistöä(Suomessa valkoihoiset heterot) se ei ole millään tasolla oikeutetumpaa kuin vähemmistöjen syrjiminenkään.

Naurattaa tää valkoisen heteron kauhea uhriutuminen että oikein pakotetaan painamalla alas. :D Vähän koetetaan ottaa joitain etuoikeuksia pois ja hirveä ulina alkaa. 

Vähän vain harrastatte rasismia ja syrjintää ruskeiden nimissä ja ihmettelette, kun sitä rasismia ja syrjintää paheksutaan. Joo ....

Millaista rasistista syrjintää olet kokenut elämässäsi? Antaisitko esimerkkejä jostain päivittäin tai viikoittain tapahtuvasta syrjinnästä joka kohdistuu valkoisuuteesi tai heterouteesi? Kiitos.

Poikani pahoinpideltiin ainoastaan että on valkoinen. Mitään muuta syytä ei ollut kuin näiden ihanien ruskeiden sekopäiden järjetön viha. Älä tule lässyttämään. Olet nolo.

Yksi tapaus! Huhhuh. Mahtaa elämäs olla rankkaa toisin kuin näiden ruskeiden jotka on hakattu moneen kertaan ja jotka saa päivittäin kuulla solvausta ihonvärinsä takia. 

On se yksikin todellinen tapaus paljon enemmän kuin nuo ruskeiden väitteet hakkaamisesta, jotka eivät ole totta.

Nytkin kesällä mustat hakkasivat nuoren valkoiset pojan kuoliaaksi. Tätä ei tapahdu toiseen suuntaan.

Vierailija
206/293 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poikani pahoinpideltiin ainoastaan että on valkoinen. Mitään muuta syytä ei ollut kuin näiden ihanien ruskeiden sekopäiden järjetön viha. Älä tule lässyttämään. Olet nolo.

Yksi tapaus! Huhhuh. Mahtaa elämäs olla rankkaa toisin kuin näiden ruskeiden jotka on hakattu moneen kertaan ja jotka saa päivittäin kuulla solvausta ihonvärinsä takia. 

No jos lähdetään tolle "yksi tapaus" linjalle niin faktaa löytyy, että mitä tämä tummempi väestö aiheuttaa kantasuomalaisten keskuudessa. Ei todellakaan ole mitenkään yksi tapaus. Ja näitä ruskeita todellakaan hakata suomessa päivittäin. Huutelua voi olla, mutta sitä saa osakseen myös kantaväestö. Ja mitä jos nämä ruskeammat alkaisivat käyttäytymään hyvin eivätkä tekisi näitä "yksittäisiä tapauksia" voisi suhtautuminen tähän porukkaan myös muuttua, mitä luulet? Jenkeissä tilanne ihan vastaava paitsi sinne nämä meille rahdatut tapaukset eivät edes pääsisi. Mustat ovat pieni määrä väestöstä ja tekevät n. puolet rikoksista. Valkoiset poliisit ampuvat enemmän aseistautumattomia valkoisia, mutta huudetaan beeälämmää kovaan ääneen kun muutama musta rikollinen on ammuttu heidän vastustaessaan (rajustikin) pidätystä. Nyt tätä aivopesua sitten näkyy myös suomessa.

Vierailija
207/293 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli valkoiset pois muodista. Eikö valkoiset ole haluttu pois jo ainakin korkeakouluista, TV:stä ja elokuvista, nyt sitten muodista. Mistä vielä?

Valkoiset eivät noiden Ruskeiden Tyttöjen mielestä saa myöskään kirjoittaa kirjoja.

Veronmaksua ne eivät tosin taida olla valkoisilta kieltämässä.

Mä en tajua noiden Ruskeiden tyttöjen toimintaa, vaikka rehellisyyden nimissä en ole siihen niin kovin tutustunutkaan.

Lainaus heidän kotisivuiltaan: "Ruskeilta ihmisiltä Ruskeille ihmisille tarkoitettu rekisteröity yhdistys."

Miten toi on ok? Mikä myrsky syntyisikään yhdistyksestä, joka on valkoisilta ihmisiltä valkoisille ihmisille tarkoitettu?

No tässä maassa on aina kaikki media ollut lähinnä valkoiset kirjoittaa valkoisille valkoisista-juttuja. Välillä valkoiset on kirjoittaneet myös ruskeista ja nyt viime aikoina, silloin tällöin myös ruskeat ovat kirjoittaneet valkoisille. Mun on todella vaikea ymmärtää tätä kateuden määrää kun joku ruskea kirjoittaa toiselle ruskealle asioista, joita ei vaan valkoinen etuoikeutettu ihminen voi ymmärtää koska ei ole elänyt sitä todellisuutta mitä täällä moni ei-valkoinen elää. 

Toi kateus on maailman surkein argumentti. Miksi ihmeessä kukaan olisi kateellinen, jos tummat kirjoittavat tummille?

Ja varmaan valkoiset eivät ymmärrä ruskeiden juttuja omakohtaisesti, mutta yhtälailla homma kulkee toiseen suuntaan. Ruskeat ei ymmärrä valkoisten kohtaamia ongelmia tai juttuja, koska ei nekään elä sitä valkoisten elämää. Tällä logiikalla kukaan ei saa kirjoittaa muista ihmisistä kuin itsestään. Mitä mä naisena tiedän mitään miesten ongelmista? Ja etenkään miehet eivät saisi puuttua mitenkään naisten asioihin tai kirjoittaa naisista, koska naiset ovat myös alistettu ryhmä.

Tietysti kulkee toiseen suuntaan ja sitä valkoiset kirjoittaa valkoisille valkoisten asioista on kaikki mediat pullollaan. Nyt vaan tässä maassa on kourallinen henkilöitä kipuilemassa että jossain on joku verkkosivu jossa ruskeat kirjoittaa ruskeille ihmisille ruskeiden ihmisten asioista. Tätä on tosi vaikea käsittää miksi se on niin iso ongelma, kun voi ihan vaan vaikka jättää menemättä sinne yhdelle sivustolle.

Olet pihalla kuin lumiukko.

Ongelmana ei ole ruskeat kirjoittajat vaan se, että yksi ruskeista kirjoittajista sai aikaiseksi tilanteen jossa musiikkia ei enää arvosteltu musiikillisten ansioidensa perusteella, vaan yhden sanan perusteella, jota ei edes käytetty lopullisessa levytysversiossa. Maustetytöt.

Polliittiseen korrektiuteen pyrkivät raadin jäsenet joutuivat boikotoimaan vuoden tulokkaita pelon vuoksi, ettei heitä kohtaan aloitettaisi somessa vihapuhekampanjaa ja myöntyivät tähän järjettömään ehdotukseen "josta ei voinut kieltäytyä".

Tämä on rasismia, jossa pelon avulla hallitaan ihmisiä.

Viittaat nyt kappaleeseen jonka sanoitus oli laiton? Joo, kauheeta sortoa on jos ei saa viljellä n-sanaa. Tyttöpolot. Eihän ne vaan voineet tietää siitä, eihän? Oli koulussakin näillä nakeroilla vissiin 50-luvun aapiset joista oli opeteltu tavaamaan?

Se on kuulkaa niin, että valkoiset eivät saa sanoa sitä sanaa, mutta värilliset saavat. Näin saadaan näppärästi valkoinen kansa hiljaiseksi, kun lähtee duunit, jos sanoo jotain väärää. 

Onko sun jotenkin vaikea olla sanomatta yhtä tiettyä sanaa? Onko mennyt duunit sen takia? Koetko että sulta on jäänyt paljonkin olennaista ilmaisematta sen takia? Pitääkö sinun ja kavereittesi istua tuppisuuna aamusta iltaan kun ei voi vaan muodostaa lausetta ilman tuota yhtä sanaa? 

Suurimmalla osalla kansasta ei ole ongelmia tehdä itseään ymmärrettäväksi erinäisissä asoissa vaikka tuota sanaa välttelisikin. Ihan uskomaton väite että sillä olisi koko kansa hiljennetty.

Se on kuulkaa niin, että kun julkisesti jätetään palkinnot jakamatta tuollaisen yhden sanan takia, se pelottaa myös muita olemaan käyttämättä sitä eli siinä mielessä kyllä koko kansa hiljennetään. Ollaan kuulkaa sellaisella tiellä, että tänne mahtuu vain yhdenlainen mielipide, muuten lynkataan ja haukutaan razistiksi ja ties miksi. Eikä kuulkaa enää riitä sekään, että olisi vain hiljaa, koska sekin katsotaan vastakkaiseksi mielipiteeksi. 

Sanottakoon vielä, että itse en kyseistä sanaa käytä, mutta ihmettelen miksi vain osa ihmisistä saa sitä käyttää ja se on silloin "kova juttu", mutta toinen osa kun sanoo, se on razistista. Selitäpä se vielä.

Se on selitetty ja löytyy selaamalla, mutta koska sinulla tuntuu olevan todellisia ongelmia asioiden ymmärtämisessä niin kerrataanpa vielä; sinä voit itseäsi haukkua ihan miten paljon tahdot, se on aivan sallittua, mutta ei ole ok jos joku muu sitä harjoittaa. Otetaanpa esimerkki: Sinä sanot itsestäsi että olet läski. Se on ihan ok. Joku toinen sanoo että olet läski, se ei ole ok. Sanot itsestäsi että oot ruma kuin synti ja ainoa mikä vois auttaa naamaan olis lihamylly ja uusi muotti. Joku toinen sanoo susta samaa, niin se ei ole ok. Alkaako mennä jakeluun, vai väännetäänkö lisää?

No viännäppä lisää että tällainen puolikiero savolainenkin ymmärtää. Eikai ne niissä rap-"lauluissaan" sano "mie oon nekki, mie oon nekki" vaan puhuvat "nekeistä" ja niiden touhuista tai sanovat "miun nekit" tai "mitäs ylhäällä miun nekki". Ja kyllä saattaisin olla enemmän kuin tyhymä, jos haukkuisin itteäni läskiksi jatkuvasti ja sitten jos joku muu sanois, että no juu, ootpa läski ja siitä sitten loukkaantuisin. Emmätajua.

Vierailija
208/293 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoissa kooissa ei sukupuolilla ole niin väliä kun miehilläkin on miestissit ja sekä miehet että naiset on yhtä kurvia. Pienemmissä kooissa taas on, koska naisilla on tissit, vyötärö ja lantio (vaikka olisivat mallia suora pötkö niin silti nämä erottuvat ulokkeina), ja miehet taas ovat enemmän V:n mallisia.

Vierailija
209/293 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jes sukupuolten välillä on vielä eroavaisuuksia eli meidät erottaa toisistaan ulkonäkö sekä yhteiskunta erottelee meidät toisistaan vaatteilla. Ulkonäössä meitä on mahdoton saada tasa-arvoisiksi mutta vaatetukset saisi helposti tasa-arvoisiksi tekemällä samanlaisia vaatteita naisille ja miehille sekä poistamalla sukupuolijaottelun vaatteissa.

Vierailija
210/293 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli valkoiset pois muodista. Eikö valkoiset ole haluttu pois jo ainakin korkeakouluista, TV:stä ja elokuvista, nyt sitten muodista. Mistä vielä?

Valkoiset eivät noiden Ruskeiden Tyttöjen mielestä saa myöskään kirjoittaa kirjoja.

Mä en tajua noiden Ruskeiden tyttöjen toimintaa, vaikka rehellisyyden nimissä en ole siihen niin kovin tutustunutkaan.

Lainaus heidän kotisivuiltaan: "Ruskeilta ihmisiltä Ruskeille ihmisille tarkoitettu rekisteröity yhdistys."

Miten toi on ok? Mikä myrsky syntyisikään yhdistyksestä, joka on valkoisilta ihmisiltä valkoisille ihmisille tarkoitettu?

No tässä maassa on aina kaikki media ollut lähinnä valkoiset kirjoittaa valkoisille valkoisista-juttuja. Välillä valkoiset on kirjoittaneet myös ruskeista ja nyt viime aikoina, silloin tällöin myös ruskeat ovat kirjoittaneet valkoisille. Mun on todella vaikea ymmärtää tätä kateuden määrää kun joku ruskea kirjoittaa toiselle ruskealle asioista, joita ei vaan valkoinen etuoikeutettu ihminen voi ymmärtää koska ei ole elänyt sitä todellisuutta mitä täällä moni ei-valkoinen elää. 

Toi kateus on maailman surkein argumentti. Miksi ihmeessä kukaan olisi kateellinen, jos tummat kirjoittavat tummille?

Ja varmaan valkoiset eivät ymmärrä ruskeiden juttuja omakohtaisesti, mutta yhtälailla homma kulkee toiseen suuntaan. Ruskeat ei ymmärrä valkoisten kohtaamia ongelmia tai juttuja, koska ei nekään elä sitä valkoisten elämää. Tällä logiikalla kukaan ei saa kirjoittaa muista ihmisistä kuin itsestään. Mitä mä naisena tiedän mitään miesten ongelmista? Ja etenkään miehet eivät saisi puuttua mitenkään naisten asioihin tai kirjoittaa naisista, koska naiset ovat myös alistettu ryhmä.

Tietysti kulkee toiseen suuntaan ja sitä valkoiset kirjoittaa valkoisille valkoisten asioista on kaikki mediat pullollaan. Nyt vaan tässä maassa on kourallinen henkilöitä kipuilemassa että jossain on joku verkkosivu jossa ruskeat kirjoittaa ruskeille ihmisille ruskeiden ihmisten asioista. Tätä on tosi vaikea käsittää miksi se on niin iso ongelma, kun voi ihan vaan vaikka jättää menemättä sinne yhdelle sivustolle.

Ongelmana ei ole ruskeat kirjoittajat vaan se, että yksi ruskeista kirjoittajista sai aikaiseksi tilanteen jossa musiikkia ei enää arvosteltu musiikillisten ansioidensa perusteella, vaan yhden sanan perusteella, jota ei edes käytetty lopullisessa levytysversiossa. Maustetytöt.

Polliittiseen korrektiuteen pyrkivät raadin jäsenet joutuivat boikotoimaan vuoden tulokkaita pelon vuoksi, ettei heitä kohtaan aloitettaisi somessa vihapuhekampanjaa ja myöntyivät tähän järjettömään ehdotukseen "josta ei voinut kieltäytyä".

Viittaat nyt kappaleeseen jonka sanoitus oli laiton? Joo, kauheeta sortoa on jos ei saa viljellä n-sanaa. Tyttöpolot. Eihän ne vaan voineet tietää siitä, eihän? Oli koulussakin näillä nakeroilla vissiin 50-luvun aapiset joista oli opeteltu tavaamaan?

Se on kuulkaa niin, että valkoiset eivät saa sanoa sitä sanaa, mutta värilliset saavat. Näin saadaan näppärästi valkoinen kansa hiljaiseksi, kun lähtee duunit, jos sanoo jotain väärää. 

Onko sun jotenkin vaikea olla sanomatta yhtä tiettyä sanaa? Onko mennyt duunit sen takia? Koetko että sulta on jäänyt paljonkin olennaista ilmaisematta sen takia? Pitääkö sinun ja kavereittesi istua tuppisuuna aamusta iltaan kun ei voi vaan muodostaa lausetta ilman tuota yhtä sanaa? 

Suurimmalla osalla kansasta ei ole ongelmia tehdä itseään ymmärrettäväksi erinäisissä asoissa vaikka tuota sanaa välttelisikin. Ihan uskomaton väite että sillä olisi koko kansa hiljennetty.

Se on kuulkaa niin, että kun julkisesti jätetään palkinnot jakamatta tuollaisen yhden sanan takia, se pelottaa myös muita olemaan käyttämättä sitä eli siinä mielessä kyllä koko kansa hiljennetään. Ollaan kuulkaa sellaisella tiellä, että tänne mahtuu vain yhdenlainen mielipide, muuten lynkataan ja haukutaan razistiksi ja ties miksi. Eikä kuulkaa enää riitä sekään, että olisi vain hiljaa, koska sekin katsotaan vastakkaiseksi mielipiteeksi. 

Sanottakoon vielä, että itse en kyseistä sanaa käytä, mutta ihmettelen miksi vain osa ihmisistä saa sitä käyttää ja se on silloin "kova juttu", mutta toinen osa kun sanoo, se on razistista. Selitäpä se vielä.

Se on selitetty ja löytyy selaamalla, mutta koska sinulla tuntuu olevan todellisia ongelmia asioiden ymmärtämisessä niin kerrataanpa vielä; sinä voit itseäsi haukkua ihan miten paljon tahdot, se on aivan sallittua, mutta ei ole ok jos joku muu sitä harjoittaa. Otetaanpa esimerkki: Sinä sanot itsestäsi että olet läski. Se on ihan ok. Joku toinen sanoo että olet läski, se ei ole ok. Sanot itsestäsi että oot ruma kuin synti ja ainoa mikä vois auttaa naamaan olis lihamylly ja uusi muotti. Joku toinen sanoo susta samaa, niin se ei ole ok. Alkaako mennä jakeluun, vai väännetäänkö lisää?

Minä en käytä tuota sanaa koskaan, mutta n-sanaa käytetään esimerkiksi rap-musiikissa ja mustien twitterissä täysin neutraalina terminä, vähän samalla tavalla kuin "dude". Se ei siis ole itsensä haukkumista.

Näin ollen jonkun ulkopuolisen voi olla vaikea ymmärtää, miksei tätä ns. neutraalia termiä saa käyttää neutraalisti. Esimerkiksi monet englantia kunnolla ymmärtämättömät Kpop-tähdet ovat joutuneet siitä somemyrskyn keskelle, kun ovat hyräilleet jotain amerikkalaista pop-laulua, ja laulaneet myös n-sanan ymmärtämättä, että heidän ei "kuulu" tehdä niin. Tästä sitten länsimaiset fanit vetävät herneen nenään, saavat hysteerisen kohtauksen ja vaativat julkista anteeksipyyntöä. Siis se sana on siinä laulussa neutraalissa kontekstissa, mutta sitä ei saa laulaa. Tätä kieltoa on ihan mahdoton ymmärtää ymmärtämättä amerikkalaista kulttuurikontekstia sääntöviidakkoineen.

-eri

Vierailija
211/293 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole kertonut syytä sille miksi sukupuolille on erilaiset vaatteet, selitykseksi ei kelpaa se että sukupuolilla on erilaiset kropat koska monessa työpaikassa on sukupuolineutraalit työvaatteet sekä jotkut naiset ostaa kaupasta miestenvaatteita ja jotkut miehet ostaa naistenvaatteita.

Sukupuoliroolien murtamiseen ollaan nähty paljon vaivaa ja sukupuoliroolit on lähes kadonnneey pois yhteiskunnasta mutta miksi vaatteiden sukupuolittuneisuus ei nähdä ongelmana?

Nykyisin vaatteet taitaa olla ainoa sukupuolittunut asia yhteiskunnassa pukuhuoneiden lisäksi.

Olen itse hetero mies ja en ole feministi.

Sukupuolilla on erilaiset kropat. Vaikka ulospäin vaatteet näyttää samalta on leikkaus erilainen. Naisilla on vyötäröltä otettu sisään ja rinnoille ja lantiolle on jätetty tilaa. Miehet taas on yhtä putkea. Ja kokomitoituskin on eri, naisten XL on miesten S. Jotkin vaatteet sopii molemmille sukupuolille, esim. neuleet, joten se on ihan sama onko se miesten vai naisten puolella ja kumpi niitä ostaa, ero on tuossa kokomerkinnässä.

Vierailija
212/293 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluaisin nähdä tämän Elvirin menevän johonkin aasianmaihin kertomaan, miten siellä on liikaa aasialaisia "muodissa" tai Afrikkaan sanomaan, että taas siellä on liikaa "tummaihoisia".

Vierailija
213/293 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en käytä tuota sanaa koskaan, mutta n-sanaa käytetään esimerkiksi rap-musiikissa ja mustien twitterissä täysin neutraalina terminä, vähän samalla tavalla kuin "dude". Se ei siis ole itsensä haukkumista.

Näin ollen jonkun ulkopuolisen voi olla vaikea ymmärtää, miksei tätä ns. neutraalia termiä saa käyttää neutraalisti. Esimerkiksi monet englantia kunnolla ymmärtämättömät Kpop-tähdet ovat joutuneet siitä somemyrskyn keskelle, kun ovat hyräilleet jotain amerikkalaista pop-laulua, ja laulaneet myös n-sanan ymmärtämättä, että heidän ei "kuulu" tehdä niin. Tästä sitten länsimaiset fanit vetävät herneen nenään, saavat hysteerisen kohtauksen ja vaativat julkista anteeksipyyntöä. Siis se sana on siinä laulussa neutraalissa kontekstissa, mutta sitä ei saa laulaa. Tätä kieltoa on ihan mahdoton ymmärtää ymmärtämättä amerikkalaista kulttuurikontekstia sääntöviidakkoineen.

-eri

Länsimaalaiset (pääasiassa amerikkalaiset) fanit huutavat muuden kpopin laulajille siitäkin, että koreassa on sana, mikä kuulostaa todella paljon n-sanalta ja vaikka sana ei edes OLE sama "taitaa olla sana Niga, mikä tarkoittaa yhdessä tai jotain tuollaita" niin he vaativat tuon sanan muutosta...

Siis ihan idioottimaista, että nyt vaaditaan jo kieliä muuttamaan sanoja, jotka ovat olleet käytössä jo ENNEN kuin vähän samanlaisesta sanasta tuli rasistinen sana.

Vierailija
214/293 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka selväjärkinen ihminen enää tilaa jotain hesaria? Täyttä woke-mädätystä joka ikinen päivä. Antivalkoinen, antisuomalainen, antinormaalijärkinen, täyttä p*skaa.

Vierailija
215/293 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä haluaisin nähdä tämän Elvirin menevän johonkin aasianmaihin kertomaan, miten siellä on liikaa aasialaisia "muodissa" tai Afrikkaan sanomaan, että taas siellä on liikaa "tummaihoisia".

No, varro vain, kyllä sitä ainakin Aasiassa aletaan kohta yrittää. Kpoppia länsimaiset fanit jo yrittävät kontrolloida esim. jatkuvilla syytöksillä "kulttuurisesta omimisesta".

Ja juuri pari päivää sitten syntyi kohu siitä, että Star Warsista tuttu näyttelijä John Boyega korvattiin Jo Malone -merkin kiinalaisessa mainoksessa kiinalaisella näyttelijällä. (Uusi Star Wars -trilogia oli floppi Kiinassa, eikä kukaan siellä Boyegaa edes tunne. Mutta tämä logiikka ei tietysti kelpaa, vaan anteeksipyyntöä pukkaa.)

https://www.hollywoodreporter.com/news/jo-malone-london-deeply-apologiz…

Vierailija
216/293 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palautukset, niin kaikki nämä ongelmat loppuu.

Vierailija
217/293 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Länsimaalaiset (pääasiassa amerikkalaiset) fanit huutavat muuden kpopin laulajille siitäkin, että koreassa on sana, mikä kuulostaa todella paljon n-sanalta ja vaikka sana ei edes OLE sama "taitaa olla sana Niga, mikä tarkoittaa yhdessä tai jotain tuollaita" niin he vaativat tuon sanan muutosta...

Siis ihan idioottimaista, että nyt vaaditaan jo kieliä muuttamaan sanoja, jotka ovat olleet käytössä jo ENNEN kuin vähän samanlaisesta sanasta tuli rasistinen sana.

Joo, se on naurettavaa. :D "Niga" on siis "sinä", ja "naega" (nega) on "minä". Aika monta väärinkäsitystä on tuosta syntynyt...

Valittajille voisi sanoa, että "educate yourself"

Vierailija
218/293 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei taida Edvin uskaltaa...

Vierailija
219/293 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hupaisaa miten nämä u li se vat etniset ovat usein töissä mediassa, taiteilijoina, kulttuurialoilla tai malleina - eli erityisen etuoikeutetuissa töissä. Ja silti vain u  li se vat jostain valkoisesta ylivallasta ja "etuoikeudesta".

Minä alan haluta pikkuhiljaa pois kaikki ruikuttavat etniset intersektionaaliulisijat pois suomesta tätä menoa.

Vierailija
220/293 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai kertomaan m*slimimaihin eri sukupuolien järjettömyydestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan neljä