Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä oikeus "kakkosperheen lapsella" asua "ydinperheessä"?

Vierailija
06.11.2013 |

Mikä oikeus eroperheeseen tulleella uudella vauvalla on asua niinsanotusti "ydinperheessä" jossa on isä ja äiti aina läsnä, ja jossa hän on vanhemmilleen se tärkein? Minulla ja entisellä miehellä on kaksi lasta, miehelle ja hänen uudelle naiselle syntyi vauva ja nyt meidän lapset on siirretty isänsä luona samaan huoneeseen uuden vauvan tieltä. Yllättäin vauvan myötä isä ei otakkaan lapsia enää hoitoon lyhyellä varoitusajalla niinkuin ennen, ja muutenkin, meidän lapset ovat vain käymäseltään siellä kun tuo uusi vauva on kaiken keskipiste. Oikein oksettaa tuollainen järjestelmä.

Kommentit (152)

Vierailija
1/152 |
07.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä noi uusioperhekuviot saisi vaikka lailla kieltää. Siis lasten tehtailun sinne tänne. Vaikka piuhat pakolla poikki kun ero tulee.

Uusioperheessä kasvaneena en voi ymmärtää näiden "kypsien ja vastuullisten" isien ja äitien tekosia. Totta kai sen kulloinkin voimassa olevan parisuhteen lapset ovat aina ykkösiä ja "entiset" lapset tiellä, muistuttamassa menneestä. Se on mielestäni itsestäänselvyys. Jos sitä yhtään ajattelisi lastensa parasta niin ei lähtisi tehtailemaan uusia heti kun löytyy uusi hani, vaan keskittyisi huolehtimaan jo olemassa olevien lasten hyvinvoinnista.

Vierailija
2/152 |
07.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 02:54"]

Mun mielestä noi uusioperhekuviot saisi vaikka lailla kieltää. Siis lasten tehtailun sinne tänne. Vaikka piuhat pakolla poikki kun ero tulee.

Uusioperheessä kasvaneena en voi ymmärtää näiden "kypsien ja vastuullisten" isien ja äitien tekosia. Totta kai sen kulloinkin voimassa olevan parisuhteen lapset ovat aina ykkösiä ja "entiset" lapset tiellä, muistuttamassa menneestä. Se on mielestäni itsestäänselvyys. Jos sitä yhtään ajattelisi lastensa parasta niin ei lähtisi tehtailemaan uusia heti kun löytyy uusi hani, vaan keskittyisi huolehtimaan jo olemassa olevien lasten hyvinvoinnista.

[/quote]

Kannattaa muistaa, että uusioperheitäkin on erilaisia. Omassa lähipiirissäni on kaksi tällaista perhettä ja homma sujuu ainakin näin ulkopuolisen silmin hyvin. Ehkä yhtenä syynä on se, että lasten vanhemmat ovat eronneet hyvässä hengessä ja ovat itse asiassa nykyisten kumppanien kanssa kavereita.

Niin, me olemme myös uusioperhe mutta sinällään tilanne on erilainen koska lapsen isä ei ole missään vaiheessa ollut mukana kuvioissa (päätti seitsemän vuoden suhteen jättämällä minut kun olin raskaana). Noh, kerran kävi lasta tapaamassa kun tämä oli vauva.

Nykyisin olen siis tahollani naimisissa ja lapsiakin on tullut yksi lisää. Meillä kumpikin lapsista on tasan samassa asemassa ja itse asiassa ollaan mietitty jos mies adoptoisi lapsen. En usko, että eksälläkään tätä vastaan on mitään kun ei oma lapsi ole pian kahdeksaan vuoteen muutoinkaan kiinnostanut. Luultavasti olisi vain onnellinen kun ei tarvitse elareita maksaa enää.

Mutta siis, kuten sanoin, uusioperheitäkin on erilaisia joten en lähtisi teilaamaan kaikkia vain muutaman perheen perusteella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/152 |
07.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen itse elänyt lapsena uusioperheessä, ja itselläni on sellainen myös ollut. Minkäs teet jos viina vie isän? Mun äiti oli 22 vuotias kun lähti pakoon väkivaltaiseksi äitynyttä isääni, ja muutaman vuoden päästä löysi uuden raittiin miehen, sain vielä 3 sisarustakin. Isälläni ei ole muita lapsia, ja hän on ihan kuutamolla kaikesta elämästä, hän menetti viinan takia kaiken. Tein silti itse vielä saman virheen nuorena, eli rakastuin juoppoon mieheen, uskoin että rakkauteni parantaa hänet, eipä vaan parantanut, eikä myöskään lapsi. Ex halusi olla hyvä isä, mutta eipä siitä mitään tule kun viina on tärkeämpää kuin mikään muu. Myös minä löysin sitten myöhemmin 25 vuotiaana yksinhuoltajana uuden kunnollisen miehen, ja lapseni sai toivomansa pikkusisarukset, vaikkakin vähän liian myöhään kun oli vähän vaikeampaa tulla raskaaksi kuin silloin nuorena. Minun lapsuuden perheessä ei ole koskaan lajiteltu omia ja toisen omia lapsia, eikä myöskään omassa perheessäni, naapurit ovat jopa sanoneet lastani mieheni näköiseksi, kun eivät tienneet että ei ole biologinen isä, meillä on kaikilla sama sukunimi.

Minä ja aviomieheni emme koskaan eroa, mutta jos jotain kävisikin, uusia lapsia ei enää tule, joten sekin on turha huoli.

Vierailija
4/152 |
07.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 15:39"]

Ap on provo, mutta mielestäni etälasten tapaamisiin ei saisi tulla uuden vauvan myötä taukoja ilman painavaa syytä, eikä elareita pienentää.

[/quote]

Miksi elareita ei saisi pienentää, kun sillä miehellä on yksi suu enemmän ruokittavana?  

Vierailija
5/152 |
07.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 18:54"]

Voi jeesus näitä katkeria harppuja!!!! :( Me otettaisiin enemmän kuin mielellään miehen poika asumaan meille, koska meillä on tilaa ja rahaa tarjota lapselle oma huone ja omat tavarat, puhumattakaan huomiosta ja rakkaudesta. Pojan "kotona" eli lähivanhemman luona lapsella ei ole omaa huonetta, vaatteisiin ei ole varaa, sisarpuolia on jo 3kpl.. Poika itkee joka kerta ettei halua mennä äitinsä luo.. Mutta joo, niin sikasiistiä on asua sielä "äipän ydinperseessä".. :(

[/quote]

Minkähän ikäisestä lapsesta on kyse? Ja kuinka kauan erosta on? Oma kolmivuotiaani nimittäin itki samalla lailla molempien vanhempiensa luona.  Oli karmeaa pakottaa lapdi isänsä luo, kun lapsi itki, mutta loppujen lopuksi viihtyi siellä niin hybin, että sama itku alkoi sitten siellä,  kun oli sika lähteä kotiin.

Vierailija
6/152 |
07.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 17:29"]

Itse vihaan mieheni lapsia aiemmasta suhteesta (en "henkilökohtaisesti, sillä lapsina ja ihmisinä ovat ihan kivoja, mutta vihaan ajatusta siitä, että he ovat mieheni ja tämän ex-puolison lapsia...) ja olen vain hyvilläni siitä, että vanhemmat lapset eivät ole niin läheisiä... Oma perhe tuntuu tärkeämmältä niin! Hää hää.

[/quote]

Ei voi olla todellista! :(

Kunpa miehesi ymmärtäisi mikä inhotus olet ja nakkaisi mäelle!!!

Minä ja mieheni kun menimme naimisiin (ja jo aiemmin, kun muutimme yhteen) MINÄKIN sain sillä hetkellä lapsen. Hän on minulle äärimmäisen tärkeä. Saattanee mennä jopa isänsäkin ohi! Eihän se ole lapsen SYY ketkä hänen vanhempansa ovat. Ei kukaan lapsi ole valinnut.

Minua ei kutsuta äidiksi enkä sitä haluakaan, olen kuitenkin varmuudella äitiin verrattavissaoleva hahmo hänen elämässään.

Ja missään tilanteessa jos keskenämme lapsen saamme, ei tulisi mieleenkään tehdä lapsista eriarvoisia isänsä silmissä. Ei IKINÄ!

Voi jeesus näitä katkeria harppuja!!!! :( Me otettaisiin enemmän kuin mielellään miehen poika asumaan meille, koska meillä on tilaa ja rahaa tarjota lapselle oma huone ja omat tavarat, puhumattakaan huomiosta ja rakkaudesta. Pojan "kotona" eli lähivanhemman luona lapsella ei ole omaa huonetta, vaatteisiin ei ole varaa, sisarpuolia on jo 3kpl.. Poika itkee joka kerta ettei halua mennä äitinsä luo.. Mutta joo, niin sikasiistiä on asua sielä "äipän ydinperseessä".. :(

[/quote]

Sama meillä (pl. 2 sisaruspuolta). Tosin lapsi asuu meillä puolet ajasta, onneksi! 

Ja olisi parasta että hän tulisi meille kokonaan asumaan, meille kyllä mahtuisi ja meillä on varaa pitää elintaso kunnossa ja pukea hänet sopiviin ja puhtaisiin vaatteisiin, toisin kuin toisaalla. Milloin tullaan liian pienissä, milloin aivan liian suurissa isomman sisaruksen vanhoissa vaatteissa. Ja välillä likaisissa ja rikkinäisissä.

T. äitipuoli

Vierailija
7/152 |
07.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 07:45"]

[/quote]

Minkähän ikäisestä lapsesta on kyse? Ja kuinka kauan erosta on? Oma kolmivuotiaani nimittäin itki samalla lailla molempien vanhempiensa luona.  Oli karmeaa pakottaa lapdi isänsä luo, kun lapsi itki, mutta loppujen lopuksi viihtyi siellä niin hybin, että sama itku alkoi sitten siellä,  kun oli sika lähteä kotiin.

[/quote]

Heh, meillä meni toisinpäin.

Aina meille tullessa valitti ja vinkui miten äidillä on kaikki paremmin. Vaan oli melko helpottavaa kun hänen velipuolensa meillä vieraillessa totesi että "Just samalla tavallahan sä sanot äidinkin luona että isällä kaikki on paremmin". :D

Joten kokeili. Kokeili josko sillä saisi joustoa, saisi syödä enemmän karkkeja, vähemmän ruokaa jne. Meillä ei koskaan saanut, mutta saattoi toisaalla saada? Tiedä häntä. 

Onneksi nuo ovat taaksejäänyttä elämää. Ainakin toistaiseksi.

äitipuoli

Vierailija
8/152 |
07.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keskustelu on ihan järjetön. Kuka katkeroituu pienelle vauvalle? :D Ihan kuin se lapsi olisi pyytänyt syntyä? Ihmisten kannattaisi huomioida se, että kun niitä lapsia tekee, on AINA mahdollisuus että ero tulee tai puoliso vaikkapa kuolee. Ette te voi hallita puolisoanne.

Itse olen osa uusperhettä (eli se äitipuoli). Miehen lapset käyvät kaksi kertaa kuussa sekä lomilla pidempiä aikoja. Heillä on oma huone, vaikkei se mikään välttämättömyys olisikaan, mutta minä halusin heille oman huoneen. Se vaan on paljon helpompaa että jokainen on siellä omassa huoneessaan yöt ja päiväuniajat, koska meillä on huonouninen 1-vuotias.

1-vuotiaalla on myös enemmän vaatteita ja leluja kuin vanhemmilla lapsilla. Hehän ovat täällä vain noin 6 päivää kuukaudessa, joten en näe mitään syytä hankkia enempää tavaroita kuin on oikeasti tarpeellista. Eiköhän heillä ole äidillään riittävästi materiaa, sikäli kun se on lapsille edes tärkeää... Äipän luona sen sijaan vaihtuu miesystävät noin kahden kuukauden välein, mutta mitäpä siitä!

Vierailija
9/152 |
07.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on aivan oikeutetusti huolissaan lapsistaan. Usein uusiosuhteennaiset kohtelevat miehensä lapsia todella henkisesti huonosti, vaikka kaikki näyttäisi olevan kunnossa. Ja isänyssyköissä ei ole miestä pitää kaikkien lastensa puolta tasapuolisesti.

Ja aivan ihme käytäntöjä tulee erojen jälkeen uusien puolisoiden tultua kuvioihin. Nää uudet puolisotko mustasukkaisuuttaan rajoitta tekemisiä lasten kanssa?

Esimerkiksi isä on kuskannut lapsiaan harrastuksiin avioliiton aikana ja eron jälkeen, kunnes uusi naisystävä alkaakin kaivata miestä juuri silloin. 

Tai lapset ovat voineet piipahtaa, jopa yöpyä isänsä luona ex tempore, vaikka ei virallinen vuoro olisikaan, niin tämmöinen spontaanius on pois laskuista, sillä se vaikuttaa heikentävästi miehen ja uuden naisen suhteeseen.

Ihan kuin se lapsen ja isän yhdessä viettämä aika olisi lapsen isälle rangaistua ja pakkopullaa ja vain lapsen äidille etu.

Nämä pari ihmettelyn aihetta vain sivusta seuranneena, itsellä ei kokemusta uusioperheestä.  

ja nusta ainakin olisi rullut paska äitipuoli, siksi vältin aikoinaan kuin ruttoa joutumasta uusperhekuvioihin.

Vierailija
10/152 |
07.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täällä olevista kommenteistakin vaistoaa että kaikilla ei ole kaikki kohdallaan, ongelmia varmaan riittänee uusioperheissä kun niitä on ihan liikaa muissakin perheissa ja uusio on varmasti vielä astetta vaikeampi kun pitäisi olla kaikille tasapuolinen ja hyvä. Ei se vaan aina onnistu ja sehän on ensisijaisesti lapsen tappio. On se noloa kun aikuiset eivät ymmärrä mitä hallaa lapsille tekevät, vieraille kuin omilleenkin. Onnelliset me joilla ihan tavallinen ns. normiperhe, ei erotella ketään vaan kaikki yhtä arvokkaita. Lapset ovat ne tärkeimmät, he eivät ole syypäitä mihinkään, jokainen terve aikuinen ymmärtää sen.

Vierailija
11/152 |
07.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tämä ketju kertoo? No ainakin siitä, että naiset tappelevat verissäpäin näistä kuppaisista, huonosti omiasta lapsistaan huolehtivasta kierrätysmiehistä.

Ei sellaisesta tule "vuoden palkintoisää ja upeaa puolisoa" vaikka kuinka toivottaisitte hänen entisen kumppaninsa perheineen hevon nevadaan.

Vierailija
12/152 |
07.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 09:07"]

Mistä tämä ketju kertoo? No ainakin siitä, että naiset tappelevat verissäpäin näistä kuppaisista, huonosti omiasta lapsistaan huolehtivasta kierrätysmiehistä.

Ei sellaisesta tule "vuoden palkintoisää ja upeaa puolisoa" vaikka kuinka toivottaisitte hänen entisen kumppaninsa perheineen hevon nevadaan.

[/quote]

Ei vaan naiset tappelevat verissäpäin niistä kunnollisista lapsettomista miehistä. Ja koska niitä ei riitä kaikille, on "tyydyttävä" kunnollisiin lapsellisiin miehiin. Ja koska niitäkään ei riitä kaikille, aletaan kimppaan kuppaisen lapsettoman miehen kanssa ja jos sellaistakaan ei löydy, niin vasta sitten valitaan kuppainen lapsellinen mies. Vaikka noiden kahden viimeisen järjestys voi toki olla toinenkin, luovathan lapset monesti ainakin illuusion kunnollisuudesta. 

Vierailija
13/152 |
07.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 09:25"]

[/quote]

Ei vaan naiset tappelevat verissäpäin niistä kunnollisista lapsettomista miehistä. Ja koska niitä ei riitä kaikille, on "tyydyttävä" kunnollisiin lapsellisiin miehiin. Ja koska niitäkään ei riitä kaikille, aletaan kimppaan kuppaisen lapsettoman miehen kanssa ja jos sellaistakaan ei löydy, niin vasta sitten valitaan kuppainen lapsellinen mies. Vaikka noiden kahden viimeisen järjestys voi toki olla toinenkin, luovathan lapset monesti ainakin illuusion kunnollisuudesta. 

[/quote]

Tätä en oikein usko. Itse en ole mikään palkintoposs vaan ehdottomasti ATN ja löysin kuitenkin aikanani itselleni kunnollisen, lapsettoman sinkkumiehen joka on nykyään kunnollinen perheenisä. Tiedän kuitenkin naisia jotka ovat minua tasokkaampia ja ovat uusperheellisiä.

Vierailija
14/152 |
07.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Voi kuule, kyllä niissä "lapsellisissakin" miehissä on ihan kunnollisia miehiä, jotka hoitavat lapsensa niin edellisestä kuin nykyisestäkin liitosta. Ethän sinä nyt vaan kuvittele että äideissä ei ole mitään vikaa? Tai sitten on niitäkin jotka eroavat, pystyvät hoitamaan eronsa fiksusti ja tämänkin jälkeen hoitamaan lapseen littyvät asiat mukavasti yhdessä, vaikka kumpikin perustaisi vielä uuden perheenkin. Mulla on tällainen mies ja hänellä tosi mukava ja fiksu ex-vaimo ja mitään ei ole tarvinnut vääntää näiden vuosien aikana kun yhdessä ollaan oltu. Ei kannata näiden juttujen perusteella yleistää ihan niin rankasti.

Vierailija
15/152 |
07.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 09:44"]

[/quote]

[/quote]

Voi kuule, kyllä niissä "lapsellisissakin" miehissä on ihan kunnollisia miehiä, jotka hoitavat lapsensa niin edellisestä kuin nykyisestäkin liitosta. Ethän sinä nyt vaan kuvittele että äideissä ei ole mitään vikaa? Tai sitten on niitäkin jotka eroavat, pystyvät hoitamaan eronsa fiksusti ja tämänkin jälkeen hoitamaan lapseen littyvät asiat mukavasti yhdessä, vaikka kumpikin perustaisi vielä uuden perheenkin. Mulla on tällainen mies ja hänellä tosi mukava ja fiksu ex-vaimo ja mitään ei ole tarvinnut vääntää näiden vuosien aikana kun yhdessä ollaan oltu. Ei kannata näiden juttujen perusteella yleistää ihan niin rankasti.

[/quote]

113:sta olisi pitänyt lisätä ;) kommenttiinsa. Myös minulla on hyvinkin kunnollinen lapsellinen mies, enkä vaihtaisi mihinkään.

Vierailija
16/152 |
07.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aivan ihme käytäntöjä tulee erojen jälkeen uusien puolisoiden tultua kuvioihin. Nää uudet puolisotko mustasukkaisuuttaan rajoitta tekemisiä lasten kanssa?

Esimerkiksi isä on kuskannut lapsiaan harrastuksiin avioliiton aikana ja eron jälkeen, kunnes uusi naisystävä alkaakin kaivata miestä juuri silloin. 

Tai lapset ovat voineet piipahtaa, jopa yöpyä isänsä luona ex tempore, vaikka ei virallinen vuoro olisikaan, niin tämmöinen spontaanius on pois laskuista, sillä se vaikuttaa heikentävästi miehen ja uuden naisen suhteeseen.[/quote]

Ootko kysynyt siltä mieheltä, mitä hän haluaa? Ehkä hän haluaa seurustella uuden kumppaninsa kanssa niinä sovittuina vapaa-aikoina. Jos ei miellytä, niin menkää lastenvalvojan puheille ja sopikaa uudet tapaamisajat.

Vierailija
17/152 |
07.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 07:34"]

Ap on provo, mutta mielestäni etälasten tapaamisiin ei saisi tulla uuden vauvan myötä taukoja ilman painavaa syytä, eikä elareita pienentää.

[/quote]

Miksi elareita ei saisi pienentää, kun sillä miehellä on yksi suu enemmän ruokittavana?  

[/quote]

Siksi kun ei niiden entisten suu siitä pienene. 

Vierailija
18/152 |
07.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 11:23"]

[/quote]

Samalla logiikallahan ydinperheissäkin esikoisella pitäisi olla myöhempiin lapsiin verrattuna korkeampi elintaso. Tuohan toimisi myös niin päin, että jos lähi saa uuden vauvan, niin lähin elatuskyky pienenee.

Ihmettelen aina myös sitä, kun toitotetaan, että lapsen elintaso ei saa laskea erotessa. Se on kuitenkin ihan normaalia, että jos ydinperheessä toinen vanhempi jää esim. työttömäksi, niin elintaso tottakai laskee, koska entiseen ei ole yksinkertaisesti varaa. Avioerossa kuitenkin vanhemmat joutuvat maksamaan omat kulunsa, kun ennen ne on menneet puoliksi.

Ja jos lähi on ollut reilusti pienempituloinen kuin etä, nii miten lapsen elintaso pidetään samana, jos lähillä ei ole varaa samaan elintasoon? Koska etänhän ei kuitenkaan tarvitse kustantaa lähille samaa elintasoa. Lähille hernekeittoa ja lapselle sisäfilettä?

Vierailija
19/152 |
07.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Mutta eikös kaikkien lasten tule olla samanarvoisia, myös silloin kun se tarkoittaa asioiden heikkenemistä? Jos sillä isillä ennen oli kolme omppua jaettavana kahdelle lapselle ja nyt niitä lapsia on kolme, niin eikös niille kaikille kuulu kaksi omppua? Vai pitäisikö sen kolmannen jäädä kokonaan omputta?

Eikös elarien määrään vaikuta sekin, jos lähin tulot putoavat? Joutuuhan se etä silloin maksamaan enemmän, mikä taas vaikuttaa etän uuden perheen tulotasoon. Että näin me exät ja nyxät olemme tahtomattamme taloudellisessa riippuvuussuhteessa toisiimme, sellaista se vaan on.

Vierailija
20/152 |
07.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 11:53"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Mutta eikös kaikkien lasten tule olla samanarvoisia, myös silloin kun se tarkoittaa asioiden heikkenemistä? Jos sillä isillä ennen oli kolme omppua jaettavana kahdelle lapselle ja nyt niitä lapsia on kolme, niin eikös niille kaikille kuulu kaksi omppua? Vai pitäisikö sen kolmannen jäädä kokonaan omputta?

Eikös elarien määrään vaikuta sekin, jos lähin tulot putoavat? Joutuuhan se etä silloin maksamaan enemmän, mikä taas vaikuttaa etän uuden perheen tulotasoon. Että näin me exät ja nyxät olemme tahtomattamme taloudellisessa riippuvuussuhteessa toisiimme, sellaista se vaan on.

[/quote]

Kyllä toki ne omput pitää jakaa kaikille. Tilanteet muuttuvat. Elintaso laskee kun ruokittavia suita on enemmän. Ehkä. Jos tilanne on sellainen.

Eihän tiettykään voida pitää samaa elintasoa yllä jos perheen koko kasvaa, jos siis elellään likimain varallisuuden mukaan eikä säästöjä jää.

Ja ei ole tarkoitus että etä pitäisi yllä lähin elintasoa.

Noin se menee silloin jos etän tulot nousevat. Elarit menee suhteessa elareiden maksajan tuloihin..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän