Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten selvittää tarkat ruoka-aineallergiat?

Vierailija
23.10.2013 |

Mä olen itsekseni saanut muutaman selville, mutta nekin reagoivat välillä tosi voimakkaasti, joskus eivät ollenkaan. Joskus saan migreenikohtauksen vielä syödessäni ruokaa enkä keksi mistä se voisi johtua.

Kahdella lapsellanikin on selvästi allergioita ja toiselle on selvitetty kotona pari ihan selvää, mutta välillä on tullut näppylöitä, vaikka ei ole syönyt niitä.

Toiselle lapselle on tehty testi tomaatista eikä hän sen mukaan ole allerginen sille, vaikka aivan selvästi on. Hänellä on vuoden sisällä tullut oireita muistakin hedelmistä ja mausteista.

Omalääkäri on todella vastentahtoinen tekemään mitään testejä enkä saa hänestä mitään irti.

Onko se vaikeaa testata laajoja määriä ruoka-aineita ja kuinka hyvin niistä selviää onko oikeasti allerginen?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama vinkki:

- Aina ei reakoi samoin, jos olen syönyt pääosin sopivaa ruokaa niin voin syödä hieman juustoja ym ilman mitään oiretta mutta jos olen syönyt huonosti sopivaa ruokaa edellisinä päivinä niin silloin tulee oireita jo pienestäkin määrästä juustoa koska elimistö on valmiiksi huonossa kunnossa.

- Joillakin allergia on vähän kuin "kuppi". Eli voi syödä ruoka-aineita joille allerginen pikkasen mutta kun kuppi täyttyy tulee selkeät oireet. Eli pieni hitunen maitoa voi olla ok tai  vehnäkeksi mutta jos syö ne molemmat samana päivänä niin tuleekin oireita jos näille on vain lievästi allerginen.

- Allergioita selvittäessä kannattaa pitää tarkkaa ruoka-aine päiväkirjaa (ei lihaperunat vaan tarkasti esim. possun lihaa, porkkanaa, paprikajauhetta jne). Samoin oireilusta tarkkaa päiväkirjaa ja sitten verrataan. Jotta huomataan muutokset kannattaa ruokia rytmittää eli ei joka päivä syödä ketsuppia, kurkkusalaattia ym. Tarkoituksella voi suunnitella ruuat niin että välillä on pari päivää ilman perunaa ja sitten taas muutama päivä ilman porkkanaa jne.

- Virallisen lääketieteen ulkopuolelta löytyy MSAS -analyysi. Itse olen käynyt ja sen avulla sain allergiani selville paljon nopeammin ja helpommin mitä pelkällä ruokapäiväkirjalla. En usko sen toimivuuteen mutta se maksoi vain 100 euroa ja yllättävän hyvin piti tulokset paikkansa. Kaikesta en ollut testin kanssa samaa mieltä mutta sen avulla oli helppoa kokeilla ruokapäiväkirjan + oirepäiväkirjan kanssa mitkä sopii ja mitkä ei.  Kunhan löytää oireettomuuden voi sitten kokeilla poissa olleita ruokia yksi kerrallaan takaisin ja näkee sopiiko ne.

Toki sitten meilläkin niin lasten kuin aikuisten allergiat elää. Oireilut muuttuu välillä ja samoin jotkut allergiat paranee ja uusia tulee. Joillakin taas allergiat pysyy samoina jolloin niiden selvittäminen on helpompaa.

Tsemppiä.

Vierailija
2/8 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergian lisäksi voi olla kyse yliherkkyydestä. Googlaa Food detective -testi ja käy mdd:n sivuilla. Migreenin osalta olen itse vaan tehnyt niin, etten syö mitään mistä tiedän tulevan migreenin. Tunnistan nämä ruuat hyvin itsekin. Viimeistään maistamalla selviää, että ruoka maistuu 'migreenille'.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Googlaan tuon testin ja analyysin.

Vierailija
4/8 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rast-testillä allergiat selviävät parhaiten.

Vierailija
5/8 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 13:49"]

Rast-testillä allergiat selviävät parhaiten.

[/quote]

Valitettavasti sekin testaa vain tiettyä välittäjäaineita. Jos allergia toimiikin toisella välittäjäaineella rast näyttää negatiivista vaikka kuinka tulisi tietystä ruoka-aineesta oireita. Eli ei silläkään välttämättä saa kaikkea selville. Lisäksi allergiatestit tehdään yleensä hyvinkin rajatulle joukolle aineita.

Tuossa MSAS analyysissä taas käydään todella iso määrä ruoka-aineita läpi (ja itse kun tajusi pyytää katsottiin myös harvinaisempia ruoka-aineita kuten papaijaa ja mustajuurta ym).

Vierailija
6/8 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on hyvä jos tietää mistä tulee näppyjä tai mikä kirveltää huulia. Meillä ainakaan ei lapset voi hyvin jos jatkuvasti syövät joka päivä jotain ruokaa joka ei kunnolla sovi. Mutta satunnaisesti saavat kyllä syödä niitäkin joista tulee näppyjä ym. siedettäviä oireita.

Sitäpaitsi hyvät tulokset siedätyksessä on saatu sellaisissa kokeissa joissa siedätyksessä on pysytty oireilukynnyksen alapuolella. Mekin siedätettiin yhdelle lapselle peruna ja onnistui hyvin. Mutta suurin osa siedätysyrityksistä ei ole onnistunut ja varsinkin se jos on syötetty lapselle jotain sopimatonta ruoka-ainetta jokapäivä (kun ei ole tiedetty mikä oireita aiheuttaa) ei lapsi ole tälle ruoka-aineelle siedättynyt. Sitten kun ruokavalio on ollut kunnossa ja on annettu satunnaisesti pieniä määriä aikaisemmin sopimatonta ruokaa on se saatu hivutettua ruokavalioon.

Vierailija
7/8 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä rupeaisi omin nokkineni arvelemaan, mille itse tai lapseni ovat tai saattaisivat olla allergisia. Menkää lääkärin puheille ja pyrkikää testeihin.

Usein hedelmien ja marjojen aiheuttamat reaktiot eivät johdu siitä, että olisi allerginen kyseiselle hedelmälle tai marjalle, vaan saattaakin olla allerginen torjunta-ainejäämille.

Olen itse olettanut tulleeni allergiseksi mansikoille, mutta en ollut. Luomumarjat ja muutenkin puhtaasti viljellyt eivät aiheuttaneet minkäänlaisia reaktioita. Sama tuontitomaattien kanssa. Jo muutamasta viipaleesta huulet turposivat ja kasvoihin tuli punaisia läiskiä. Ei ole tullut kotimaisista. Mutta osa kotimaisistakin on niin hapokkaita, että en voi niitä syödä. Vihjeenä, että luumutomaatit ovat miedompia ja herkullisempia muutenkin. Kotimaiset tietysti!

Vierailija
8/8 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykytietämyksen mukaan mitään allergiatestejä ei tarvita. Kyllä sen huomaa, jos lapsi reagoi voimakkaasti johonkin. Pienet reaktiot tai näppylät eivät merkitse mitään muuta kuin harmia ylireagoivalle äidille ja sitä kautta lapselle. Siedätys on päivän sana. Jos ruokavaliosta poistetaan kokonaan joku muutaman näpyn aihteuttava aine, se vain pahentaa tilannetta.

Ja ennenkuin kukaan alkaa raivota siitä, että pitääkö lapsi tukehduttaa anafylaktiseen sokkiin, sanon, että oikeat superallergiset ovat tietenkin asia erikseen. silloin ei ole kyse muutamasta näpystä tai siitä, että tomaatti vähän huulia kirvelee.

T. ravitsemusasiantuntija

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme