Sukututkija väännellyt nimiä oman mielensä mukaan
Tehnyt esim. Johan Gustafista Juho Kustaan tai Andersista Antin. Kuinka junttia!
Kommentit (144)
Anders on Antti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuulepa, jos henkilöt ovat suomenkielistä rahvasta, niin tuo on aivan oikein. Suomenkielisillä nimillä he itseään ja toisiaan kutsuivat, liperikaula kirjasi nimet ruåtsalaisessa asussa kirkonkirjoihin.
Väitätkö, että esivanhempani olivat jotenkin hölmöjä eivätkä osanneet nimiään lausua niin kuin ne kirjoitetaan?
Kirkonkirjat olivat vuoteen 1880 asti ruotsinkielisiä, joten täysin suomenkielisillä alueilla asuvien talonpoikienkin nimet kirjoitettiin ruotsalaisia versioina. Itä-Suomessa oli vakiintuneet sukunimet keskiajalta lähtien kuten Korhonen, Miettinen, Turunen ja muita vastaavia -nen-loppuisia sukunimiä. Sitä vastoin Länsi- ja Etelä-Suomessa talonpojilla ei ollut alunperin varsinaisia sukunimiä vaan esimerkiksi Antin Antinpoika (Anders Anderson) tai Juho Juhanpoika (Johan Johansson) yhdistettiin tiettyyn maatilaan, joka erotti heidät muista samannimisistä Anteista ja Juhoista. Papit kirjasivat nuo nimet ylös sitten ruotsinkielisessä muodossa tyyliin Mats Korhonen (Matti Korhonen).
Tiedämme että näinkin on tehty. Nyt puhun suvustani joka on oikeasti ruotsalaista. Isoisoisänikin puhui ruotsia. En tarkoita tällä suomalaisia joiden nimen pappi on kirjoittanut ruotsiksi.
Mainitsen vielä tähän väliin, että meidän (nen -päätteisten) sukunimien juontuminen keskiajalle asti on maailmanlaajuisestikin hyvin harvinaista.
Olkaa ihan oikeasti ylpeitä "tylsistä" suomalaisista sukunimistänne!
Vierailija kirjoitti:
Mistä kannattais alkaa sukua tutkimaan? Onko ilmaisia ohjelmia? Onko tuhoon tuomittua löytää tietoja jos suku on karjalaista?
Näin: ensin tilaat kirkonkirjat isovanhemmista sekä heidän vanhemmistaan. Karjalaisista suvuista en tiedä koska ei olla sieltä. Tilaa kirkkoherranvirastoista. Niin itse tein.
Vierailija kirjoitti:
Mistä kannattais alkaa sukua tutkimaan? Onko ilmaisia ohjelmia? Onko tuhoon tuomittua löytää tietoja jos suku on karjalaista?
Ei ole. Riippuu miltä alueelta on. Jos on luovuteltulta alueelta, luulisi että Suomen asiakirjoista voi löytyä. Jos taas Vienan Karjalasta, sitten tiedot löytyvät luultavasti Venäjältä, todennäköisesti Arkangelista (mutta vaatii siis venäjänkielen taitoa).
Karjalaisista suvuista löytyy myös tietoa eri tutkimuksissa ja artikkeleissa, joita on julkaistu mm. Karjalan Heimo -lehdessä, tms. Lisäksi Karjalan liiton nettisivulta löytyy jotain linkkejä
https://www.karjalanliitto.fi/karjalaisuus/juuret/sukututkimus.html
Etenkin jos luovutetusta Karjalasta, niin Katiha-tietokannasta voit löytää.
Jos tutkit tiettyä sukulaista, perhettä, silloin hanki tietoosi sukusi asiakirjoista tai vanhimmilta nimet, syntymäajat, ammatit, asuinpaikat, uskonto, jne... Nuo tiedot helpottavat löytämistä ja tunnistamista (samannimisiä voi olla pilvin pimein).
Jos sukulaismiehet ovat osallistuneet sotiin ja kuolleet, sitten Sotasampo-tietokannasta voi löytyä tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin: ensin tilaat kirkonkirjat isovanhemmista sekä heidän vanhemmistaan. Karjalaisista suvuista en tiedä koska ei olla sieltä. Tilaa kirkkoherranvirastoista. Niin itse tein.
Kannattaa samalla tilata esivenhemmista pidemmällekin kirkonkirjat. Tosin se maksaa aika paljon. Lisäksi joudut tekemään työtä enemmän jos sulla on sukua ympäri Suomea.
Vierailija kirjoitti:
Mainitsen vielä tähän väliin, että meidän (nen -päätteisten) sukunimien juontuminen keskiajalle asti on maailmanlaajuisestikin hyvin harvinaista.
Olkaa ihan oikeasti ylpeitä "tylsistä" suomalaisista sukunimistänne!
Olen samaa mieltä. Minulle oli löytö kun löysin ikivanhan hämäläisen suvun ruotsalaisten lisäksi. Sukua on tutkittu tosi paljon myös DNA-testein. Tällä halutaan jäljittää suomalaisten alkuperä. Innostuin valtavasti muinaisten suomalaisten alkuperästä. Kaikki tarkka tutkimus, suomalaisten, ruotsalaisten, romanien, saamelaisten, on äärimmäisen tärkeää liittyen Suomen historiaan, asutukseen sekä kulttuuriin. Sukututkimus on siihen välikappale.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähtipä hölmöstä provostani outo keskustelu liikkeelle :D -ap
Koetko jonkunlaista onnistumisen tunnetta?
Kyllä, kohtalaista.
Nämä rikolliset ja amatöörit pilaavat tutkimuksen. He jäävät sillä tavoin historiaan kun suomalaiset ja Suomen historia, asutus, elinolosuhteet ja kulttuurihistoria selvitetään. Kaikkien nimet ovat tiedossa. Ei tule olemaan kunniakas merkintä Suomen historiassa. Toiset jäävät historiaan hyvässä, toiset pahassa. Kunniallisinta olisi ollut tutkia asiaa tarkasti ja rehellisesti. Niitä voi muuttaa netissä, oikeita dokumentteja ympäri Suomea on aika mahdotonta muuttaa, samoin kuin aitoja julkaistuja sukututkimuksia. He jäävät historiaan vain rikollisina ja amatööreinä. Surullista.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ruotsalaisten sukujen vainoaminen liittyy kateuteen, alemmuuteen ja äärettömään pahansuopuuteen. Myös venäläiset vihaavat ruotsalaisia silmittömästi ja se liittyy myös Suomen historiaan. Yhtä kaikki, kyse on järjestelmmällisestä sekä järjestynestä rikollisuudesta. Tämä ilta kannattaa käyttää Suomen Lain tutkimiseen.
No ehkä niinkin, jos tämä olisi sydämen asia. Minulle ei ole, joten lähden ulkoilemaan koiran kanssa, siitä on minulle enemmän hyötyä.
Kysyin siksi, että jos olisit voinut selventää asiaasi, mutta ilmeisesti näemme maailman sen verran eri tavoin, että en edelleenkään ymmärrä miksi olet jostain niin tuohtunut.
Mutta hyvää illanjatkoa silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa samalla tilata esivenhemmista pidemmällekin kirkonkirjat. Tosin se maksaa aika paljon. Lisäksi joudut tekemään työtä enemmän jos sulla on sukua ympäri Suomea.
Kannattaa myös etsiä netistä jo valmiilta sukututkimussivuilta. Suvut ovat monipolvisia, joten sunkin sukulaisista tietoa voi löytyä ihan vieraiden ihmisten ylläpitämästä sukupuusta.
Vierailija kirjoitti:
Lähtipä hölmöstä provostani outo keskustelu liikkeelle :D -ap
Ei outo, sä et vaan tajunnut, että ihmiset ovat kiinnostuneita suvuistaan. Ihan kivaa keskustelua, vaikkakin typerän trollin aloittamana :)
Vierailija kirjoitti:
Kokeile tuolta hakua. Pitäisi tietää ainakin jokin nimi tms. ensin.
Suvissani ollut Anders oli netissä vastikään väännetty Antiksi. Hän on oikeasti Ruotsista lähtöisin. Olen mykistynyt suomalaisten tietämyksestä mitä tulee historiaan. Ruotsin hallitsija lähetti ruotsalaisia taistoon Suomeen, mm. Hämeeseen, ryzzziä vastaan. Isovihan aikana ryzzzzät tuhosivat silmittömästo mm. Hämettä. Nämä Ruotsista tulleet myös korjasivat itänaapuri tekemiä tuhoja käsityötaidoillaan. Olen mykistynyt suomalaisten pinnallisesta tietämyksestä ja ymmärryksen puutteesta maailman ja oman kansan historiaan ja kulttuuriin. Ei osata hahmottaa edes kokonaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa myös etsiä netistä jo valmiilta sukututkimussivuilta. Suvut ovat monipolvisia, joten sunkin sukulaisista tietoa voi löytyä ihan vieraiden ihmisten ylläpitämästä sukupuusta.
Kannattaa myös selvittää ns. tutkijan taustat ettei törmää suomalaisiin nettirikollisiin. Nämä sekoittavat, poistavat ja vääristelevät oikeiden sukututkijoiden tutkimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Suvissani ollut Anders oli netissä vastikään väännetty Antiksi. Hän on oikeasti Ruotsista lähtöisin. Olen mykistynyt suomalaisten tietämyksestä mitä tulee historiaan. Ruotsin hallitsija lähetti ruotsalaisia taistoon Suomeen, mm. Hämeeseen, ryzzziä vastaan. Isovihan aikana ryzzzzät tuhosivat silmittömästo mm. Hämettä. Nämä Ruotsista tulleet myös korjasivat itänaapuri tekemiä tuhoja käsityötaidoillaan. Olen mykistynyt suomalaisten pinnallisesta tietämyksestä ja ymmärryksen puutteesta maailman ja oman kansan historiaan ja kulttuuriin. Ei osata hahmottaa edes kokonaisuutta.
Oliskos nyt kumminkin sun omassa tajuamisessasi puutteita?
Nuo Ruotsista tulleet sotilaat usein jäivät Suomeen, naivat suomalaisen vaimon jne... Sukunimet tunnistaa usein ns. sotilasnimiksi, ovat lyhyitä tyyppiä Roos, Lind, Falck, Svan, jne...
Usein noita käännettiin suomeksiksin, muotoon Saari ja Kuula, jne...
Ihan löytyy infoa kun googletat "sotilasnimi".
Vierailija kirjoitti:
Ei osata hahmottaa edes kokonaisuutta... Saati sitten mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile tuolta hakua. Pitäisi tietää ainakin jokin nimi tms. ensin.
Hiskiä enemmän suosittelen alkuperäisten kirkonkirjojen tilaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei osata hahmottaa edes kokonaisuutta... Saati sitten mitä?
Kysyn sinulta ensin vastakysymyksen. Miten hahmotat kokonaisuuden liittyen Suomen historiaan, asutukseen ja kulttuuriin? Oletko muuten koskaan ajatellut, että suomalaiset ovat hyvin pieni kansa, joka todennäköisesti häviää kokonaan? Kun amatöörit väärentävät historiaa, se tuottaa sekaannusta tulevaisuuden historiantutkijoille. Kyseessähän oli lengedaarinen, tarunhohtoinen kansa joka taisteli mammuttimaisen hirmukansan mammuttimaista armeijaa vastaan ja säilytti itsenäisyytensä? Talvisodan henki yhdistää heitä tähän päivään asti halki sukupolvien. Taistelussa taistelivat rinta rinnan suomalaiset, ruotsalaisey, saamelaiset ja romanit, siis Suomen alkuperäinen kansa. Tämä liittyy merkittävänä ja äärimmäisen kiehtovana yksityskohtana koko maailmanhistoriaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliskos nyt kumminkin sun omassa tajuamisessasi puutteita?
Nuo Ruotsista tulleet sotilaat usein jäivät Suomeen, naivat suomalaisen vaimon jne... Sukunimet tunnistaa usein ns. sotilasnimiksi, ovat lyhyitä tyyppiä Roos, Lind, Falck, Svan, jne...
Usein noita käännettiin suomeksiksin, muotoon Saari ja Kuula, jne...
Ihan löytyy infoa kun googletat "sotilasnimi".
Löytyy. Mitä muuta haluat tietää?
Vakava varoitus sinulle. Käytä tämä ilta Suomen Lain tutkimiseen. Aloita ensin sukutkimuslaista ja laajenna tietämystäsi. Kyseessä on monimuotoinen rikosvyyhti.