Sukututkija väännellyt nimiä oman mielensä mukaan
Tehnyt esim. Johan Gustafista Juho Kustaan tai Andersista Antin. Kuinka junttia!
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo vanhojen nimien kirjoitusmuodot ovat aika jänniä.
Omasta isän puolen suvustani on sukututkimukset tehty jo joskus ennen kuin internetiä oli keksittykään, ja tutkija oli kirjannut ylös sekä ne nimet jotka olivat ruotsinkielisissä lähdeasiakirjoissa, että suomenkieliset nimet. Myös sukunimet oli vanhimmissa asiakirjoissa kirjoitettu eri tavoin kuin nykyään.
Savolaisesta suvusta kun on kyse, sukunimet olivat käytössä jo 1600-luvulla.
Löysinpä tässä joskus netistä kotuksen sivuilta linkin 1600-luvun alun maantarkastusluetteloihin, ja sieltä myös omia esi-isiäni. Siinä on myös tietoa nimistä yleensäkin.
Tässä linkki:
http://scripta.kotus.fi/www/verkkojulkaisut/julk2/haberman2004_indeksi…
Älkää avatko linkkiä. Tietokoneeni ilmoitti nettihyökkääjästä. Ei todellakaan tullut yllätyksenä.
Älä puhu roskaa. Linkki on aivan asiallinen yhteys Pien-Savon maantarkastusluetteloihin 1600-luvun alkupuolelta.
Jos jotain kiinnostaa eikä halua mennä tuon linkin kautta, hakukoneellakin tuo löytyy. Tai kotuksen sivuilta.
Noi 600 vuotta olimme pikku alueena Ruotsissa, olimme ruotsalaisia. Mitään Ruotsi-Suomea ei ole ikinä ollut. Sitten Ruotsi ja Venäjä sotivat alueestamme, Venäjä voitti ja meidtä tuli sadan vuoden ajaksi Venäjän keisarillisen federaation asukkaita. Nyt olemme olleet vähän yli 100 v itsenäinen tasavalta, Suomi.
Isoisäni syntyi silloin kun olimme osa Ruotsia. Hän sanoi itsensä nimeksi Iivari Vihtori ja näin hän allekirjoitti nimensä. Kun hän kuoli, niin hän olikin virallisesti ivar viktorinus. Tyhmempikin tajuaa että nuori pappi oli halunnut kirjata pojan fiksusti kirjoihin ja kansiin, vähän latinaa soveltaen.
100000e nimen käytöstä kirjoitti:
suku"tutkinen" ja kylä kirjojen julkaisu netissä on rikos. ovat tarkoitettu niissä mainituille henkilöille sittenkin pitää olla lupa. itse kielsin kylä kirjassa nimeni maininan ja mutu tuntumalla tehdyn rääpystelyn. odotan mitä tekevät sitten mennään oikeuteen ja pyyntöni ei ole pieni koska olen todistajien läsnäollessa kieltänyt tietojeni julkaisun
120 vuotta vanhoja tietoja saa kertoa tietosuojan nojalla.
T: sukututkija
Rakas ystävä, olet sekaisin kuin seinäkello!
En edes ymmärrä mitä rikosta sinä nyt tässä olet sukututkimusasioissa näkevinäsi. Itse hahmottaisin, että rikos on julkaista sellaisen ihmisen tietoja, joka on niiden julkaisemisen kieltänyt. Mutta siitä ei ilmeisesti ole kyse, kun aloit julistaa jotain käsittämätöntä ruotsalais- ja venäläisvihasta.
Minulla ei ole sen enempää tekemistä sukututkimuksen kanssa, kuin että olen joskus lueskellut 1980-luvulla tehtyä selvitystä isäni suvusta. Kiinnostavaa oli.
Vihjailusi tämän keskustelun osallisten rikollisesta mielenlaadusta on törkeää ja järjetöntä. Hankkiudu hoitoon, hyvä ihminen, jos sillä pääsisit harhoistasi.