Millainen ihminen antaa rahaa romanikerjäläiselle?
Kommentit (147)
Tuolla Uuden Suomen artilkkelissa kerrotaan, että:
Kerjäläiset :Poliisi hylkää vanhan väitteen Suomen kerjäläisistä
Kotimaa | Romanikerjäläiset Helsingin poliisi on arvioinut uudelleen romanikerjäläisten ja järjestäytyneen rikollisuuden suhdetta.
Uuden, muun muassa kerjäläisten haastatteluihin perustuvan arvion mukaan Suomeen tulleet kerjäläiset eivät ole ihmiskaupan uhreja tai järjestelmällisen rikollisuuden välikappaleita.
16.7.2013 10:57
Sinulle 121: Kyllä kerjäläisiä on aina ollut. Kerjäläisiä on kaikissa kaupungeissa ja se kerjääminen on kaupungillistumisen seuraus. Aikoinaan Suomessa oli "kiertolaisia" ja vaivaistaloja ja huutolaisia (http://materiaalit.internetix.fi/fi/opintojaksot/9historia/sosiaaliturva/seurakunnallisen_vaivaishoidon). Yhteiskunnan kehittymisen myötä, pohjoismaisessa hyvinvointivaltiossa nuo "potentiaaliset kotimaiset kerjäläiset" hoidetaan sosiaaliavun ja toimeentulotuen avulla. Nyt siis ongelmana on ihmisten vapaa liikkumisoikeus Euroopassa. Ja se, että on olemassa ihmisryhmittymä, jolle valtiomme ei anna tuota toimeentulotukea.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 20:37"]
Tällainen tavallinen työssäkäyvä kaupunkilainen, joka saa siitä hyvän mielen :)
[/quote]
Eli erittäin itsekäs ihminen joka haluaa itselleen hyvän mielen - seurauksista riippumatta. Jokainen aikuinen osaa miettiä tekojensa seurauksia, ja kyllä tuollainen tavallinen työssäkäyvä kaupunkilainenkin tulee vielä tuntemaan piston sydämessään tukiessaan rikollisuutta ja ihmiskauppaa. Jos saa itselleen hyvän mielen siitä että aiheuttaa lisää kärsimystä maailmaan, aika sairasta.
Kyllä Romaanikerjäläisiä pitäisi auttaa nyt talvella ainakin, kun ilmat ovat viileitä ja kylmiä ja ne palelevat ulkona. Verotusta voitaisiin kiristää vaikka 0,5-1% ja hoitaa tällä rahoituksella tämä asia kuntoon.
Hyvä ja sydämellinen ihminen antaa rahaa romaanikerjäläiselle.
kun tätä ketjua lukee, tulee välttämättä mieleen äärioikeistolaisuus. Yksi ryhmittymä on selkeästi Suomessa poljettuna: Romaanikerjäläiset. Ei asuntoa, ei ruokaa, ei mitään. Taannoin jossainpäin Suomea koira sidottiin metsään puuhun pakkasella ja jätettiin sinne. Siitä nousi kohu.
On epäinhimillistä kulkea romaanikerjäläisen ohi auttamatta kerjäläistä.
Nykytilanteesta tulee mieleen menneisyys. Juutalaisia vihattiin euroopassa ennen toista maailmansotaa samalla lailla kuin nykyisin Suomessa näytetään vihattavan ja halveksittavan romaanikerjäläisiä.Tämä on järkyttävää. Jokaista ihmistä pitäisi auttaa ja jokainen ihminen on arvokas.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 22:55"]
kun tätä ketjua lukee, tulee välttämättä mieleen äärioikeistolaisuus. Yksi ryhmittymä on selkeästi Suomessa poljettuna: Romaanikerjäläiset. Ei asuntoa, ei ruokaa, ei mitään. Taannoin jossainpäin Suomea koira sidottiin metsään puuhun pakkasella ja jätettiin sinne. Siitä nousi kohu.
On epäinhimillistä kulkea romaanikerjäläisen ohi auttamatta kerjäläistä.
[/quote]
Kokoomus taisi hiljakkoin ehdottaa kerjäämisen kieltämistä lailla. Mutta ei kai köyhyyttä voi kriminalisoida...
[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 22:43"]
Minut sävähdytti lapseni, jonka kanssa kuljin kaupungilla. Lapseni kysyi kerjäläisen nähdessään : "Äiti, eikö tuolla ole liian vähän vaatteita päällä, Äiti, eikö tuolla ole kylmä, Äiti katso, sehän sairastuu, Äiti, sen sormet ovat jäätyneet".
Mietin silloin, millainen ihminen itse olen. Millaisen mallin annan lapselleni -kävelenkö ohi?- Voiko kärsivän ja jäässäolevan ihmisen ohittaa? Jättää siihen? Lapseni nähden?
[/quote]
Minä kerroin lapselle, niin kuin asia on. Kun annan rahan kerjäläiselle, hän vie sen rikkaalle pomolleen, joka laittaa sen tililleen ja kerjäläinen itse ei saa mitään.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 02:58"]
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 02:01"]
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 00:28"]
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 00:17"]
Ai että sääli vanhuksia ja naisia? Niin kauan kuin heille annetaan lantteja kun "säälitään", niin kauan näitä vanhuksia käytetään hyväksi ja pakotetaan kerjäämään jotta rikollisjengille saadaan varoja.
[/quote]
Mitä kuvittelet heille tapahtuvan, jos rahaa ei anneta. Elämänsä muuttuu hyväksi ja onnelliseksi, simsalabim?
[/quote]
heidän elämänsä ei ehkä kovasti muutu, paitsi että kerjäämisestä tulee kannattamatonta ja samalla kaikki kerjäämisen lieveilmiöt (ihmiskauppa, lapsivarkaat, paritus) heikkenisivät. Mikä käytännössä tarkoittaa sitä että sen kerjääjän lapsi tai lapsenlapsi ei enää näe kerjäämistä elinkeinona, vaan lapset laitetaan kouluun.
[/quote]
Maailma pelastuu, kun kerjäläisille ei anneta mitään.
Loistavasti on propaganda sisäistetty.
[/quote]
Eli sinä ajattelet niin, että parempi antaa rahaa, koska silloin ajatellaan, että säälillä saa enemmän ja lapsen voi silpoa ja jättää pois koulusta, koska sillä tienaa enemmän.
Lyhytnäköinen ihminen, joka ei ole oikein silmät auki elämässä.
Pakolaisten tänne raijaaminen tai ropojen antaminen rikollisille ei ratkaise yhtään mitään.
Tyhmä kuin saapas täytyy olla.
Jos kukaan ei antaisi kerjäläisille mitään, ei heitä tulisi tänne enää.
Minä mielelläni autan apua tarvitsevia. Annan joskus rahaa katusoittajille ja kerjääjille enkä ymmärrä miten se tekisi minusta idiootin. Viime viikolla kävelin lähikauppaan ja penkillä istunut vanha alkoholisoitunut mies pyysi minulta ruokarahaa. En antanut rahaa, mutta ostin kaupasta voileivän ja annoin sen hänelle paluumatkalla.
Minä en ole naiivi ja tiedän varsin hyvin millainen tämä maailma on. En vain anna yleistyksien vaikuttaa yksilötasolla. Jos joku kertoo, että tarvisisi parin euron bussirahan kun oma lompakko on unohtunut kotiin tms. niin annan toki, jos minulla käteistä on. Silloin olen ehkä oikeasti avuksi tai sitten menetin pari euroa, koska joku vaan huvikseen pummailee. Mutta tuo jälkimmäinen vaihtoehto on pummailijan oma häpeä, ei minun. Ei se minua haittaa, ainakin yritin olla avuksi.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 06:38"]
Ai että sääli vanhuksia ja naisia? Niin kauan kuin heille annetaan lantteja kun "säälitään", niin kauan näitä vanhuksia käytetään hyväksi ja pakotetaan kerjäämään jotta rikollisjengille saadaan varoja.
[/quote]
Mitä kuvittelet heille tapahtuvan, jos rahaa ei anneta. Elämänsä muuttuu hyväksi ja onnelliseksi, simsalabim?
[/quote]
heidän elämänsä ei ehkä kovasti muutu, paitsi että kerjäämisestä tulee kannattamatonta ja samalla kaikki kerjäämisen lieveilmiöt (ihmiskauppa, lapsivarkaat, paritus) heikkenisivät. Mikä käytännössä tarkoittaa sitä että sen kerjääjän lapsi tai lapsenlapsi ei enää näe kerjäämistä elinkeinona, vaan lapset laitetaan kouluun.
[/quote]
[/quote]
Eli sinä ajattelet niin, että parempi antaa rahaa, koska silloin ajatellaan, että säälillä saa enemmän ja lapsen voi silpoa ja jättää pois koulusta, koska sillä tienaa enemmän.
[/quote]
Ei, vaan ajattelen niin, että asiat saati sitten maailma ei ole mustavalkoinen. (Nuorempana se kyllä kieltämättä oli vähemmän harmaan sävyjä) Ei köyhyys poistu maailmasta, vaikka ei annettaisi yhtään apua kenellekään, eikä vastaavasti sillä, että annetaan. Sitä voi auttaa ihan ihmistä ihmisenä ilman sen suurempaa maailmanparannusagendaa.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 09:07"]
Minä mielelläni autan apua tarvitsevia. Annan joskus rahaa katusoittajille ja kerjääjille enkä ymmärrä miten se tekisi minusta idiootin. Viime viikolla kävelin lähikauppaan ja penkillä istunut vanha alkoholisoitunut mies pyysi minulta ruokarahaa. En antanut rahaa, mutta ostin kaupasta voileivän ja annoin sen hänelle paluumatkalla.
Minä en ole naiivi ja tiedän varsin hyvin millainen tämä maailma on. En vain anna yleistyksien vaikuttaa yksilötasolla. Jos joku kertoo, että tarvisisi parin euron bussirahan kun oma lompakko on unohtunut kotiin tms. niin annan toki, jos minulla käteistä on. Silloin olen ehkä oikeasti avuksi tai sitten menetin pari euroa, koska joku vaan huvikseen pummailee. Mutta tuo jälkimmäinen vaihtoehto on pummailijan oma häpeä, ei minun. Ei se minua haittaa, ainakin yritin olla avuksi.
[/quote]
Ei pahalla, mutta onko sinun mielestäsi suomalaisen sosiaalitapauksen auttaminen ihan sama asia kuin romanikerjäläisen? NImittäin ei ole. Se alkkis saattaa käyttää euronsa kaljaan, mutta se ei yleensä laita lapsiaan kerjuulle ja varasta kaikkea mikä ei ole pultattu kiinni.
Pohtisivatpa ihmiset yhtä tarkkaan syitä ja seurauksia muussakin rahankäytössään, siinä saattaisi maailma hiukan jopa parantua. Mutta niin kai se on, että keskittymällä lillukanvarsiin ei tarvitse kärsiä huonoa omaatuntoa siitä, jos vaikka useilla sadoilla kuukaudessa tukee riistoa, ympäristörikollisuutta ja lapsityövoiman käyttöä shoppaillessaan. Kun vain muistaa olla antamatta ropoakaan sille kaupan oven pielessä kyhjöttävälle kerjääjälle tai katusoittajalle.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 09:52"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 09:07"]
[/quote]
Ei pahalla, mutta onko sinun mielestäsi suomalaisen sosiaalitapauksen auttaminen ihan sama asia kuin romanikerjäläisen? NImittäin ei ole. Se alkkis saattaa käyttää euronsa kaljaan, mutta se ei yleensä laita lapsiaan kerjuulle ja varasta kaikkea mikä ei ole pultattu kiinni.
[/quote]
Sinulle se ehkä ei ole sama asia, mutta minulle sillä ei ole mitään merkitystä. Joko minusta oli oikeasti apua tai sitten joku käytti hyväuskoisuuttani hyväkseen. Tosin ei sitä ehkä hyväksi käytöksi voi sanoa, jos se ei minua itseäni haittaa.
Minulle on se ja sama millaisia ihmiset yleisesti ottaen ovat tai millaisia ne romanikerjäläiset ovat. Yksilön kohdalla tilastot ja todennäköisyydet eivät merkitse mitään enkä voi tietää ihmisen motiiveja. Autan jos pystyn sillä on aina olemassa mahdollisuus, että oikeasti olen avuksi. Se mitä joku sillä minun avullani tekee on sitten heidän vastuullaan.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 09:51"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 06:38"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ei, vaan ajattelen niin, että asiat saati sitten maailma ei ole mustavalkoinen. (Nuorempana se kyllä kieltämättä oli vähemmän harmaan sävyjä) Ei köyhyys poistu maailmasta, vaikka ei annettaisi yhtään apua kenellekään, eikä vastaavasti sillä, että annetaan. Sitä voi auttaa ihan ihmistä ihmisenä ilman sen suurempaa maailmanparannusagendaa.
[/quote]
Eih... Etkö nyt todella ymmärrä ettei tässä ole mistään harmaan sävyistä ja sinun"kypsymisestästi" tai satunnaisesta auttamisesta kysymys? Lapsilta riistetään terveys, koulutus ja tulevaisuus kun he voivat tienata kerjäämällä. Itä-Euroopan köyhissäkin maissa on mahdollisuus näille lapsille edes jonkinlaiseen koulutukseen ja elämään ilman huumatuksi tulemista, lämpöhalvauksia ja ylimääräisiä amputointeja. Olen varmasti sinua enemmän viettänyt aikaa Balkanilla ja nähnyt sen miten siellä romanit ja valkoiset elävät ja miten paljon romanejakin yritetään auttaa ja millaisessa surkeudessa he tahtovat omia(ja varastettuja) lapsia pitää.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 21:39"]
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 21:00"]
Mistä tunnistat, annatko rahasi viattomalle rahattomalle kerjäläiselle vai jollekin, joka on osa rikollista toimintaa? Ovat hyviä näyttelijöitä. Selviää jos jää sivummalle tarkkailemaan tilanteita.. Kerjäläiset (tähän kuuluva rikollisuus) ei poistu ennen kuin he näkevät, ettei suomessa anneta rahaa ja näin ollen pakkaavat tavaransa täältä.
[/quote]
En ole tuo aiempi kirjoittaja, mutta kerjäläisten ei tarvitse todistella minulle, että ansaitsevat roposeni. Minulla ei ole mitään mahdollisuutta leikkiä salapoliisia ja selvittää, onko se edessäni istuva jalaton ja huonosti pukeutunut kerjäläinen "oikea" kerjäläinen vai heittääkö se kenties viikonloppuisin keikkaa murtovarkaana. Lähden siitä oletuksesta, että ihminen joka alentuu kerjäämään (varsinkin Suomessa, missä päivän kerjäämisestä jää saaviin ehkä muutama kolikko) luultavimmin tarvitsee ne pennosensa elääkseen.
Ymmärrän romanikerjäläisten aiheuttaman ongelman, mutta minulle äitini aikoinaan iskosti periaatteen, että kerjäläisen ohi ei saa kävellä. 90-luvulla tämä oli yksioikoisempi periaate kuin nykyään, mutta silti noudatan sitä melkein taikauskoisena.
[/quote]
Sinulla on ollut oikein lämminsydäminen äiti, kun on opettanut tuolla tavalla. Nämä asiat tavallaan siirtyvät sukupolvelta toiselle. Jotkut auttavat ja jotkut eivät. Jotkut ovat epäitsekkäitä ja välittävät ja toiset ovat itsekkäitä ja eivätkä välitä toisten hädästä. Siksi ainakin itse haluan myös välittää lapsilleni mallin auttamisesta. Kerjäläinen on ihminen, josta voi tulla jopa ystävä. Toista ihmistä pitää auttaa. Kriisiapua antaa....todellakin, jokainen ihminen, joka kerjää tarvitsee ne ansaitsemansa pennoset.