Suomen kielen kummallisuuksia
Oletteko huomanneet ilmauksia, jotka ovat järjettömiä tai vähintäänkin outoja. Itse voin luetella muutamia:
1. "Tulla äidiksi toista kertaa, tai isäksi toista kertaa". Käsittääkseni henkilöstä tulee äiti tai isä vain kerran ja toisen lapsen syntymän aikoihin hän on tätä jo valmiiksi.
2. "Puolet enemmän tai kaksi kertaa enemmän." Henkilö siis tarkoittaa tuplamäärää eli yhden kerran enemmän alkuperäiseen nähden (200-prosenttinen määrä). Puolet enemmän olisi 150- ja kaksi kertaa enemmän 300-prosenttinen määrä.
3. "Harrastaa seksiä." Onko seksi jokin harrastus? Tulee mieleen, että joku henkilö voisi ilmoittaa harrastavansa puutarhanhoitoa, pianonsoittoa ja seksiä.
Kommentit (360)
Kokkolassako koko kokko kokoon?
"3. "Harrastaa seksiä.""
Vrt. harrastaa kävelyä... Kaikki tuntemani ihmiset kävelevät mutta yksi ainoa on kävelyn harrastaja, ihan SM-tasolla saakka. Toisaalta en ole ikinä tuntenut yhden yhtä seksiä harrastuksenaan pitävää ihmistä, vaikka en usko yhdenkään tuntemani aikuisen ihmisen eläneen ikäänsä 100% selibaatissa..
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 08:47"]
"Rintalasta tuotiin rintalasta, jolla oli murtunut rintalasta."Rintalassa siis oli perheväkivaltaa... kohteena rintalapsi.
Tuon pitäisi kuulua "--tuotiin rintalapsi", kokonaisenahan se tuodaan eikä osissa.
Juu, mutta Pirkko ei älyä tätä.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 08:47"]
"Rintalasta tuotiin rintalasta, jolla oli murtunut rintalasta."Rintalassa siis oli perheväkivaltaa... kohteena rintalapsi.
Tuon pitäisi kuulua "--tuotiin rintalapsi", kokonaisenahan se tuodaan eikä osissa.
Jos rintalasta oltiin vasta tuomassa eikä rintalapsi ollut vielä perillä, niin kyllä tällaisessa keskeneräisessä prosessissa juuri partitiivia käytetään.
Hae lakkaa satamasta, kun lakkaa satamasta.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 09:48"]
Työkaverit kävivät kahvilla ja minä kävin kusella.
Ja mun mopo käy bensalla.
Minä käyn pääasiassa kahvilla.
Minua ei paljon mikään juurikaan ärsytä paitse se, että moni sanoo pieni hetki vaikkei sellaista ole olemassakaan kuin pieni hetki, on vain hetki tai hetkinen. Meniköhän tämä nyt vähän saivartelun puolelle?
Varkaat veivät pajatson rikkomalla siinä olleet kolikot.
Tämä on jo vanha, mutta mua hymyilytti, kun päivystykseen ilmoitettiin, että potilas tulee Imatran aluesairaalasta hoitajan kanssa sängyllä maaten.
Hattu päässä, kengät ja housut jalassa!!! Inessiivi outo tässä.
Samaa tarkoittavat sananparret eli älä muuta sano ja sanopa muuta. Jollekin ulkomaalaiselle varmaan vaikea paikka sisäistää.
Meille kerrottiin opiskellessa, että vaikka joku vieraskielinen opettelisi kuinka hyvin suomenkieltä, niin yksi ilmaus on lähes mahdoton oppia. En muista enää sen kieliopillista nimeä.
Mutta esimerkiki: nojata seinää, vai nojata seinään.
Seinäänhän me nojaamme.
Vierailija kirjoitti:
"Hän oli kahden miehensä kanssa."
Minä olen alkanut kirjoittaa, että oli kahdestaan miehen kanssa, jos miehiä on yksi🙄
Pala/ palaa
Talo palaa.
Isäntä palaa kotiin ja syö leipäpalaa😅
Renki kynsi eilen pellon ja sitten kylvimme kaikki yhdessä😅
Olikohan kynnet verillä ja kylvettiinkö siementä vai mentiinkö saunaan?
Älä rääkkää räkättiä. - En mä rääkkääkään.