Miten ratkaisisit tämän asian? Neuvoja kiitos!
Varmasti monessa perheessä valitettavan yleistä.
Kun tulee taloudellisesti tiukkaa niin paremmin tienaava ei omista asioistaan karsi. Tai sitten karsiminen on silmänlumetta (jätinhän menemättä lomalle joka olisi maksanut tuhansia). Jätetään pois hänen mielestä "turha", eli jota hän ei tarvitse. Seuraus on että kyseenalaistaa kaiken mitä perhe tarvitsee; onko tarpeellinen vai ei.
Älkää saako väärää kuvaa, emme todellakaan elä holtittomasti ja olemme pärjänneet ihan ok. (tarpeellisuus on esim uudet päällysvaatteet tai joku halpa harrastus, ei mitään törsäilyä!)
Puoliso ei jätä omia ns. turhuuksiaan pois, ei tiukenna vyötä omalta osuudelta. se tiukkuus iskee muuhun perheeseen. Lisäksi saattaa mielihalujaan toteuttaa ja summista ei olekaan silloin väliä!
Asiasta ei voi puhua, se kääntyy minun syyttelyksi. Olen altavastaaja. Puoliso on ottanut määräysvallan itselleen.
Koska hän tienaa eniten.
Kommentit (22)
Sen sijaan että uliset ja uhriudut palstalla, olet täysin vapaa ponnistelemaan ihan itse oman tulotasosi ja taloudellisen vapautesi parantamiseksi. Mitä nopeammin lakkaat ajattelemasta toisen ihmisen rahoja, sitä nopeammin ymmärrät että aikuinen ihminen viime kädessä päättää itse asioistaan ja voi vaikuttaa omaan rahatilanteeseensa omalla toiminnalla eikä olettamalla että toisen rahat ovat automaattisesti omia.
Samaa provopaskaa alkaa vuotamaan mielisairaan näppäimistöltä palstalle kun päänuppi on sekaisin jo heti aamusta.
Ratkaisisin asian ottamalla yhteyttä lastensuojeluviranomaiseen ja vaatimalla paremmin ansaitsevalta elatusmaksua lapsille.
Et varmaan tiennyt, että elatusmaksua voi vaatia myös avioliitossa.
Tiedoksi 3:lle, että molemmat vanhemmat ovat velvollisia osallistumaan lasten elatukseen, ja avioliitossa jopa perheen (=puolison) elatukseen kykyjensä mukaan. Myös se, joka on juuri nyt parempituloinen.
Tässä hyvä neuvo teille, joilla ei ole vielä lapsia: älkää tehkö lapsia itsekkään ihmisen kanssa.
Valitettavasti aika yleistä. Meillä rahat riittivät Isän tupakoihin, kaljoihin ja uuteen autoon, muu perhe kitui. Eikä saatu kyytiä kouluun edes hiihtopäivinä vaan bussissa piti retuuttaa sukset, sauvat, monot, urheiluvaatteet ja tietty normaalireppu koulukirjoineen.
Vierailija kirjoitti:
Samaa provopaskaa alkaa vuotamaan mielisairaan näppäimistöltä palstalle kun päänuppi on sekaisin jo heti aamusta.
Sinun kannattaisi tästä lähtien ottaa myös iltalääkkeet, jotta et olisi aamusta noin sekaisin. Tai ainakin aamulääkkeet ennen kuin avaat koneen.
Mun mielestä ei ole ok. Perhe on yhteinen asia, joka tulee ekana. Se kenellä on enemmän rahaa kannattelee taloudellisesti niukempana aikana. Ainakin niin meillä toimitaan. Ei meillä ajatella niin, että mun on nyt pakko saada nää mun jutut. Jos perhe tarvitsee jotakin niin rahat laitetaan siihen. Kyllä niihin omiin juttuihin tulee kuitenkin olemaan rahaa jossain vaiheessa taas.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti aika yleistä. Meillä rahat riittivät Isän tupakoihin, kaljoihin ja uuteen autoon, muu perhe kitui. Eikä saatu kyytiä kouluun edes hiihtopäivinä vaan bussissa piti retuuttaa sukset, sauvat, monot, urheiluvaatteet ja tietty normaalireppu koulukirjoineen.
Miksi sun äitisi oli lapanen?
Rupea antamaan pillua naapurin Erkille ja pyydä 500 € per laaki.
Vierailija kirjoitti:
Sen sijaan että uliset ja uhriudut palstalla, olet täysin vapaa ponnistelemaan ihan itse oman tulotasosi ja taloudellisen vapautesi parantamiseksi. Mitä nopeammin lakkaat ajattelemasta toisen ihmisen rahoja, sitä nopeammin ymmärrät että aikuinen ihminen viime kädessä päättää itse asioistaan ja voi vaikuttaa omaan rahatilanteeseensa omalla toiminnalla eikä olettamalla että toisen rahat ovat automaattisesti omia.
Ja sitten ihmetellään kun naiset ei halua lapsia. Kukaan halua olla tollasen taloudellisen väkivallan kohteena.
Kyllä perheessä yleensä pitäisi ajatella kaikkien etuja eikä vaan sen joka tienaa eniten.
Varmaan Ap:lla vakavan keskustelun paikka. En itse tollaiseen suostuisi.
Onko oma valintasi olla Suloinen ja Kiltti Pikkuvaimo, joka ei sano mitään vastaan Rakkaalle Isännälleen vaan nöyrästi kuuntelee kaiken? Jospa välillä heittäytyisit Äkäiseksi Ämmäksi ja löisit vaatimukset tiskiin.
Jos hän sinua syyttelee, myönnä kaikki ja lisää vielä puolet - ja sen päälle olet täsmälleen niin vaativa, ilkeä, laiska ja mitä kaikkea hän keksiikin sinusta sanoa.
Avioliitossa ei ole mitään päällikköä ja alaista, jos sinua kohdellaan noin niin tuo on taloudellista väkivaltaa. Suomalaiset miehet osaavat kyllä jokaisen väkivallan muodon.
Vierailija kirjoitti:
Onko oma valintasi olla Suloinen ja Kiltti Pikkuvaimo, joka ei sano mitään vastaan Rakkaalle Isännälleen vaan nöyrästi kuuntelee kaiken? Jospa välillä heittäytyisit Äkäiseksi Ämmäksi ja löisit vaatimukset tiskiin.
Jos hän sinua syyttelee, myönnä kaikki ja lisää vielä puolet - ja sen päälle olet täsmälleen niin vaativa, ilkeä, laiska ja mitä kaikkea hän keksiikin sinusta sanoa.
Ei tietenkään! Kaikki rakentavat keskusteluyritykset kumotaan, hän ei kykene keskustelemaan. Hänen sana on laki. Neuvoo minua kiristämään kustannuksia samalla kun itse törsää.
Kiitos neuvosta, otankin käyttöön, tuota en ole vielä kokeillut. Tosin voi olla että sekin kääntyy minua vastaan; no niin! Nythän sinä MYÖNSIT että olet laiska ja tyhmä! (miehen tuntien...)
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään! Kaikki rakentavat keskusteluyritykset kumotaan, hän ei kykene keskustelemaan. Hänen sana on laki. Neuvoo minua kiristämään kustannuksia samalla kun itse törsää.
Kiitos neuvosta, otankin käyttöön, tuota en ole vielä kokeillut. Tosin voi olla että sekin kääntyy minua vastaan; no niin! Nythän sinä MYÖNSIT että olet laiska ja tyhmä! (miehen tuntien...)
ap
Miksi sä olet sen kanssa, vaikka et edes rakasta sitä?
Meillä kumpikin laittaa talouskassaan saman verran kuukaudessa. Jos puoliso haluaa jotain yli budjetin,hän maksaa itse omasta pussista yli menevän osuuden. Mut sit jos kk menot on suunniteltu enempi tienaava mukaan, eipä se mukavaa ole sille joka tienaa vähemmän. Ennemmin tai myöhemmin sitä vähempi tienaava alkaa haaveilemaan toisenlaisesta elämästä,jossa omat tulot riittää kohtuulliseen elämään. Ja joku päivä päätös voi tulla ja lähtee. Ei se elämää ole olla kukkaron nyörit tiukilla,kun toinen parisuhteessa taas ei ole.
Minäkin kai teen taloudellista väkivaltaa kun elän rahoillani itse.
Pitäisköhän käydä naapureiden postiluukuista tunkemassa osa?
Vierailija kirjoitti:
No entäs jos onkin niiden yhteisten lasten hankinnoista eikä siitä, että heikommin tienaava loisisi enemmän tienaavan lompakolla? Lapselle uudet sopivat kengät on turhuutta josta voidaan tinkiä, mutta uusin malli jostain härpäkkeestä pitää hankkia ja on tarpeellinen, vaikka se ei eroa entisestä muuten kuin mallinumeron verran?
Ap puhuu käsittääkseni tästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Miksi olet noin itsekkään ihmisen kanssa? Onko miehessä muita ominaisuuksia, jotka peittoavat tuon loputtoman itsekkyyden? Minä ottaisin eron tuossa tilanteessa. Ihmiset ovat toki erilaisia ja arvottavat eri asioita. Taloudellinen väkivalta tuskin tulee loppumaan. Ihmiset harvemmin muuttuvat siinä asiassa.
Omat rahat molemmille. Asumiskulut jaetaan puoliksi ja lapsien kulut. Molemmat ostaa omat ruuat, vaateet ja harrastukset.
Eroa.