Aikuisia opettavat! Ärsyttävät aikuisopiskelijoiden tavat
Kysely aikuisia opettaville: mitkä aikuisopiskelijan "tavat" ärsyttävät (ja miksi)?
Aloitan itse. Opiskelija on keikkatyönsä takia poissa opintojakson pakolliselta aloitustunnilta ja kyselee sitten jälkikäteen ohjeita lukuisilla epämääräisillä sähköposteilla eikä vaikuta tutustuneen kirjallisesti annettuihin ohjeisiin.
Olisi edes yrittänyt ottaa asioista selvää opettajalta kyselemättä, kun kerran itse päätti olla tulematta vartavasten järjestettyyn aloitustilaisuuteen.
Kommentit (240)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, pystytkö itse hyväksymään sen että joskus opiskelija tietää aiheesta enemmän kuin opettaja? Jotkut opettajat kokevat sen nöyryyttävänä ja ryhtyvät turhaan puolustuskannalle.
Tuo on ikuinen ongelma aikuiskoulutuksessa. Opiskelija voi olla tietyn alan asiantuntija, opettaja taas ei. Esim. aineenopettajien pätevöitymiskoulutuksessa se opiskelija saattaa olla vaikka väitellyt tietyltä alalta, kun opettajalla on vain kevyt teoriaosaaminen.
En ymmärrä tätä. Jos opiskelija on kyseisen alan asiantuntija, mitä hän tekee luennoilla? Ja miksi alaa opettaisi opettaja, jolla ei ole kyseisen alan pätevyyttä? Aineenopettajana ei todellakaan toimita "kevyen teoriaosaamisen pohjalta".
Terv. aineenope
Niin, ne didaktiikan lehtorit eivät välttämättä ole kovin hyvin perillä kaikista ainesisällöistä, koska oppiaineissa on usein monia erikoistumisvaihtoehtoja. Riippuu toki paljon aineesta, ehkä esim. kielissä ei ole tuollaista ongelmaa.
Eivät vastaanota opastusta niinkuin nuoret. Asenne on semmoinen: joojoojoo, olen ollut paikassa x töissä 20v. tiedän kaiken, vaikka paikka x ei liity mitenkään nyt opittavaan asiaan.
Osalla ei ole mitään motivaatiota tulevaan työhön. Vanhemmilla asuntolainat on maksettu ja lapset aikuisia ja he haluavat vain kivan paikan, missä juoda kahvia ihmisten seurassa ja saa ruokarahat. Innokkuus ja kiinnostus on sitten sitä luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vinkkivitonen: tee orientaatiosta lyhyt video Moodleen, jossa käyt läpi kurssin suorittamiseen ja ohjeisiin liittyvät asiat. Sitten kun joku kysyy, linkkaat tuon. Helpottaa työtäsi!
Kannattaa muutenkin hyödyntää sitä teknologiaa eli Moodleen foorumi, jossa opiskelijat voivat kysyä. Usein he alkavat vastailla toistensa kysymyksiin. Älä ota kysymyksiä sähköpostiin missään nimessä.
Eli opettajana voit paljon myös itse vaikuttaa siihen, paljonko kysymyksiä tulee.
Selkeät ja virtaviivaset ohjeet ja rakenne kurssilla myös vähentää kysymyksiä.
Kiitos vinkeistä. Näitö useimmiten hyödynnänkin, mutta ei se muuta tilannetta. Jotkut kysyy sähköpostilla silti ja kaikkea. Noissa tallennuksissa se huono puoli, että ei ole kysymismahdollisuutta samalla tavalla kuin livenä.
Ap, et vastannut kysymykseen millainen olet itse aikuisopiskelijana. Varmasti joissain koulutuksissa käyt. Tunnistatko itsessäsi näitä ärsyttäviä piirteitä? Sanotaan että opettajat ovat erityisen ärsyttäviä ollessaan itse koulutettavana 😉
Jaaha, palstan syyllistäjä saapui keskusteluun. Tee oma opettajanhaukkumisketjusi.
Ope kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ohjeesi olivat epäselvät, ja pakkohan sitä on opintojen ohella tehdä töitä aikuisena.
Tai sitten ne opiskelijat ovat lukutaidottomia...
Työkeikkoja ei käsittääkseni ole mikään pakko ottaa aikuisopiskelijankaan, ainakaan pakollisten opintojen päälle/ajankohtiin.
Ei niin, jos on sattunut syntymään kultalusikka suussa ja vanhemmat rahoittavat aikuisia lapsiaan, kunnes perintö kilahtaa.
Itse menin töihin, kun aloitin lukion ja jatkoin opiskelun ohella työntekoa, kunnes valmistuin. Kun vuokra, ruoka ja muut oli maksettavana, eikä isäpappalla ollut rahaa.
Yhtähyvin voidaan kysyä, mikä opettajien asenteissa ärsyttää. Juu, minua ärsyttää, kuinka niin moni opettaja on täysin vieraantunut arjesta ja todellisesta elämästä, vaan kuvittelevat elävänsä tynnyrissä ja pumpulissa ja ummistetaan silmät jopa tv-uutisille.
Ap:n mainitsema aikuisopiskelija saattaa olla adhd. Ja ei osaa keskittyä lukemiseen eikä hallitse ajankäyttöään.
Vierailija kirjoitti:
Korkeakoulu vaatii varsinkin peruskurssitasolla nuorta ja viatonta mieltä, joka ei ymmärrä että professorit ja yliopettajat ovat ihan vi tun pihalla melkein kaikesta muusta kuin omasta spesialiteetistaan ja eikä myöskään ymmärrä että proffat ja muut pelaa koko ajan omaan pussiin, yrittäen ylentää omat kiinnostuksensa ja tutkimuksensa maailman tärkeimmiksi asioiksi.
Kun sitten tulee aikuinen ihminen ja näkee sen huuhaa-proffan läpi ja ymmärtää että proffa ei pystyisi työskentelemään päivääkään yksityisellä sektorilla, niin vi tut taa han se proffaa tai korkeakouluopettajaa kun joku näkee hänen lävitsensä.
Nuori mieli on myös niin konformistinen, että epäilemättä järkyttyy jos joku kehtaa kyseenalaistaa proffaa. Pääosin tästä syystä aikuisopiskelijat ärsyttävät nuoria opiskelijoita.
Ei sillä, varmasti aikuisopiskelijoihin joku oikea besserwisserkin mahtuu, mutta pääosin on kyse korkeakouluopettajien ylimielisyydestä ja ylpeydestä, ja nuorten opiskelijoiden konformistisuudesta.
M/40 ( päivätöissä, ei aikuisopiskelija )
Tässä juuri malliesimerkki besserwisserismistä. 😁
Vierailija kirjoitti:
Ope kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ohjeesi olivat epäselvät, ja pakkohan sitä on opintojen ohella tehdä töitä aikuisena.
Työkeikkoja ei käsittääkseni ole mikään pakko ottaa aikuisopiskelijankaan, ainakaan pakollisten opintojen päälle/ajankohtiin.
Ei niin, jos on sattunut syntymään kultalusikka suussa ja vanhemmat rahoittavat aikuisia lapsiaan, kunnes perintö kilahtaa.
Itse menin töihin, kun aloitin lukion ja jatkoin opiskelun ohella työntekoa, kunnes valmistuin. Kun vuokra, ruoka ja muut oli maksettavana, eikä isäpappalla ollut rahaa.
Yhtähyvin voidaan kysyä, mikä opettajien asenteissa ärsyttää. Juu, minua ärsyttää, kuinka niin moni opettaja on täysin vieraantunut arjesta ja todellisesta elämästä, vaan kuvittelevat elävänsä tynnyrissä ja pumpulissa ja ummistetaan silmät jopa tv-uutisille.
Ymmärrän työssäkäynnin ja sen tarpeen, mutta keikkaa ei ole varmaankaan ihan pakko ottaa sen ainoan pakolliseksi merkityn tunnin päälle.
Ap
Ope kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ope kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän työssäkäynnin ja sen tarpeen, mutta keikkaa ei ole varmaankaan ihan pakko ottaa sen ainoan pakolliseksi merkityn tunnin päälle.
Ap
Ja jatkan vielä, että kaikkien aikaa säästyisi, vaikkapa sille työnteolle, kun kaikki osallistuisivat siihen aloitukseen. Ei tarvitsisi jälkikäteen kysellä ja ihmetellä.
Ap
Joskus saisi opettajatkin päivittää tietojaan jossain asioissa. Raivostuttaa edelleen, jos siivoukseen liittyen jaetaan jotain 20 vuotta vanhaa tietoa. Liittyy varmaankin siihen, miten vähän kyseistä alaa kokonaisuusessaan arvostetaan. Ei vaan viitsitä käydä läpi uutta tietoa alalta, jatketaan opettamista niillä 10-20 vuotta vanhoilla tiedoilla, kun "eihän siivousala tietenkään kehity, ei tule uutta tekniikkää/välineitä" yms. 😑 Joten ei, en voi olla tuppisuuna ja olla "vänkäämättä" opettajan kanssa, kun tiedän, että hän yrittää jakaa vanhaa ja/tai väärää tietoa asiasta, jossa tiedän olevani oikeassa.
Ope kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ope kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Keikka otetaan silloin kun keikkaa tulee. Oletko ollut keikkaopettajana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, pystytkö itse hyväksymään sen että joskus opiskelija tietää aiheesta enemmän kuin opettaja? Jotkut opettajat kokevat sen nöyryyttävänä ja ryhtyvät turhaan puolustuskannalle.
Tuo on ikuinen ongelma aikuiskoulutuksessa. Opiskelija voi olla tietyn alan asiantuntija, opettaja taas ei. Esim. aineenopettajien pätevöitymiskoulutuksessa se opiskelija saattaa olla vaikka väitellyt tietyltä alalta, kun opettajalla on vain kevyt teoriaosaaminen.
Mitä tarkoitat aineenopettajan pätevöitymiskoulutuksella? Aineenopettajan pedagogisia opintoja? Nämä ovat yliopisto-opintoja, joita vetävät yliopiston lehtorit ovat kyllä yleensä tohtoreita.
Joo, mutta väikkärit on heillä usein didaktiikkaan liittyviä tai joka tapauksessa yhdeltä kapealta alalta. Oppitunneilla käsitellään myös ainesisältöjä, joissa opiskelijoilla voikin olla ko. opettajaa paljon laajempi tietämys. Etenkin luonnontieteissä tavallista että pedagogisissa opinnoissa on opiskelemassa useampikin tohtori.
Kenen väikkäri ei ole yhdeltä kapealta alalta? Aineenopettajaopintoja vetävät opettajat ovat kyllä tohtoreita nimenomaan opetettavassa aineessa, vaikka toki väikkäri voi liittyä oppiaineen didaktiikkaan. En näkisi tätä kyllä miinuksena opettajankoulutuksessa. Luokanopettajapuolella on enemmän nimenomaan kasvatustieteestä väitelleitä. Miksi pedagogiikan luennolla edes pitäisi käsitellä ainesisältöjä yhtään sen syvällisemmällä tasolla, kuin mitä aineenopettajan ammatissa toimiminen edellyttää? Kuulostat raskaalta pätijältä.
Vierailija kirjoitti:
Ap, et vastannut kysymykseen millainen olet itse aikuisopiskelijana. Varmasti joissain koulutuksissa käyt. Tunnistatko itsessäsi näitä ärsyttäviä piirteitä? Sanotaan että opettajat ovat erityisen ärsyttäviä ollessaan itse koulutettavana 😉
Hyvä kysymys. Varmaan tosi ärsyttävä. Olen parhaillaan suorittamassa yhtä opetusalani sisältöön liittyvää isompaa koulutuskokonaisuutta ja oli pakko korjata erään monivalintatestin kysymyksiä, kun vaihtoehdoissa oli ihan selviä asiavirheitä. Eli vähän semmonen besservisser olen. Mutta ne vaihtoehdot oli oikeasti väärin.
Toisaalta myös ärsyynnyn hitaasta etenemisestä, myöhästelijöiden odottelusta, pitkistä jaaritteluista ja sellaisesta yleisestä diibadaabasta, mitä koulutusten alussa monesti on. Eli ketä on paikalla ja mitä odotuksia koulutukselle jne. Myös se, jos koulutus ei kestä sitä aikaa mikä luvattiin panee harmittamaan. Ainakin jos koulutus on ollut maksullinen. Kahvi- ja ruokataukojen venyminen harmittaa myös.
Olen itse opettajana nuorisopuolella, mutta olen huvikseni tehnyt kieliopintoja aikuislukiossa. Minua ärsytti opiskelijat, jotka eivät ottaneet vastuuta opiskelusta, esimerkiksi eivät tehneet kotitehtäviä. Usein kävi niin, että paritehtävän tekeminen ei onnistunut, koska pariksi osunut kanssaopiskelija ei ollut opiskellut kunnolla käsiteltävää asiaa, esimerkiksi tehnyt etukäteen käännösharjoitusta. Vedottiin työkiireisiin ym. Kaikilla meillä on kiire töissä! Koska kyse oli maksullisista opinnoista ja tunneille piti osallistua ilta-aikaan oman työpäivän päätteeksi, olisin toivonut, että tunneilla edettäisiin sen oletuksen pohjalta, että läksyt on tehty. Nämä läksyjen skippaajat kuitenkin valittivat liian nopeasta etenemistahdista. Jos tahti on liian kova, voi mennä kansalaisopiston kurssille. Ongelma koski onneksi vain paria ensimmäistä kurssia, ja myöhemmillä kursseilla oli mukana vain oikeasti motivoituneita opiskelijoita
Olen ollut nuori opiskelija, jatkanut siitä taas parin vuoden päästä ja jatkanut sitten vielä edelleen. Eli olen ollut sekä nuori yo-opiskelija että "aikuisopiskelija" En koe, että olisin opiskelijana tai ihmisenä radikaalisti muuttunut noiden vuosien välissä. Opiskelutapani eivät ole muuttuneet.
Minusta keskustelu, jossa opiskelijoita laajasti stereotypisoidaan ja yleistetään negatiivisellä sävyllä iän perusteella, on todella surullinen. Tätä voidaan pitää jopa tiettyä väestönosaa syrjivänä keskusteluna ja kiihottamisena sitä vastaan. Pätevien opettajien tehtävä ei myöskään ole ruotia opiskelijoidensa henkilökohtaisia luonteenpiirteitä ja sitä, mikä kenessäkin ärsyttää. Opettajan tehtävä on opettaa, täysin riippumatta oppijan iästä, uskonnosta, ihonväristä, sukupuolesta ja muista piirteistä.
Vierailija kirjoitti:
apua mä en päässyt ekaan tilaisuuteen ja kyselen aina opettajalta kaikkea sähköposteissa 🙈😅😅
Mutta ajattelen, että se on opettajan tehtävä. Ja olen ihminen joka tarvitsee myös erityisohjausta koska mulla on adhd. Joten siinäpähän vastailee sitten, minkä minä sille voin etten tajua ?
Ja vaikka olisin infossa, kysyisin silti koska , no, ne asiat menisi vaan ohi..
Joten armoa!! ❤️
En tiedä, missä opiskelet, mutta ainakaan yliopistossa ADHD ei suoraan oikeuta opiskelijaa mihinkään "erityisohjaukseen". Erityisjärjestelyitä on haettava erikseen.
Ja jos olet jo aikuinen, niin nyt olisi korkea aika opetella konsteja, joilla saa itsensä keskittymään esim. tärkeissä infotilaisuuksissa, eikä jumittua tuohon "minkä minä sille voin". Mistä tahansa korkeakoulukaupungista luultavasti löytyy jokin yhdistys, joka tarjoaa koulutusta ja vertaistukea ADHD:hen.
T. Yliopistonlehtori
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä. Jos opiskelija on kyseisen alan asiantuntija, mitä hän tekee luennoilla? Ja miksi alaa opettaisi opettaja, jolla ei ole kyseisen alan pätevyyttä? Aineenopettajana ei todellakaan toimita "kevyen teoriaosaamisen pohjalta".
Terv. aineenope
Esimerkiksi hankkiakseen sen witun maisterinpaperin, jota ilman ei saa teikäläisten arvostusta joissain paikoissa, vaikka osaisi asiat huomattavasti sinua paremmin.
t. alan asiantuntija
Keitä tarkoitat "teikäläisillä"? Ei kai se nyt aikuisopettajien vika ole, että eri ammateissa on tiettyjä pätevyysvaatimuksia. Eiköhän ole yhteinen etu, että hankitusta osaamisesta on tutkintotodistus eikä tehtäviin valita sen perusteella, millaiseksi hakija itse arvioi osaamisensa.
Maisterin papereita ei sitäpaitsi hankita missään aikuisopistossa vaan yliopistossa. Vaikea kuvitella, miten maisterin osaamisen voisi hankkia käytännön työssä, maisteriopinnothan ovat nimenomaan teoriaa.
Vierailija kirjoitti:
En ole itse opettaja, mutta olen ollut nuori aikuinen aikuisopiskelijoiden joukossa, ja ne varttuneemmat aikuiset usein keskeyttelevät äkäisenä opettajia ja kyseenalaistavat hirveästi asioita. Eivät myöskään osaa tietokoneita yhtä taitavasti kuin nuoremmat, tähän kannattaa varautua, ettei anna liian vaikeita ohjeita kun atk taidot on lähinnä sähköposti ja google search.
Oletko matkustanut aikakoneella 90-luvulle? Itse aikuisopiskelin 10 vuotta sitten ja kaikilla, joka ikisellä oli paremmat taidot. Te nuoremmat olette olleet ihan kauhistuneita kun kuulette, että esim. minulla ja kollegoilla on kaikilla admin-oikeudet koneeseen ja ohjelmat asennetaan itse. Helpompaa kuin heinänteko. Jossain valtion virastossa tämmöinen ei toimi, mutta insinööritoimistoissa yleistä. N56 v, joka osaa myös koodata, vaikka päivätyö onkin jotain muuta.
Esimerkiksi hankkiakseen sen witun maisterinpaperin, jota ilman ei saa teikäläisten arvostusta joissain paikoissa, vaikka osaisi asiat huomattavasti sinua paremmin.
t. alan asiantuntija