Kertomuksia synnytysloukkauksista
Nämä tarinat kertovat omalla tavallaan, miksi synnytykseen on Todella tärkeää valmistautua etukäteen. Esim. synnytystoivelistan tekeminen on hyvin tärkeää, koska synnytyskivuissa on vaikeaa, jopa mahdotonta kertoa toiveistaan. Siinä tilanteessa myös isän ja/tai doulan rooli äidin mielipiteiden ja toiveiden ilmaisijana on tärkeää.
http://synnytysloukkaus.wordpress.com/kertomukset/
Kommentit (151)
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 10:38"]
Muistan aina ja ikuisesti kun odotin esikoistani rv28+. Olin juuri ollut sikiön käännösyrityksessä ja lapsi oli ollut todella hiljainen sen jälkeen. Annetun ohjeen mukaisesti soittelin Tays:n synnytyspolille ja kohdalleni osui juuri tällainen mätämunakätilö jolle esitin huoleni ja hän tokaisi:" Mitä tänne soittelet...no kai sää ny sitte tänne voit tulla jos kerta pakko on vaikka ei se mitään auta, jos jotain on niin ei voin vähillä viikoilla lapsi selviä kuitenkaan!"
Kuvitelkaa että joku menee puhelimessa sanomaan hätäilevälle odottajalle jotain tällaista ja varsinkin kun tiesin oikein hyvin että noilla vkoilla on hyvät mahdollisuudet lapsen selvitä...monet kyyneleet itkin ja myöhemmin mieheni vaatikumsesta tein valituksen joka meni eteenpäin. Sain anteeksipyynnön mutta mietin edelleen että miten moni muu on joutunut samaisen ääliön käsittelyyn.
[/quote]
Onneksi mun kohdalle ei ole moista ääliötä osunut mutta yhden tapauksen muistan kun odotin kuopustani. Olin kaksi päivää kärsinyt tosi kovista suppareista ja kärvistellyt kotona. En nukkunut yhtään ja vedenkin oksensin ulos. Lähdettiin sitten miehen kanssa TAYS:n synnytysvastaanottoon missä ääliökätilö nauroi mulle päin naamaa (yhtään tutkimatta mitään) että mitä sinne änksein kun kerran synnytys ei ollut edes alkanut ja hän oli siis todella ivallinen. Jopa mieheni hermostui vaikka yleensä on viilipytty. Käväisin kuitenkin lääkärin luona joka sanoi synnytyksen alkaneen ja paikkojen olevan 4cm auki. Passitti mut suoraan synnytysaliin ja kaunis ihana pieni tyttömme syntyi 5h päästä...mieheni oli myöhemmin sattunut näkemään samaisen nkätilön jolle oli erittäin ylpeänä mennyt kertomaan lapselle syntymästä :D
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 10:39"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 10:34"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 10:19"]
Hei haloo naiset! Synnytyksen ei olekaan tarkoitus olla mikään elämysmatka mutta jokainen synnyttäjä on oikeutettu odottamaan ihmisarvoista ja kunnioittavaa kohtelua, sen verran iso ja joskus pelottavakin asia se synnyttäminen on. Siinä jos tapahtuu jotain ikävää voi seuraukset olla suuret joten on se aika tärkeää miten kätilö ja lääkäri siellä kohtelee...
[/quote]
Aikoinani, kun olin lapsentekoiässä, kuuntelin muutamaa kaveriani ihmeissään. Heillä oli todella haastava asenne hoitohenkilökuntaan. He olivat jo valmiiksi uhoa täynnä, että heitä kyllä pitää palvella ja hehän verot maksavat ja heille ei vittumaiset kätilöt tee sitä ja tätä.
Meillä muilla naisilla oli ihan tavallisia synnytyksiä ja näillä haastavilla oli ollut lähelle piti tilanteita, joissa kaamea vanha syylänokkainen noita oli kiduttanut hitaasti ja neulonut ilman puudutuksia ja kiusannut oikein kunnolla.
Jokaisessa tapaamisessa nämä jutut sitten aina paranivat ja paranivat.
Näille samoille ihmille on muuten sattunut kamalat päiväkodit ja opettajat. Nämä samat ihmiset ottavat joka asiasta yhteyttä opettajaan, kun se hirviö heidän kullannuppuaan kiusaa läksyillä ja on juuri heidän lapselleen kamala jne..
Kuulostaako yhtään tutulta
[/quote]
Sori ei kuullosta yhtään tutulta mutta erittäin tuttuja ovat nämä kertomukset huonoista kätilöitä ja ylimielisistä lääkäreistä. Heille usein se potilas tuntuu oelvan ihan pohjasakkaa.
[/quote]
Eikö yhtään kilise, kun sinulle on sattunut monia ikäviä kätilöitä ja lääkäreitä. Tyypillistä on juuri näille persoonille, että heille sattuu jatkuvasti epäasiallisia lääkäreitä ja muuta henkilökuntaa.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 10:40"]
yhtä juttua en oikeasti ymmärrä (voisiko joku kätilö tmv vastata): Miksi naisten alapäät ommellaan ilman puudutusta?? Tämä on ainakin tuttavapiirissäni ihan sääntö, eikä poikkeus. Minusta kuulostaa aivan kammottavalta, onko tähän joku syy, vai ajatellaanko ettei tarvitse kun synnyttäjän voimat on muutenkin lopussa? En ole kuullut, että muita ihmisiä koskaan ommellaan ilman puudutusta mistään paikasta.
t.sektioäiti
[/quote]
Ihme homma. Minä olen synnyttänyt 4 kertaa ja aina on puudutettu, kuten tutuiltanikin.
Erikoista, että kaikki sinun tutut on neulottu ilman puudutetta.
Oisko ne vähän sellaisia naisten sotajuttuja, että joka kerta lisätään joku pikkujuttu, että juuri oma synnytys kuulostaisi kamalammalta kuin toisen
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 10:02"]
Niin. Mutta vaikka empatia on ilmaista, sitä harvoin kätilöiltä saa. Ja olen sitä mieltä, että jos ei enää jaksa kohdata synnyttäviä naisia epäitsekkäästi ja jalosti, on aika vaihtaa ammattia.
[/quote]
Totta. Minäkin olen synnyttänyt kolme lasta ja muut kätilöt olivat tosi mukavia, mutta muistan hautaan asti sen joka hoiti esikoisen synnytyksen loppuvaiheen (vuoro vaihtui kesken), Hän halusi nopeuttaa synnytystä puhkaisemalla kalvot, mutta jätti sanomatta, että siitä seuraisi puolen tunnin tauoton supistus, joka yllätti minut täysin ja kipu sai yliotteen - sattui niin että oli taju mennä. Ja kun mieskin sitten sanoi että eikö tuohon voisi jotain lievitystä saada, kun selvästikin sattuu, tuo Golgatan Olga sanoi että ei käy, koska kohta synnytetään, ja että synnytyksessä sattuu. Terveiset Jorviin.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 10:42"]
Olen aina ystävällinen asiakaspalvelijoille ja minua hoitaville ihmisille, koska olen itsekin ollut asiakaspalvelutyössä. Silti sain synnyttämään menossa todella inhottavaa kohtelua joka herkässä tilassa tuntui monta kertaa pahemmalta kuin vaikka kaupan kassan tiuskiminen.
Menin synnytyssairaalan päivystykseen soitettuani ensin puhelimella kysyäkseni mitä pitää tehdä kun lapsivedet ovat menneet. En tuntenut lapsen liikkeitä sen jälkeen ollenkaan, joten lähdimme näytille. Minut vastaanottanut kätilö totesi heti kättelyssä että "ei sulla mitään vedet mennyt, pissaa vain lirahti". Yritin kertoa että tunnen kyllä eron pissan lirahduksen ja lapsivesien menon välillä ja että minulta ei koskaan ole tullut sitä määrää pissaa, jota kotona tuli lattioille ja vessaan. Kätilö oli koko ajan vihainen, ja kun hän lopulta suostui testaamaan jollain tikulla asian ja se värjäytyi tietynlaiseksi, osoittaen että minusta oli tosiaan tullut lapsivettä, minusta tuntui kuin olisin henkilökohtaisesti loukannut tätä naista.
Hätäilin myös syntymättömän lapseni puolesta, jonka liikkeitä en ollut tuntenut lähes tuntiin ja yritin samalla saada itselleni hoitoa. En odottanut elämysmatkailua, mutta en myöskään tunnetta siitä että olen vatsani kanssa väärässä paikassa ja häiritsen arvon rouva kätilön iltaa.
[/quote]
Ehkä siksi, että sinne synnärille tulee yleensä jonossa naisia huutamaan, että vesi meni ja pitää käynnistää synnytys. Kun kyse on oikeasti vetisestä valkovuodosta.
Minäkin olen kerran käynyt turhaan, koska luulin vesien menneen. Ei ollut, vaan valkovuotoa.
yhtä juttua en oikeasti ymmärrä (voisiko joku kätilö tmv vastata): Miksi naisten alapäät ommellaan ilman puudutusta?? Tämä on ainakin tuttavapiirissäni ihan sääntö, eikä poikkeus. Minusta kuulostaa aivan kammottavalta, onko tähän joku syy, vai ajatellaanko ettei tarvitse kun synnyttäjän voimat on muutenkin lopussa? En ole kuullut, että muita ihmisiä koskaan ommellaan ilman puudutusta mistään paikasta.
t.sektioäiti
[/quote]
Minua on kolmen synnytyksen jälkeen tikattu kolme kertaa ja kyllä kätilö on joka kerran yrittänyt puuduttaa suihkeilla ja pistoksilla, mutta kun ei se alapää puudu, niin se ei puudu. Ilokaasusta sai vähän apua, mutta siitä huolimatta tikkaus oli ylivoimaisesti eniten sattuvin osa synnytystä. Aika kummallista, ettei sille voi mitään tehdä.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 10:48"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 10:02"]
Niin. Mutta vaikka empatia on ilmaista, sitä harvoin kätilöiltä saa. Ja olen sitä mieltä, että jos ei enää jaksa kohdata synnyttäviä naisia epäitsekkäästi ja jalosti, on aika vaihtaa ammattia.
[/quote]
Totta. Minäkin olen synnyttänyt kolme lasta ja muut kätilöt olivat tosi mukavia, mutta muistan hautaan asti sen joka hoiti esikoisen synnytyksen loppuvaiheen (vuoro vaihtui kesken), Hän halusi nopeuttaa synnytystä puhkaisemalla kalvot, mutta jätti sanomatta, että siitä seuraisi puolen tunnin tauoton supistus, joka yllätti minut täysin ja kipu sai yliotteen - sattui niin että oli taju mennä. Ja kun mieskin sitten sanoi että eikö tuohon voisi jotain lievitystä saada, kun selvästikin sattuu, tuo Golgatan Olga sanoi että ei käy, koska kohta synnytetään, ja että synnytyksessä sattuu. Terveiset Jorviin.
[/quote]
Eli mikä tässä on ongelma.
kalvojen puhkaisu ei aina aiheuta tauotonta supistusta, siitä ei voinut varoittaa
synnytyksen loppuvaiheessa ei ole oikein puudutuksia, mitä voisi antaa
ja kyllä, synnytys sattuu
ja joskus kalvot joudutaan puhkaisemaan siksi, että synnytys saadaan nopeutettua sikiön turvallisuuden vuoksi.
Huonoista synnytyskokemyksista osa on semmoisia, että yhdellä lauseella kuitataan kuinka ihania ne kaksi pitkän avautumisvaiheen kätilöä olivat, mutta sitten se inhottava kolmas kätilö saakin aikaan sen, että jotenkin kaikkien muiden empaattinen ja ammattimainen työote kumoutuu. Minulla oli ekassa synnytyksessä onneksi toisinpäin: viimeinen kätilö oli niin ihana, että ne oikeasti traumaattisetkin (vauvan huono tarjonta, kahden tunnin ponnistusvaihe, imukuppi) kokemukset unohtuivat.
Toisaalta, ei se synnyttäjienkään asenne ja käytös ole aina asiallista tai hyvää. Mulle on oma mies ihmetellyt usein, kun olin niin epäkohtelias anestesialääkärille :D Olin jotenkin ihan muissa maailmoissa, joten varmasti käyttäydynkin kummallisesti.
Mä en jaksa noita lukea. Kuluneet yhdeksän vuotta eivät ole vieneet sitä kammottavuutta pois mielestä. Tai synnytys ois voinu olla ihan ookoo, jos lääkäri ei ois lyöny mua eikä kätilöt salissa ja sitten osastolla ois järjestään asiaa hyssytelleet.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 10:47"]
t.sektioäiti
[/quote]
Ihme homma. Minä olen synnyttänyt 4 kertaa ja aina on puudutettu, kuten tutuiltanikin.
Erikoista, että kaikki sinun tutut on neulottu ilman puudutetta.
Oisko ne vähän sellaisia naisten sotajuttuja, että joka kerta lisätään joku pikkujuttu, että juuri oma synnytys kuulostaisi kamalammalta kuin toisen
[/quote]
Ei kyllä näitä tapahtuu. Ole onnellinen että sait itse puudutuksen.
T. Äiti jota ei puudutettu. Ja jolle vielä sanottiin ku vaikeroin, et "hei, sä olet just synnyttäny, kyllä sun pitää tääki kestää"
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 10:53"]
Huonoista synnytyskokemyksista osa on semmoisia, että yhdellä lauseella kuitataan kuinka ihania ne kaksi pitkän avautumisvaiheen kätilöä olivat, mutta sitten se inhottava kolmas kätilö saakin aikaan sen, että jotenkin kaikkien muiden empaattinen ja ammattimainen työote kumoutuu. Minulla oli ekassa synnytyksessä onneksi toisinpäin: viimeinen kätilö oli niin ihana, että ne oikeasti traumaattisetkin (vauvan huono tarjonta, kahden tunnin ponnistusvaihe, imukuppi) kokemukset unohtuivat.
Toisaalta, ei se synnyttäjienkään asenne ja käytös ole aina asiallista tai hyvää. Mulle on oma mies ihmetellyt usein, kun olin niin epäkohtelias anestesialääkärille :D Olin jotenkin ihan muissa maailmoissa, joten varmasti käyttäydynkin kummallisesti.
[/quote]
Samoin. Olin kuulemma potkinut kätilöä ja huutanut, että haluan kotiin paskalle. Kätilö oli selittänyt, että rouva synnyttää nyt vain, Minä olin suuttunut ja uhannut tehdä valituksen.
Itse en muista mitään tästä. Muistan vain, että oli vittumainen kätilö ja sillä oli naama rullalla. Mies onneksi kertoi, että minkä takia kätilö oli ruttunaama, koska olin potkaissut kylkeen tosi lujaa. Kävi varmaan kipeää.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 10:50"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 10:42"]
Olen aina ystävällinen asiakaspalvelijoille ja minua hoitaville ihmisille, koska olen itsekin ollut asiakaspalvelutyössä. Silti sain synnyttämään menossa todella inhottavaa kohtelua joka herkässä tilassa tuntui monta kertaa pahemmalta kuin vaikka kaupan kassan tiuskiminen.
Menin synnytyssairaalan päivystykseen soitettuani ensin puhelimella kysyäkseni mitä pitää tehdä kun lapsivedet ovat menneet. En tuntenut lapsen liikkeitä sen jälkeen ollenkaan, joten lähdimme näytille. Minut vastaanottanut kätilö totesi heti kättelyssä että "ei sulla mitään vedet mennyt, pissaa vain lirahti". Yritin kertoa että tunnen kyllä eron pissan lirahduksen ja lapsivesien menon välillä ja että minulta ei koskaan ole tullut sitä määrää pissaa, jota kotona tuli lattioille ja vessaan. Kätilö oli koko ajan vihainen, ja kun hän lopulta suostui testaamaan jollain tikulla asian ja se värjäytyi tietynlaiseksi, osoittaen että minusta oli tosiaan tullut lapsivettä, minusta tuntui kuin olisin henkilökohtaisesti loukannut tätä naista.
Hätäilin myös syntymättömän lapseni puolesta, jonka liikkeitä en ollut tuntenut lähes tuntiin ja yritin samalla saada itselleni hoitoa. En odottanut elämysmatkailua, mutta en myöskään tunnetta siitä että olen vatsani kanssa väärässä paikassa ja häiritsen arvon rouva kätilön iltaa.
[/quote]
Ehkä siksi, että sinne synnärille tulee yleensä jonossa naisia huutamaan, että vesi meni ja pitää käynnistää synnytys. Kun kyse on oikeasti vetisestä valkovuodosta.
Minäkin olen kerran käynyt turhaan, koska luulin vesien menneen. Ei ollut, vaan valkovuotoa.
[/quote]
Valkovuotoa tai pissaa harvoin lorisee niin että sitä tulee useampi desi. Eikä se ole minun vikani jos joku muu ei tajua eroa.
Minulla on ollut molemmilla kerroilla synnytyksissä toivelista mukana ja molemmilla kerroilla siitä on kiitetty ja sanottu asialliseksi. Että enpä tiennyt loukanneeni verisesti kätilöitä "kohtuuttomilla elämysmatkatoiveillani". Tällä viimeisellä synnytyskeralla toiveita jopa Kysyttiin esitietolomakkeessa, johon ne naputtelin ja otin printtinä mukaan. Kauheaa eikö? Ymmärrän kyllä että jos vauvan terveys tai peräti henki on vaarassa, toiveita ei voi tai edes kuulu toteuttaa, mutta rutiinisti sujuvassa ongelmattomassa synnytyksessä voi synnytt
Jä todellakin valita itse asioita ja näin saada kokemuksen aktiivisesta synnytyksestä sen sijaan että olisi lihapala, jota käydään tylysti tökkimässä.
Omat toiveeni liittyivät käynnistyksen kulkuun, kipulääkitykseen ja ponnistusasentoon, muun muassa. Ehkä tärkein toive oli oma suihku, joka minulle järjestyikin ja siellä lilluin tunteja. Olisi ollut todella ankeaa ilman sitä suihkua, kun se toimii mulla alkuvaiheessa parhaana kivinlievityksenä ja rentouttajana.
Synnytys on aina riski, kyllä, mutta kyllä siinä on sijaa synnyttäjän toiveillekin ja etenkin se on niin herkkä tilanne monella tapaa, että henkilökunnan on syytä pitää rautainen ammatillisuus aina päällä ja siihen kuuluu olennaisena osana synnyttäjän ihmisarvoinen ja empaattinen kohtelu.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 10:50"][quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 10:42"] Olen aina ystävällinen asiakaspalvelijoille ja minua hoitaville ihmisille, koska olen itsekin ollut asiakaspalvelutyössä. Silti sain synnyttämään menossa todella inhottavaa kohtelua joka herkässä tilassa tuntui monta kertaa pahemmalta kuin vaikka kaupan kassan tiuskiminen. Menin synnytyssairaalan päivystykseen soitettuani ensin puhelimella kysyäkseni mitä pitää tehdä kun lapsivedet ovat menneet. En tuntenut lapsen liikkeitä sen jälkeen ollenkaan, joten lähdimme näytille. Minut vastaanottanut kätilö totesi heti kättelyssä että "ei sulla mitään vedet mennyt, pissaa vain lirahti". Yritin kertoa että tunnen kyllä eron pissan lirahduksen ja lapsivesien menon välillä ja että minulta ei koskaan ole tullut sitä määrää pissaa, jota kotona tuli lattioille ja vessaan. Kätilö oli koko ajan vihainen, ja kun hän lopulta suostui testaamaan jollain tikulla asian ja se värjäytyi tietynlaiseksi, osoittaen että minusta oli tosiaan tullut lapsivettä, minusta tuntui kuin olisin henkilökohtaisesti loukannut tätä naista. Hätäilin myös syntymättömän lapseni puolesta, jonka liikkeitä en ollut tuntenut lähes tuntiin ja yritin samalla saada itselleni hoitoa. En odottanut elämysmatkailua, mutta en myöskään tunnetta siitä että olen vatsani kanssa väärässä paikassa ja häiritsen arvon rouva kätilön iltaa. [/quote] Ehkä siksi, että sinne synnärille tulee yleensä jonossa naisia huutamaan, että vesi meni ja pitää käynnistää synnytys. Kun kyse on oikeasti vetisestä valkovuodosta. Minäkin olen kerran käynyt turhaan, koska luulin vesien menneen. Ei ollut, vaan valkovuotoa. [/quote]
Eli saa käyttäytyä epäasiallisesti synnyttäjää kohtaan jolta menee lapsivedet, siksi kun jotkut erehtyy (varmaan vaan kiusatakseen henkilökuntaa!!!) vai mikä sun pointti on?
Mulla on samanlaisia kokemuksia ku ekalla lainatulla. Kummassakaan synnytyksessä ei uskottu että lapsivettä on vaikka sänky suorastaan lainehti ja vessaan mentäessä valu hirvee määrä.
minulla oli ihana kätilö, mutta voi helvetti sitä ompelua!!!! :O kovakourainen mieslääkäri repi & raastoi huonosti puutunutta alapäätäni, menin melkein kipusokkiin. huonekaverini oli ommellut sama herra & yhdessä kauhisteltiin, että eikö sitä voi juuri synnyttäneelle olla yhtään hellempi?!
Mulla on kyllä aina puudutettu tikatessa enkä ole tuntenut mitään. Istukan irrotuksen ajan olen vedellyt ilokaasua, joten sekin ok. Kerran jouduin sanomaan napakasti, että tämä on minun kehoni ja mulla on itsemääräämisoikeus siihen, kun mitään hätää ei ollut vaan rutiinisti olisi haluttu tehdä vaan tietyt asiat muutenkin hyvin sujuvassa synnytyksessä. Kieltäydyin oksiosiinitipasta, kun omiakin supistuksia tuli hyvin enkä halunnut nopeuttaa asioita (ja lisätä kipuja) vain siksi, että olisi saatu sali nopeammin tyhjäksi.
Ei ole pahaa sanottavaa itse synnytyksestä ja mukana olleesta hoitohenkilökunnasta, mutta inhottavia tyyppejä tapas sitten vuodeosastolla. V-tyyli kunniaan näköjään. Yks sanoi mulle, että kävisit suihkussa, ettei tarvitse hajusteita käyttää. Diorin eau svelte oli sille liikaa.( On muuten tosi mieto deodorantti verrattuna normi rexonaan). Enkä nyt oikeasti haissut siinä veren, eritteiden ym. katkujen kakofoniassa yhtään enempää kuin kukaan mukaan ja kävin suihkussa siinä missä muutkin. Mutta "empaattisen" tätsyn piti saada lohkasta jotain rakentavaa.
Pääsispä synnyttämään yksityiselle! Aion mennä pelkopolin kautta ihan siksi, että siellä käyneitä kulemma kohdellaan hieman paremmin. Neuvolassa kuultua. 1. synnytys meni muuten hyvin, mutta tosiaan kohtelu oli perseestä.
Olen synnyttänyt kolmesti, kahdessa eri sairaalassa ja kätilöitä ehti olla yhteensä muutamia, eikä yksikään ollut tyly tai ilkeä. Sori, mutta halusin tässä ketjussa olla se, joka puolustaa ja kiittää kätilöitä.