Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

MIKSI, miksi parempipalkkainen isä ei voi jäädä kotiin???

Vierailija
30.08.2013 |

Kun monethan tekee niin nytkin .

jossain perheessä se parempi palkka on 2500 ja jossain 8000. mut isit ei voi jäädä kotiin.

Kommentit (133)

Vierailija
101/133 |
01.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 01:28"]

Siksi kun ne isät ei halua jäädä kotiin. Minun palkkani on 7000 e/kk ja miehellä reilu 4000 e/kk ja niin vain minä olin kotona. Toivoin mieheni jäävän kotiin, mutta hän ei suostunut,haluaa kuulemma olla töissä. Niin minä sitten olin vuoden hoitovapaalla ja palasin sitten töihin.

[/quote]

Ja tässäpä on juuri se esimerkki, kuinka se EI ole se huonompituloinen joka jää kotiin, vaan äiti. Se EI ole tuloista kiinni, todellakaan.

Tämä on loistava uudistus, joka pakottaa naisetkin ottamaan paremmin vastuuta omasta elämästään. Ehkä sitten loppuu täältäkin ajan myötä ne valitukset, kun mies on löytänyt  uuden, ja itselle jää liuta lapsia, ja kotona on möllötetty 10 vuotta, eikä ole koulutusta saati työpaikkaa tietenkään...

Vierailija
102/133 |
01.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten mahtaa tulevaisuudessa olla, vieläkö kotihoidon tukea voi saada, vaikkei jompikumpi vanhemmista jäisikään kotiin lasta hoitamaan?

Kelan sivulla selvästi sanotaan, että: "Kotihoidon tukea voi hakea perhe, jonka alle 3-vuotias lapsi ei ole kunnan järjestämässä päivähoidossa. Lasta voi hoitaa jompikumpi vanhemmista tai muu hoitaja (esim. sukulainen) tai yksityinen päivähoidon tuottaja (esim. yksityinen päiväkoti). Lasten kotihoidon tukeen kuuluu hoitoraha sekä hoitolisä, johon vaikuttavat perheen tulot. Hoitorahaan eivät vaikuta perheen tulot. Vanhemmat voivat siis olla töissä tai esim. palkallisella vuosilomalla kotona ja saada hoitorahaa."

Kotihoidon tuki on siis nimenomaan korvaus perheelle siitä, että lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa. Eikö olisi yhteiskunnan etu, että molemmat vanhemmat kävisivät töissä tai työllistymistä edistävässä toiminnassa, esim. opiskelemassa, ja pystyisivät kotihoidon tuen turvin järjestämään lapselleen hoitopaikan kotona esim. isovanhempien avustuksella, kuormittamatta kunnallista päivähoitojärjestelmää? Kuten monet kasvatusalan asiantuntijat toteavat, olisi myös pienen lapsen etu saada varttua varhaiset vuotensa kotona laitoshoidon sijaan.

Jos työelämän tasa-arvo on se perimmäinen ongelma, eikö pitäisi puuttua naisten hoitovapaiden pituuteen eikä niinkään kotihoidontukeen, jotka ovat kaksi eri asiaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/133 |
01.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 21:57"]

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 20:56"]

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 20:29"]

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 20:18"]

Tää nyt menee vähän aiheen ohi, mut jännä miten täällä on ollut useampi nainen, joka kertoo tienaavansa vain vähän päälle 1000 euroa ja mies huomattavan hyvätuloinen 5000 - 7000. Siis mielenkiintoisia pariskuntia.. Varmaan teillä sitten on ollut jo lähtökohtana suhde, jossa nainen käy mahd. vähän koulua ja jää kiltisti kotirouvaksi. Hyvä, että yhteiskunta ei turhaan osallistu tällaisten perhemallien rahoittamiseen.

[/quote]

Me olemme tällainen pariskunta. Molemmilla on samantasoinen koulutus, minun työpaikka on toimi kunnalla, mies on yrittäjä. Nyt voisit vähän paremmin selvittää mikä perheessämme mättää kun mies ei jäänyt kotiin. Jotta saisit ajattelemastasi yhtälöstä toimivan kerron palkkamme: minä 1850e, mies 5900e. Huomautan vielä, että mies on yrittäjä. En ole kotirouva, mutta kotiäiti olin melkein 10 vuotta jonka jälkeen palasin työelämään. 

[/quote]

ei teillä mikään mätäkään, olette toimineet juuri siten kuin ajattelinkin. jos se sopii teille, niin sehän on oikein mukava. Jatkossa tällaisissa perhemalleissa ei yhteiskunta enää tue siten kuin ennen ja eihän noilla tuloilla toki ole tarvettakaan tukiin.

[/quote]

Laskehan tuosta keskimääräinen bruttoansio ja vertaa suomalaisen palkansaajan keskiansioon. Meillä nyt vaan sattuu olemana nämä palkat kaukana toisistaan, on käsittämätöntä että valtoin taholta lapsemme olisi sen takia eriarvoisessa asemassa esim. verrattuna perheeseen jossa molemmat vanhemmat ansaitsee 3500e kuukaudessa. Minä kannatan perheen valintaa ja oikeutta valita oikeasti vapaasti. 

Meillä valintaa ei enää tarvita, lapset ovat kouluikäisiä.

Perheemme tuen tarpeesta et tiedä mitään.

[/quote]

Voi ristus nyt sentään, kun kysymys nimenomaan on siitä, että nykyjärjestelmä kierouttaa tilannetta siihen, että naiset joutuvat jäämään kotiin helpommin, koska työmarkkinat ohjaavat siihen suuntaan. isääntymisikäisiä naisia ei vakinaisteta, eikä uralla edistytä, koska työnantajat pelkäävät naisten jäävän kotiin. Sen takia naisten ja miesten palkkaerot repeävät suuremmiksi, ja ollaan seuraavassa kohdassa oravanpyörää: miehellä on isompi palkka, joten on luontevaa, että nainen jää kotiin.

SIksi tämä uudistus on todellakin tarpeen! 

Vierailija
104/133 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ois siksi että mä tienaan n. 1400e/kk ja mies n. 3000e/kk. asuntolaina ja muut on maksettava. jos tienaisin sen edes sen 2000e käteen niin mies jäisi kotiin, silläkin me pärjättäis.

Vierailija
105/133 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka maksat talon lainan ja muut laskut jos äiti on työtön ja isä saa vakituisena 4000 e kuussa käteen?

Vierailija
106/133 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, meillä isi tienaa reilut 5000 euroa ja minä vaivaiset 1000 euroa, joten kumpi jää kotiin?

Vierailija
107/133 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies oli vanhempien lastemme kanssa muutaman kuukauden kotona ja itse olin sen ajan töissä mutta mies on yrittäjä ja työtilanne nyt sellainen ettei vaan voi olla enää nuorimmaisen kanssa kotona. Itselläni surkea, matalapalkkainen työ, joten todellakin olen meistä se, jonka kotona kannattaa olla. No, nyt en sitten ilmeisesti voi olla joten joko lapsi liian pienenä hoitoon tai otan loparit töistä ja elän työttömyysrahalla.

Vierailija
108/133 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä mies oli esikoisen kanssa ihan hyvän pätkän kotona kotihoidontuella vaikka tienaa paremmin mutta ei ihan hirmupaljon paremmin. Ymmärrän, että joskus tämä voi olla kynnyskysymys meillä ei ole. Mielenkiintoista on kyllä se, että usein isät eivät jää kotiin lasten kanssa vaikka tienaisivat äitiä huonomminkin.

Vierailija
109/133 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska monessa perheessä kiinteät menot kuten asuntolainojen suuruus on mitoitettu sen suuremman palkan mukaan. Jos toinen tienaa vaikkapa 1500e ja toinen 4000e, on kait ilmiselvää ettei pienemmällä palkalla yksinään lyhennetä sen perheen lainoja.

Isäkuukauden käyttämisestä on tehty tutkimuksia, joiden mukaan isäkuukauttakin on käytetty lähinnä perheissä, joissa puolisoiden tulotaso on ollut suurin piirtein sama. Nyt ei puhuta enää yhdestä kuukaudesta vaan 13 kuukaudesta. Varsinkin tällaisessa tilanteessa, jossa muutos on tullut yllätyksenä monelle perheelle, ei perheillä ole ollut mahdollisuutta ottaa tätä etukäteen laskelmissaan huomioon.

Siksi.

Vierailija
110/133 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siksi että se parempipalkkainen mies saa aika vähän sitä kotihoidontukea palkkaan verrattuna eikä vaimon tulot juurikaan nouse niin sillä ei maksella suurimmassa osassa talouksia velkoja kun tilastojen mukaan jo satasen vähemmän tienaaminen kuussa pistää usean kotitalouden kuralle. 

Joillekin kotitalouksille tuo on aivan upea mahdollisuus, nimittäin niille joissa perheen äiti suostuu/haluaa mennä töihin ja raha-asiat on hallinnassa. Niitä perheitä harmi vaan on aika vähän. 

Vierailija
111/133 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän joka päiväiseen elämään vaikuttaa jonkin verran se, tuleeko miehelle se lähes 6000 € kuukaudessa palkkaa vai tulisiko hänelle kotihoidontuki n. 350 €. Oma palkkani on n. 1500 €.

Vierailija
112/133 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin todella, todella mielelläni voinut vaihtaa osia. Samoin mies. 

Mutta todellisuudessa tätä vaihtoehtoa ei voitu edes miettiä. Minulla oli opiskelut kesken, ei työtä mihin palata, eikä sillä kokemuksella ja olemattomalla koulutustasolla olisi päässyt edes Alepan kassalle.

Miehellä tuolloin 15 000 markan kuukausitulot, 14 vuotta sitten. Se oli silloin hyvä palkka. Nyt on lähemmäs 5000 euron palkka.

Asuttiin vuokralla, joten eipä olisi ollut mitään lainanlyhennysvapaitakaan näkyvissä tai muita kevennyksiä. 

Vierailija
113/133 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööh.. Ei halua. Minä jäin puoleksi vuodeksi hoitovapaalle. Positiivisesta raskaustestistä alkaen ehtii hyvin säästämään. Meillä velkaantumisaste 300% kun molemmat töissä, minä tienaan 2 x sen mitä toinen. Lyhennyksiä maksettiin koko ajan. Okei, file vaihtui paistiin ja lohi pakaste-seihin mutta nälkä ei tullut.

Vierailija
114/133 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 22:46"]

Ööh.. Ei halua. Minä jäin puoleksi vuodeksi hoitovapaalle. Positiivisesta raskaustestistä alkaen ehtii hyvin säästämään. Meillä velkaantumisaste 300% kun molemmat töissä, minä tienaan 2 x sen mitä toinen. Lyhennyksiä maksettiin koko ajan. Okei, file vaihtui paistiin ja lohi pakaste-seihin mutta nälkä ei tullut.

[/quote]

Voi morjens. Meillä ei oltaisi syöty edes sitä pakasteseitä, jos mies olisi jäänyt kotiin. 

Kyse ei ole halusta, kyse on rahasta ja mahdollisuuksista! 

Vierailija
115/133 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sossusta olis rahaa haettava elämiseen jos mies jäisi kotihoidontuelle.

Vierailija
116/133 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni tienaa noin 7000e/kk, minä hoitoalalla 2400e/kk. Ei tarvitse montaa kertaa miettiä, miksi isä ei jää kotiin jos haluamme kotimme säilyttää.

Vierailija
117/133 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 22:50"]

No sossusta olis rahaa haettava elämiseen jos mies jäisi kotihoidontuelle.

[/quote]

Näin meilläkin olisi käynyt jos mies olisi jäänyt lapsen kanssa kotiin, oli tuota uudistusta tai ei.

Meillä siis oli järkevää, että minä olin lasten kanssa kotona, koska ei ollut työpaikkaa mihin palata.

Meillä kyse ei ole siitä että asuntokaan olisi liian kallis, tämän halvemmalla tuskin pääsisi. Mutta jos mies tienaa nettona noin 1800e niin voi laskea, kuinka paljon tämän talouden tulot olisivat laskeneet.

Vierailija
118/133 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ilman työpaikkaa kun sain kolmannen lapseni. Jos mieheni olisi jäänyt hoitamaan hyväpalkkaisesta työstään lasta, olisi hän saanut kenkää. Siis tämä nyt vain on totuus tästä hyvinvointivaltiosta.

Vierailija
119/133 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ihmeen takia naiset, joiden miesten palkka on 6 000 - 7 000€, itkee tälläisestä asiasta!? Te voitte ihan hyvin jäädä kotiin ilman sitä kotihoidontukeakin. Mikäli mies on elättänyt teidät ennen lasta, voi hän elättää teidät myös lapsen jälkeenkin. Tai ei se ainakaan valtiolle kuulu!

Vierailija
120/133 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no siksi ne valittavat koska kotihoidontuesta on tullut Suomessa "lupa" jäädä kotiin. Valtio on ottanut miehiltä mahdollisuuden puuttua tuohon asiaan mutta nyt naiset joutuvat oikeasti puhumaan miestensä kanssa siitä voiko kotiin jäädä. Mun mies tienaa oikein hyvin mutta kotiin jäin lasten kanssa siksi että valtio maksoi siitä. Monikaan mies ei oikeasti halua kokonaan rahoittaa vaimon elämää. Varsinkin kun Suomessa nainen perinteisesti lihoaa ja laiskistuu kotona ollessa. Koti on hyrskynmyrskyn vaikka kotiäidin lapset ovat päivähoidossa. Harva nainen voi nykyään sanoa että tekee asiat kotona niin hyvin että se olisi jotenkin vertailukelpoinen siihen panokseen jonka mies tuo perheelle.