Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

MIKSI, miksi parempipalkkainen isä ei voi jäädä kotiin???

Vierailija
30.08.2013 |

Kun monethan tekee niin nytkin .

jossain perheessä se parempi palkka on 2500 ja jossain 8000. mut isit ei voi jäädä kotiin.

Kommentit (133)

Vierailija
61/133 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 20:25"]

Minä jäin äippäloman aikaan työttömäksi ja alani työttömyys räjähti käsiin silloin muutenkin. Mun miehen työpaikalla pari jäi vuorotteluvapaalle jossain vaiheessa ja nämä molemmat saivat seuraavissa yt-neuvotteluissa kenkää....eli miesvaltaisilla aloilla näihin poisjäänteihin todellakin suhtaudutaan nihkeämmin. Kuulemma yleisesti tiedossa on, että vuorotteluvapaa vaikutti, mutta sitä ei voi sanoa ääneen. It-ala. Naisten äitityslomapoissaolot heidänkin työpaikallaan hyväksytään helpommin, näin se vaan ikävä totuus on. Lakikin on tässä naisten puolella. 

[/quote]

Tämäkin muuttuisi taatusti, jos miesten kotona olo lisääntyisi merkittävästi. Ei olis muuta vaihtoehtoa työnantajilla kuin tarkastella omia kuluneita käytäntöjään uudessa valossa.

Vierailija
62/133 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihme miehiä tekin ootte valinnut. Ei muka voi tai ei halua jäädä kotiin omien lapsiensa kanssa..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/133 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 20:56"]

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 20:54"]

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 01:28"]

Siksi kun ne isät ei halua jäädä kotiin. Minun palkkani on 7000 e/kk ja miehellä reilu 4000 e/kk ja niin vain minä olin kotona. Toivoin mieheni jäävän kotiin, mutta hän ei suostunut,haluaa kuulemma olla töissä. Niin minä sitten olin vuoden hoitovapaalla ja palasin sitten töihin.

[/quote]

Näköjään tämä on onnitunut jollain perheellä, että enemmän tienaava on jäänyt kotiin! Eli se on siis mahdollista!!

[/quote]Niin, se on ollut mahdollista ennenkin.

[/quote]

Mutta täällä nyt kuitenkin ollaan sitä mieltä ettei mitenkään voi onnistua jos enemmän tienaava jää kotiin. Kumma kyllä jotkut onnistuvat siiinä. Ja tuossa kyseisessä tapauksessa mies ei suostunut jäämään kotiin :D

Vierailija
64/133 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 21:14"]

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 20:54"]

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 01:28"]

Siksi kun ne isät ei halua jäädä kotiin. Minun palkkani on 7000 e/kk ja miehellä reilu 4000 e/kk ja niin vain minä olin kotona. Toivoin mieheni jäävän kotiin, mutta hän ei suostunut,haluaa kuulemma olla töissä. Niin minä sitten olin vuoden hoitovapaalla ja palasin sitten töihin.

[/quote]

Näköjään tämä on onnitunut jollain perheellä, että enemmän tienaava on jäänyt kotiin! Eli se on siis mahdollista!!

[/quote]Niin, se on ollut mahdollista ennenkin.

[/quote]

Mutta täällä nyt kuitenkin ollaan sitä mieltä ettei mitenkään voi onnistua jos enemmän tienaava jää kotiin. Kumma kyllä jotkut onnistuvat siiinä. Ja tuossa kyseisessä tapauksessa mies ei suostunut jäämään kotiin :D

[/quote]

niin, tässähän on oikeastaan koko viestiketjun helmi! Näin se vain on, että sitkeässä yhä elää käsitys, että nainen hoitaa lapset. Asenteiden on aika muuttua. (Ja eihän miestä toki voi kotiin pakottaa, mutta olisin ollut erittäin loukkaantunut, että tällaisessa tapauksessa oma mieheni ei olisi jäänyt edes muutamaksi kuukaudeksi kotiin... Kyllä siinä olisi vakavasti keskusteltu arvoista.)

Vierailija
65/133 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kummasti rikkaat miehet jaksaa köyhiä vaimoja elättää.

Vierailija
66/133 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 21:00"]

Suurin onglema tässä on rahan ahneus. PITÄÄ saada hulppea kämppä, PITÄÄ saada sitä ja tätä ja PITÄÄ saada mukeloita, jotka jäävät kaiken muun jälkeen, kun asoita ruvetaan arvottamaan. Asukaa ja eläkää vähän vaatimattomammin, niin lapsillekin jäisi ehkä aikaa ja huolenpitoa.

[/quote]

Amen! Meinasin just kirjoittaa ihan saman sisältöisen viestin, mutta ehdit ensin.

Vierailija
67/133 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä (nainen) tienaan noin 6000 kuussa, puoliso reilut 3000 ja olemme molemmat olleet hoitovapaalla. On siis mahdollista hyvätuloisemmallekin, ainakin jos osaa säästää eikä ole ylimitoitettua lainaa.

Vierailija
68/133 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun alkupää oikein vahvisti, mikä nykyisessä tuessa mättää. Minkälainen nainen haluaa puolustaa järjestelmää, jossa miehellä on viis-kuusi kertaa paremmat tulot!? kotihoidontuki on yksi syy siihen, että naisten tulot on niin pienet. 

tilastollisesti tämänkin ketjun naisista osalle käy nii, että liitto päätyy eroon. kotona vuosia viettäneillä on edessä köyhä vanhuus, mikä on toki osin oma valinta. Mutta eikö teillä ole omia tyttöjä, joille haluatte helpomman tulevaisuuden työmarkkinoilla, sitten kun ovat aikuisia! haluattrko, että teidän tytötkin elävät valion tuella ilman kunnon työnäkymiä lapsia hoitaen, taloudellisesti miehestä riippuvaisina. Vai olisiko kuitenkin kivempi, jos heidän aikuistuessaan olisi vielä yleisempää, että mies kantaa osan hoitovastuusta ja naiseus ei pelota työnantajaa?

Vierailija
69/133 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 20:29"]

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 20:18"]

Tää nyt menee vähän aiheen ohi, mut jännä miten täällä on ollut useampi nainen, joka kertoo tienaavansa vain vähän päälle 1000 euroa ja mies huomattavan hyvätuloinen 5000 - 7000. Siis mielenkiintoisia pariskuntia.. Varmaan teillä sitten on ollut jo lähtökohtana suhde, jossa nainen käy mahd. vähän koulua ja jää kiltisti kotirouvaksi. Hyvä, että yhteiskunta ei turhaan osallistu tällaisten perhemallien rahoittamiseen.

[/quote]

Me olemme tällainen pariskunta. Molemmilla on samantasoinen koulutus, minun työpaikka on toimi kunnalla, mies on yrittäjä. Nyt voisit vähän paremmin selvittää mikä perheessämme mättää kun mies ei jäänyt kotiin. Jotta saisit ajattelemastasi yhtälöstä toimivan kerron palkkamme: minä 1850e, mies 5900e. Huomautan vielä, että mies on yrittäjä. En ole kotirouva, mutta kotiäiti olin melkein 10 vuotta jonka jälkeen palasin työelämään. 

[/quote]

ei teillä mikään mätäkään, olette toimineet juuri siten kuin ajattelinkin. jos se sopii teille, niin sehän on oikein mukava. Jatkossa tällaisissa perhemalleissa ei yhteiskunta enää tue siten kuin ennen ja eihän noilla tuloilla toki ole tarvettakaan tukiin.

[/quote]

Laskehan tuosta keskimääräinen bruttoansio ja vertaa suomalaisen palkansaajan keskiansioon. Meillä nyt vaan sattuu olemana nämä palkat kaukana toisistaan, on käsittämätöntä että valtoin taholta lapsemme olisi sen takia eriarvoisessa asemassa esim. verrattuna perheeseen jossa molemmat vanhemmat ansaitsee 3500e kuukaudessa. Minä kannatan perheen valintaa ja oikeutta valita oikeasti vapaasti. 

Meillä valintaa ei enää tarvita, lapset ovat kouluikäisiä.

Perheemme tuen tarpeesta et tiedä mitään.

Vierailija
70/133 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 20:00"]

Kyllä kaksi opiskelijaakin on Suomessa pärjännyt lapsen kanssa :D Ei vaan tule mieleenkään ottaa muuta kuin opintolainaa esim. ostaa omistusasuntoa tai autoa ennenkuin kumpikin on valmis. Pikkulapsiaika on ainutkertaista ja se on sitä molemmille vanhemmille. Ei kannata tehdä lapsia opiskelijastatuksella jos valittaa pienestä äitiysrahasta tai siitä että uusi laki sorsii opiskelijaäitejä, joilla työssäkäyvä mies. Valintoja, valintoja.

[/quote]

En valittanutkaan! Totesinhan omassa kommentissani ihan selkeästi, etten kritisoi uudistusta, vaikkei se meidän kohdalle nyt ihan "istukaan", jos yhtään luit. En myöskään valittanut kommentissani pienestä äitiysrahastakaan missään kohtaa - lapsi tulee ihan tietoisesti tilanteeseen, jossa minä olen vielä opiskelija ja pieni äitiysraha oli ihan tiedossa. Yritin vaan todeta, että meillä (3000e versus 300e) valinta siitä, kuka hoitaa pääosin lasta kotona, on selvä. Jos joku meidän tilanteessa, vielä asuntolaina rasitteena, valitsisi pärjätä vuoden opintoraha + kotihoidontuki -yhdistelmällä (+lapsilisä), niin nostan hattua!

Enkä muuten myöskään kieltänyt sitä, etteikö kaksi opiskelijaa voisi pärjätä lapsen kanssa! Varmaan voi varsinkin jos ei ole omistusasuntoa. Pointtini oli vain valintatilanne siitä, kuka jää kotiin, jos toinen tienaa normisti ja toinen opiskelee. Äh, miten kommentistani pystyttiin lukemaan vaikka mitä, mitä en sanonut?!

Vierailija
71/133 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 21:00"]

Suurin onglema tässä on rahan ahneus. PITÄÄ saada hulppea kämppä, PITÄÄ saada sitä ja tätä ja PITÄÄ saada mukeloita, jotka jäävät kaiken muun jälkeen, kun asoita ruvetaan arvottamaan. Asukaa ja eläkää vähän vaatimattomammin, niin lapsillekin jäisi ehkä aikaa ja huolenpitoa.

[/quote] Lapsi ei arvosta seiniä eikä tavaraa, vaan äidinja isän läheisyyttä. Ja paras lahja lapselle on läsnäolo. Kummankin vanhemman. Vaikkapa sitten vuorotellen hoitovapaalla.

Vierailija
72/133 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 21:52"]

Ketjun alkupää oikein vahvisti, mikä nykyisessä tuessa mättää. Minkälainen nainen haluaa puolustaa järjestelmää, jossa miehellä on viis-kuusi kertaa paremmat tulot!? kotihoidontuki on yksi syy siihen, että naisten tulot on niin pienet. 

tilastollisesti tämänkin ketjun naisista osalle käy nii, että liitto päätyy eroon. kotona vuosia viettäneillä on edessä köyhä vanhuus, mikä on toki osin oma valinta. Mutta eikö teillä ole omia tyttöjä, joille haluatte helpomman tulevaisuuden työmarkkinoilla, sitten kun ovat aikuisia! haluattrko, että teidän tytötkin elävät valion tuella ilman kunnon työnäkymiä lapsia hoitaen, taloudellisesti miehestä riippuvaisina. Vai olisiko kuitenkin kivempi, jos heidän aikuistuessaan olisi vielä yleisempää, että mies kantaa osan hoitovastuusta ja naiseus ei pelota työnantajaa?

[/quote]

Minun koulutuksella ei koskaan päästä niihin tuloihin joita yrittäjämiehelläni on, ei vaikka perustaisin oman alani yrityksen. Ymmärrän toki että tämä on sinusta lähestulkoon rikos kun palkoissa on näin suuret erot. Vaikka meille tulisi ero, en jäisi puille paljaille, ei ole avioehtoa. Omaisuudesta (ja yrityksestä) olisi puolet minun. Ja kirjoitit juuri oikein, tämä on oma tietoinen valinta että olin kotiäitinä. Mies tuki päätöstäni koska se helpotti hänenkin elämäänsä. Ja me molemmat ymmärsimme mikä on parasta meidän lapsille.

Vierailija
73/133 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies johtajasopimuksella ja yrityksessä jatkuvasti organisaatiouudistukset käynnissä, kilpailu kova ja oma paikka aina ansaittava tulos tai ulos -logiikalla. Ei siinä noin vaan vuodeksi kotiin jäädä, tai takaisin ei todennäköisesti olisi tulemista. Kovat ovat työelämän pelisäännöt eräillä aloilla.

Vierailija
74/133 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 21:03"]

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 19:40"]

Meillä mies tienaa kohtuullisesti (3200e), mutta mikä meidän päätöksemme kannalta olennaista, minä tienaan 300e (opintoraha). Tässä syy, miksi parempipalkkainen mieheni ei meillä jää kotihoidontuelle. Vai tässäkinkö tapauksessa täällä kirjoittaneiden mielestä mieheni kannattaisi jäädä pidemmäksi aikaa kotiin ja meidän etukäteen vain "vähän säästää", ja tultaisiin miehen kotihoitovuosi sitten hienosti toimeen tuolla minun opintorahallani? :D

Ja ei, en kritisoi uudistusta sinänsä, vastasin vain aloittajan kysymykseen. Meidän tilanteeseen uudistus ei toki oikein istu, mutta normaalimpaa varmasti on, että molemmat vanhemmat käyvät palkkatyössä, josta voivat vuorotellen olla ainakin jonkin aikaa pois ilman että perheen talous täysin romahtaa.

[/quote]

Meillä on kumpikin opintorahalla. Eli emme saa tuon vertaa palkkatuloja missään vaiheessa, mut hyvin elellään!

[/quote]

Good for you, uskon sen, enkä tuota mahdollisuutta mitenkään kommentissani kai kiistänytkään. Pointtini oli vain valintatilanteessa 3000e versus 300e, joka on meidän kohdalla selvä peruste. Minun opintorahani + miehen kotihoidontuki (+lapsilisä) vuoden ajan, kun asuntolainaakin on maksettavana, ei vain ole meille realistinen vaihtoehto, mutta ehkäpä jotkut supermammat tuon yhtälön sitten hoitaisivat menestyksellä ;)

Vierailija
75/133 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan, että puututaan lastenhoidontukiin yms. tukiin pitäisi tukea sitä, että pienten lasten äidit otettaisiin töihin!!  Hyppien, keikkuen menisin vaikka heti ja laittaisin lapset hoitoon. Minun kotiinjäämisellä ei ole mitään muuta syytä, kuin se että en saa töitä. Jos töitä saan, on ne korkeintaan siivoojan töitä, josta lähtisi lasten päiväkotimaksut n. 500 €. Lapsilisät mukaanluettuna minulle ei jäisi käteen enempää kuin tällä hetkellä kun olen kotona ja lapset eivät ole hoidossa. Lasten hoito maksaa hemmetisti!! Laskisivat niitä maksuja, niin kannustaisi kotiäidit töihin - edes niihin siivoushommiin ja muihin huonopalkkaisiin töihin.  Tällähetkellä kun laitan vaakaan sen faktan että minulle jäisi lasten hoitomaksujen jälkeen suurinpiirtein sama summa käteen, kuin nyt kotona ollessa, kiikuttaisin lapset joka aamu päiväkotiin, tekisin työpäivän, hakisin lapset kotiin, hoitaisin kotihommat VAI jään kotiin hoitaman lapsia, niin arvannette kumpi vaihtoehto voittaa. Luonnollisesti ajattelen että tämä on nimenomaan lasten etu. Ei missään nimessä minun. Ja tosiaan, mieskään ei kotiin voi jäädä, koska ostimme vasta asunnon ja menot on mitoitettu TÄMÄN hetkisten tulojen mukaan. Ei vielä puoli vuotta sitten arvattu, että tämmönen uudistus tulossa. (ja osanneet siten varautua asiaan) Tekstiä tulis vielä vaikka kuinka, mut eiköhän tässä nyt joitain syitä ole, miksi ajatus on hanurista.

Vierailija
76/133 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos valtio samantien takaa minulle sama palkkaisen työn, kuin miehelläni on tällähetkellä, niin lahjoitan lasten hoitovastuun ilomielin miehelleni ja alan itse rakentamaan uraa. Voi miten ois mahtavaa!!! Ei todella ole mikään unelmien täytyymys tämä tilanne, että hoidan lapset kotona. Lapsia minä tässä ajattelen. 

Vierailija
77/133 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 22:34"]

Jos valtio samantien takaa minulle sama palkkaisen työn, kuin miehelläni on tällähetkellä, niin lahjoitan lasten hoitovastuun ilomielin miehelleni ja alan itse rakentamaan uraa. Voi miten ois mahtavaa!!! Ei todella ole mikään unelmien täytyymys tämä tilanne, että hoidan lapset kotona. Lapsia minä tässä ajattelen. 

[/quote]

Tuskin miehesikään on hyvää palkkaansa ilmaiseksi saanut, opiskelematta ja tekemättä töitä sen eteen, että on saanut hyvin työpaikan ja ammattitaidon?

Vierailija
78/133 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa meinasin sanoa. Huvittaa ja surettaa myös nämä, jotka vakuuttavat, että firmassa mikään ei toimi ilman juuri heidän miestä, mutta toisaalta potkut tulee heti, jos on 6-12 kuukautta hoitovapaalla.

Meille muuten  kävi niin, että mies ei voinut pitää hoitovapaata toisen lapsen kohdalla. Eli tiedän omasta kokemuksesta, että tällainen tilanne voi tulla. Mutta se ei ole syy muuttaa lakia, joka nyt on tasa- arvon vastainen. Ja uuden lain myötä mieheni luultavasti olisi helpommin saanut toivomansa hoitovapaajakson. Nykylailla sitä ei siinä tilanteessa viitsinyt edes kysyä.

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 22:45"]

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 22:34"]

[/quote]

Tuskin miehesikään on hyvää palkkaansa ilmaiseksi saanut, opiskelematta ja tekemättä töitä sen eteen, että on saanut hyvin työpaikan ja ammattitaidon?

[/quote]

Vierailija
79/133 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 21:57"]

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 20:29"]

Tää nyt menee vähän aiheen ohi, mut jännä miten täällä on ollut useampi nainen, joka kertoo tienaavansa vain vähän päälle 1000 euroa ja mies huomattavan hyvätuloinen 5000 - 7000. Siis mielenkiintoisia pariskuntia.. Varmaan teillä sitten on ollut jo lähtökohtana suhde, jossa nainen käy mahd. vähän koulua ja jää kiltisti kotirouvaksi. Hyvä, että yhteiskunta ei turhaan osallistu tällaisten perhemallien rahoittamiseen.

[/quote]

Me olemme tällainen pariskunta. Molemmilla on samantasoinen koulutus, minun työpaikka on toimi kunnalla, mies on yrittäjä. Nyt voisit vähän paremmin selvittää mikä perheessämme mättää kun mies ei jäänyt kotiin. Jotta saisit ajattelemastasi yhtälöstä toimivan kerron palkkamme: minä 1850e, mies 5900e. Huomautan vielä, että mies on yrittäjä. En ole kotirouva, mutta kotiäiti olin melkein 10 vuotta jonka jälkeen palasin työelämään. 

[/quote]

ei teillä mikään mätäkään, olette toimineet juuri siten kuin ajattelinkin. jos se sopii teille, niin sehän on oikein mukava. Jatkossa tällaisissa perhemalleissa ei yhteiskunta enää tue siten kuin ennen ja eihän noilla tuloilla toki ole tarvettakaan tukiin.

[/quote]

Laskehan tuosta keskimääräinen bruttoansio ja vertaa suomalaisen palkansaajan keskiansioon. Meillä nyt vaan sattuu olemana nämä palkat kaukana toisistaan, on käsittämätöntä että valtoin taholta lapsemme olisi sen takia eriarvoisessa asemassa esim. verrattuna perheeseen jossa molemmat vanhemmat ansaitsee 3500e kuukaudessa. Minä kannatan perheen valintaa ja oikeutta valita oikeasti vapaasti. 

Meillä valintaa ei enää tarvita, lapset ovat kouluikäisiä.

Perheemme tuen tarpeesta et tiedä mitään.

[/quote] Tienaatte hieman paremmin kuin kaksi keskipalkkaista. Mediaaniansio on vähän alle 3000, joten pärjäätte arvioni mukaan ihan hyvin. Kotihoidon tuen määrä on niin pieni, että ei sillä ole merkitystä tällaisilla tuloilla. Minun pointtini teidänlaisessa tapauksessa on, että pienempituloinen voi hyvin jäädä kotiin ilman, että yhteiskunnan tarvitsee maksaa siitä muutaman sadan euron tukea. Kyllä sen suurempituloisen palkan pitää riittää. Muuten en osaa sanoa teidän tuen tarpeesta toki mitään. Toivottelen hyvää jatkoa!

Vierailija
80/133 |
01.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ollaan oltu yhdessä teini-ikäisistä asti. Alussa ei hirveästi suunniteltu mitään tiettyä perhemallia, miehellä oli ensin intti, sitten opiskeltiin molemmat. Elämä on vienyt mihin on vienyt.

Ollaan ihan tavallisia ihmisiä, kaukana vielä jostain oikeasti rikkaista. Vanha auto. Asumiseen menee vähän liikaa rahaa, mutta kun sitä ajattelee säästämisenä, niin se ei niin harmita. Pärjätään, mutta ei niin että olisi vara tuhlata.

Koulutustaso on periaatteessa sama, kummallakin amk, ihan eri ala vain. Miehen ura on ottanut paremmin tuulta alle. Hän työskentelee it-alalla. Itselläni kulttuurialan koulutus, oman alan työt aika tiukassa. Ei tuolla 6000 euron palkalla vielä mitään kotirouvaa ylläpidä, Suomessa tasoitetaan palkkaeroja siihen malliin. Ei kannata kadehtia. Mielelläni tekisin oman alani töitä, kun vain saisi vähänkään pysyvämmän työpaikan.