MIKSI, miksi parempipalkkainen isä ei voi jäädä kotiin???
Kun monethan tekee niin nytkin .
jossain perheessä se parempi palkka on 2500 ja jossain 8000. mut isit ei voi jäädä kotiin.
Kommentit (133)
[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 22:39"]
Joillekin kotitalouksille tuo on aivan upea mahdollisuus, nimittäin niille joissa perheen äiti suostuu/haluaa mennä töihin ja raha-asiat on hallinnassa. Niitä perheitä harmi vaan on aika vähän.
[/quote]
Siis onhan se aivan upea mahdollisuus olemassa tälläkin hetkellä. Kumpi tahansa vanhemmista saa jäädä kotihoidon tuella hoitamaan alle kolmivuotiasta lasta kotiin. Riittää, että ilmoittaa siitä ajoissa työnantajalle. Hoitovapaata ei tarvitse työnantajalta anoa. Se ilmoitetaan.
Tulojen lisäksi tilanne riippuu työpaikan luonteesta. Esim. hyvätuloisen lääkärin on helpompi jäädä hoitovapaalle kuin saman verran tienaavan yrittäjän. Elämäntilanteet vaihtelevat paljon, joten ei kannata alkaa moralisoimaan toisia.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 14:04"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 17:56"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 17:06"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 16:03"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 15:50"]
[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 22:51"]
Mieheni tienaa noin 7000e/kk, minä hoitoalalla 2400e/kk. Ei tarvitse montaa kertaa miettiä, miksi isä ei jää kotiin jos haluamme kotimme säilyttää.
[/quote]
Siis eikö tosta 7000 jää mitään säästöön? Miten te ihmiset elätte??!?
[/quote]
En ole tuo jonka mies tienaa 7000€ mutta pakko vastata kun en ymmärrä kommenttiasi.
Mitä vaikka perheellä olisi säästöjä? Kotiinjäämisen mielekkyyttä pitää mietti myös siltä pohjalta mikä on järkevää ja mikä ei. En tiedä paljonko 7000€ saa nettona, mutta arvelisin että ero kotihoidontukeen on ehkä jopa 4000€?
Onko jonkun mielestä järkevää maksaa noin kova hinta siitä että ISÄ jää kotiin kun äidin kotiinjääminen maksaisi perheelle ehkä 1500€/kk?
[/quote]
Ihan oikeasti, me emme ole koskaan ajatelleet rahaa tämän asian yhteydessä. Miehen palkka tokan lapsen synnyttyä 6000, mun 3500, ja tietenkin hän jäi 1.5 vuodeksi hoitovapaalle. Ihan kuten oli aina suunnitellut. Oli siis myös esikoisen kanssa, mutta silloin meillä oli pieni palkka molemmilla, säästimme etukäteen hoitovapaata varten. Kumpikin meistä arvostaa läheistä suhdetta lasten kanssa enemmän kuin rahaa, surullista jos joillain vanhemmilla on toisin.
[/quote]
No mutta sillä sun 3500€+kht:lla, lapsilisällä ja mahd. säästöillä pötkii jo hyvinkin pitkälle, vaikka se hyvätuloinen mies jäisikin kotiin.. Meillä minun nettopalkkani 1550€+lapsilisä+kht jää alle 2000€/kk, siitä kun vähennetään miehen maksama elatusmaksu,lainat, laskut, asumiskulut, vakuutukset, ruuat ja minun bensakulut, yms, niin vaikka kaikesta kiristäis, vähentäis ja säästäis niin miinukselle mentäis.. Että siksi ei ole mahdollista kaikissa perheissä tuo että isä jää kotiin, vaikka niin tahtoiskin.. :(
[/quote]
Hyvä ystävä, esikoisen syntyessä meillä molemmilla oli nettopalkka n. 1700, ja silti olimme molemmat hoitovapaalla yli vuoden!
[/quote]
No ystävä hyvä olet sitten harvinaisen hölmö kun esität asiasi noin!! Jos teillä oli silloin sama nettopalkka niin siinä tapauksessa ei todellakaan ole MITÄÄN väliä kumpi on kotona, meillä mies ei ole hyväpalkkainen mutta tienaa kuitenkin 1000-2000€/kk nettona enemmän kuin minä, toisin kuten omassa esimerkissäsi annoit ymmärtää että miehesi tienaa hyvin, sinäkin melko hyvin, silloin on mahdollista sen melko hyvätuloisenkin jäädä kotiin. Tai jos on sama palkka molemmilla.. Anteeks nyt vaan..
Moni ei tunnu ymmärtävän että perheen tuloilla on sitä suurempi merkitys mitä isompi perhe on. Helppoa jeesustella miksei parempipalkkainen mies jää kotiin jos perheessä on vain se yksi vauva. Isommassa perheessä on aina isommat menot, varsinkin jos lapset ovat jo hieman vanhempia.
Koska raha merkitsee niin paljon ja kyllä siinä ne satasetkin painaa. Työnantajat tuskin hyvällä katsoo, että miehet jäävät hoitamaan lapsia. Ei ainakaan mun mies voisi jäädä pois työstään, mutta onneksi meidän kuopus on jo 10v.
Mieheni tienaa noin 7000e/kk, minä hoitoalalla 2400e/kk. Ei tarvitse montaa kertaa miettiä, miksi isä ei jää kotiin jos haluamme kotimme säilyttää.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
En ole tuo jonka mies tienaa 7000€ mutta pakko vastata kun en ymmärrä kommenttiasi.
Mitä vaikka perheellä olisi säästöjä? Kotiinjäämisen mielekkyyttä pitää mietti myös siltä pohjalta mikä on järkevää ja mikä ei. En tiedä paljonko 7000€ saa nettona, mutta arvelisin että ero kotihoidontukeen on ehkä jopa 4000€?
Onko jonkun mielestä järkevää maksaa noin kova hinta siitä että ISÄ jää kotiin kun äidin kotiinjääminen maksaisi perheelle ehkä 1500€/kk?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kova hinta vastaan lasten etu...
Ei ole sekään reilua että nuoria naisia syrjitään työmarkkinoilla jatkuvasti! Oli hankkimassa lapsia tai ei. Sen takia, ettei isätkin voi jakaa lastenhoitovastuuta. Mikä sitten olisi reilu vaihtoehto?
Joka kerta 5000 liksanen elää 2000 vähemmän kun se 7000... Ei kukaan ajatelttele tota siitä näkökulmasta, että olispa pitänyt kouluttautua toiseen työhön kun joka kuukausi "häviää" 2000. Jos tuohonkin ihmiset suhtautuis luontevasti, että isät jäis kotiin, niin ehkä asennemuutos vaikuttais, eikä ajateltais tota niin suurena taloudellisena tappiona?
Eikö lainanmaksustakin voi neuvotella tilanteen mukaan?
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 01:28"]
Siksi kun ne isät ei halua jäädä kotiin. Minun palkkani on 7000 e/kk ja miehellä reilu 4000 e/kk ja niin vain minä olin kotona. Toivoin mieheni jäävän kotiin, mutta hän ei suostunut,haluaa kuulemma olla töissä. Niin minä sitten olin vuoden hoitovapaalla ja palasin sitten töihin.
[/quote]
Millasten isien kanssa te niitä lapsia hommaatte? Isä laittaa mielummin lapsen hoitoon kun hoitais ees vähän aikaa tätä?
[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 22:59"]
Olin ilman työpaikkaa kun sain kolmannen lapseni. Jos mieheni olisi jäänyt hoitamaan hyväpalkkaisesta työstään lasta, olisi hän saanut kenkää. Siis tämä nyt vain on totuus tästä hyvinvointivaltiosta.
[/quote]
Eiks tollanen olis laitonta???
Kyse on alle vuodesta!!! Tälläinen hyysäävä hyvinvointiyhteiskunta kuin Suomi kotimaana. Ei voi olla mahdotonta että isä on kotona vaikka tuloerot olisi mitkä. Ja parhaita valituksia on noi että kun mies tienaa 6000 ja mä 1200 niin silloin pitää pystyä säästämään etukäteen.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 15:29"]
Koska raha merkitsee niin paljon ja kyllä siinä ne satasetkin painaa. Työnantajat tuskin hyvällä katsoo, et miehet jäävät hoitamaan lapsia. Ei ainakaan mun mies voisi jäädä pois työstään, mutta onneksi meidän kuopus on jo 10v.
[/quote]
Luuletko, ettei naisten työnantajia ikinä vituta yhtään vauvauutiset? Se ei ole kkuitenkaan mikään syy olla jäämässä kotiin, koska hoitovapaa on lakisääteinen oikeus niin isille kuin äideillekin. Jos työnantaja pullikoi vastaan tai on mitään epäilystä siitä, että esim. irtisanomisella tai sopimuksen jatkamatta jättämisellä olisi yhteyttä perhevapaalle jäämisen, luottamusmies voi muistutella häntä työelämän pelisäännöistä.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 23:04"]
Minkä ihmeen takia naiset, joiden miesten palkka on 6 000 - 7 000€, itkee tälläisestä asiasta!? Te voitte ihan hyvin jäädä kotiin ilman sitä kotihoidontukeakin. Mikäli mies on elättänyt teidät ennen lasta, voi hän elättää teidät myös lapsen jälkeenkin. Tai ei se ainakaan valtiolle kuulu!
[/quote]
Niinpä!!
Jos tienaa 7000e kuussa ja joutuu sitten vuodeksi kotiin 400e kuussa niin pitäisi riittää jos on vähän laittanut säästöön edellisvuonna joka kuukausi! Tietysti jos niitä lapsia on pykätty liikaa ja pitänyt lainalla hankkia ökylinna keravan periltä js pari uudehkoa autoa niin se on sitten omaa harkitsemattomuutta. Voihan isä sairastuakin vuodeksi tai loppuiäksi, miten ihmiset tosiaan oikein talouttaan hoitaa jos ei 7000 e säästöön reilusti jää?
7000e tienaavan miesten rouvia ärsyttää kun oma raha viedään, ei voi ostaa tickettiä lapsukaisille.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ihan oikeasti, me emme ole koskaan ajatelleet rahaa tämän asian yhteydessä. Miehen palkka tokan lapsen synnyttyä 6000, mun 3500, ja tietenkin hän jäi 1.5 vuodeksi hoitovapaalle. Ihan kuten oli aina suunnitellut. Oli siis myös esikoisen kanssa, mutta silloin meillä oli pieni palkka molemmilla, säästimme etukäteen hoitovapaata varten. Kumpikin meistä arvostaa läheistä suhdetta lasten kanssa enemmän kuin rahaa, surullista jos joillain vanhemmilla on toisin.
Oikeasti kotiäitiys on vaan niin lokoisaa aikaa ettei sitä haluta antaa pois miehelle, taloudellinen syy on ollut ennen "hyväksyttävä" syy sille että vain äiti on kotona. Minäkin sain oikein niskasta itseni repäistä taas töihin kun olin tottunut lempeään kotielämään. Lasten ja miehen suhteelle miehen koti-isä aika oli todella hyödyllinen. Menetetyllä rahalla sitä ei voi mitata. jMahtava uudistus, isät kotiin!!
[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 23:04"]
Minkä ihmeen takia naiset, joiden miesten palkka on 6 000 - 7 000€, itkee tälläisestä asiasta!? Te voitte ihan hyvin jäädä kotiin ilman sitä kotihoidontukeakin. Mikäli mies on elättänyt teidät ennen lasta, voi hän elättää teidät myös lapsen jälkeenkin. Tai ei se ainakaan valtiolle kuulu!
[/quote]
Kyllä minä jäänkin hoitamaan lastani mikäli se on mahdollista. Onko minulla oikeus olla töistä pois vaikka en virallisesti olekaan kotihoidontuella?? Sehän tässä se ongelma on, ei se onneton parin sadan euron rahallinen korvaus.
Kumma et jopa kansanedustajia jää perhevapaalle ja heille hankitaan sijaiset. Jonkun av-mamman putkireiska tai pikkupomo mies vaan on niin korvaamaton ettei edes muutamaa kuukautta voi olla pois.
Kyse ei ole mistään muusta kuin siitä, että miehet eivät halua. taitaa aika monia mammojakin kaivella ajatus, että pitäisi luovuttaa kontrolli kotiasioista jollekin muulle ja hyväksyä se miehen tapa hoitaa koti ja lapset.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 17:56"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 17:06"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No mutta sillä sun 3500€+kht:lla, lapsilisällä ja mahd. säästöillä pötkii jo hyvinkin pitkälle, vaikka se hyvätuloinen mies jäisikin kotiin.. Meillä minun nettopalkkani 1550€+lapsilisä+kht jää alle 2000€/kk, siitä kun vähennetään miehen maksama elatusmaksu,lainat, laskut, asumiskulut, vakuutukset, ruuat ja minun bensakulut, yms, niin vaikka kaikesta kiristäis, vähentäis ja säästäis niin miinukselle mentäis.. Että siksi ei ole mahdollista kaikissa perheissä tuo että isä jää kotiin, vaikka niin tahtoiskin.. :(
[/quote]
Hyvä ystävä, esikoisen syntyessä meillä molemmilla oli nettopalkka n. 1700, ja silti olimme molemmat hoitovapaalla yli vuoden!