MIKSI, miksi parempipalkkainen isä ei voi jäädä kotiin???
Kun monethan tekee niin nytkin .
jossain perheessä se parempi palkka on 2500 ja jossain 8000. mut isit ei voi jäädä kotiin.
Kommentit (133)
Kyllä kaksi opiskelijaakin on Suomessa pärjännyt lapsen kanssa :D Ei vaan tule mieleenkään ottaa muuta kuin opintolainaa esim. ostaa omistusasuntoa tai autoa ennenkuin kumpikin on valmis. Pikkulapsiaika on ainutkertaista ja se on sitä molemmille vanhemmille. Ei kannata tehdä lapsia opiskelijastatuksella jos valittaa pienestä äitiysrahasta tai siitä että uusi laki sorsii opiskelijaäitejä, joilla työssäkäyvä mies. Valintoja, valintoja.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 15:29"]
Koska raha merkitsee niin paljon ja kyllä siinä ne satasetkin painaa. Työnantajat tuskin hyvällä katsoo, että miehet jäävät hoitamaan lapsia. Ei ainakaan mun mies voisi jäädä pois työstään, mutta onneksi meidän kuopus on jo 10v.
[/quote]
Tää on just se asennevamma, johon toivon tämän uudistuksen vaikuttavan.. Mitä sun mies tekee, kääntää maapallon akselia vai? Naisvaltaisilla aloilla ollaan totuttu tähän, että tärkeää tehtävää hoitava työntekijä jää pois ja työhön pitää kouluttaa sijainen. Toisi mukavasti mahdollisuuksia miesvaltaisillakin aloilla päästä vastavalmistuneiden kiinni sijaisuuksiin, kun tulisi näitä hoitovapaajaksoja.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 17:19"]
[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 23:04"]
Minkä ihmeen takia naiset, joiden miesten palkka on 6 000 - 7 000€, itkee tälläisestä asiasta!? Te voitte ihan hyvin jäädä kotiin ilman sitä kotihoidontukeakin. Mikäli mies on elättänyt teidät ennen lasta, voi hän elättää teidät myös lapsen jälkeenkin. Tai ei se ainakaan valtiolle kuulu!
[/quote]
Kyllä minä jäänkin hoitamaan lastani mikäli se on mahdollista. Onko minulla oikeus olla töistä pois vaikka en virallisesti olekaan kotihoidontuella?? Sehän tässä se ongelma on, ei se onneton parin sadan euron rahallinen korvaus.
[/quote]
nykyisin saa ainakin olla osittaisella hoitovapaalla lapsen 2. Kouluvuoteen saakka. Kannattaisi monen miettiä näitä osa-aikaisia työratkaisuja. Esim. jos jakaa yhden vuoden hoitovapaan osittaiseksi oi samoin kustannuksin olla suunnilleen 5 vuotta 80 % työajalla ja nauttia sekä urasta, että ajasta lasten kanssa.
Tää nyt menee vähän aiheen ohi, mut jännä miten täällä on ollut useampi nainen, joka kertoo tienaavansa vain vähän päälle 1000 euroa ja mies huomattavan hyvätuloinen 5000 - 7000. Siis mielenkiintoisia pariskuntia.. Varmaan teillä sitten on ollut jo lähtökohtana suhde, jossa nainen käy mahd. vähän koulua ja jää kiltisti kotirouvaksi. Hyvä, että yhteiskunta ei turhaan osallistu tällaisten perhemallien rahoittamiseen.
Ihmiset vaan haluu niin paljon. Meillä tingittiin elintasosta että lapset sai (molempien vuorollaan hoitamina) olla kotona täydet hoitovapaat. Nyt pieninkin on kolme ja perheen tulot nousi huimasti kun molemmat on nyt 80% töissä ja lapset 3 pv päiväkodissa. Nyt tuntuu luksukselta ja ei mitään järkeä tehdä täyttä työviikkoa. Lapsilla on kuitenkin koko ajan ollut kaikkea tarvittavaa aineellistakin hyvää, samoin meillä. Suosittelen, ehtii niitä töitäkin paiskia.
Meillä kyse oli asenteista lasten ollessa pieniä. Mies tosin vetosi kovasti siihen, että hänen piti käydä töissä elättääkseen perheen eikä hän voinut sen vuoksi pitää isyysvapaata, mutta se oli höpönlöpöä. Mitään taloudellista ahdinkoa ei olisi tapahtunut, vaikka hän olisi jäänyt pariksi kuukaudeksi kotiin. Todellisuudessa kyse oli siitä, että hän mielellään ulkoisti lastenhoidon minulle. Toki hän rakasti lapsiaan, mutta hän tiesi, että jos minä hoidan heitä, kaikki on hienosti, lapset voivat hyvin ja hän voi huolettomana paneutua työasioihinsa.
Olen iloinen nähdessäni pari-kolmekymppisten miesten suhtautuvan lastenhoitoon eri tavoin. Olemme itsekin vain vähän yli nelikymppisiä, mutta asenteet ovat paljon vanhanaikaisempia minun ikäisissäni (tai sitten kyse on vain minun miehestäni).
Minä jäin äippäloman aikaan työttömäksi ja alani työttömyys räjähti käsiin silloin muutenkin. Mun miehen työpaikalla pari jäi vuorotteluvapaalle jossain vaiheessa ja nämä molemmat saivat seuraavissa yt-neuvotteluissa kenkää....eli miesvaltaisilla aloilla näihin poisjäänteihin todellakin suhtaudutaan nihkeämmin. Kuulemma yleisesti tiedossa on, että vuorotteluvapaa vaikutti, mutta sitä ei voi sanoa ääneen. It-ala. Naisten äitityslomapoissaolot heidänkin työpaikallaan hyväksytään helpommin, näin se vaan ikävä totuus on. Lakikin on tässä naisten puolella.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 22:59"]
Olin ilman työpaikkaa kun sain kolmannen lapseni. Jos mieheni olisi jäänyt hoitamaan hyväpalkkaisesta työstään lasta, olisi hän saanut kenkää. Siis tämä nyt vain on totuus tästä hyvinvointivaltiosta.
[/quote]Yksi tuttu mies meni pyytämään työnantajaltaan hoitovapaalle pääsemistä, ei hyväksytty, joten mies irtisanoutui, eikä ole sen koomin töissä käynyt. Hoitovapaat jatkuu, koska saivat vammaisen lapsen...
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 20:25"]
Minä jäin äippäloman aikaan työttömäksi ja alani työttömyys räjähti käsiin silloin muutenkin. Mun miehen työpaikalla pari jäi vuorotteluvapaalle jossain vaiheessa ja nämä molemmat saivat seuraavissa yt-neuvotteluissa kenkää....eli miesvaltaisilla aloilla näihin poisjäänteihin todellakin suhtaudutaan nihkeämmin. Kuulemma yleisesti tiedossa on, että vuorotteluvapaa vaikutti, mutta sitä ei voi sanoa ääneen. It-ala. Naisten äitityslomapoissaolot heidänkin työpaikallaan hyväksytään helpommin, näin se vaan ikävä totuus on. Lakikin on tässä naisten puolella.
[/quote]
no jatkossa tämä tulee muuttumaan. Pikkuhiljaa kohti uutta asenneilmastoa, mutta paljon on tehtävä, kun tätäkin palstaa lukee.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 20:18"]
Tää nyt menee vähän aiheen ohi, mut jännä miten täällä on ollut useampi nainen, joka kertoo tienaavansa vain vähän päälle 1000 euroa ja mies huomattavan hyvätuloinen 5000 - 7000. Siis mielenkiintoisia pariskuntia.. Varmaan teillä sitten on ollut jo lähtökohtana suhde, jossa nainen käy mahd. vähän koulua ja jää kiltisti kotirouvaksi. Hyvä, että yhteiskunta ei turhaan osallistu tällaisten perhemallien rahoittamiseen.
[/quote]
Me olemme tällainen pariskunta. Molemmilla on samantasoinen koulutus, minun työpaikka on toimi kunnalla, mies on yrittäjä. Nyt voisit vähän paremmin selvittää mikä perheessämme mättää kun mies ei jäänyt kotiin. Jotta saisit ajattelemastasi yhtälöstä toimivan kerron palkkamme: minä 1850e, mies 5900e. Huomautan vielä, että mies on yrittäjä. En ole kotirouva, mutta kotiäiti olin melkein 10 vuotta jonka jälkeen palasin työelämään.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 20:25"]
[/quote]
Mutta juuri tähänhän yritetään vaikuttaa. Miesten on nyt vaikea jäädä hoitovapaalle, koska se on harvinaista. Mutta jos se saadaan yleistymään, siihen aletaan suhtautumaan neutraalimmin eikä sen kummempana asiana kuin äitienkään perhevapaisiin. (Tosin nekin joskus aiheuttavat todellisuudessa potkut, mutta miesten perhevapaiden pitäminen parantaa nimenomaan naisten asemaa työmarkkinoilla.)
Vielä 80-luvulla olisi ollut tosi kummallista, että joku isä jää edes pariksi viikoksi isyysvapaalle. Nyt se on yleensä miesvaltaisissa työpaikoissakin jo itsestäänselvyys. Olen itse hyvin miesvaltaisella alalla, ja kyllä siellä suunnilleen joka mies oli lasten syntyessä isyysvapailla niin paljon kuin laki antoi myöden, eikä kukaan koskaan edes sivulauseessa maininnut, että siinä olisi jotain erityistä. Laki oikeasti muuttaa asenteita tällaisissa asioissa
Mä opiskelen lastenhoidon ohessa, joten perhe on riippuvainen miehen tuloista. Mies on pienessä firmassa duunissa, josta pois jääminen olisi hankalaa yrityksen kannalta. Lain mukaan siihen on tietysti oikeus, muttei mies haluaisi tehdän niin ikävästi työnantajaansa kohtaan.
Voisin kuvitella, että perheessä, jossa isä on yrittäjä ja pyörittää yritystään mahdollisesti yksin, on jaettu hoitovapaa myös käytännössä mahdottomuus.
Olisihan se mahtavaa jos isät hoitaisivat lapsia enemmän, mutta käytännössä se ei kaikilla onnistu. Siksi valinnanvapaus on tärkeä juttu perheiden hyvinvoinnin kannalta.
Toki mitä tahansa voi tapahtua, sellaistakin mitä ei voi ennakoida. Tämä uudistus tuntuu kuitenkin tekevän enemmän hallaa monille kuin hyötyä (edes taloudellista).
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 01:28"]
Siksi kun ne isät ei halua jäädä kotiin. Minun palkkani on 7000 e/kk ja miehellä reilu 4000 e/kk ja niin vain minä olin kotona. Toivoin mieheni jäävän kotiin, mutta hän ei suostunut,haluaa kuulemma olla töissä. Niin minä sitten olin vuoden hoitovapaalla ja palasin sitten töihin.
[/quote]
Näköjään tämä on onnitunut jollain perheellä, että enemmän tienaava on jäänyt kotiin! Eli se on siis mahdollista!!
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 20:29"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 20:18"]
[/quote]
Me olemme tällainen pariskunta. Molemmilla on samantasoinen koulutus, minun työpaikka on toimi kunnalla, mies on yrittäjä. Nyt voisit vähän paremmin selvittää mikä perheessämme mättää kun mies ei jäänyt kotiin. Jotta saisit ajattelemastasi yhtälöstä toimivan kerron palkkamme: minä 1850e, mies 5900e. Huomautan vielä, että mies on yrittäjä. En ole kotirouva, mutta kotiäiti olin melkein 10 vuotta jonka jälkeen palasin työelämään.
[/quote]
ei teillä mikään mätäkään, olette toimineet juuri siten kuin ajattelinkin. jos se sopii teille, niin sehän on oikein mukava. Jatkossa tällaisissa perhemalleissa ei yhteiskunta enää tue siten kuin ennen ja eihän noilla tuloilla toki ole tarvettakaan tukiin.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 20:54"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 01:28"]
Siksi kun ne isät ei halua jäädä kotiin. Minun palkkani on 7000 e/kk ja miehellä reilu 4000 e/kk ja niin vain minä olin kotona. Toivoin mieheni jäävän kotiin, mutta hän ei suostunut,haluaa kuulemma olla töissä. Niin minä sitten olin vuoden hoitovapaalla ja palasin sitten töihin.
[/quote]
Näköjään tämä on onnitunut jollain perheellä, että enemmän tienaava on jäänyt kotiin! Eli se on siis mahdollista!!
[/quote]Niin, se on ollut mahdollista ennenkin.
Mites täällä ei olekaan enää kuin vain muutama, jotka ovat sitä mieltä, että lasten kotihoito on arvo itsessään, vaikka rahaa ei tulisikaan? Menee toki vähän aiheen vierestä, mutta tätä lukiessa tuli mieleen aiemmat ketjut, joista muutamiin kirjoitin, että 5000+ ansaitsevana yh-äitinä hoitovapaa ei ollut vaihtoehto perheessäni, vaan ratkaisin asian palkkaamalla hoitajan kotiin ja sain molemmilla kerroilla isot haukut siitä, että kyllä en rakasta lastani, jos töihin äitiyslomalta palaan ja aina voi menoista karsia niin, että pärjää. Nyt tilanne onkin muuttunut niin, että tietysti perheeseen pitää rahaa peruskulujen verran tulla.
Ja ei, en kannata tätä mallia, jossa 'pakotetaan' kumpikin vuorollaan hoitovapaalle, jos sellainen on mahdollista käyttää. Ja mielelläni hoitovapaan soisin entiseen malliin perheille, joissa se on mahdollista. Tällä uudistuksella en usko maamme taloutta pelastettavan.
Suurin onglema tässä on rahan ahneus. PITÄÄ saada hulppea kämppä, PITÄÄ saada sitä ja tätä ja PITÄÄ saada mukeloita, jotka jäävät kaiken muun jälkeen, kun asoita ruvetaan arvottamaan. Asukaa ja eläkää vähän vaatimattomammin, niin lapsillekin jäisi ehkä aikaa ja huolenpitoa.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 18:51"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 16:53"]
[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 22:59"]
Olin ilman työpaikkaa kun sain kolmannen lapseni. Jos mieheni olisi jäänyt hoitamaan hyväpalkkaisesta työstään lasta, olisi hän saanut kenkää. Siis tämä nyt vain on totuus tästä hyvinvointivaltiosta.
[/quote]
Eiks tollanen olis laitonta???
[/quote]
Olis, mutta silti sitä tapahtuu jatkuvasti. Itselle tulee miettimättä mieleen ainakin viisi pitkään hoitovapaalla ollutta naista, jotka on irtisanottu hoitovapaalla tai välittömästi sen päätyttyä, on tullut yt:t ja tietenkin ekana ovat lähteneet ne, jotka ovat muutenkin olleet vuosia poissa. Ja kaikki tämä on täysin laillista, koska virallinen syyhän ei koskaan ole ollut se hoitovapaa.
[/quote]
JA JUURI TÄSTÄ SYYSTÄ tämä uudistus tulee tarpeeseen!
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 19:40"]
Meillä mies tienaa kohtuullisesti (3200e), mutta mikä meidän päätöksemme kannalta olennaista, minä tienaan 300e (opintoraha). Tässä syy, miksi parempipalkkainen mieheni ei meillä jää kotihoidontuelle. Vai tässäkinkö tapauksessa täällä kirjoittaneiden mielestä mieheni kannattaisi jäädä pidemmäksi aikaa kotiin ja meidän etukäteen vain "vähän säästää", ja tultaisiin miehen kotihoitovuosi sitten hienosti toimeen tuolla minun opintorahallani? :D
Ja ei, en kritisoi uudistusta sinänsä, vastasin vain aloittajan kysymykseen. Meidän tilanteeseen uudistus ei toki oikein istu, mutta normaalimpaa varmasti on, että molemmat vanhemmat käyvät palkkatyössä, josta voivat vuorotellen olla ainakin jonkin aikaa pois ilman että perheen talous täysin romahtaa.
[/quote]
Meillä on kumpikin opintorahalla. Eli emme saa tuon vertaa palkkatuloja missään vaiheessa, mut hyvin elellään!
[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 23:04"]
Minkä ihmeen takia naiset, joiden miesten palkka on 6 000 - 7 000€, itkee tälläisestä asiasta!? Te voitte ihan hyvin jäädä kotiin ilman sitä kotihoidontukeakin. Mikäli mies on elättänyt teidät ennen lasta, voi hän elättää teidät myös lapsen jälkeenkin. Tai ei se ainakaan valtiolle kuulu!
[/quote]
Eli meidän pitäisi irtisanoa itsemme töistä, jotta voisimme jäädä kotiin hoitamaan lapsia siihen asti kun ovat kolme vuotta?! Eikös se vasta henkentäisi naisen työurakehitystä?
Mielestäni pitäisi olla edes mahdollista säilyttää työpaikka, niin kuin nykyjärjestelmässäkin!