MIKSI, miksi parempipalkkainen isä ei voi jäädä kotiin???
Kun monethan tekee niin nytkin .
jossain perheessä se parempi palkka on 2500 ja jossain 8000. mut isit ei voi jäädä kotiin.
Kommentit (133)
Minäkään en ymmärrä, tulot ovat korkeat eikä mitään jää säästöön?
jääkiekkovalmentajan on himpun verran vaikea jäädä vuodeksi kotiin ja sanoa seuralle: morjens, tulen kyllä takaisin sitten vuoden päästä. Ottakaa sijainen siksi aikaa.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 23:31"]
jääkiekkovalmentajan on himpun verran vaikea jäädä vuodeksi kotiin ja sanoa seuralle: morjens, tulen kyllä takaisin sitten vuoden päästä. Ottakaa sijainen siksi aikaa.
[/quote]
Ymmärrän. Näin mä nimittäin tein. Maailmaa vaatii asennemuutosta. Mies perus-toimistotyössä erittäin miesvaltaisessa paikassa. Oli sielläkin ensimmäinen, joka käytti isäkuukauden hyödyksi aikanaan.
T. Taitoluisteluvalmentaja
Jos minä tienaan tonnin kussa ja mieheni kolme, niin millä maksetaan laskut jos hänelle ei tule palkkaa?
Mitenkään ökyä elämää ei vietetä, ihan tavallinen auto (maalla pakollinen) ja alta 50 neliön osake asuntona.
Meillä on kolme lasta. JOS hankkisimme neljännen niin hmmm, olisiko isän mahdollista jäädä kotiin kun itse saan nettona 1600€ ja mies 2700€? EI!
Oma palkkani menee asumiskuluihin, lapsilisillä ja kotihoidontuella ei elätettäisi perhettämme, isommilla lapsilla on jo menoja, harrastukset yms.
Tällä hetkellä kun molemmat on töissä, palkoillamme pystyy elämään normaalia elämää, pröystäilyyn ei ole varaa. Jos itse jäisin hoitovapaalle niin pysyisimme ehkä leivässä mutta jos mies jäisi kotiin niin eipä olisi varaa edes siihen leipään.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 23:23"]
Minäkään en ymmärrä, tulot ovat korkeat eikä mitään jää säästöön?
[/quote]
Vaikka haluammekin hoitaa lapsen kotona ensimmäiset vuodet, haluamme myös pitää sitä rahaa säästössä sekä lyhentää asuntolainaa koko ajan. Meillä tämä onnistuu miehen palkalla ja kotihoidontuella, minun palkalla ja kht:lla ei.
Miksi minusta tuntuu siltä, ettei osa tajua miten kallista tässä maassa on asua?
Oikeasti, viimeksi kun tankkasin dieseliä, maksoin 1,5€ litralta. Vähän päälle. Sillä ei paljoa ainetta saa vaikka laittaa 50€ tankkiin.
Eihän yleensä dieselit vie paljoa ainetta, mutta tuntuuhan tuo summa verojen päälle! Minun ajoilla tuo vielä onneksi kannattaa.
Ruokakin vain kallistuu. Oikeasti, minä olen yrittänyt pienentää ruokalaskua. Ja kun vihdoin saan sitä alemmas ilman, että meidän tarvitsee syödä vain makaroonia, niin hinnat taas nousee ja sitä ollaan taas tajuttomissa summissa.
Talonkin mies oli ostanut jo paljon ennen lasten saantia, talous oli kunnossa, minä pätkätöissä. Sitten tehtiin lapsia. Kyllähän se kieltämättä yllätti, miten paljon rahaa saa kulumaan lapsiin vaikka suurimman osan tavaroista ostaa kirppikseltä ja myy pois kun niitä ei enää tarvitse.
Kulut talosta kasvaa, ties millaisten jäteuudistustenkin avulla. Sähkönhinta nousee jne.
Ei se vuokrallakaan ole helppoa olla. Maksut ne sielläkin nousee koko ajan.
Miksi ei vain voi ymmärtää ihmiset, ettei kukaan pysty ennustamaan vuosien päähän?
Jotkut voivat olla onnellisesti työelämässä, saavat kaiken minkä haluavat. Sitten tulee lapsi, yt-neuvottelut, potkut jne.
Miksi jotkut ovat niin sinisilmäisiä etteivät tajua näitä asioita?
On normaalia, että parempituloisempi on töissä kun huonompi tuloisempi hoitaa lapsia. Tämä elämä vain on sellaista, ettei kaikkeen voi varautua. Osa haluaa edes jotenkin vaikuttaa asiaan kun tietää ettei heti ole katto pois pään päältä. Ja sehän voi tapahtua vaikka lapsia ei olekaan.
Siksi kun ne isät ei halua jäädä kotiin. Minun palkkani on 7000 e/kk ja miehellä reilu 4000 e/kk ja niin vain minä olin kotona. Toivoin mieheni jäävän kotiin, mutta hän ei suostunut,haluaa kuulemma olla töissä. Niin minä sitten olin vuoden hoitovapaalla ja palasin sitten töihin.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 01:28"]
Siksi kun ne isät ei halua jäädä kotiin. Minun palkkani on 7000 e/kk ja miehellä reilu 4000 e/kk ja niin vain minä olin kotona. Toivoin mieheni jäävän kotiin, mutta hän ei suostunut,haluaa kuulemma olla töissä. Niin minä sitten olin vuoden hoitovapaalla ja palasin sitten töihin.
[/quote]
Jotkut isät ovat erilaisia :)
Näiden juttujen perusteella voimme vain sanoa, että ei, kyse ei ole tasa-arvosta, vaan pelkästään siitä, että lapset saadaan aikaisemmin hoitoon ja molemmat vanhemmat töihin :)
Reilumminkin tämän olisi voinut tehdä. Olisivat voineet suoraan tehdä niin, ettei kotihoidontuki jatku kuin 2v ikään asti :)
Nyt se onkin sitten rahasta kiinni ettei voi jäädä lasta hoitamaan kotiin. Aiemmin jeesusteltiin että kyllä sillä kotihoidontuella pärjää kun vaan elää sen mukaisesti. Lapselle vain parasta. Itse olen joutunut viemään lapsen hoitoon heti äitiysloman jälkeen. Molemmat hoitoalalla olemme joten paskaa palkkaa pukkaa molemmilla.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 22:15"]
Kun monethan tekee niin nytkin .
jossain perheessä se parempi palkka on 2500 ja jossain 8000. mut isit ei voi jäädä kotiin.
[/quote]
Miksi, voi miksi niin moni näkee vain oman napansa? Varmasti tekisi hyvää kaikille iseille jäädä kotiin ainakin hetkeksi, mutta jos äiti on vaikkapa työtön tai osa-aikatöissä ja perheellä on koti, jonka lainat pitää maksaa? Eikai kukaan vakavissaan ajattele että sen puolentoista vuoden hoitovapaan takia laitetaan kasaan ja myydään koko höskä, vaihdetaan lasten koulut ja päiväkodit ja kaverit ja muutetaan jonnekin vuokrakasioon? Tms? Jos miehellä on vakityö, iso palkka tms ja naisethan usein ovat huonommassa työsuhteessa, niin onhan tuo päivänselvää MIKSI EIVÄT JÄÄ. Jonkun pitää elättää perhe, töitä ei kerta kaikkiaan ole kaikille ja silloin sitä työtä tekee se jolla sitä on. Ei koko elämää voi laittaa atuolle sen isän hoitovapaan ajalle.
Olin vuoden hoitovapaalla kymmenen vuotta sitten. Olisin luullut, että vuonna 2013 miehen kotiin jääminen olisi ihan luonnollista. Ei näköjään ole.
Raha on yksi syy, mutta toinen syy on kyllä meissä miehissä ja yleisissä asenteissa. Se vuosi oli oman elämäni paras.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 23:15"]
no siksi ne valittavat koska kotihoidontuesta on tullut Suomessa "lupa" jäädä kotiin. Valtio on ottanut miehiltä mahdollisuuden puuttua tuohon asiaan mutta nyt naiset joutuvat oikeasti puhumaan miestensä kanssa siitä voiko kotiin jäädä. Mun mies tienaa oikein hyvin mutta kotiin jäin lasten kanssa siksi että valtio maksoi siitä. Monikaan mies ei oikeasti halua kokonaan rahoittaa vaimon elämää. Varsinkin kun Suomessa nainen perinteisesti lihoaa ja laiskistuu kotona ollessa. Koti on hyrskynmyrskyn vaikka kotiäidin lapset ovat päivähoidossa. Harva nainen voi nykyään sanoa että tekee asiat kotona niin hyvin että se olisi jotenkin vertailukelpoinen siihen panokseen jonka mies tuo perheelle.
[/quote]
Puhu vain omasta puolestasi :)