Toive: älä koske vieraisiin lapsiin kuin hätätilassa
Et voi tietää, miten hän vieraan ihmisen kosketukseen reagoi. Lapsella voi olla taustastaan tai vaikkapa neurologisesta erilaisuudestaan johtuen kammo kosketukseen ja varsinkin vieraan ihmisen tarttuminen kiinni voi olla pelottavaa.
Et varmaan ventovieraaseen aikuiseenkaan nappaa kiinni, ethän?
Hätätilanteet ovat tietysti eri asia.
Tapahtui nimittäin tässä esim. eilen... lapsellani on asperger, joka tietenkään ei näy päälle, joten en nyt tässä erityisesti syyttelekään yhtä naista, joka puistossa veti hänet syrjään käsivarresta kiinni pitäen. Lapseni oli jäänyt ajatuksissaan liukumäen portaiden eteen, eikä huomannut, kun tämän naisen lapsi seisoi takanaan, halusi laskemaan siitä mäestä. Nainen käski poikaa väistymään ja veti saman tien häntä kädestä, poika ei ehtinyt reagoida itse ja väistyä.
No, lukkoon meni lapsi ja minulta kesti kauan saada hänet siitä yli.
Ihan vaan tällaisten tapausten ennaltaehkäisemiseksi: yrittäkää ensin edes sanallisesti ohjata ja vasta jos niihin ohjeisiin ei reagoida ja on pakko toimia, koskekaa vasta sitten.
Toistan: en moiti, vaan pyydän, mielestäni ihan hyvästä syystä.
Kommentit (244)
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 11:52"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 11:46"]
On kyllä täysin normaalin kohteliaan käytöksen mukainen oletusarvo, ettei vieraisiin minkään ikäisiin ihmisiin kosketa noin vain, ei siis vedetä pois edestä käteen tarttuen tms. Alatteko "kotikutoiset järjestyspoliisimammat" muuallakin repiä ja tuuppia kaiken ikäisiä ihmisiä edestänne pois? Lapsellakin on oikeus olla juuri siinä missä on, ilman että joku tuollainen hiton jyrä höyryää yli. Ruuhkissakin jonottaessanneko tuupitte ja tönitte, kaupassa viette toisen kädestä? Sitä nyt vain odotetaan sitä omaa vuoroa ja sillä selvä. Jos ei puhuminen tepsi jossakin tilanteessa, eikä jyrän lyhyt pinna kestä yhtään mitään odottelua, niin voi voi, koskemaan ei kuitenkaan pidä alkaa.
[/quote]
Niinpä!! Mutta omaani saa koskeakin, jos ei toistuviin kehotuksiin reagoi jostain kumman syystä (vaikken itse siinäkään tapauksessa alkaisi ketään sivuun siirrellä, vaan siirtyisin lapsen kanssa johonkin muuhun leikkipuiston telineeseen leikkimään)
ap
[/quote]
Joko tätä on puitu tarpeeksi? Tehdäänkö vielä yhdessä kansalaisaloite asiasta? Ette kukaan vaan näplää toista vahingossa? Joko sä sitten olisit mehuissasi?
101, no siinähän sinä vielä asiaa puit. Minäkö en saisi vastata aloittamaani ketjuun tuleviin kommentteihin?
Älä nyt ole noin hermostunut asiasta, en minäkään ole. Kulutan vaan aikaani, kun on hiljaista töissä.
ap
Alkuperäiseen tapahtumaan viitaten , kenties sinun ap pitäisi pysyä lähempänä lastasi ohjaamassa häntä itse kun kerran tiedät lapsesi taustat.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 11:50"]
98, miten sä jaksatkin olla kärsivällinen, noi on törkeitä vastauksia mitä olet saanut. Asiallinen aloitushan sulla on. Ihmettelen todella tätä, että palstalla valitetaan esim. sitä, että jotkut koskee vauvamahaa, mutta jumalauta ja perskeles, jos kehdataan pyytää, ettei lapsia heiteltäsi sivuun ja näplättäisi.
Sun "vika" taisi olla se, että sulla on erityislapsi, koska erityislapset on palstalla parin palstahäirikön lempikohteena.
[/quote]
Joo, joukossa on sellaisiakin kommentteja, että taitaa tosiaan olla joku palstan as-vihaaja paikalla ;-) Mutta ne annan mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
ap
Saman toivon koskevan myös muita lapsia. Lapseni ei pidä siitä, että muut lapsetkaan koskee häneen. Aspergerina menee siitä lukkoon. Tykkäisittekö itse siitä, että kaikki tulisi teitä lähmimään. Voisitteko opettaa sitten lapsillenne, etteivät koske toisiin lapsiin. Aistiherkälle lapselle tämä aiheuttaa ahdistusta.
As-tytön äiti, ei ap
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 11:56"]
101, no siinähän sinä vielä asiaa puit. Minäkö en saisi vastata aloittamaani ketjuun tuleviin kommentteihin?
Älä nyt ole noin hermostunut asiasta, en minäkään ole. Kulutan vaan aikaani, kun on hiljaista töissä.
ap
[/quote]
Monta kertaa olet toistanut sanaa hermostunut?
Mielenkiintoinen tapa vastata sinulla. Koko ajan hoet vastaajille, että älä hermostu ja älä ole hermostunut.
Etkö pysty muulla tavalla asiaa selvittämään, kuin hyökkäämällä tällä tavalla niitä vastaan, jotka eivät ole sinun kanssasi samaa mieltä.
Niin ja älä ole niin hermostuneen oloinen tästäkään vastauksesta. Vaikutat hieman stressaantuneelta
On kyllä melkoisen hävytöntä palstailla työpaikalta työaikana. Tuollaisilta ihmisiltä työpaikka pois!
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 11:41"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 11:34"]
Kyllä se on vaan monesti ohjattava ihan kädestä pitäen lapsia... jotenkin en jaksa uskoa että ap:n lapsi olisi pyyntöön reagoinut mitenkään.
Kun olit kauempana niin kuulitko varmasti mitä lapsellesi sanottiin? tuskin se toinenkaan äiti nyt heti tuli ohjastamaan sivummalle, saattoi sanoa useamman kerran ja sinä näit/kuulit vain sen viimeisen.
Todennälöisesti se toinen äiti oli huomannut että tällä kaverille ei nyt mene jakeluun vaikka kuinka pyytäisi ja sitten kävi toimeen
Ehkä ap:n lapsikin tästä jotain oppi; ei se ole niin vakavaa vaikka toinen aikuinen hieman opastaa. Ei kai niin Asberger lapsiakaan tarvitse pumpulissa pitää
[/quote]
Kuulin kyllä koko episodin ja näinkin. Se oli erittäin nopea tilanne. Äiti ehti lapsineen olla siinä odottamassa varmaan about 15 sekuntia, lapseni oli selkeästi jähmettynyt katsomaan jotain vähän jo sitä ennen eli äiti varmaan oli kärsimätön. koska oli jo liukumäkeä lähestyessään nähnyt lapseni siinä seisomassa kuin "hoomoilanen".
Ei, missään nimessä ei assejakaan pidä pumpulissa pitää, kehottaa ja kieltää ja komentaakin saa, vieraatkin. Mutta pliis, älkää napatko varoittamatta ja heti kiinni - eivät nämä assit ole ainoita lapsia, jotka säikähtävät, jos ventovieras varoittamatta koskee tuolla tavalla.
Eivät aikuisetkaan ventovieraiden ohjailuista tykkäisi.
ap
[/quote]
Älä nyt hermostu, vaikka ihmiset kyselevät sinulta asiasta tarkemmin.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 11:56"]
ap
[/quote]
Älä hermostu, vaikka sinulta udellaan asiasta ja ihmiset ilmaisevat mielipiteensä. Ei siitä nyt noin kannata hermostua.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 12:01"]
On kyllä melkoisen hävytöntä palstailla työpaikalta työaikana. Tuollaisilta ihmisiltä työpaikka pois!
[/quote]
Ei voi ottaa, se hermostuu ja sen aistiherkkää mieltä pahoitetaan koskemalla sen työpaikkaan. Sillä kun on oikeus tehdä mitä vaan.
Kaikki aikuisetkaan ei tykkää vieraiden ihmisten kosketuksesta, tässäkin lapset sekä aikuiset on erilaisia. Eikö sen järkikin sano, että ei kosketa toisten lapsiin, koiriin, kissoihin tai kilpikonniin ilman lupaa?? Ellei tilanne sitä välttämättä vaadi. Itse inhosin lapsena, jos joku tuntematon mummo tuli rapsuttamaan (hyvällä toki), mutta ei söpö lapsi ole yleistä omaisuutta! Ja kumma kun naisten on hyväksyttävämpää silitellä ja sylitellä vaikka mitä lapsia..eikös samalla logiikalla saa puliukkokin tulla vähän silittämään päätä kun mukula tykkää niin paljon kosketuksesta?
Lukematta toista sivua pidemmälle totean vain aiheeseen, että minä saattaisin pyytää lasta väistymään ja koskea häntä olkapäähän tms. että hän havahtuisi. Kuvittelisin tietenkin, että kyse lapsesta, joka on vain hetkeksi pysähtynyt ajatuksiinsa. (Oletan että lähestyn häntä sivusta, en suoraa edestä.) Omat lapseni ovat arkoja, mutten usko, että säikähtäisivät nättiä pyyntöä väistää ja kosketusta olkapäähän. Miten ap:n lapselle olisi käynyt? Menisikö tästäkin lukkoon?
Ymmärrän kyllä aloittajaa, mutta minusta on kuitenkin järkevämpää elää ns. normaalisti kuin alkaa noudattaa ehdottomia, hankalia sääntöjä harvinaisten poikkeustapausten takia. Eli pääsääntöisesti en tietty koske muiden lapsiin, koska lapset voivat säikähtää ja vanhemmat pahastua, mutta jos joku on jäämässä liukumäessä liukujan alle, niin ihan vaistomaisesti nappaan kyllä hänet sivuun. Tai jos vieras lapsi pyytää, että nostaisin keinuun/pois keinusta, niin voin kyllä nostaa. Tai jos vieras lapsi näyttää minulle innoissaan jotain tavaraansa, niin ihailen sitä tietty enkä hysteerisesti varo, etten koskettaisi häntä.
Olen myös sitä mieltä, anteeksi nyt, että jos ap:n esikoinen saattaa traumatisoitua tuollaisista tilanteista, niin itse en äitinä jättäisi häntä valvomatta. Oli kuinka hankalaa tahansa.
Toivottavasti poika on jo päässyt asian yli.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 11:57"]
Aspergerina menee siitä lukkoon.
[/quote]
Sekunnin verran mietin että on siinä tyttöä nimellä paiskattu :-)
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 10:19"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 09:48"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 09:41"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 09:38"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 09:03"]
Mitäs jos vanhempana itse puuttuisit tuollaiseen tilanteeseen sen verran nopeasti, että sivulliselle ei tule tarvetta puuttua. Eihän nyt yleisessä puistossa jäädä seisoskelemaan tien tukoksi, oli asperger tai ei.
[/quote]
Hei, älä nyt ota heti hyökkäys on paras puolustus -asennetta. En tässä tuomitse sitä äitiä, vaan ainoastaan esitän kainon toiveen. Olisi hyvä ensin sanoa ja vähän odottaa toisen reaktiota, eikä heti napata kiinni.
Olin kauempana nuoremman lapseni kanssa, en ehdi olla kahdessa paikassa yhtä aikaa.
ap
[/quote]
Pitäiskö pysyä kotona jos normaali elämä on noin hankalaa? Miksi maailman pitäisi pyöriä sun diagnoosilapsiesi ympärillä?
[/quote]
Pitäisikö sun pysyä kotona, jos elämä on noin hankalaa? Oikeesti, herranjumala, mitä vastauksia! Mä sanoisin, että suomalaiset lapset ylipäätään ei tykkää vieraiden ihmisten kosketuksesta, jopa mun vauvasta asti todella sosiaalinen taaperoni ei oikein osaa arvostaa vieraiden ihmisten kosketusta, vaan hämmentyy siitä. Ehkäpä kulttuurimme vain on tämmöinen? Minustakin on parempi mieluummin sanoa ensin kuin puuttua fyysisesti. Eihän vieraisiin aikuisiinkaan ole tapana koskea.
[/quote]
Jos joku seisoo vaikka oven edessä niin en rupea häneltä kysymään että voisiko siirtyä. Vaan tönäisen hänet pois. Jos ihminen on niin tyhmä että ei ajattele muita niin hänelle puhuminen on vain ajanhukkaa
[/quote]
Ei jumaleissen, vähän nyt käytöstapoja peliin! Ensimmäiseksi sivistyneet ihmiset pyytävät toista väistymään eikä heti ruveta tönimään...
Jos tuo sairas lapsesi oli seissyt siinä jo 15 sekuntia, niin kyllä on syytäkin ohjata sivummalle. Vaikutat itsekin hyvin omituiselta.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 11:57"]
Alkuperäiseen tapahtumaan viitaten , kenties sinun ap pitäisi pysyä lähempänä lastasi ohjaamassa häntä itse kun kerran tiedät lapsesi taustat.
[/quote]
Niin.... lapseni ei sinänsä käyttäydy häiriköiden leikkipuistossa, ei nytkään tehnyt mitään pöyristyttävää.
Olin siinä muutaman metrin (ok, saattoi olla viitisen kuutisenkin metriä) päässä kolmevuotiaani kanssa. Hänkin tarvitsee välillä apua.
Ja muistuttaisin, että kuten tässäkin ketjussa moni todistaa, eivät monet muutkaan lapset tykkää, jos ventovieras käy yhtäkkiä kiinni. Kyse ei siis ole pelkästään asperger-lapsista tai edes erityislapsista.
ap
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 11:46"]
On kyllä täysin normaalin kohteliaan käytöksen mukainen oletusarvo, ettei vieraisiin minkään ikäisiin ihmisiin kosketa noin vain, ei siis vedetä pois edestä käteen tarttuen tms. Alatteko "kotikutoiset järjestyspoliisimammat" muuallakin repiä ja tuuppia kaiken ikäisiä ihmisiä edestänne pois? Lapsellakin on oikeus olla juuri siinä missä on, ilman että joku tuollainen hiton jyrä höyryää yli. Ruuhkissakin jonottaessanneko tuupitte ja tönitte, kaupassa viette toisen kädestä? Sitä nyt vain odotetaan sitä omaa vuoroa ja sillä selvä. Jos ei puhuminen tepsi jossakin tilanteessa, eikä jyrän lyhyt pinna kestä yhtään mitään odottelua, niin voi voi, koskemaan ei kuitenkaan pidä alkaa.
[/quote]
Niinpä!! Mutta omaani saa koskeakin, jos ei toistuviin kehotuksiin reagoi jostain kumman syystä (vaikken itse siinäkään tapauksessa alkaisi ketään sivuun siirrellä, vaan siirtyisin lapsen kanssa johonkin muuhun leikkipuiston telineeseen leikkimään)
ap