En tiedä olisiko ihan paras vai huono ajatus muuttaa Lappiin?
Tämä elämä täällä eteläisemmässä Suomessa, pimeässä, joulukuun vesisateessa on niin kurjaa. Muutenkin tuntuu ettei vapaa-aika täällä lataa akkuja, illat ja viikonloput ei ole "mitään". Puuttuu se sanomattoman kaunis luonto ja rauha. Asuimme Lapissa muutaman vuoden mutta muutimme takaisin olosuhteiden pakosta. Nyt sitä pakkoa ei enää ole ja olisimme vapaat lähtemään jos vain puoliso saisi töitä sieltä. Nykyasunto jäisi mökiksi etelämpään ja tänne pääsisi aina halutessaan.
Sitten taas mietin olisiko muutto väärä päätös. Aikuiset lapset puolisoineen, iäkkäät vanhemmat ja koko muu suku jäisi tänne. Lapissa olisi "vain" puoliso ja sikäläiset ystävät. Jos saamme lapsenlapsia, asummeko "liian kaukana"? Toisaalta sieltä ajaa 12 tunnissa alas. Joskus tosin sekin voi olla liian pitkä aika, mutta voiko elämää elää pahinta peläten.
Kommentit (13)
Lapissa on hyvä olla. Mutta ihmiset ovat aivan umpihulluja pienillä paikkakunnilla.
Vierailija kirjoitti:
Lapissa on hyvä olla. Mutta ihmiset ovat aivan umpihulluja pienillä paikkakunnilla.
Omissa oloissaan olevaa se ei haittaa.
Kirjoita nuo kaikki hyvät ja huonot puolet listoiksi, ja mieti, mikä on arjessasi tärkeintä.
Omaa paikkakuntaani ei lasketa Lapiksi, mut olen viihtynyt. Käyn säännöllisesti Etelä-Suomessa ja tapaan vanhempiani. Kun menen, olen samalla vähän pidempään. Ja paljon asioita pystyy hoitamaan nykyään sähköisestikin ja etänä, jos on tarve läheisen puolesta asioida. Ja yhteydenpitoon on kännyt, teamsit ja muut.
Oikeastaan ainoa asia joka joskus mietityttää, on pitkät etäisyydet sairaalaan. Jos jotakin sattuisi. Johonkin liuotushoitoon ym. pitäisi päästä tietyn aikamäärän sisällä, muuten sitä ei voida enää tehdä ym. Mutta liikoja en tuota mieti, vaikka eräs ystäväni kuoli äkillisen sairauskohtauksen seurauksena. Tosin hänen tapauksessaan on epäselvää, olisiko selvinnyt, vaikka hoitoon olisi ollut lyhyempikin matka.
Muuten olen täällä viihtynyt erittäin hyvin. Olen tosin jo pitkään ollutkin ja sitä myöden kotiutunut.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoita nuo kaikki hyvät ja huonot puolet listoiksi, ja mieti, mikä on arjessasi tärkeintä.
Käytännössä tämä on vaikea tehtävä. Tapaamme lapsia nyt muutaman kuukauden välein. Se onnistuisi pohjoisestakin.
Yhtä kaikki sekä minä että parisuhde voi paremmin Lapissa. Olo oli parempi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ovat tai eivät, sama se on ympäri maan. Ap
Missä päin Lappia asuit ap? Minua kiinnostaisi myös muutto Lappiin. Mikä oli mukavinta viimeksi Lapissa auessasi? Mitä sieltä kaipaat eniten?
Vierailija kirjoitti:
Missä päin Lappia asuit ap? Minua kiinnostaisi myös muutto Lappiin. Mikä oli mukavinta viimeksi Lapissa auessasi? Mitä sieltä kaipaat eniten?
Hetken Sodankylässä, sitten Muoniossa. Siellä ihanaa on se luonto, rauhallisuus ja leppoisa elämänasenne. On puhdasta, tilaa hengittää ja itsensä tuntee kovin pieneksi. Se vaan tekee tosi hyvää, olla siellä. Ap
Mulla aikomuksena hankkia mökki Lapista. Tehdä sieltä käsin etätöitä enemmän tai vähemmän pysyvästi. Yksi olisi jo kiikarissa. Vielä harkitsen, kestänkö Lapissa mökkiä ulkohuussilla ja kaivovedellä 😂
Lappi on paras. Sinne siis.