Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toive: älä koske vieraisiin lapsiin kuin hätätilassa

Vierailija
23.08.2013 |

Et voi tietää, miten hän vieraan ihmisen kosketukseen reagoi. Lapsella voi olla taustastaan tai vaikkapa neurologisesta erilaisuudestaan johtuen kammo kosketukseen ja varsinkin vieraan ihmisen tarttuminen kiinni voi olla pelottavaa.

Et varmaan ventovieraaseen aikuiseenkaan nappaa kiinni, ethän?

Hätätilanteet ovat tietysti eri asia.

Tapahtui nimittäin tässä esim. eilen... lapsellani on asperger, joka tietenkään ei näy päälle, joten en nyt tässä erityisesti syyttelekään yhtä naista, joka puistossa veti hänet syrjään käsivarresta kiinni pitäen. Lapseni oli jäänyt ajatuksissaan liukumäen portaiden eteen, eikä huomannut, kun tämän naisen lapsi seisoi takanaan, halusi laskemaan siitä mäestä. Nainen käski poikaa väistymään ja veti saman tien häntä kädestä, poika ei ehtinyt reagoida itse ja väistyä.

No, lukkoon meni lapsi ja minulta kesti kauan saada hänet siitä yli.

Ihan vaan tällaisten tapausten ennaltaehkäisemiseksi: yrittäkää ensin edes sanallisesti ohjata ja vasta jos niihin ohjeisiin ei reagoida ja on pakko toimia, koskekaa vasta sitten.

Toistan: en moiti, vaan pyydän, mielestäni ihan hyvästä syystä.

Kommentit (244)

Vierailija
61/244 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 10:30"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 10:25"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 10:23"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 10:17"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 10:13"]

45, olet oikeassa, valvoa pitää ja sanon itse ainakin hyvinkin herkästi lapsilleni tuollaisista. En vaan nyt ehtinyt, eikä lapseni siis esim. ollut keskellä liukumäkeä, vaan niiden portaiden edessä, oli pysähtynyt hetkeksi katsomaan jotain. Sanominen olisi ollut täysin ok.

ap

[/quote]

Eikö sille sanottukin? Kauanko normaalilla ihmsellä menee aikaa siihen kun viesti välittyy aivoihin, 10 min?

[/quote]

Ei annettu aikaa reagoida, vaan tarttui saman tien kiinni. Kerroin tämän mielestäni aloituksessa jo.

ap

[/quote]

Ja olisi kiva kuulla sen toisen äidin versio

[/quote]

No, sitä ei ole nyt käytössä. Mitäpä, jos uskoisit minua, näin ja kuulin sen tilanteen kyllä, vaikken ehtinyt siihen ääreen.

Joka tapauksessa olisi kiva, jos ette näin takertuisi esimerkkiin, vaan osaisitte ottaa vastaan sen yleisen viestin myös. No, oma oli vikani, unohdin av-palstalaisten taipumuksen jumiutua yksityiskohtiin ;-)

ap

[/quote]

On sun elämä kyllä raskasta. Onneksi mulla ei ole noin valtavia ongelmia.

Vierailija
62/244 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 10:26"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 09:33"]

Onpa näköjään tehostettua nykyajan toiminta leikkipuistoissa, kun aikuista järkyttää lapsen jääminen hetkeksi "tien tukoksi". Ihan syndroomaton lapsikin voi jäädä hetkeksi junnaamaan ajatuksiinsa, mutta mielestäni leikkipuistoissa pitäisi unohtaa tehokkuusajattelu ja jaksaa odottaa muutama sekunti toisen jumitusta.

[/quote] Aika monta kertaa olen itsekin joutunut sieppaamaan lapseni pois tieltä kun joku lähtee liukumaan ylhäältä, kaikki liukumäet eivät ole sellaisia että kurvin takaa näkee onko ketään alla. Jos sieltä huudetaan, voiko tulla ja kukaan ei vastaa, kenen lapsi jaksaa odottaa 5 minuuttia?

[/quote]

Lapseni siis oli siellä portaiden edessä, ei liun alapäässä. Sieltä minustakin on hyvä napata hätätilassa apsi pois edestä, ettei tule joku jalat edellä selkään. Lisäksi tässä esimerkkitapauksessa siis äiti ei odottanut ollenkaan sanallisen väistymiskehotuksen jälkeen sitä, että lapseni ehtii reagoida, vaan otti samaan aikaan kiinni kädestä.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/244 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

61, ei minun elämäni ole raskasta, vaikka onkin kaksi lasta, joista toinen on haastava tapaus. Mutta tämä on keskustelupalsta, jossa on tapana jutella vähän vähemmänkin isoista asioista. Ja kun nyt kyse on äitien palstasta, jossa erityisesti lapsiin liittyvät aiheet ovat vallalla, ajattelin ottaa tämän esille täällä.

ap

Vierailija
64/244 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poikani upeaa kiharaa tukkaa silitellään vieraiden toimesta joka kauppareissulla. Poika näyttäisi tykkäävän. Meitä saa ihailla silitellen! Poika osaa puhua, joten kertoo kyllä jos häiritsee.

Vierailija
65/244 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 09:35"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 09:30"]

Pitää opetella normaalia kanssakäymistä vaikka olisi kuinka monta diagnoosia.

Ei koko maailman voi olettaa pyörivän Nico-Jessican sairauden ympärillä.

[/quote]

Mä en oikein usko, että asperger-lapsi kykenee oppimaan tykkäämään vieraiden ihmisten kosketuksesta, vaikka kuinka opettaisi. Sori.

[/quote]

Nimenomaan. Kyse on aistiyliherkkyydestä ja sosiaalisten tilanteiden jännittämisestä. Terapiassa ollaan (toimintaterapia ja puheterapia), mutta nekään eivät paranna aspergeria, vaikka osaan oireista voikin vaikuttaa lieventävästi.

Eikä tässä nyt ole kyse pelkästään erityislapsista, kuten ketjussa on moni todistanut.

ap

Vierailija
66/244 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 10:36"]

Mun poikani upeaa kiharaa tukkaa silitellään vieraiden toimesta joka kauppareissulla. Poika näyttäisi tykkäävän. Meitä saa ihailla silitellen! Poika osaa puhua, joten kertoo kyllä jos häiritsee.

[/quote]

Kiva niin. Mutta pointtihan onkin, että tuntematon EI VOI TIETÄÄ, miten lapsi kokee sen ventovieraan koskettamisen. Osa tykkää, osalle se on evvk, osa säikähtää ja menee lukkoon.

Ja koska sitä ei voi tietää, olisi hyvä varmuuden vuoksi toimia niin, ettei aiheuta vieraalle lapselle turhaan huonoa päivää. Eikö?

Tuttuja lapsia voi silitellä ja halailla, jos he siitä tykkäävät. En minäkään ketään aikuista ryntää koskettelemaan ottamatta tavalla tai toisella selvää, miten hän sen vastaanottaa...

ap

Vierailija
67/244 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap on täysin oikeassa. Todella outoa kommentointia tyyliin "sun erityislapsesi pysykööt kotona perkele meidän normi-ihmisten tieltä".

Ja samat mammerot sitten saattaa julistaa, että on se nyt kumma, kun ihmiset haluaa vauvamahaa koskea, vaikka se on niin intiimiä. Miksi se on muka eri asia, ei ne lapset ole sen luvallisempia koskettavia.

Vierailija
68/244 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisit sanonut sille äidille. Minä ainakin oisin. Että "ole hyvä äläkä ala tuolla lailla repiä lastani sivuun toiste"

Vierailija
69/244 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oliko kyse oikeasti siitä että pelottava korsto repi lasta? Kun sellaisesta tässä jo puhutaan. Kyllä minäkin saatan lempeästi siirtää vierasta lasta jos on vaikka menossa roikkumaan pyörässäni (kaatuu helposti vaikka lapsen päälle kun kori yleensä täynnä), ja ihan varoittamatta koska voi olla myöhäistä odotella että viesti menee perille. Tai kiikun edestä, tai jos on heittämässä hiekkaa toisten päälle jne.jne. Jos alan odottamaan että lapsi reagoi tai kyselemään diagnoosien perään niin vahinko ehtii jo tapahtua. Valitettavasti kukaan ei voi tietää lapsesi erityisyydestä jos et itse kerro. 

Vierailija
70/244 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oliko kyse oikeasti siitä että pelottava korsto repi lasta? Kun sellaisesta tässä jo puhutaan. Kyllä minäkin saatan lempeästi siirtää vierasta lasta jos on vaikka menossa roikkumaan pyörässäni (kaatuu helposti vaikka lapsen päälle kun kori yleensä täynnä), ja ihan varoittamatta koska voi olla myöhäistä odotella että viesti menee perille. Tai kiikun edestä, tai jos on heittämässä hiekkaa toisten päälle jne.jne. Jos alan odottamaan että lapsi reagoi tai kyselemään diagnoosien perään niin vahinko ehtii jo tapahtua. Valitettavasti kukaan ei voi tietää lapsesi erityisyydestä jos et itse kerro. 

Vierailija
71/244 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen korvia myöten täynnä näitä aistiyliherkkiä ja erityislapsia. Uskallan väittää että suuri osa niistä on vain huonosti kasvatettuja. MIten sä erityislapsen äitinä ehdit edes jänkätä täällä tuntikausia. Eikö pitäisi olla katsomassa mitä se erityislapsi tekee. ettei vaan joku koske siihen

Vierailija
72/244 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just, mitä kommentteja taas. Mullakin on diagnoosilapsi, ja olen yrittänyt siitä huolimatta opettaa esim. käytöstapoja, vaikka siitä ei mitään tulekaan. Ymmärrän ap:n kannan täysin, ei meidänkään lasta kannata tulla lääppimään, ellei halua kohtausta niskaansa. Eikä siinä auta mikään sönkötys, selittäminen ja nussutus yhdeltäkään ämmältä ja sen tylsältä taviskakaralta. Nyt kun näitä lukee, niin taidanpa tästä lähtien antaa lapseni tehdä mitä haluaa. Aika äkkiä tulee leikkipuistoon tilaa sen jälkeen.

Vierailija
73/244 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 09:41"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 09:38"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 09:03"]

Mitäs jos vanhempana itse puuttuisit tuollaiseen tilanteeseen sen verran nopeasti, että sivulliselle ei tule tarvetta puuttua. Eihän nyt yleisessä puistossa jäädä seisoskelemaan tien tukoksi, oli asperger tai ei.

[/quote]

Hei, älä nyt ota heti hyökkäys on paras puolustus -asennetta. En tässä tuomitse sitä äitiä, vaan ainoastaan esitän kainon toiveen. Olisi hyvä ensin sanoa ja vähän odottaa toisen reaktiota, eikä heti napata kiinni.

Olin kauempana nuoremman lapseni kanssa, en ehdi olla kahdessa paikassa yhtä aikaa.

ap

[/quote]

Pitäiskö pysyä kotona jos normaali elämä on noin hankalaa? Miksi maailman pitäisi pyöriä sun diagnoosilapsiesi ympärillä?

[/quote]

Juu kotona pitää pysyä neljän seinän sisällä, mutta samalla pitää opettaa sitä sosiaalista kanssakäymistä muiden kanssa. Ajatteletteko te mitään, jotka pyydätte muita pysymään kotona.

Vierailija
74/244 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

68, olisi ehkä pitänyt sanoa jotenkin asiasta, ei ehkä ihan noinkaan. Mutta lapsi meni samantien sen verran jäykäksi, että huomioni aika ymmärrettävästi keskittyi lapsiin, enkä saanut sanaa suusta.

ap

Vierailija
75/244 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kun kiva asenne. Meidän puistossa onkin jo yksi tuollainen äiti. Ihan totta että  puisto tyhjenee aika äkkiä kun erityispenska tulee repimään muita eikä äiti tee mitään. Olkaa ihan rauhassa erityisiä siellä, me löydetään kyllä muitakin leikkipaikkoja.    

Vierailija
76/244 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 10:43"]

[/quote]

Kuten olen sanonut, hätätilanteet ovat eri asia.

Ja että tässä ei ole kyse erityislapsista pelkästään, ventovieraan kosketus voi säikyttää kenet lapset tahansa - ja koska et voi tietää, miten lapsi vieraan kosketukseen reagoi, olisi hyvä varmuuden vuoksi ENSIN sanoa nätisti, eikö?

Pelottava korsto oli vertaus. Että samalla lailla lapsi voi kokea pelottavaksi vieraan äidin kuin mitä me aikuiset voisimme kokea pelottavaksi jokun kaksimetrisen miehen marketissa...

ap

Vierailija
77/244 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 10:55"]

[/quote]

Ja että tässä ei ole kyse erityislapsista pelkästään, ventovieraan kosketus voi säikyttää kenet lapset tahansa - ja koska et voi tietää, miten lapsi vieraan kosketukseen reagoi, olisi hyvä varmuuden vuoksi ENSIN sanoa nätisti, eikö?

Pelottava korsto oli vertaus. Että samalla lailla lapsi voi kokea pelottavaksi vieraan äidin kuin mitä me aikuiset voisimme kokea pelottavaksi jokun kaksimetrisen miehen marketissa...

ap

[/quote]

Miksi pitää sanoa? Jos pentu on niin tyhmä että ei itse tajua niin sitten kovemmat keinot käyttöön. Sinun ongelmasi jos et ole lastasi kasvattanut

Vierailija
78/244 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 10:45"]

Mä olen korvia myöten täynnä näitä aistiyliherkkiä ja erityislapsia. Uskallan väittää että suuri osa niistä on vain huonosti kasvatettuja. MIten sä erityislapsen äitinä ehdit edes jänkätä täällä tuntikausia. Eikö pitäisi olla katsomassa mitä se erityislapsi tekee. ettei vaan joku koske siihen

[/quote]

Huokaus. No, onneksi lastenneurologit (vuosien mittaan neljä eri neurologia), psykologit (2 eri), toimintaterapeutit (4 eri) ja puheterapeutit (4 eri) ovat sentään vähän paremmin perillä lapsestani kuin sinä.

Lapseni muuten on koulussa, tokaluokkalainen on.

ap

Vierailija
79/244 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä kuinka monella eritavalla aloituksen voi lukea ja tulkita:-) . Ihanan kärsivällinen aloittaja. Minulla olisi mennyt hermo joihinkin vastaajiin.

Vierailija
80/244 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 10:57"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 10:55"]

[/quote]

ap

[/quote]

Miksi pitää sanoa? Jos pentu on niin tyhmä että ei itse tajua niin sitten kovemmat keinot käyttöön. Sinun ongelmasi jos et ole lastasi kasvattanut

[/quote]

Toisin sanoen, jos sinä erehdyt muutamaksi sekunniksi pysähtymään vaikkapa ostoskeskuksessa, sinut saa se kaksimetrinen korsto siirtää sivuun, kun olet niin "tyhmä ja huonostikasvatettu"?

;-) hei, älä viitsi nyt kiukuta, ei tehdä tästä kainosta toiveesta mitään riitaa. Minun poikani ymmärtää mainiosti puhetta ja siirtyy kyllä, jos ehtii ennen kiinnikäymistä.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme