Toive: älä koske vieraisiin lapsiin kuin hätätilassa
Et voi tietää, miten hän vieraan ihmisen kosketukseen reagoi. Lapsella voi olla taustastaan tai vaikkapa neurologisesta erilaisuudestaan johtuen kammo kosketukseen ja varsinkin vieraan ihmisen tarttuminen kiinni voi olla pelottavaa.
Et varmaan ventovieraaseen aikuiseenkaan nappaa kiinni, ethän?
Hätätilanteet ovat tietysti eri asia.
Tapahtui nimittäin tässä esim. eilen... lapsellani on asperger, joka tietenkään ei näy päälle, joten en nyt tässä erityisesti syyttelekään yhtä naista, joka puistossa veti hänet syrjään käsivarresta kiinni pitäen. Lapseni oli jäänyt ajatuksissaan liukumäen portaiden eteen, eikä huomannut, kun tämän naisen lapsi seisoi takanaan, halusi laskemaan siitä mäestä. Nainen käski poikaa väistymään ja veti saman tien häntä kädestä, poika ei ehtinyt reagoida itse ja väistyä.
No, lukkoon meni lapsi ja minulta kesti kauan saada hänet siitä yli.
Ihan vaan tällaisten tapausten ennaltaehkäisemiseksi: yrittäkää ensin edes sanallisesti ohjata ja vasta jos niihin ohjeisiin ei reagoida ja on pakko toimia, koskekaa vasta sitten.
Toistan: en moiti, vaan pyydän, mielestäni ihan hyvästä syystä.
Kommentit (244)
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 12:01"]
On kyllä melkoisen hävytöntä palstailla työpaikalta työaikana. Tuollaisilta ihmisiltä työpaikka pois!
[/quote]
Meitä on jopa kehotettu palstailemaan. Pääasia, että pysymme työpisteellä valmiina töihin heti, kun tarvitaan.
Mitä sinä muuten teet, kun sinulla on aikaa olla palstalla, keneltä sekin aika on pois... :-)))
ap
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 11:57"]
Saman toivon koskevan myös muita lapsia. Lapseni ei pidä siitä, että muut lapsetkaan koskee häneen. Aspergerina menee siitä lukkoon. Tykkäisittekö itse siitä, että kaikki tulisi teitä lähmimään. Voisitteko opettaa sitten lapsillenne, etteivät koske toisiin lapsiin. Aistiherkälle lapselle tämä aiheuttaa ahdistusta.
As-tytön äiti, ei ap
[/quote]
En opeta lastani olemaan koskematta muihin. Kohdalle osuessa voin hänelle selittää kuinka tuo lapsi ei tykkää koskemisesta. Uskoakseni lapset huomaavat sen itsekin.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 11:41"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 11:34"]
Kyllä se on vaan monesti ohjattava ihan kädestä pitäen lapsia... jotenkin en jaksa uskoa että ap:n lapsi olisi pyyntöön reagoinut mitenkään.
Kun olit kauempana niin kuulitko varmasti mitä lapsellesi sanottiin? tuskin se toinenkaan äiti nyt heti tuli ohjastamaan sivummalle, saattoi sanoa useamman kerran ja sinä näit/kuulit vain sen viimeisen.
Todennälöisesti se toinen äiti oli huomannut että tällä kaverille ei nyt mene jakeluun vaikka kuinka pyytäisi ja sitten kävi toimeen
Ehkä ap:n lapsikin tästä jotain oppi; ei se ole niin vakavaa vaikka toinen aikuinen hieman opastaa. Ei kai niin Asberger lapsiakaan tarvitse pumpulissa pitää
[/quote]
Kuulin kyllä koko episodin ja näinkin. Se oli erittäin nopea tilanne. Äiti ehti lapsineen olla siinä odottamassa varmaan about 15 sekuntia, lapseni oli selkeästi jähmettynyt katsomaan jotain vähän jo sitä ennen eli äiti varmaan oli kärsimätön. koska oli jo liukumäkeä lähestyessään nähnyt lapseni siinä seisomassa kuin "hoomoilanen".
Ei, missään nimessä ei assejakaan pidä pumpulissa pitää, kehottaa ja kieltää ja komentaakin saa, vieraatkin. Mutta pliis, älkää napatko varoittamatta ja heti kiinni - eivät nämä assit ole ainoita lapsia, jotka säikähtävät, jos ventovieras varoittamatta koskee tuolla tavalla.
Eivät aikuisetkaan ventovieraiden ohjailuista tykkäisi.
ap
[/quote]
Älä nyt hermostu, vaikka ihmiset kyselevät sinulta asiasta tarkemmin.
[/quote]
En, en ole ollutkaan hermostunut. Tosin olisi kiva, jos ihmiset lukisivat aloituksenkin paremmin, ettei tarvitse selviin asioihin vastata ännännettä kertaa. Mutta minulla on tässä aikaa kyllä.
ap
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 13:05"]
On kyllä melkoisen hävytöntä palstailla työpaikalta työaikana. Tuollaisilta ihmisiltä työpaikka pois!
[/quote]
Meitä on jopa kehotettu palstailemaan. Pääasia, että pysymme työpisteellä valmiina töihin heti, kun tarvitaan.
Mitä sinä muuten teet, kun sinulla on aikaa olla palstalla, keneltä sekin aika on pois... :-)))
ap
[/quote]
Hienoa, olet siis päässyt suojatyöpaikkaan
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 09:04"]
No höpöhöpö. Todellakin nostan kaatuneen lapsen pystyyn tai annan ohi mennessäni keinussa lisää vauhtia jos pienen kintut sätkii eikä vauhtia itse saa aikaiseksi. Tai joskus ohjaan hartiosta tms. pois tieltä jos lapsilauma patsastelee keskellä kulkuväylää ilman mitään tajua että siitä olisi ihmiset kulkemassa läpi. Todennäköisyys sille että lapsi menee siitä lukkoon on melkoisen pieni. Sori vaan.
[/quote]
Ole kiltti, älä tee niin. Itse olin ihan normaali, diagnoositon mutta ujo lapsi, ja olisin ihan oikeasti lapsena pelästynyt todella vieraan ihmisen koskettelua. Näin aikuisena suhtaudun kosketukseen aivan luontevasti, mutta pidän silti hyvien tapojen vastaisena kosketella (tahallisesti) ilman lupaa. Myös lapsilla on oikeus ruumiilliseen koskemattomuuteen ja rajoihin, vaikka aikuiset monesti unohtavat sen. Antakaa toisen lapselle kasvurauha.
115, kyllä hän on siitä ylitse jo päässyt.
Liukumäen alapäässä alle jääminen olisikin hätätapaus. Nyt oli kyse siitä että poika seisoi hetken portaiden edessä, katsomassa jotain sivummalla. Takaa tuleva äiti ehti seisoa lapsensa kanssa odottamassa jotain 10-15 sekuntia, hermostui varmaan siksi, että näki jo lähestyessään poikani siinä seisovan. Eli halusi vaan saada lapseni sivuun, että oma lapsensa pääsee laskemaan.
Kuten tässä ketjussa on käynyt ilmikin, vieraan aikuisen yhtäkkinen kosketus voi säikyttää myös muita kuin asseja ja muita erityislapsia. Ei siis ole kyse siitä, että maailman pitäisi muuttua pelkästään aspergereiden takia. Emmehän me aikuisetkaan ala tarttua käsivarresta ja siirtää ketään sivuun ilman, että yritämme ensin kohteliaasti pyytää väistämään.
ap
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 12:54"]
Jos tuo sairas lapsesi oli seissyt siinä jo 15 sekuntia, niin kyllä on syytäkin ohjata sivummalle. Vaikutat itsekin hyvin omituiselta.
[/quote]
Lapseni ei ole sairas, vaan erilainen. Hänellä kuten normaaleillakin lapsilla on oikeus katsella toisaalle ja miettiä hetki. Jos jollain on tulipalokiire päästä laskemaan liukumäestä, voi kohteliaasti pyytää väistämään.
Minusta en ole omituinen, kun peräänkuulutan normaaleja käytöstapoja ulottumaan myös lapsiin.
ap
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 13:09"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 09:04"]
No höpöhöpö. Todellakin nostan kaatuneen lapsen pystyyn tai annan ohi mennessäni keinussa lisää vauhtia jos pienen kintut sätkii eikä vauhtia itse saa aikaiseksi. Tai joskus ohjaan hartiosta tms. pois tieltä jos lapsilauma patsastelee keskellä kulkuväylää ilman mitään tajua että siitä olisi ihmiset kulkemassa läpi. Todennäköisyys sille että lapsi menee siitä lukkoon on melkoisen pieni. Sori vaan.
[/quote]
Ole kiltti, älä tee niin. Itse olin ihan normaali, diagnoositon mutta ujo lapsi, ja olisin ihan oikeasti lapsena pelästynyt todella vieraan ihmisen koskettelua. Näin aikuisena suhtaudun kosketukseen aivan luontevasti, mutta pidän silti hyvien tapojen vastaisena kosketella (tahallisesti) ilman lupaa. Myös lapsilla on oikeus ruumiilliseen koskemattomuuteen ja rajoihin, vaikka aikuiset monesti unohtavat sen. Antakaa toisen lapselle kasvurauha.
[/quote]
kiitos! Juurikin tuota haen takaa minäkin.
ap
Ap, kerro olisiko lapsesi häkeltynyt käytöstäni. Siis jos olisin pyytänyt väistymään ja kevyesti koskettanut olkapäätä, että hän huomaa minut... Minä olen tehnyt näin aina toisille lapsille ja kuvitellut toimivani suht järkevästi. En ala huutaan enkä tönimään, mutta olen siis havahduttanut kevyellä kosketuksella. Kuten saatan tehdä aikuisellekin... Arhh. en sovellu ympäristööni vissiin.
Toisekseen: en nostele kenenkään lapsia keinuihin tai anna heille vauhtia, kysymättä heiltä lupaa. Saatan kysästä, haluatko lisää vauhtia ja annan jos lapsi ottaa katsekontaktin (tai nostan keinuun ja annan varovaiset vauhdit).
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 13:02"]
Alkuperäiseen tapahtumaan viitaten , kenties sinun ap pitäisi pysyä lähempänä lastasi ohjaamassa häntä itse kun kerran tiedät lapsesi taustat.
[/quote]
Niin.... lapseni ei sinänsä käyttäydy häiriköiden leikkipuistossa, ei nytkään tehnyt mitään pöyristyttävää.
Olin siinä muutaman metrin (ok, saattoi olla viitisen kuutisenkin metriä) päässä kolmevuotiaani kanssa. Hänkin tarvitsee välillä apua.
Ja muistuttaisin, että kuten tässäkin ketjussa moni todistaa, eivät monet muutkaan lapset tykkää, jos ventovieras käy yhtäkkiä kiinni. Kyse ei siis ole pelkästään asperger-lapsista tai edes erityislapsista.
ap
[/quote]
Kyllä sinun valitettavasti pitää pitää itse silmällä erityistarpeista lastasi jos haluat häntä varjella kaikilta maailman asioilta. Kuuden metrin päästä voit huhuilla että Aspergerina siirrypäs kun on muitakin tulossa. Jos taas et itse koe voivasi sitä tehdä, niin vaihtoehtoja on kaksi: ette tule puistoon missä joku voi ohimennen koskettaa, tai sitten hyväksyt että niin voi käydä ja opetat lapsesikin siihen.
Sitä paitsi, melkoista liioittelua on tuo "ventovieras käy kiinni", jos toinen äiti sievästi siirtää. Puistossa on muitakin aikuisia, sen ei pitäisi olla yllätys kenellekään. Enkä usko hetkeäkään että on revitty niin kuin jo paisutellaan. Ja 15 sekuntia on pitkä aika a) sinun olla vilkaisematta mitä erityislapsesi puuhaa, ja b) odotella että joku toinen siirtyisi, kun oletettavasti kuitenkin huomaa että takana on joku. Vai hiipivätkö se lapsi ja äiti siihen kuin ninjat riepottelemaan lastasi?
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 13:12"]
Liukumäen alapäässä alle jääminen olisikin hätätapaus. Nyt oli kyse siitä että poika seisoi hetken portaiden edessä, katsomassa jotain sivummalla. Takaa tuleva äiti ehti seisoa lapsensa kanssa odottamassa jotain 10-15 sekuntia, hermostui varmaan siksi, että näki jo lähestyessään poikani siinä seisovan. Eli halusi vaan saada lapseni sivuun, että oma lapsensa pääsee laskemaan.
Kuten tässä ketjussa on käynyt ilmikin, vieraan aikuisen yhtäkkinen kosketus voi säikyttää myös muita kuin asseja ja muita erityislapsia. Ei siis ole kyse siitä, että maailman pitäisi muuttua pelkästään aspergereiden takia. Emmehän me aikuisetkaan ala tarttua käsivarresta ja siirtää ketään sivuun ilman, että yritämme ensin kohteliaasti pyytää väistämään.
ap
[/quote]
Jos tilanne meni näin, niin tuo äiti toimi typerästi, mutta yleisesti ottaen minusta ei silti ole syytä olettaa, että vieras lapsi traumatisoituu koskemisesta (siis en edelleenkään tietenkään koske vieraisiin lapsiin ilman hyvää syytä). Mutta kai poikasi olisi järkyttynyt ihan yhtä lailla, vaikka vieras äiti olisi "pelastanut" hänet törmäykseltä ts. nostaminen olisi ollut välttämätöntä?
Et voi varmistaa, ettei tuollaista tapahdu, ellet vahdi poikaasi koko ajan.
Vielä kerran: KUKAAN EI OLE RIUHTONUT. AP:N MUKAAN IHAN KAIKKI KOSKEMINEN ON PAHASTA.
Olisi ihan eri tilanne jos lasta olisi riuhdottu, ja silloin ap luonnollisesti käskisi olemaan riuhtomatta lasta. Nyt hän sen sijaan vaatii ettei kukaan missään tilanteessa (paitsi vaaratilanteessa) saisi koskea lapseen. On yritetty sanoa että silloin ap:n pitää olla vahtimassa vieressä, koska milloin vain joku voi koskea ihan ilman mitään pahoja aikeita. Esimerkkejäkin on annettu.
Tämä on taas ihan käsittämätöntä. Väännetään ja liioitellaan riuhtomisia ja fyysisiä hyökkäyksiä. Bottom line on, että jos lapsi on niin erityistarpeinen ettei pärjää tällaisissa tilanteissa, niin huoltajan on sitten pysyteltävä vierellä vahtimassa ettei näitä tilanteita tapahdu. Ap itsekin pyysi katsomaan tätä asiaa ei vain tämän esimerkin kautta, vaan ihan yleensä että ei saa missään tilanteessa koskea. Jos hän ei halua että leikkipuistossa kukaan (lapsi, aikuinen) koskee hänen lastaan vahingossa, ohimennen, miten vaan, hänen on oltava vierellä KOKO AJAN. Koska leikkipuistossa voi hyvinkin joku koskea, lapset toisiaan tietysti ja aikuiset myös vaikka auttamistarkoituksessa. Vaaditaanko tässä nyt oikeasti sitä ettei saisi koskaan missään tilanteessa koskea, koska yhdellä ihmisellä jossain päin Suomea on sellainen lapsi jota ei saa missään tapauksessa koskea.
Korostan tässä nyt vielä että ap itse on sanonut että MILLOINKAAN ei saa koskea. Paitsi hätätapauksessa. Nyt nyt kaikki punnitsemaan että autankohan tuota kiipeilytelineestä kohta pää edellä tippuvaa lasta (alla on turvahiekkaa, ei siis taida olla oikea vaaratilanne), vai kysynkö ensin lapselta saanko auttaa ja sitten viiden-kuuden metrin päässä olevalta äidiltä että saanko auttaa, ja hupsis sillä aikaa lapsi jo tippuikin pää edellä kenttään vaan eihän se mitään, eipähän mennyt lukkoon ainakaan. Näinkö?
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 13:19"]
Ap, kerro olisiko lapsesi häkeltynyt käytöstäni. Siis jos olisin pyytänyt väistymään ja kevyesti koskettanut olkapäätä, että hän huomaa minut... Minä olen tehnyt näin aina toisille lapsille ja kuvitellut toimivani suht järkevästi. En ala huutaan enkä tönimään, mutta olen siis havahduttanut kevyellä kosketuksella. Kuten saatan tehdä aikuisellekin... Arhh. en sovellu ympäristööni vissiin.
Toisekseen: en nostele kenenkään lapsia keinuihin tai anna heille vauhtia, kysymättä heiltä lupaa. Saatan kysästä, haluatko lisää vauhtia ja annan jos lapsi ottaa katsekontaktin (tai nostan keinuun ja annan varovaiset vauhdit).
[/quote]
Ei olisi. Tapasi ovat oikein mukavat ja kohteliaat.
ap
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 09:16"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 09:12"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 09:09"]
Komppaan. Juurikin pään silittelijät aiheuttavat meillä itkua. Monet luulevat, että koska lapsella on hieman erilainen ihonväri ja afrohiukset, niin saahan niitä hiuksia kosketella ja tutustua siihen, miltä ne hiukset tuntuvat. Monet myös vetelvät sormensa niiden kiharoiden läpi hiuksia haroen, mikä aiheuttaa valtavaa kipua lapselle, kun ne afrohiukset ovat toisissaan enemmän kiinni kuin esim. pellavapäähiukset.
Sitten kun lapsi sanoo, että sattuu ja voisitko lopettaa, niin lasta syytetään huonotapaiseksi ja jopa saatanan mamuksi...
No ei tasan varmaan ole haukuttu saatanan mamuksi =D. Höpsistäkukkuu, mitä tarinaa =)
[/quote]
[/quote]
Hyvä, jos sinulle ei tule mieleen. Kyllä on noissa tilainteissa kuultu niin saatanan mamuja kuin myös lapsen ollessa ihan pieni olen saanut oelvani saatanan neekreihuora, joka ei osaa lapsiaan kasvattaa... Ja todellakin lapsi on ollut aivat hiljaa kunnes joku on "silitellyt" sitä päätä...
[/quote] No yleensä negridi-isä ei jää paikalle isäksi, vaan jatkaa vihreämmille laitumille. Isättömien negridiperheiden määrä Amerikassa on 70-80%. Jos nainen tekee tietoisesti isättömiä lapsia, niin se saattaa herättää jonkinlaista paheksuntaa. Sen lisäksi mulattilapsi kasvaa usein rasistiksi kasvattiyhteiskuntaa kohtaan.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 13:25"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 13:12"]
ap
[/quote]
Jos tilanne meni näin, niin tuo äiti toimi typerästi, mutta yleisesti ottaen minusta ei silti ole syytä olettaa, että vieras lapsi traumatisoituu koskemisesta (siis en edelleenkään tietenkään koske vieraisiin lapsiin ilman hyvää syytä). Mutta kai poikasi olisi järkyttynyt ihan yhtä lailla, vaikka vieras äiti olisi "pelastanut" hänet törmäykseltä ts. nostaminen olisi ollut välttämätöntä?
Et voi varmistaa, ettei tuollaista tapahdu, ellet vahdi poikaasi koko ajan.
[/quote]
Totta kai hän hätätilanteessakin järkyttyisi, myös siitä hätätilanteesta. Mutta silloin tietysti on tärkeämpää pelastaa lapsi loukaantumiselta kuin hämmentymiseltä ja lukkoonmenolta.
Ei, en kykene kaikkialla olemaan puolen metrin säteellä lapsestani, on tuossa tuo toinenkin lapsi.
Muutenkin lähden siitä, että aikuisilla on vastuu siitä, että he toimivat kohteliaasti myös vieraita lapsia kohtaan. Tuskin kukaan kotonaankaan alkaa vetäää lapsiaan sivuun ilman, että antaa heille muutaman sekunnin aikaa noudattaa kehotusta. Tässä nyt oli kyse siitä, että toivon, että vieraiden lasten koskemisessa noudatettaisiin samaa pidättyvyyttä kuin noudatamme varmaan jokainen vieraiden aikuisten kanssa.
Eikä kyse - kuten ketjussa moni kirjoittaa - ole pelkästään erityislapsista.
ap
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 13:19"]
[/quote]
Sovellut oikein hyvin mielestäni :) Pieni kosketus on usein tarpeen toisen huomion herättämiseksi. Ja luvan kanssahan me kosketamme läheisiämmekin, puolisoa ja oman lähipiirin lapsia. Heidän tapauksessaan vaan lupaa ei tarvitse enää erikseen pyytää, vaan läheisyys tuo sen itsestäänselvänä mukanaan. Puiston tädin kanssa minä ainakaan en ole niin läheisissä väleissä, että hän saisi siirtää minua ilman lupaani tai suudella minua suulle poistuessani. Ne oikeudet kuuluvat muille.
ap nostan hattua rauhallisuudellesi! Täällä on niin tyypillistä av-kommentointia, jolloin luetaan mitä halutaan ja takerrutaan ihme seikkoihin. Hienoa, että on kylmäpäisiä ja lukutaitoisia aikuisia!
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 13:20"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 13:02"]
Alkuperäiseen tapahtumaan viitaten , kenties sinun ap pitäisi pysyä lähempänä lastasi ohjaamassa häntä itse kun kerran tiedät lapsesi taustat.
[/quote]
Niin.... lapseni ei sinänsä käyttäydy häiriköiden leikkipuistossa, ei nytkään tehnyt mitään pöyristyttävää.
Olin siinä muutaman metrin (ok, saattoi olla viitisen kuutisenkin metriä) päässä kolmevuotiaani kanssa. Hänkin tarvitsee välillä apua.
Ja muistuttaisin, että kuten tässäkin ketjussa moni todistaa, eivät monet muutkaan lapset tykkää, jos ventovieras käy yhtäkkiä kiinni. Kyse ei siis ole pelkästään asperger-lapsista tai edes erityislapsista.
ap
[/quote]
Kyllä sinun valitettavasti pitää pitää itse silmällä erityistarpeista lastasi jos haluat häntä varjella kaikilta maailman asioilta. Kuuden metrin päästä voit huhuilla että Aspergerina siirrypäs kun on muitakin tulossa. Jos taas et itse koe voivasi sitä tehdä, niin vaihtoehtoja on kaksi: ette tule puistoon missä joku voi ohimennen koskettaa, tai sitten hyväksyt että niin voi käydä ja opetat lapsesikin siihen.
Sitä paitsi, melkoista liioittelua on tuo "ventovieras käy kiinni", jos toinen äiti sievästi siirtää. Puistossa on muitakin aikuisia, sen ei pitäisi olla yllätys kenellekään. Enkä usko hetkeäkään että on revitty niin kuin jo paisutellaan. Ja 15 sekuntia on pitkä aika a) sinun olla vilkaisematta mitä erityislapsesi puuhaa, ja b) odotella että joku toinen siirtyisi, kun oletettavasti kuitenkin huomaa että takana on joku. Vai hiipivätkö se lapsi ja äiti siihen kuin ninjat riepottelemaan lastasi?
[/quote]
Lapseni on kiltti, vaikka onkin sosiaalisesti kömpelö. Hänelläkin on oikeus seisahtua katsomaan jotain hetkeksi.
En ala hänelle huudella monen metrin päästä ohjeita, koska totta kai oletan aikuisen ihmisen ihan yhtä hyvin osaavan siinä ääressä sanoa, että väistätkö hiukan. Mikä on, miksi se sinusta tuntuu niin vaikealta? Kerro.
Totta kai käsivarresta sivuun siirtäminen on kiinni käymistä. En muistaakseni ole käyttänyt sanaa repiminen, tai jos olen, se on vähän liioiteltua tietysti.
Totta kai tiuhaan katselin, mitä lapseni tekevät, välillä vilkaisin kolmevuotiastanikin, joka oikeasti tarvitsee ohjausta, ei tuo esikoiseni - joka ei seisahduksellaan käyttäytynyt huonosti.
ap
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 11:59"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 11:56"]
101, no siinähän sinä vielä asiaa puit. Minäkö en saisi vastata aloittamaani ketjuun tuleviin kommentteihin?
Älä nyt ole noin hermostunut asiasta, en minäkään ole. Kulutan vaan aikaani, kun on hiljaista töissä.
ap
[/quote]
Monta kertaa olet toistanut sanaa hermostunut?
Mielenkiintoinen tapa vastata sinulla. Koko ajan hoet vastaajille, että älä hermostu ja älä ole hermostunut.
Etkö pysty muulla tavalla asiaa selvittämään, kuin hyökkäämällä tällä tavalla niitä vastaan, jotka eivät ole sinun kanssasi samaa mieltä.
Niin ja älä ole niin hermostuneen oloinen tästäkään vastauksesta. Vaikutat hieman stressaantuneelta
[/quote]
En oikein halua muulla tavalla tulkita aggressiivisia ja syyttäviä kommentteja. Eri mieltä olo on yksi asia, saamani kiukkuiset kommentit toinen.
Mieluummin tulkitsen vittuilun hermostumiseksi kuin että ko. kommentoija on ilkeä ihmisenä.
Ei, en ole hermostunut, vaan esitän mielestäni hyvin perustellun ja ihan maltillisen toiveen.
ap