Toive: älä koske vieraisiin lapsiin kuin hätätilassa
Et voi tietää, miten hän vieraan ihmisen kosketukseen reagoi. Lapsella voi olla taustastaan tai vaikkapa neurologisesta erilaisuudestaan johtuen kammo kosketukseen ja varsinkin vieraan ihmisen tarttuminen kiinni voi olla pelottavaa.
Et varmaan ventovieraaseen aikuiseenkaan nappaa kiinni, ethän?
Hätätilanteet ovat tietysti eri asia.
Tapahtui nimittäin tässä esim. eilen... lapsellani on asperger, joka tietenkään ei näy päälle, joten en nyt tässä erityisesti syyttelekään yhtä naista, joka puistossa veti hänet syrjään käsivarresta kiinni pitäen. Lapseni oli jäänyt ajatuksissaan liukumäen portaiden eteen, eikä huomannut, kun tämän naisen lapsi seisoi takanaan, halusi laskemaan siitä mäestä. Nainen käski poikaa väistymään ja veti saman tien häntä kädestä, poika ei ehtinyt reagoida itse ja väistyä.
No, lukkoon meni lapsi ja minulta kesti kauan saada hänet siitä yli.
Ihan vaan tällaisten tapausten ennaltaehkäisemiseksi: yrittäkää ensin edes sanallisesti ohjata ja vasta jos niihin ohjeisiin ei reagoida ja on pakko toimia, koskekaa vasta sitten.
Toistan: en moiti, vaan pyydän, mielestäni ihan hyvästä syystä.
Kommentit (244)
[quote author="Vierailija" time="25.08.2013 klo 21:09"]
Mun lapsella kehitysvamma ja saatte koskea.
[/quote]
Ja jos kävisi niin, että lapsesi inhoaisi vieraiden kosketusta ja kävisi itkemään, niin ei se mitään, äidin mielestä saa koskea ja se äidin mielipidehän on se mikä on tärkeintä.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 10:11"]
Tuskin sinäkään tykkäisit siitä, että joku iso ja pelottava korsto tulisi siirtelemään sinua sivuun, jos jäät katsomaan jotain jossain hänen mielestään liian kauaksi aikaa...?
ap
[/quote]
Mikä tämä tällainen oletus on, että lapset automaattisesti pitäisivät vieraita aikuisia pelottavina korstoina? Itse olen melko varma, että mitä enemmän saavat tuntemattomilta aikuisilta lempeän turvallista - fyysistäkin - ohjausta, sitä kauemmas kuvailemasi pelot väistyvät. Käsittämätöntä, että muutenkin kosketuskammoista väkeä pyydetään vielä välttämään niitä pieniäkin huomaamattomia kosketuksia, mitä joskus tulee. Eikö tätä kulttuuria pitäisi pyrkiä muuttamaan kosketusmyönteisempään suuntaan, kun pohjimmiltaan ihminen kuitenkin kaipaa kosketusta. Tiesittekö, että pieni vauvakin elää kosketuksesta? Mihin tämä ominaisuus katoaisi?
Pitäkää ne aasinne kotona niin ei tartte kitistä netissä nimettömänä siitä erityisyydestä. Ei kiinnosta tippaakaan
Mun mielestä ap puhuu. Kohteliasta ensin sanoa että voisitko väistyä. Jos ei väisty niin pyyntö toistetaan ja sitten vasta ohjataan koskettamalla. Eriasia jos henkilöt puhuvat toisilleen vierasta kieltä, mutta silloinkin voi yrittää viittoa.
En itse tykkäisi että ihmiset tulevat siirtelemään minua yllättäen ilman että osaan sitä odottaa. Väistän kyllä jos minua pyydetään mutta en tykkää jos joku tulee väkisin minua tönimään pois edestä. Uskon että moni lapsi, vaikka ei mitään vammaa/sairautta olisika, voi kokea tuollaisen kohtelun hyökkääväksi. Tuskin kellään on niin kiire leikkipaikkaan, ettei voi odottaa että edessä oleva tupeksija tajuaa tilanteen ja voi itse väistää. Ymmärrän tietysti ap:n lapselle menee todella pitkään tuollaisen asian ymmärtämiseen, silloin olisi minäkin ehkä jo antanut hellästi ohjausta kädestä pitäen, mutta ilmeisesti näin ei kuitenkaan ole.