Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitääkö minun tasapuolisuuden nimissä hoitaa kaikki lapsenlapseni?

Vierailija
26.07.2013 |

Olen  noin viisikymppinen mummo jolla on vähän alle kouluikäinen ja vastasyntynyt lapsenlapsi. Kun tämä vanhempi lapsi syntyi pojallani ja miniälläni oli (ja on edelleenkin) monenlaista ongelmaa elämänhallinnassa. Ovat työttömiä ja olutkin maistuu. Miniälläni oli myös synnytyksen jälkeinen masennus. Jotenkin ajauduin silloin hoitamaan tätä lasta paljon (monta kertaa viikossa/ lähes kaikki viikonloput/ loma-ajat) ja olen jatkanut sitä kaikki nämä vuodet. Ikää kun tulee väsynkin välillä mutta tästä lapsesta on tullut niin rakas, että enemmän koen saaneeni kun menettänyt häntä hoitaessani.

Mutta sitten ongelmaani. Tyttäreni ja hänen miehensä saivat odotetun ja harkiten tehdyn vauvan. Heillä omat asiat erittäin hyvin. Ovat työssä käyviä omistavat asuntonsa, ei ongelmia raha-asioissa, ei alkoholiongelmaa jne. Ovat harrastaneet/matkustelleet/ käyneet kulttuuririennoissa ja kavereidensa kanssa kaikenlaisissa tapahtumissa. Kun odotusaikana sanoin että nyt teille alkaa sitten erilainen elämänjakso kun vauva tulee niin tyttäreni sanoi jo silloin että: " Miksi elämämme muuttuisi, meillähän on tuttu ja turvallinen hoitaja lapsellemme jatkuvasti"  Ymmärsin hänen tarkoittavan minua mutta pidin asiaa "vitsinä" mutta nyt kun vauva on alle kuukauden ikäinen he toisivat hänet viikonlopuksi hoitoon minulle. Kun kummastelin että miksi näin pienenä niin tyttäreni sanoi että näin pienestähän siinä olet "Eetunkin" hoitanut ja tasapuolisuuden nimissä sinun pitää hoitaa myös meidän vauvaa saman verran tai olet tosi  puolueellinen äiti!

No lupasin hoitaa pikkuista mutta en ymmärrä miksi minun oletaan hoitavan "hyvään perheeseen" syntynyttä lapsenlastani saman verran kun paljosta perushoivastakin valílle jäänyttä vanhempaa lapsenlastani. 

Näinkö tasan "nallekarkkien" on todella mentävä? Minulla on vielä kaksi muutakin lasta joten näinkö minun loppuelämäni kuluu..

Kommentit (168)

Vierailija
101/168 |
27.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 20:58"]

Ehkä tytär on hädässä ja siksi haluaisi tuoda lapsensa hoitoon?

[/quote]

Hirveä hätä päästä baariin :D

Vierailija
102/168 |
27.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 17:31"]

Mie en ymmärrä näitä ihmissuhdepelejä ollenkaan siis jos odotetaan , että vanhana saa lapsiltaan hoivaa ja apua täytyy hoitaa lapsenlapset vaikka 24/7 jos vanhemmat niin haluaa. Entäs jos ei ole lapsia/lapsenlapsia voiko tähän käyttää naapurin lapsia?  Tarvtaanko kirjallinen sopimus hoiton vastavuoroisuudesta/ ajasta joka siihen käytetään vai voiko luottaa suulliseen sopimukseen tai siihen että ainakin tällä palstalla se on "yleinen käytäntö" jos sie hoidat niin sitten minäkin hoidan..

[/quote]

Minä ainakin halusin osoittaa esimerkilläni että miltä se mahtaa tuntua, jos toista autetaan aina siinä vieressä ja toinen jää ilman apua. Oli se autettava oma lapsi tai vanhempi tai joku muu. Kyllä se pistää miettimään ja voi aiheuttaa ihan oikeutetusti pahaa mieltä ja epäoikeudenmukaisuuden tunnetta. Varsinkin tällaset lapsi-vanhempi -suhteet on sitä monimutkaisia ja vaikuttaa sisarusten väliin. Onhan se totta jos toinen aina saa vieressä kaiken, niin aiheuttaa taatusti ongelmia. Pidän ihan luonnollisena reaktiona odottaa tasapuolisuutta omilta vanhemmiltaan. Tai ainakin kunnon perusteita siiten käytökseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/168 |
27.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 22:51"]

[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 17:31"]

Mie en ymmärrä näitä ihmissuhdepelejä ollenkaan siis jos odotetaan , että vanhana saa lapsiltaan hoivaa ja apua täytyy hoitaa lapsenlapset vaikka 24/7 jos vanhemmat niin haluaa. Entäs jos ei ole lapsia/lapsenlapsia voiko tähän käyttää naapurin lapsia?  Tarvtaanko kirjallinen sopimus hoiton vastavuoroisuudesta/ ajasta joka siihen käytetään vai voiko luottaa suulliseen sopimukseen tai siihen että ainakin tällä palstalla se on "yleinen käytäntö" jos sie hoidat niin sitten minäkin hoidan..

[/quote]

Minä ainakin halusin osoittaa esimerkilläni että miltä se mahtaa tuntua, jos toista autetaan aina siinä vieressä ja toinen jää ilman apua. Oli se autettava oma lapsi tai vanhempi tai joku muu. Kyllä se pistää miettimään ja voi aiheuttaa ihan oikeutetusti pahaa mieltä ja epäoikeudenmukaisuuden tunnetta. Varsinkin tällaset lapsi-vanhempi -suhteet on sitä monimutkaisia ja vaikuttaa sisarusten väliin. Onhan se totta jos toinen aina saa vieressä kaiken, niin aiheuttaa taatusti ongelmia. Pidän ihan luonnollisena reaktiona odottaa tasapuolisuutta omilta vanhemmiltaan. Tai ainakin kunnon perusteita siiten käytökseen.

[/quote]

siis 132:lta tämä vuodatus

Vierailija
104/168 |
27.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun serkuista mummi tykkäsi aina enemmän. He olivat siellä aina hoidossa. Jos jotain riitaa tuli oli syy aina minun ja siskon. Aina saatiiin kuulla kuinka HE olivat parempia lapsenlapisia. He saivat myös autot ja asunnot. Minä ja siskoni emme mitään. En ole niinkään katkera tavaroista vaan "menetetystä mummosta". En pidä mummoa mummonani vaan serkkujen mummona. En ole käynyt vierailullanyt viiteen vuoteen kun on mulle täysin vieras ihminen. Enkä muutenkaan jaksa kuunnella kuinka hienoja ihmisiä serkkuni ovat. Kannattaa miettiä ajoissa millaisen suhteen lapsenlapseen luo. Me oltiin aina huonompia. Aina.

Vierailija
105/168 |
27.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinun tarvi hoitaa lapsia, olet omat kasvattanut ja kai sulla on oma elämäkin. eriasia jos haluut joskus ottaa lapsen kotiin tai mennä lapsen kotiin. Luulis että 5 kymppinen mummeli on vielä työelämässä. Haluaa välillä viikonlopun vaan relata.

Vierailija
106/168 |
27.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 15:59"]

126 jatkaa vielä...

Mikäli tytär olisi vakavissaan viikonloppuhoidosta, mielestäni pitäisi olla aika huolissaan hänestäkin.

[/quote]Hoitakoot tyttö oman lapsensa.

Vierailija
107/168 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen lapsenlapsi syntyy isovanhempien kohdalla erilaiseen elämäntilanteeseen.

AP:n tytär unohtaa että AP on ollut eri elämäntilanteessa kun 1. lapsenlapsi on syntynyt ja kavanut. Ikää on AP:llä enemmän. On siis väärin vaatia AP:lta samanlaista kohtelua jokaiselle lapselle. Pitäisikö AP:n vielä haudasta tulla hoitamaan lastenlasta kun ei eläissään samaa sekuntimäärään kerennyt?

AP:n kannattaa sanoa omille lapsilleen suoraan että hoitaa sen verran kuin katsoo jaksavansa ja. muien tarvitsevan

Vierailija
108/168 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ja ei.

Olet vasta viisikymppinen ja valitat jo nyt kuin vanha akka väsymystään.

Jos poikasi perhe-elämä on tuollaista se kuuluu lastensuojelun piiriin.

Ymmärrän hyvin, tyttäresi pettymyksen ja ajatukset sisaruksen suosimisesta jos paapot vain veljen lasta. Rankaiset tytärtäsi siitä, että hänellä menee hyvin.

Mutta kenenkään ei ole pakko kenenkään muun lapsia hoitaa jos ei halua.

Vierailija
109/168 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuluuhan se noinkin, jos on lapsensa tuollaiseksi kasvattanut ja ei osaa pitää puoliaan.

Vierailija
110/168 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ei kuulu hoitaa, autat sen mitä haluat. 2 kk en ottaisi kuin isommassa hädässä, muuten vain osaksi päivää, en yöksi.

Vierailija
111/168 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 jatkaa, sori luin huolimattomasti. Siis ovat tuomassa alle kuukauden ikäistä vknlopuksi. Ehdottomasti ei, peru se...

Vierailija
112/168 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei alle kuukauden ikäistä vielä yöhoitoon voi jättää! Jos siis ei pakottavaa tarvetta ole. Ei sinun kuulu hoitaa lapsenlapsiasi, olet omasi jo hoitanut ja kasvattanut.

Omien rahkeiden mukaan voit toki apuasi tarjota. Arvostan toimintaasi ensimmäisen lapsenlapsen kohdalla!

Vierailija
113/168 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä tietenkin päätät omista tekemisistäsi. Vanhemman lapsenlpsen kohdalla olet ajatellut lapsen parasta. Jos omat voimavarat eivät riitä, kannattaa sanoa se suoraan paremmin asiansa hoitaneelle pariskunnalle.

Et varmaankaan saa ymmärtämystä tyttäreltäsi. Se on tietysti surullista. 

Mutta sinä päätät. Voimia sinulle. Olet toiminut kuitenkin inhimillisesti katsoen oikein. 

Vierailija
114/168 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velvollisuutesi ei ole hoitaa yhtään ketään. Stoppi tuollaiselle, oman jaksamisesi uhalla sinun ei tarvitse suostua mihin vain. Voithan keksiä omaakin tekemistä, tyyliin "ei sovi, 

Vierailija
115/168 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

... olen sopinut vierailusta x ja x kanssa".

Vierailija
116/168 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

en haluaisi olla tyttäresi

Vierailija
117/168 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään haluaisi olla ap:n tytär, sillä ap:n tytär tuntuu olevan jotakuinkin tyhmä.

Vierailija
118/168 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tietenkään tarvitse. Ja voithan myös sanoa ettet enää jaksa, silloin kun hoidit "Eetua", olit nuorempi. Onhan tuo tytär kyllä varsinainen bitch.

Vierailija
119/168 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istuta tytär alas. Kerro, että olet hoitanut pojanpoikaa, koska halusit turvara hänelle turvallisen elämän. Mutta et voi etkä pysty tekemään samaa enää toista kertaa. Että voit olla muiden lastenlasten kanssa ns. tavallinen mummo, jonka luona voi käydä ja joka hoitaa OMAN jaksamisensa mukaan.  Jos tytär ei ymmärrä, niin jotain on mennyt pieleen...

Vierailija
120/168 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna sanoisin suorat sanat tyttärrelee että "veljesi ja sinua ei voi verrata, tiedät itsekkin että heillä menee asiat huonosti ja siksi otan eetun hoitoon useammin"