Pitääkö minun tasapuolisuuden nimissä hoitaa kaikki lapsenlapseni?
Olen noin viisikymppinen mummo jolla on vähän alle kouluikäinen ja vastasyntynyt lapsenlapsi. Kun tämä vanhempi lapsi syntyi pojallani ja miniälläni oli (ja on edelleenkin) monenlaista ongelmaa elämänhallinnassa. Ovat työttömiä ja olutkin maistuu. Miniälläni oli myös synnytyksen jälkeinen masennus. Jotenkin ajauduin silloin hoitamaan tätä lasta paljon (monta kertaa viikossa/ lähes kaikki viikonloput/ loma-ajat) ja olen jatkanut sitä kaikki nämä vuodet. Ikää kun tulee väsynkin välillä mutta tästä lapsesta on tullut niin rakas, että enemmän koen saaneeni kun menettänyt häntä hoitaessani.
Mutta sitten ongelmaani. Tyttäreni ja hänen miehensä saivat odotetun ja harkiten tehdyn vauvan. Heillä omat asiat erittäin hyvin. Ovat työssä käyviä omistavat asuntonsa, ei ongelmia raha-asioissa, ei alkoholiongelmaa jne. Ovat harrastaneet/matkustelleet/ käyneet kulttuuririennoissa ja kavereidensa kanssa kaikenlaisissa tapahtumissa. Kun odotusaikana sanoin että nyt teille alkaa sitten erilainen elämänjakso kun vauva tulee niin tyttäreni sanoi jo silloin että: " Miksi elämämme muuttuisi, meillähän on tuttu ja turvallinen hoitaja lapsellemme jatkuvasti" Ymmärsin hänen tarkoittavan minua mutta pidin asiaa "vitsinä" mutta nyt kun vauva on alle kuukauden ikäinen he toisivat hänet viikonlopuksi hoitoon minulle. Kun kummastelin että miksi näin pienenä niin tyttäreni sanoi että näin pienestähän siinä olet "Eetunkin" hoitanut ja tasapuolisuuden nimissä sinun pitää hoitaa myös meidän vauvaa saman verran tai olet tosi puolueellinen äiti!
No lupasin hoitaa pikkuista mutta en ymmärrä miksi minun oletaan hoitavan "hyvään perheeseen" syntynyttä lapsenlastani saman verran kun paljosta perushoivastakin valílle jäänyttä vanhempaa lapsenlastani.
Näinkö tasan "nallekarkkien" on todella mentävä? Minulla on vielä kaksi muutakin lasta joten näinkö minun loppuelämäni kuluu..
Kommentit (168)
Sinä olet hoitanut omat lapsesi. Sinun ei tarvi hoitaa ketään kunhan huolehdit itsestäsi. Kai sulla on oma elämäkin. Hoidat silloin kun sulle sopii.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 11:31"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 10:56"]
Siinä on varmaann taustalla se tilanne, että tytär on 30 vuotta katsellut tuota luuseripojan hyysäämistä. Nyt se on sitten menossa jo toisessa polvessa. Tytär on kilttinä hoitanut oman asiansa moitteetta, mutta ap ei ole sunnilleen edes huomannut lastaan.
[/quote]
Samaa mieltä.
[/quote]
Tuostahan muuama puhui jo aiemmin, että aina piti olla se vahva, joka kyllä pärjää, kun sisarus oli se heikko, joka tarvitsi apua. Js sama roolitus jatkuu aikuisenakin. Ap:n kannattaisi lukea aika tarkkaan täältä niitä viestejä, joissa avataan tyttären mahdollista ajatusmaailmaa. Ehkä tytär on saanut tarpeekseen siitä pärjääjän roolista.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 11:40"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 11:31"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 10:56"]
Siinä on varmaann taustalla se tilanne, että tytär on 30 vuotta katsellut tuota luuseripojan hyysäämistä. Nyt se on sitten menossa jo toisessa polvessa. Tytär on kilttinä hoitanut oman asiansa moitteetta, mutta ap ei ole sunnilleen edes huomannut lastaan.
[/quote]
Samaa mieltä.
[/quote]
Tuostahan muuama puhui jo aiemmin, että aina piti olla se vahva, joka kyllä pärjää, kun sisarus oli se heikko, joka tarvitsi apua. Js sama roolitus jatkuu aikuisenakin. Ap:n kannattaisi lukea aika tarkkaan täältä niitä viestejä, joissa avataan tyttären mahdollista ajatusmaailmaa. Ehkä tytär on saanut tarpeekseen siitä pärjääjän roolista.
[/quote]
Voi helvetti. Jos elämä on pelkkää pärjäämistä, niin miski meni hankkimaan lapsen?? Kun ilmeisesti oli vielä ihan harkittu lapsi.
Jokaisella vanhemmalla on vastuu omasta lapsesta ja sitä vastuuta ei aleta sysimään isovanhemman harteille. Jos on liian "rankkaa" niin antaa sitten lapsen adoptioon perheeseen, jossa vanhempia oikeasti kiinnostaa oman lapsen elämä, eikä ole heittämässä hoitoon jo alle kuukauden päästä lapsen saamisesta.
No niinpä. Miksi mummo on lähtenyt paapomaan sitä juopon poikaa? Miksei ole ilmoitettu viranomaisille ja pantu poikaa adoptioon?
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 11:51"]
No niinpä. Miksi mummo on lähtenyt paapomaan sitä juopon poikaa? Miksei ole ilmoitettu viranomaisille ja pantu poikaa adoptioon?
[/quote]
Helvetin hyvä kysymys sekin. On kyllä niin sekaisin molempien perheiden ajatusmaailma, että ihan hirvittää.
Miten joku voi ihan oikeasti alkaa vaatimaan, että jollakulla muulla olisi velvollisuus hoitaa hänen lastaan aina, kun sattuu hoitoapua vain tarvitsemaan.
Suosittelen nyt ap:ta tekemään ilmoituksen kummastakin. Ei vaan ole tervettä alkaa jo alle kuukauden ikäistä heittämään väkisin hoitoon ja ruinaamaan, että sun on pakko hoitaa meidän lasta, että päästään yhdessä ulos ilman lasta, niinkuin ennen.
Ja on erittäin huolestuttavan kuuloista, jos tytär oikeasti on jo raskauden suunnitteluvaiheessa ollut täysin sitä mieltä, että mummi hoitaa aina kun vaan tulee "tarvetta". Hei haloo, jokaisen tulisi kantaa itse huoli ja vastuu omasta jälkeläisestään ja välillä voi kauniisti pyytää, että voisiko mahdollisesti tulla hoitoon, eikä pitää sitä itseisarvona.
Erittäin huolestutavaa myös on se, että osa kommentoisijoista ei näe tyttären käytöksessä mitään outoa. Teille siis lapset ovat heittopusseja, joita voi pallotella paikasta paikkaan ja joista ei tarvitse ottaa itse mitään vastuuta, kun luotetaan että isovanhemmat hoitaa aina?
Älkää hankkiko niitä lapsia, jos se on ihan kamalaa itse (hui!) niistä huolehtia (kuten normaalin vanhemman kuuluukin).
No minä en usko, että tytär oikeasti on lasta viemässä. Kunhan on saanut täysin tarpeekseen perheensä sairaista kuvioista. Liekö esimerkiksi käynyt niin, että ap on unohtanut onnitella lapsesta, kun kaikki mielenkiinto on mennyt vain sinne juoppoon.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 12:00"]
No minä en usko, että tytär oikeasti on lasta viemässä. Kunhan on saanut täysin tarpeekseen perheensä sairaista kuvioista. Liekö esimerkiksi käynyt niin, että ap on unohtanut onnitella lapsesta, kun kaikki mielenkiinto on mennyt vain sinne juoppoon.
[/quote]
Eli käyttää lasta välikappaleena omaan turhautumiseensa asiassa, johon lapsi ei ole mitenkään syypää.
Sehän vaihtoehto kuulostaakin jo paljon terveemmältä :)
Luulisi että vauvan ensimmäisenä elinkuukautena vietettäisiin viel sitä "kuherruskuukautta", eli vanhemmat tiiviisti tutustuisivat omaan jälkeläiseensä ja harjoittelisivat lapsiperhe-elämää. Mutta ei, aloittajan tytär mielummin alkaa heti huutelemaan epistä ja tuputtaa lastaan pois koska "sen toinenkin...".
Ei käytä. Hoitaa lastaan ihan normaalisti, mutta viestii äidilleen, niin sanotulle, että mitta on täynnä, eikä aio antaa sorron jatkua enää toisessa polvessa.
Mitä tuo yksi keuhkoaa, että tyttären pitää olla valmis ottamaan vastuu lapsestaan ja pärjäämään sen kanssa. Miksi et samanlaisella ponnella ole vaatimassa pojalta samanlaista vastuunottoa, jotta mummolta riittäisi tasapuolisesti huomiota molemmille lapsenlapsille. Oletko kenties niitä, joiden mielestä tyttäret eli äidit ovat aina oikeasti vastuussa perheestä, kun samaan aikaan pojat eli isät saavat hylätä lapsensa ilman tunnontuskia. Olisiko aika tuoda tasa-arvo sinunkin ajatteluusi!
Aloittajan tilannetta en täysin tiedä, mutta kannattaa ajatella miltä niistä lapsista tuntuu jos jotain serkusta hyysätään?
Joskus perheen lapsille tulee eri roolit ja rassukan puolesta tehdään kaikki vaikka oikea teko olisi ollut antaa itsenäistyä. Meillä menee nyt niin, että lapsen isä jäi vaille äitinsä huomiota ja hyysätty sisko jatkaa kuviota oman lapsensa kautta elikkä nyt isovanhemmat hyysää tätä lasta. Tilanne oli pikkuisen sellainen, että vähimmälle jääneen pojan lapsikin saa jäädä vähimmälle. Joskus joku näyttää tarvitsevan enemmän apua kuin toinen vaikka asia ei niin ole. On vastuunkantajia jotka lopulta väsyvät loputtoman taakkansa alle ja sitten niitä jotka aina osaa olla sopivan "reppania" saadakseen apua.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 11:58"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 11:51"]
[/quote]
Helvetin hyvä kysymys sekin. On kyllä niin sekaisin molempien perheiden ajatusmaailma, että ihan hirvittää.
Miten joku voi ihan oikeasti alkaa vaatimaan, että jollakulla muulla olisi velvollisuus hoitaa hänen lastaan aina, kun sattuu hoitoapua vain tarvitsemaan.
Suosittelen nyt ap:ta tekemään ilmoituksen kummastakin. Ei vaan ole tervettä alkaa jo alle kuukauden ikäistä heittämään väkisin hoitoon ja ruinaamaan, että sun on pakko hoitaa meidän lasta, että päästään yhdessä ulos ilman lasta, niinkuin ennen.
Ja on erittäin huolestuttavan kuuloista, jos tytär oikeasti on jo raskauden suunnitteluvaiheessa ollut täysin sitä mieltä, että mummi hoitaa aina kun vaan tulee "tarvetta". Hei haloo, jokaisen tulisi kantaa itse huoli ja vastuu omasta jälkeläisestään ja välillä voi kauniisti pyytää, että voisiko mahdollisesti tulla hoitoon, eikä pitää sitä itseisarvona.
Erittäin huolestutavaa myös on se, että osa kommentoisijoista ei näe tyttären käytöksessä mitään outoa. Teille siis lapset ovat heittopusseja, joita voi pallotella paikasta paikkaan ja joista ei tarvitse ottaa itse mitään vastuuta, kun luotetaan että isovanhemmat hoitaa aina?
Älkää hankkiko niitä lapsia, jos se on ihan kamalaa itse (hui!) niistä huolehtia (kuten normaalin vanhemman kuuluukin).
[/quote]
Etkö tajua, että lapselle on tärkeä se mummo ja pappa ei niin, että siinä oltaisiin pelkästää hoitoapua hakemassa. Miltä lapsesta tuntuu kun kuulee, että serkku oli mummolla ja papalla mutta itseä ei sinne huolittu?
Kaikkia lapsenlapsia hoidettava saman verran. Jos esimerkiksi yksi asuu toisella puolen maapalloa ja toinen naapurissa niin sillä ei merkitystä. Muutoin on huono mummo koska ei tasapuolinen. Tai mikä tahansa asia niin pelkkiä tekosyitä!
No huh huh.. Nyt tähän saadaan jo av-mamman logiikalla sotkettua tasa-arvo tyttöjen ja poikien välillä. Kas kun ei jo ole "varmaa tietoa" jo sekin että uusi vauva on tyttö ja vanhempi lapsi poika ja kaikki johtuu vaan siitä että mummo haluaa hoitaa kyllä pojan muttei tyttöä.. Mielestäni tässä ei ole kyse sukupuolesta vaan siitä mitkä perheen mahdollisuudet on hoitaa OMA lapsi.
Jos esimerkiksi oikeasti on kyse siitä, että isovanhemmat eivät enää jaksa niin asia täytyy keskustella ja etsiä keino miten lapsenlapsille ei tule kuva siitä, että joku on tärkeämpi. jos tekee niin, että ei mitään selitä petaa väärinkäsityksiä.
Jumalauta millaista katkerien ämmien kitinää ketju täynnä :D Ja keksitään omasta päästä tarinoita sorrosta, joka on vain mammojen päässä. Oletteko oikeasti noin saatanan kateellisia jostain siskon lapsen hoitamisesta, että pitää sitä säälittävää traumaansa purkaa tuntemattomiin? Lapsen hoidosta vastaavat vanhemmat. Piste. Eikä kuulu yhtään kellekään, minkä verran joku toisen lasta hoitaa. Kasvakaa aikuisiksi. Ja työntäkää se alapeukku perseeseenne.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 12:10"]
Mitä tuo yksi keuhkoaa, että tyttären pitää olla valmis ottamaan vastuu lapsestaan ja pärjäämään sen kanssa. Miksi et samanlaisella ponnella ole vaatimassa pojalta samanlaista vastuunottoa, jotta mummolta riittäisi tasapuolisesti huomiota molemmille lapsenlapsille. Oletko kenties niitä, joiden mielestä tyttäret eli äidit ovat aina oikeasti vastuussa perheestä, kun samaan aikaan pojat eli isät saavat hylätä lapsensa ilman tunnontuskia. Olisiko aika tuoda tasa-arvo sinunkin ajatteluusi!
[/quote]
Koska ilmeisesti oma järkesi ei asian miettimiseen riitä niin autan sinua:
Pojan perheessä kaikki on aivan sekaisin ja ap. on jo kertaalleen täällä sanonut, ettei hänellä ole sydän rittänyt tekemään lastensuojeluilmoitusta. Se olisi parasta, mutta kantti ei ole kestänyt. Hän yrittää nyt tehdä sen mitä voi, eli olla se turvallinen aikuinen lapsenlapselleen.
Tyttären perheessä taas on asiat paremmin ja lapsikin jo etukäteen suunniteltu. Ovat tekstin mukaan miehensä kanssa terveitä ja työelämässä. Ap ei ole missään viaheessa sanonut, ettei haluaisi olla tyttärensä lapsen elämässä mukana, vaan etät hänen voimansa eivät vain enää riitä. Hän kantaa jo nyt vastuun yhdesät lapsenlapsestaan, nyt vaaditaan että pitäisi kantaa vastuu molemmista lapsenlapsistaan.
Ja turha nyt alkaa heittämään noita miesten ja naisten tasa-arvokysymyksiä.
Mielenkiintoista, totta tosiaan, että tässä kaikkia nyt kiinnostaa vain se, kuinka epistä kaikki on tytärtä kohtaan. Ei se, mikä olisi lapselle parasta.
Ap on täysi kusipää. Oikein läheisriippuvainen potenssiin miljoona.
Miksi näissä keskusteluissa aina jankutetaan mustavalkoisesti, että jos isovanhempi ei ota hoitoon lastenlapsiaan, se on tuon perheen syrjimistä ja hylkäämistä? Mummoon ei voi tutustua ja luoda sidettä jos lapsi ei pääse sinne hoitoon/yökylään? Kyllä minulla oli erittäin lämpimät välit isovanhempiini, vaikka en juuri koskaan ollut heillä hoidossa, vaan vierailimme vanhempieni kanssa heillä usein. Ei kai ap:kaan ole kieltäytynyt viettämästä aikaa tyttären lapsen kanssa, hän ei vain jaksa hoitaa vauvaa.
SE kertoo vain siitä, miten vääristyneen vanhemmuuden mallin ap on heille tarjonnut.