Mitä tarkoittaa se, että TE-toimisto tarjoaa työtä? Mikä on "työtarjous"?
Mitä tarkoittaa se, että TE-toimisto tarjoaa työtä?
Kun minä hain 80-luvulla kesätöitä, sain työkkärin tiskiltä kolme käsin kirjoitettua lappua, joissa oli työpaikkojen kuvaus ja työnantajan yhteystiedot. Tällaista käytäntöä ei käsittääkseni ole ollut aikoihin.
Mitä siis tarkoitetaan sillä, että työtön esimerkiksi kieltäytyy tarjotusta työstä?
Kommentit (62)
Ei ole mikään varsinainen tarjous vaan velvoite hakea ko. työtä.
Pelkkää hämäystä, se ei ole mikään oikea tarjous, vaan kehotus hakea paikkaa ja työnantaja on tietysti se, jolla on valta tarjota työtä.
Poliittisesti päätetty nimi työnhakukehotukselle.
Sulle tulee ns. työhönosoituksia, joihin on haettava. Eli virkailija ehdottaa paikkoja, jotka ovat hänen mielestään sopivia sinun osaamisellesi. Jos et hae, niin se tarkoittaa kieltäytymistä.
Tuo nimi pitäisi kyllä muuttaa, koska se antaa asiasta niin harhaanjohtavan vaikutelman. Ne ihmiset, jotka eivät ole koskaan olleet töissä, kuvittelevat, että työttömälle oikeasti tarjotaan jotain työpaikkaa.
Virkailijoillahan ei usein ole minkäänlaista kästystä ovatko työpaikat jonkin koulutuksen omaavalle realistisesti mahdollisia. Pitää kuitenkin hakea, koska muuten napsahtaa karenssia.
Vierailija kirjoitti:
Tuo nimi pitäisi kyllä muuttaa, koska se antaa asiasta niin harhaanjohtavan vaikutelman. Ne ihmiset, jotka eivät ole koskaan olleet töissä, kuvittelevat, että työttömälle oikeasti tarjotaan jotain työpaikkaa.
Ei sitä muuteta, koska nyt voidaan helposti syyllistää työtöntä siitä, että "työtön ei ottanut vastaan tarjottua työtä", vaikkei missään vaiheessa sellaista olla tarjottu, ainoastaan kehotettu hakemaan.
Vierailija kirjoitti:
Ne ihmiset jotka ovat töissä eivätkä ole kokeneet työttömyyttä luulevat, että laiskoille työttömille annetaan mahdollisuus useisiin työpaikkoihin kuukaudessa, mutta nämä eivät mene.
Se sinulle osoitettu kirje jossa lukee että "joku työnantaja tarvitsee työntekijän mutta ei halua maksaa palkkaa niin sinut määrätään tekemään se työ 9€/päivä palkalla ja jos et suostu siihen asetamme sinulle rangaistuksen joka vaikuttaa sinun hengissä selviämiseen" ja sitten nuo poliitikot kehtaavat kehtaavat väittää että ei suomessa ole aasiasta ja historiasta tuttua pakkotyötä. Ennen nuo työt teetettiin vangeilla nykyään työttömillä kun työttömillä on heikommat ihmisarvot kuin vangeilla
Sinne hakee myös sata muuta ihmistä, ja valituksi tulee tietysti se jolla on aukoton ja nousujohteinen CV, eikä suinkaan se työtön jonka on ollut pakko hakea sinne.
Te-toimisto on ammattitaidolla katsonut, että profiilisi sopisi kyseiseen paikkaan. Voit käyttää sitä hakukirjeessä. Sinut on siis jo esiseulottu pätevien asiantuntijoiden toimesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä muuteta, koska nyt voidaan helposti syyllistää työtöntä siitä, että "työtön ei ottanut vastaan tarjottua työtä", vaikkei missään vaiheessa sellaista olla tarjottu, ainoastaan kehotettu hakemaan.
Juuri näin. Tämä nimi on tarkoituksella keksitty. Orwell on luettu, mutta ei varoitukseksi vaan ohjeeksi.
"Työtarjous" on sama asia kun "sijoitusosoitus". Ovat vain kaunistaneet määräyksen sanamuotoa. Kyse ei ole aidosta oikeasta työpaikasta, vaan tukipaikasta tai muusta hanttihommasta, josta ei ole mahdollista työllistyä pysyvästi ja saada oikeaa palkkaa.
Eihän TE-toimisto enää tarjoa työpaikkoja, vaan työttömän velvollisuus on itse hakea niitä neljääntyöpaikkaa kuukaudessa. Saa itse valita mitä hakee.
Näin siis nyt, miten muuttunee jatkossa.
Joku MOT voisi tehdä tästä työtarjous- ja työllisyyskoulutusrumbasta ohjelman.
Nämä työnhaut ei aina ole ihan täsmää. On sellaistakin sattunut että työtön musiikin maisteri pakotettiin hakemaan paikkaa orkesterista. Tässä tapauksessa vaan vaadittu soitin ei ollut muusikon pääaine- eikä edes sivuainesoitin, eikä hän edes omistanut ao soittopeliä. Asia ratkesi ennen koesoittoa cv:n perusteella.
Minä työskentelen talousalalla ja sain ihan periaatteessa relevantteja suosittuksia joihin myös hain. Olin omasta takaa aktiivinen.
Te-toimisto ei tarjoa työtä, sitä haetaan itse.
Se on orwellilaista uuskieltä. Te-toimisto ei oikeasti lähetä mitään työtarjouksia. Sen on tarkoitus kuulostaa paremmalta kuin mitä se oikeasti on.
Vierailija kirjoitti:
Niin sen on kai tarkoituskin toimia.
Itse en vastannut noihin tarjouskirjeisiin lainkaan, vaan lähetin kattavan selvityksen palautteena TE-toimistolle kieltäytymisestäni. Muistaakseni kahdeksan kertaa. Olin siis ulkomailla valmistunut lakimies ja kesti tolkuttoman kauan saada opetushallitukselta päätös tutkinnon vastaavuuden suhteen. Tämän ajan olin työttömänä.
Jos et hae paikkaan, olet kieltäytynyt työstä.