Oikeasti älykkäät ihmiset, miten havainnoitte maailmaa?
Ei nyt keskiälyisiä vastaamaan, jooko? Ts millaisiin asioihin te älykkäät ihmiset kiinnitätte huomiota, mitä pohditte, jotain esimerkkejä? Saa kertoa muutakin.
Kommentit (2508)
Ihmettelen millaista roskaa ihmiset katsoo televisiosta ja turruttaa siellä mielensä
Vierailija kirjoitti:
Hämmästelen sitä suurimman osan kykenemättömyyttä ymmärtää syy-seuraussuhteita, eli miten ne dominopalikat kaatuu jonkun päätöksen seurauksena. Oli sitten kyse politiikasta, taloudesta, tai ihmisen käyttäytymisen ymmärtämisestä.
Suurin osa ymmärtää vain sen yhden tai kahden seuraavan palikan kaatumisen, mutta sitten ollaankin taas ihmettelemässä miksi jokin toinen asia meni pieleen sen päätöksen seurauksena. Kaiken lisäksi se "uuden syntipukin" löytyminen on se ratkaisevin tekijä heidän elämässä, eikä looginen ajattelu ja oppiminen omien ratkaisujen parantamiseen.
Näkyvin esimerkki lähihistoriassa kenties hoitajien palkkaus yms., jossa suu vaahdossa melskataan palkankorotuksista hoitajille, että lisää pitää heille saada, samalla valittaen että miksi verotus on niin korkea.
Aika yksinkertaistettu näkemys syistä ja seurauksista tuo viimeinen kappale. Kyseessähän on monimutkainen epäsuotuisa kehitys aina poikkeuksellisesta väestörakenteesta alkaen. Jopa maailman mittakaavassa ollaan terveydenhuollon ja julkisten palveluiden suhteen uuden edessä, Suomen tilanne poikkeaa muista maista sekä historian, että väestökehityksen suhteen. Ongelmat kumpuavat kestävyysvajeesta, eikä mistään juuri hoitajia koskevasta arvostuksesta tai palkkauksesta. Sama mekaniikka vaikuttaa sekä työntekijöiden riittämättömyyteen että verovarojen riittämättömyyteen. Kumpaakaan ei oikein saada lisää paikatakseen toista. Ihmiset eivät tunnu ymmärtävän, että se on ihan aito ongelma, eikä mikään mielipidekysymys. Hoitajien keissi on vain jälkiaalto. "yllättävää" ettei kellään ole selkeää suunnitelmaa jatkosta, joten käydään nappikauppaa ajankuluksi.
Jännä, miten näihin älykkyysketjuihin aina riittää vastaajia, jotka todistelevat ja kehuvat omaa älykkyyttään. Sitten kun lukee ketjuja, joissa joku kysyy esimerkiksi vaikka neuvoja ongelmaansa, niin eipä niihin mitään älykkäitä vastauksia tule. Missä nämä älykkäät ovat aina silloin, kun heitä tarvitaan?
Vierailija kirjoitti:
Jännä, miten näihin älykkyysketjuihin aina riittää vastaajia, jotka todistelevat ja kehuvat omaa älykkyyttään. Sitten kun lukee ketjuja, joissa joku kysyy esimerkiksi vaikka neuvoja ongelmaansa, niin eipä niihin mitään älykkäitä vastauksia tule. Missä nämä älykkäät ovat aina silloin, kun heitä tarvitaan?
He eivätkoskaan poistu tästä ketjusta
En havainnoi mitään. Minua havainnoidaan. Siksi en paljasta enää itseäni.
T. Yks Heidi
En ole mikään huippuälykäs ydinfysiikko.. Kaukana siitä. Mutta mielestäni olen todella tunneälykäs.
Tulen toimeen ihan kaikkien kanssa,jopa niiden vaikeimpienkin tyyppien. Osaan lukea ihmisten tunnetiloja ilman että he edes sanovat tai näyttävät mitenkään silmiinpistävän iloisilta/ahdistuneilta/ikävystyneiltä tms. Työelämässä tästä mun omanlaisesta älykkyydestä on ollut todella paljon hyötyä ja olen ehkä juuri tämän takia edennytkin pitkälle urallani.
Tässä tiivistetysti tälläinen hieman erilainen kertomus siitä että pitää itseään "älykkäänä"
Vierailija kirjoitti:
En ole mikään huippuälykäs ydinfysiikko.. Kaukana siitä. Mutta mielestäni olen todella tunneälykäs.
Tulen toimeen ihan kaikkien kanssa,jopa niiden vaikeimpienkin tyyppien. Osaan lukea ihmisten tunnetiloja ilman että he edes sanovat tai näyttävät mitenkään silmiinpistävän iloisilta/ahdistuneilta/ikävystyneiltä tms. Työelämässä tästä mun omanlaisesta älykkyydestä on ollut todella paljon hyötyä ja olen ehkä juuri tämän takia edennytkin pitkälle urallani.
Tässä tiivistetysti tälläinen hieman erilainen kertomus siitä että pitää itseään "älykkäänä"
Moi heikkopeikko otatko tästä kopin?
Latetelet tällasta varmaan menemään
Kokeile haastaa joku vahva.
Etpä uskalla
En ymmärrä miten kahdessa vuodessa ihminen manipuloidaan kamalaan lintukotomaisuuden tuhoamiseen tuomalla vaarallista uskontoa tänne, ihan vain ohjailemalla ihmisiä TV-mainoksilla ja poliitikkojen puheilla.
Kaikki tämä kahdessa vuodessa.
En pysty katsomaan telkkarista kansankuraa, eli näitä sinkut saarille ynnä muita sellaisia ohjelmia.
Juuri tämä aivopesu erottaa fiksun ja ns. tavallisen.
T: fiksu
Täällä näköjään satakakskymppiset kokoontuu otsikon houkuttelemina
Vierailija kirjoitti:
Täällä näköjään satakakskymppiset kokoontuu otsikon houkuttelemina
Sekä narsistit jotka luulee että älykkyys on sitä että osaa manipuloida muita
Vierailija kirjoitti:
Pasila-sarjassa oli se setä, joka aina sano "hyvin jännä..." Sillä tavalla mä havannoin maailmaa, kaikki on hyvin jännää, varsinkin ihmisten motiivit. Mutta myös kasvit, logiikka, uskonnot, meikkaus, historia, ihan mikä vaan. Minusta urheilu ei ole kovin jännää. Mikä on kyllä jännä.
Eikö ole muka jännää että parhaimnat välineet ja kikat omaava voitaa. Joo ei ole
Älykäs selviää siitä mihin viisas ei joudu sanottiin kun myöhästyin lentokoneesta parikymppisenä mutta olin työpaikalla ennen muita siltikin näyttääkseni että kyllä minä pärjään.
Vierailija kirjoitti:
En havainnoi mitään. Minua havainnoidaan. Siksi en paljasta enää itseäni.
T. Yks Heidi
Kävikkö kattoo hiekkalinnaa kesällä?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä älykkäitä vastauksia annetaan. Niistä vastauksista ei vain pidetä ja siksi niitä ei tunnisteta älykkäiksi vastauksiksi. Toimivaan ratkaisuun sitten jo vaaditaan neuvojen lisäksi kysyjän halu ja mahdollisuus ottaa neuvot käyttöön. Tässä sakkaa usein viimeistään.
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä hyvä pointti! Missähän ne on?
Ketjuissa on älykkäitäkin neuvoja, mutta ne on usein alapeukutettu. Vain harva älykkään ihmisen viisasta neuvoa hyväksyy. Itselle helpot ratkaisut ovat mieluisampia.
Sama, jos kertoo faktoja jostain asiasta, nekin alapeukutetaan. On kivempaa elää omassa kuplassa kuin hyväksyä, millainen maailma on.
Tuli joskus keskusteltua psykiatrin kanssa siitä mistä tuntee oikeasti älykkään ihmisen ja hän nosti joitain mielenkiintoisia pointteja. Älykkäät ihmiset kärsivät yleensä huijarisyndroomasta ja huonosta itsetunnosta. Tämä siksi koska he näkevät keskivertoihmistä paremmin mitä kaikkea he eivät ymmärrä tai tiedä, kun taas keskiverto ihminen helposti kuvittelee tietävänsä kaiken kaikesta. Tämä voi luoda älykkäälle tunteen siitä että ovat jotenkin huonompia ja tyhmempiä kuin muut vaikka asia ei todellakaan ole niin.
Älykkäät ihmiset myös näkevät yleensä inhorealistisesti maailman. Älykäs ihminen menee järki eikä tunne edellä. Tästä syystä älykäs ihminen kykenee yleensä näkemään vaikkapa toisen ihmisen todellisen persoonan kaiken teeskentelyn läpi. Näistä syistä älykkäillä ihmisillä on usein myös korkeampi riski sairastua masennukseen tai johonkin ahdistushäiriöön koska on aika rankkaa elää jatkuvan huijarisyndrooman kanssa taikka nähdä miten julma ja ruma tämä maailma todellisuudessa on.
Vierailija kirjoitti:
Näin huippuälykkyynä ihmisenä
....
minun on aika vaikea tulla toimeen ihmisen kanssa
....
minulla on tapana tykittää asiat julki suoraan ilman mitään pehmennystä.
No nyt ollaan selvästi huippuälykkyyden äärellä. 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin huippuälykkyynä ihmisenä
....
minun on aika vaikea tulla toimeen ihmisen kanssa
....
minulla on tapana tykittää asiat julki suoraan ilman mitään pehmennystä.No nyt ollaan selvästi huippuälykkyyden äärellä. 🤔
🤣
Mitä ajattelet sellaisesta maailmasta missä muokataan lepakon viiruksia ihmisille tarttuvaksi, manipuloidaan somen avulla kuo lon pii kkejä otettavaksi pelastuksena ja ajatellaan että kan sallis val tiot pitää tuhota ja palvoa pelkästään
mam monaa ?
Palvelet siis hyvinkin mahdollisesti älylläsi tässä itse itsensä tuhoavassa systeemissä itse p i r u a ?
Mitkä on huippufiksun fiilikset siitä ?