Oikeasti älykkäät ihmiset, miten havainnoitte maailmaa?
Ei nyt keskiälyisiä vastaamaan, jooko? Ts millaisiin asioihin te älykkäät ihmiset kiinnitätte huomiota, mitä pohditte, jotain esimerkkejä? Saa kertoa muutakin.
Kommentit (2508)
Eikö olisi ihanaa elää maailmassa jossa ei olisi rahaa? Ei tarvitsisi laskea mitään, kukaan ei olisi velkaa kenellekään, ei olisi köyhyyttä eikä nälänhätää. Ihmiset kävisivät kouluja ja alkaisivat tehdä sitä työtä jota haluavat tehdä. Yhteiskunta pyörisi, ja töiden jälkeen voisi hakea ruokakaupasta tyytyväisenä kaiken mitä tarvitsee ilman että mikään maksaa mitään.
paitsi että ei. Tällaisessa maailmassa yksi toisensa jälkeen lopettaisi työnteon, alkaisi vapaamatkustajaksi ja haalisi itselleen paljon enemmän kuin tarvitsee. Lopulta joutuisimme keksimään rahan uudestaan.
Hahmotan maailman siis niin, että ihminen on paha. Mistä ikinä etsinkään syyn maailmassa olevaan kärsimykseen ja pahuuteen, aina lopulta löydän juurisyyn ihmisestä.
Olen tyhmä kuin saapas, mutta (ainakin) viiden aistin avulla, ensisijaisesti näkö- ja kuulo- ....
Vierailija kirjoitti:
Eikö olisi ihanaa elää maailmassa jossa ei olisi rahaa? Ei tarvitsisi laskea mitään, kukaan ei olisi velkaa kenellekään, ei olisi köyhyyttä eikä nälänhätää. Ihmiset kävisivät kouluja ja alkaisivat tehdä sitä työtä jota haluavat tehdä. Yhteiskunta pyörisi, ja töiden jälkeen voisi hakea ruokakaupasta tyytyväisenä kaiken mitä tarvitsee ilman että mikään maksaa mitään.
paitsi että ei. Tällaisessa maailmassa yksi toisensa jälkeen lopettaisi työnteon, alkaisi vapaamatkustajaksi ja haalisi itselleen paljon enemmän kuin tarvitsee. Lopulta joutuisimme keksimään rahan uudestaan.
Hahmotan maailman siis niin, että ihminen on paha. Mistä ikinä etsinkään syyn maailmassa olevaan kärsimykseen ja pahuuteen, aina lopulta löydän juurisyyn ihmisestä.
Ihminen on meitä miljardi kertaa älykkäämpien olentojen läpällä ja kännissä tehty koe.
Oikeat olennot ovat hyvä, kilttejä, epäitsekkäitä, aidosti empaattisia ja upeita entiteettejä. Heistä osa on ilmeisesti vahingossa tehneet kokeen tällä planeetalla, ja poistaneet alkuperäisistä ihmisolennoista jotain tärkeää ja oleellista, vain nähdäkseen millaisen helvetin saa aikaan, olennot kenellä ei ole aitoa empatiaa, riittävästi älyä ja kapasiteettiä nähdä nenäänsä pidemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älykäs selviää siitä mihin viisas ei joudu sanottiin kun myöhästyin lentokoneesta parikymppisenä mutta olin työpaikalla ennen muita siltikin näyttääkseni että kyllä minä pärjään.
Tuo lausahdus, mihin viittaat, tuo älykäs selviää jne. on peräsin Raamatusta. Ne, jotka tuntee Raamatun on viisaita. Kirjanoppineet on mahdollisesti älykkäitä, muttei välttis viisaita. Viisaus on parempaa kuin älykkyys.
Älykkäät ihmiset havainnoi VAIN järkiperäisesti, viisaat ei.
Viisaus kehittyy iän mukana lähes kaikille, myös älykkäille. Ja siihen ei tarvita raamattua, koska älykäs ei usko satukirjoihin.
No tuo onkin mielenkiintoista miten maailmankaikkeus syntyi. Ateistien mukaan ihan itsestään hokkus pokkus suuri alkuräjähdys ja pum maailmankaikkeus galakseineen ja aurinkokuntineen ym. oli siinä.
Mutta mistäs ne koko maailmankaikkeuden rakennusaineet ja ilman ketään rakentajaa tulivat?? Minusta äärimmäisen tyhmä ajatus että koko universumi olisi syntynyt ilman noita kahta. Ateismi on nykyisin vallalla oleva muotiajatus. Jos ihminen menee virran mukana ajatustensa kanssa häntä ei millään muotoa voi kutsua älykkääksi. Älykäs pohtii itse mikä voi olla totta ja mikä ei!!
No sinä et ole oikeasti älykäs, vaan tavallinen tyhmä uskovainen joka kuvittelee olevansa muita älykkäämpi kun uskoo typerään satuolentoon.
Vierailija kirjoitti:
Mutta mistäs ne koko maailmankaikkeuden rakennusaineet ja ilman ketään rakentajaa tulivat?? Minusta äärimmäisen tyhmä ajatus että koko universumi olisi syntynyt ilman noita kahta.
Mistä rakentaja tuli? Jos hän on ajan ja materian tuolta puolen, miksi olettaa, etteivät aika ja materia ole itsessään ikuisia? Miksi luoda ajatuksellisesti turha ja ylimääräinen tekijä selittämään jotakin, vaikka samalla luodaan entistä suurempi tarve selittää itse selitys?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älykäs selviää siitä mihin viisas ei joudu sanottiin kun myöhästyin lentokoneesta parikymppisenä mutta olin työpaikalla ennen muita siltikin näyttääkseni että kyllä minä pärjään.
Tuo lausahdus, mihin viittaat, tuo älykäs selviää jne. on peräsin Raamatusta. Ne, jotka tuntee Raamatun on viisaita. Kirjanoppineet on mahdollisesti älykkäitä, muttei välttis viisaita. Viisaus on parempaa kuin älykkyys.
Älykkäät ihmiset havainnoi VAIN järkiperäisesti, viisaat ei.
Viisaus kehittyy iän mukana lähes kaikille, myös älykkäille. Ja siihen ei tarvita raamattua, koska älykäs ei usko satukirjoihin.
No tuo onkin mielenkiintoista miten maailmankaikkeus syntyi. Ateistien mukaan ihan itsestään hokkus pokkus suuri alkuräjähdys ja pum maailmankaikkeus galakseineen ja aurinkokuntineen ym. oli siinä.
Mutta mistäs ne koko maailmankaikkeuden rakennusaineet ja ilman ketään rakentajaa tulivat?? Minusta äärimmäisen tyhmä ajatus että koko universumi olisi syntynyt ilman noita kahta. Ateismi on nykyisin vallalla oleva muotiajatus. Jos ihminen menee virran mukana ajatustensa kanssa häntä ei millään muotoa voi kutsua älykkääksi. Älykäs pohtii itse mikä voi olla totta ja mikä ei!!
Älykäs tietää ettei hänen aivot riitä pohtimaan tuota kysymystä. Eri
No kyllä ne riittävät siihen pohtimiseen :)
Mutta lopullisia vastauksia tuskin syntyy tunnettujen nykytietojen perusteella.
No en kyllä ole asiantuntija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta mistäs ne koko maailmankaikkeuden rakennusaineet ja ilman ketään rakentajaa tulivat?? Minusta äärimmäisen tyhmä ajatus että koko universumi olisi syntynyt ilman noita kahta.
Mistä rakentaja tuli? Jos hän on ajan ja materian tuolta puolen, miksi olettaa, etteivät aika ja materia ole itsessään ikuisia? Miksi luoda ajatuksellisesti turha ja ylimääräinen tekijä selittämään jotakin, vaikka samalla luodaan entistä suurempi tarve selittää itse selitys?
Koska keksimällä sekopäinen mielikuvitusukko, voidaan kontrolloida muita ihmisiä, pelotella ja käyttää valtaa. Siitä höpöhöpö ukosta jotkut vauva-aivot saavat myös lohtua kun pelottaa oma kuolema.
Teen tarkkoja havaintoja ja kokoan niistä ylemmän abstraktiotason loogisen päätelmän, joka sisältää periaatteen, joka koskee havaintoja. Ongelmanratkaisussa kuljen kokonaisuudesta osiin päin ensin ja ratkon osaongelmia. Ratkaisuista kokoan osista kokonaisuuteen päin kokonaisratkaisun. Olennaista on nähdä eri mallintamisen tasot ja niihin sisältyvät periaatteet ja toisaalta tarvitaan avointa mieltä tehdä hyviä havaintoja. Hauskaa ja tyydyttävää hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Teen tarkkoja havaintoja ja kokoan niistä ylemmän abstraktiotason loogisen päätelmän, joka sisältää periaatteen, joka koskee havaintoja. Ongelmanratkaisussa kuljen kokonaisuudesta osiin päin ensin ja ratkon osaongelmia. Ratkaisuista kokoan osista kokonaisuuteen päin kokonaisratkaisun. Olennaista on nähdä eri mallintamisen tasot ja niihin sisältyvät periaatteet ja toisaalta tarvitaan avointa mieltä tehdä hyviä havaintoja. Hauskaa ja tyydyttävää hommaa.
Miksi et vastaile niille, jotka av:lla kysyvät neuvoja ongelmiensa ratkaisemiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska keksimällä sekopäinen mielikuvitusukko, voidaan kontrolloida muita ihmisiä, pelotella ja käyttää valtaa. Siitä höpöhöpö ukosta jotkut vauva-aivot saavat myös lohtua kun pelottaa oma kuolema.
"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful"
Tämä on usein attribuoitu Roomalaiselle filosofille ja valtiomiehelle Lucius Annaeus Seneca nuoremmalle, mutta paikkaansapitävyydestä ei olla varmoja
Teistä kukaan ei vielä oikeasti ajattele, tuskin siihen koskaan olisi uskallustakaan.
Ennen kiinnitin huomiota lähes kaikkeen. Nykyään pyrin olemaan kiinnittämättä huomiota oikein mihinkään. Ei äly, eikä viisauskaan tuo onnea elämässä. Etenkään jos havainnoi liian tarkkaan maailmaa. Paras survoa vain pää syvälle per... pensaaseen, ja tunkea multaa korviin.
Olen paljon yksin koska en vain pidä ihmisistä jotka näkevät kaiken vain yhdestä näkökulmasta, huomaan heti jos ajattelu ja mielipiteet on jotenkin rajoittuneet eikä koko kuvaa asioista nähdä ja yleensä sorrun itsekin esittämään tällaista kun en halua saada aikaan välirikkoja tai ikävän henkilön leimaa, mielestäni asioita tulisi tarkastella aina joka kulmasta ja miettiä kaikkien motiiveja ja tausta asioita, turhia tunne päätöksiä tai tunne pohjaisia mielipiteitä tai ideologioita minun on vaikea ymmärtää ja siinä asiassa olen itse rajoittunut. Mielestäni kaikesta pitäisi pystyä keskustelemaan ilman kiistelyä ja asiota ja mielipiteitä tulisi muodostaa puolueettomasti ajatellen eikä vain sen takia että "näin muutkin ajattelevat" tai "näin on sanottu". Tunnen itseni usein sosiaaliseksi hölmöksi.
Kyllä "älykkäillä" on vaikeaa kerta maailmaa pitää erikseen havainnoida. Terverjärkisten sitä ei tarvitse erikseen tehdä vaan aivot prosessoi ympäröivää maailmaa ikään kuin automaattisesti aistien avulla.
Vierailija kirjoitti:
Tuli joskus keskusteltua psykiatrin kanssa siitä mistä tuntee oikeasti älykkään ihmisen ja hän nosti joitain mielenkiintoisia pointteja. Älykkäät ihmiset kärsivät yleensä huijarisyndroomasta ja huonosta itsetunnosta. Tämä siksi koska he näkevät keskivertoihmistä paremmin mitä kaikkea he eivät ymmärrä tai tiedä, kun taas keskiverto ihminen helposti kuvittelee tietävänsä kaiken kaikesta. Tämä voi luoda älykkäälle tunteen siitä että ovat jotenkin huonompia ja tyhmempiä kuin muut vaikka asia ei todellakaan ole niin.
Älykkäät ihmiset myös näkevät yleensä inhorealistisesti maailman. Älykäs ihminen menee järki eikä tunne edellä. Tästä syystä älykäs ihminen kykenee yleensä näkemään vaikkapa toisen ihmisen todellisen persoonan kaiken teeskentelyn läpi. Näistä syistä älykkäillä ihmisillä on usein myös korkeampi riski sairastua masennukseen tai johonkin ahdistushäiriöön koska on aika rankkaa elää jatkuvan huijarisyndrooman kanssa taikka nähdä miten julma ja ruma tämä maailma todellisuudessa on.
Hyvin kirjoitettu!
Jos satutte kohtaamaan oikeistolaisia edustajia, saa aiheuttaa vakavaa kipua.
Ja te kaikki oikeasti älykkäät ihmiset jotka täällä keskustelette ja yritätte käyttää isoja sanoja, tiedätte, että Suomen ellei koko maailman oikeasti älykkäät ihmiset kokoontuu tällä palstalla koska Mensan chatistä ei löydy kuin muka älykkäitä.
Välillä turhauttaa, kun tuntee että itselleen itsestään selvät asiat ovat sitä myös muille.
Pääsääntöisesti olen todella empaattinen, koska koen että muut ihmiset tekevät kuitenkin pääsääntöisesti parhaansa niillä tiedoilla ja taidoilla mitä heillä on. Ymmärrän etteivät kaikki havainnoi maailmaa, saati tarkastele abstrakteja konsepteja, samalla tasolla mitä itse. Mutta melko yksinäistä on tällainen elämä välillä.
Olen tehnyt Mensan testin ja kelpaisin jäseneksi, mutta siellä olisin varmaan tyhmempää osastoa enkä muutenkaan koe mielekkääksi olla osa älykkäiden yhteisöä. Ne muutamat harvat oikeasti älykkäät keskustelukaverit jotka olen löytänyt ihan arjesta riittää.
No, kaupassa esim. kiinnitän huomiota alennuslappuihin. Niihin oransseihin. Niitä tuotteita saa halvemmalla, niin on mielestäni hyvin älykästä ostaa niitä.
Älykäs tietää ettei hänen aivot riitä pohtimaan tuota kysymystä. Eri