Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen huolissani naapurin lapsesta

Vierailija
29.07.2020 |

Hei!

Toivoisin vähän näkökulmaa ja keskustelua aiheeseen. Olen itse lapseton, mutta minulla on kokemusta sisarenlapsista ja kummilapsista, eli ihan täysin vieras aihe pienet lapset eivät ole. Kuitenkin, kun se arki 247 puuttuu, kysynkin täältä teidän mietteitänne.

Naapuriin muutti nuori äiti ja isä, sekä noin yksivuotias poika. Poika itkee kokoajan päivisin. Joskus äiti "ölisee" lapselle matkien lapsen itkua.

Lapsi usein temmeltää pihalla myöhään ja iltatoimia tehdään mielestäni todella myöhään. Lapsi saattaa mennä nukkumaan vasta klo 22 jälkeen, ja ennen sitä perhe pitää aika rauhatonta meteliä ja elämää. Lapsi aloittaa minun korviini todella väsyneen huudon jo klo 21 aikaan. Mielestäni hän kaipaa nukkumaan aikaisemmin kuin 22-23 välillä. Sisarenlapseni on yli kaksivuotias ja hänen iltatoimensa alkavat viimeistään 19.30 ja nukkumaan mennään 20 aikaan. Siksi tuo 22-23 kuulostaa todella hurjalta yksivuotiaalta.

Perhe vaikuttaa normaalilta, isä käy töissä ja äiti on lapsen kanssa päivisin kotona, vaikuttavat asiallisilta, kohteliaasti tervehtivät pihalla jne. En meinannut ensin mainita asiaa, mutta mietin tässä, että saattaa kuitenkin erilaiset kulttuuritavat vaikuttaa asiaan, joten tuodaan nyt ilmi se, että äiti on jostain Aasian maasta kotoisin. Perheessä käy paljon äidin sukua ja ystäviä, joten äiti ei vaikuta mielestäni liian väsyneeltä. Kun isä tulee töistä kotiin, hän ottaa usein pojan heti hoiviinsa ja näen heitä usein pihalla leikkimässä. Puitteet ovat siis mielestäni ihan ok.

Tekisittekö te tuosta lapsen itkusta ja kellonajoista ilmoitusta mihinkään? Miten voisin toimia? Lähinnä mietin siis sitä, että kyseessä on todella nuoren oloiset isä ja äiti, jos he eivät yksinkertaisesti tiedä lapsen nukkumisrytmistä ja hoidosta? Jos äiti kielitaitonsa takia ei saa neuvolasta sellaisia ohjeita, joita ymmärtäisi täysin? Hän ei nimittäin puhu suomea ollenkaan, vaan olemme keskustelleet englanniksi.

Sydämeni joka tapauksessa särkyy, kun lapsi alkaa joka ilta itkemään ja itkua kestää noin 2 tuntia, kun minun järjelläni lapsi olisi tarvinnut unta jo tunteja sitten. 

Kommentit (162)

Vierailija
81/162 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mistä varsinaisesti olet huolissasi? Siitä että lapsi itsee paljon etkä tiedä syytä siihen? Et ole kuitenkaan nähnyt mitään varsinaisesti epäilyhttävää tai huomiota herättävää. Itku voi ottaa vanhemmillakin hermoon jos sitä on paljon.

Suhteellien mylhään nukkumaan meno ei sinällää tietenkään ole ongelma, kun lapsi kotona äidin kanssa ja voinukkua ilmiesesti pitkään. on aika yleistä, ettei lapsilla tuo nukkuminen tai nukkumaanmeno öisin ja päikkäreillä ei kuitenkaan ole ihan ongelmatonta, syystä jos toisesta.

Itse en aloituksen perusteella kyllä mitään kunnollista huolenaihetta kyllä huomaa. Joten esim. lasuilmoitus olisi mielestäni ylireagointia ja aiheuttaisi ihan turhaa stressiä, hankaluutta ja turvattomuutta perheelle. Aika ilkeääkin olisi mielestäni tehdä noin ilmoitus noin pienin perustein. Perheet ja ihmiset ja lapset nyt ovat erilaisia ja toimivat eri tavoilla. Harva perhe mitkään täydellinen malliperhe on.

Mitä jos koittaistit vaikka vähän tutustua tuohon perheeseen enemmän, jutella, kutsu vaikka äiti lapsen kanssa toisinaan vaikka kahville, miksei koko perhekin. Ehkäpä siinä sivussa selviää itkujen syytkin. Helposti tutuille kertoo vaikka lapsen nukkumisvaikeuksista tms. Tietysi jos jotakin oikeasti huolestuttavaa tulee ilmi, niin sitten voi miettiä jotain ilmoituksia uudelleen.

Anteeksi lukuisat kirjoitusvirheet, pitäisi ensin oikolukea... :)

eka rivi: "...lapsi itkee paljon..." jne.

Vierailija
82/162 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä voi olla eri rytmejä, ihan kuin muuallakin maailmalla. Meillä 3v poitsu nukkui kunnon tukevat päikkärit ja kukkui vielä klo 22 hereillä ja otin hänet sitten mukaani kastelemaan vielä pihalle kukat ennen sänkyyn menoa. Naapurista kuului kehoitus suoraan lapselle " Meneppä jo nukkumaan siitä" Ahdistavaa tämä suomalainen kyttäys kulttuuri. Alkoi jo mietityttää, soittaakohan se lasun meistä vai ei. Mitä aloitukseen tulee, lapset kiukkuavat ja tuliset tapaukset vielä enemmän. En kyllä noilla perusteilla kuluttaisi lastensuojelun jo loppuun kulutettuja resursseja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/162 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiseen kulttuuriin kuuluu että lapsi ei saa itkeä, ei huutaa ja että lapsen pitää olla mahdollisimman hiljainen ja näkymätön. Ulkomailla asia on ihan päinvastoin, lasten annetaan huutaa eikä hyssytellä koko ajan.

Entä jos perheellä on vaikka unikoulu menossa? Meillä lapset huusivat silloin paljon. Ei se huutaminen lasta riko jos vanhempi on lähellä.

Se on jännä paikka se mystinen Ulkomaat. Itse aikoinani kiinnitin huomiota, kun eräästä maasta muuttaneet lapset leikkivät meidän kanssa ja pieni tyttö satutti itsensä ja alkoi itkeä, ja tämän isoveli veti tämän nopeasti syrjään ja hyssytteli tätä kovasti, aivan kuin itku olisi tabu heidän kulttuurissaan.

Vierailija
84/162 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap:ta. Itseäkin ahdisti katsella, kun naapurit tulivat usein reilusti yhdeksän jälkeen ja ehkä 3-4-v tytär oli aina, siis aivan joka kerta, todella kiukkuinen ja itki ja huusi. Todellakin nukkumaanmenoaika oli hänellä jo mennyt ohi.

Vierailija
85/162 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä voi olla eri rytmejä, ihan kuin muuallakin maailmalla. Meillä 3v poitsu nukkui kunnon tukevat päikkärit ja kukkui vielä klo 22 hereillä ja otin hänet sitten mukaani kastelemaan vielä pihalle kukat ennen sänkyyn menoa. Naapurista kuului kehoitus suoraan lapselle " Meneppä jo nukkumaan siitä" Ahdistavaa tämä suomalainen kyttäys kulttuuri. Alkoi jo mietityttää, soittaakohan se lasun meistä vai ei. Mitä aloitukseen tulee, lapset kiukkuavat ja tuliset tapaukset vielä enemmän. En kyllä noilla perusteilla kuluttaisi lastensuojelun jo loppuun kulutettuja resursseja.

Rytmiä huolestuttavampaa äidin ilkeä käytös lasta kohtaan ja lapsen päivityäinen, tunteja kestävä itku.

Vierailija
86/162 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu tee ilmoitus niin lapsi lakkaa itkemästä ja menee kiltisti nukkumaan. Tee äkkiä koska itku lakkaa heti kun viranomainen on ilmoituksesi lukenut!

Mistä tiedät nukutetaanko lasta jo aiemmin, mutta hän vaan huutaa.

Vierailija
87/162 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista.

En saa täällä muuta kuin riitaa aikaiseksi, vaikka yritin olla mahdollisimman ystävällinen ja empaattinen sekä seinänaapuria ajatellen että muita keskustelijoita, mutta vauvapalstalla sitä näköjään saa herhiläiset liikkelle, oli aihe mikä tahansa. Lopetan keskustelun omalta osaltani siis tähän.

-ap

Vähän oot herkkänahkainen kyllä. Moni on ihan asiallisesti kommentoinut, mitä oikein odotit kun suositulle keskustelupalstalle laitat aloituksen? Ei niistä agressiivisista kannata välittää. Vai oliko vain ikävää, kun niin moni oli sitä mieltä, ettei mitään oikeaan huoleen viittavaa juuri vaikuta kestomasi perusteella olevan, esim. tuo nukkumaanmenoaika, josta olit huolissasi.

Mielestäni myös ainoa kummallinen asia oli tuo, että äiti matkii lapsen itkua. Se voi olla merkki jostain muustakin ikävästä lasta kohtaan, tai sitten ei.

Eikä se matkiminenkaan huolestuttavaa ole. Sitä käytetään ihan yleisesti muissa maissa. Jotkut suomalaiset kasvatustieteilijätkin ovat sitä suositelleet.

Lähde. Kuka muka suosittelee,en ole hullumpaa kuullut. Täysin sairasta matkia itkevää lasta.

Vierailija
88/162 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tuota aikaisin nukkumaan laittamista. Asun ulkomailla ja täällä lapset saa näkyä ja kuulua ja ovat aina mukana iltariennoissa iloisesti leikkimässä. Toki täällä ei ole humalaisia ja narkkeja niin kuin Suomessa joka paikassa. Ja lapset saavat nukkua pitkään, nyt lomilla varsinkin.

Suomalainen olisi ihmeissään mihin hän voi kaikista noista lapsista ilmoittaa. Huoli!

Vierailija
89/162 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi etelänloman ihanimpia juttuja on se että lasten kanssa saa mennä ravintolaan ja ulos illalla.

Suomessa kivitetään aina. Tää on lapsivihamielinen maa.

Vierailija
90/162 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekasta päivästä alkaen lapselle opetetaan RUTIINEJA. Mennään nukkumaan tiettyyn aikaan, noustaan tiettyyn aikaan, jne.

T:Mies

Vierailija
91/162 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosiasia on se, että epäempaattinen kasvatustyyli (kulttuurista ja geeneistä huolimatta) maksaa yhteiskunnalle JÄLKIkäteen. Jälkikäteen se lasku on meillä kaikilla omassa verotuksessa. Siksi olisi järkevää estää tämä tieten tahtoen ihmisiä vahingoittava käytös. Näin toimittaisiin kehittyneessä yhteiskunnassa.

Vanhemmat myös ymmärtäisivät että kyse on perheen auttamisesta.

Itse en onneksi enää kuulee naapureiden huutoa, mutta ymmärrän sen stressaavan. On kamalaa seurata vierestä kun toimitaan ihan vain väärin. Ei sitä tarvitse kauniimmin sanoa. Monet eivät osaa olla empaattisia lapselleen. Usein käy sääliksi.

Tosiasia on että nää naapurikyylien turhat lasut vasta maksaakin.

Ja on perheelle traumaattisia.

Aikuiset selviävät siitä, että tuntematon kyselee outoja. Lapset eivät selviä siitä, että heille tutuimmat eivät osaa hoitaa lämmöllä.

Kaikkea ei voida lakiin määritellä, mutta vanhemmuuden taitoja tulisi myös opetella. Itkevä lapsi on ihan normaali juttu, mutta ei naapuri huolestuisi jos ei jtn ongelmaa olisi. Äidin tapa matkia lapsen itkua on alhaista käytöstä.

Aikuinen ihminen osaa selvittää tuollaisen tilanteen soittamalla naapurin ovikelloa. Lapsellinen idiootti tekee tuollaisessa tilanteessa nimettömän ilmoituksen viranomaisille. Ja turha mölistä nyt pelkäämisestä. Ei vaikuta mitenkään pelottavalta tapaukselta jota varten on ne nimettömät lasut.

Ja kun soitat naapurin ovikelloa, varaudu siihen, että vastaus voi tulla puukolla tai haulikolla. Näitä uutisiahan saamme silloin tällöin lukea lehdistä eli eikun reippaasti naapurin ovelle.

Sun kannattaa hakea noihin pelkotiloihisi ammattiapua jos pelkäät jotain naapurin tavallista lapsiperhettä noin paljon.

Sun kannattais muistaa ottaa lääkityksesi säännöllisesti, että saisit lapsesi takaisin.

Eri

Täällä kommentoi useampi. Mistä tiedät kenenkin tilanteen tai jonkun lääkityksen tai sen puutteen?

Vierailija
92/162 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekasta päivästä alkaen lapselle opetetaan RUTIINEJA. Mennään nukkumaan tiettyyn aikaan, noustaan tiettyyn aikaan, jne.

T:Mies

Ja mihin tää liittyy?

Vierailija
93/162 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen valvottaminen myöhään vaikka lapsi on väsynyt ja itkuinen on väärin lapsen hyvinvoinnin kannalta. Ja keskustelu muuttui alun jälkeen ilkeäksi, luultavasti siksi, että osa iltavirkuista äideistä koki ikäväksi kommentoinnin aiheesta ettei lasta saisi valvottaa yli lapsen kestokyvyn. Vaikka ei tarvitse herätä aamulla aikaisin.

Se lapsi varmaan huutaakin koska vanhemmat ei anna sen nukkua. Hohhoijaa, mitä vielä.

Vierailija
94/162 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosiasia on se, että epäempaattinen kasvatustyyli (kulttuurista ja geeneistä huolimatta) maksaa yhteiskunnalle JÄLKIkäteen. Jälkikäteen se lasku on meillä kaikilla omassa verotuksessa. Siksi olisi järkevää estää tämä tieten tahtoen ihmisiä vahingoittava käytös. Näin toimittaisiin kehittyneessä yhteiskunnassa.

Itse en onneksi enää kuulee naapureiden huutoa, mutta ymmärrän sen stressaavan. On kamalaa seurata vierestä kun toimitaan ihan vain väärin. Ei sitä tarvitse kauniimmin sanoa. Monet eivät osaa olla empaattisia lapselleen. Usein käy sääliksi.

Aikuiset selviävät siitä, että tuntematon kyselee outoja. Lapset eivät selviä siitä, että heille tutuimmat eivät osaa hoitaa lämmöllä.

Kaikkea ei voida lakiin määritellä, mutta vanhemmuuden taitoja tulisi myös opetella. Itkevä lapsi on ihan normaali juttu, mutta ei naapuri huolestuisi jos ei jtn ongelmaa olisi. Äidin tapa matkia lapsen itkua on alhaista käytöstä.

Aikuinen ihminen osaa selvittää tuollaisen tilanteen soittamalla naapurin ovikelloa. Lapsellinen idiootti tekee tuollaisessa tilanteessa nimettömän ilmoituksen viranomaisille. Ja turha mölistä nyt pelkäämisestä. Ei vaikuta mitenkään pelottavalta tapaukselta jota varten on ne nimettömät lasut.

Ja kun soitat naapurin ovikelloa, varaudu siihen, että vastaus voi tulla puukolla tai haulikolla. Näitä uutisiahan saamme silloin tällöin lukea lehdistä eli eikun reippaasti naapurin ovelle.

Sun kannattaa hakea noihin pelkotiloihisi ammattiapua jos pelkäät jotain naapurin tavallista lapsiperhettä noin paljon.

Sun kannattais muistaa ottaa lääkityksesi säännöllisesti, että saisit lapsesi takaisin.

Eri

Elät ilmeisesti mielenkiintoisissa "piireissä". Eivät kaikki muut ihmiset syö jotain mt-lääkityksiä ja lapset voivat olla muuallakin kuin "huostassa". Normaaleissa perheissä liikutaan, reissataan, kyläillään ja harrastetaan. Ennen vanhaan oli lasten kesäleirejäkin. Kannattaa tehdä muutakin kuin miettiä pahaa muista.

Vierailija
95/162 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein lastensuojeluilmoituksen alakerran asukkaista. Lapsi itki sydäntäsärkevää itkua KOKO AJAN. Ei siinä vielä mitään, lapset itkee ja itse olen lapseton niin enhän mä mitään tiedä mutta... Äiti huusi lapselle niin ilkeästi ja kuului selvästi miten ivaili jos lapsi ei saanut esim. kenkiä jalkaan. Tässä talossa on todella paperinohuet seinät. Mun äiti oli aikanaan kova huutamaan kun siskojen kanssa tapeltiin ja hän oli masentunut, mutta sekin huuto oli jotenkin erilaista. Mä huolestuin eniten siitä, että tää äiti tuntui selkeästi olevan ihan loppu. Lapsi oli aina rappukäytävässä reipas ja siististi puettu ym. Äitinsä (yksinhuoltaja ymmärtääkseni) taas oli aina kärsivän oloinen. Oon töiden puolesta niin paljon lasuja tehnyt, että tiedän että sossut alkaa ensimmäisenä kartoittaa palveluntarvetta. Jos aihetta huoleen ei ole niin sillä selvä. Nykyään ei mitään ihmeempää huutoa kuulu. Lapsi itkee ihan erilaista itkua silloin kun itkee (paljon harvemmin) ja äidin inhottavaa huutoa ei kuulu. Se mitä kuuluu on normaalia käskemistä ym. Sinuna tekisin lasun. Minä ainakin olisin soimannut itseäni ellen olisi tehnyt asialle mitään ja lapsi olisi oikeasti hädässä. Lasu ei automaattisesti tarkoita että on huono vanhempi, se on mahdollisuus saada apua ja tukea.

Vierailija
96/162 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

Täällä kommentoi useampi. Mistä tiedät kenenkin tilanteen tai jonkun lääkityksen tai sen puutteen?

Tuon tason stalkkaaminen tuntematta ihmisiä oikeasti vaatii jo enemmänkin aikaa ja paneutumista vieraiden ihmisten asioihin. Scary.

Vierailija
97/162 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksikään itsellenne jotain muuta sisältöä elämään, kuin naapureiden kyttääminen ja lasujen kyhääminen. Voi he lvetti!

Vierailija
98/162 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italiassa lähdetään ravintolaan syömään noin klo.21.00 vauvasta vaariin. Mikä on aloittajan ongelma? Anna ihmisten elää omaa rytmiä.

Vierailija
99/162 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tein lastensuojeluilmoituksen alakerran asukkaista. Lapsi itki sydäntäsärkevää itkua KOKO AJAN. Ei siinä vielä mitään, lapset itkee ja itse olen lapseton niin enhän mä mitään tiedä mutta... Äiti huusi lapselle niin ilkeästi ja kuului selvästi miten ivaili jos lapsi ei saanut esim. kenkiä jalkaan. Tässä talossa on todella paperinohuet seinät. Mun äiti oli aikanaan kova huutamaan kun siskojen kanssa tapeltiin ja hän oli masentunut, mutta sekin huuto oli jotenkin erilaista. Mä huolestuin eniten siitä, että tää äiti tuntui selkeästi olevan ihan loppu. Lapsi oli aina rappukäytävässä reipas ja siististi puettu ym. Äitinsä (yksinhuoltaja ymmärtääkseni) taas oli aina kärsivän oloinen. Oon töiden puolesta niin paljon lasuja tehnyt, että tiedän että sossut alkaa ensimmäisenä kartoittaa palveluntarvetta. Jos aihetta huoleen ei ole niin sillä selvä. Nykyään ei mitään ihmeempää huutoa kuulu. Lapsi itkee ihan erilaista itkua silloin kun itkee (paljon harvemmin) ja äidin inhottavaa huutoa ei kuulu. Se mitä kuuluu on normaalia käskemistä ym. Sinuna tekisin lasun. Minä ainakin olisin soimannut itseäni ellen olisi tehnyt asialle mitään ja lapsi olisi oikeasti hädässä. Lasu ei automaattisesti tarkoita että on huono vanhempi, se on mahdollisuus saada apua ja tukea.

Niinku mitä apua ja tukea?

Vierailija
100/162 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasusta ei mitään oikeaa tukea saa, pelkkää stressiä. Kukaan vanhempi ei tahdo sitä. Jos tahtoo voi ihan itse ilmoittaa itsensä sinne.