Olen huolissani naapurin lapsesta
Hei!
Toivoisin vähän näkökulmaa ja keskustelua aiheeseen. Olen itse lapseton, mutta minulla on kokemusta sisarenlapsista ja kummilapsista, eli ihan täysin vieras aihe pienet lapset eivät ole. Kuitenkin, kun se arki 247 puuttuu, kysynkin täältä teidän mietteitänne.
Naapuriin muutti nuori äiti ja isä, sekä noin yksivuotias poika. Poika itkee kokoajan päivisin. Joskus äiti "ölisee" lapselle matkien lapsen itkua.
Lapsi usein temmeltää pihalla myöhään ja iltatoimia tehdään mielestäni todella myöhään. Lapsi saattaa mennä nukkumaan vasta klo 22 jälkeen, ja ennen sitä perhe pitää aika rauhatonta meteliä ja elämää. Lapsi aloittaa minun korviini todella väsyneen huudon jo klo 21 aikaan. Mielestäni hän kaipaa nukkumaan aikaisemmin kuin 22-23 välillä. Sisarenlapseni on yli kaksivuotias ja hänen iltatoimensa alkavat viimeistään 19.30 ja nukkumaan mennään 20 aikaan. Siksi tuo 22-23 kuulostaa todella hurjalta yksivuotiaalta.
Perhe vaikuttaa normaalilta, isä käy töissä ja äiti on lapsen kanssa päivisin kotona, vaikuttavat asiallisilta, kohteliaasti tervehtivät pihalla jne. En meinannut ensin mainita asiaa, mutta mietin tässä, että saattaa kuitenkin erilaiset kulttuuritavat vaikuttaa asiaan, joten tuodaan nyt ilmi se, että äiti on jostain Aasian maasta kotoisin. Perheessä käy paljon äidin sukua ja ystäviä, joten äiti ei vaikuta mielestäni liian väsyneeltä. Kun isä tulee töistä kotiin, hän ottaa usein pojan heti hoiviinsa ja näen heitä usein pihalla leikkimässä. Puitteet ovat siis mielestäni ihan ok.
Tekisittekö te tuosta lapsen itkusta ja kellonajoista ilmoitusta mihinkään? Miten voisin toimia? Lähinnä mietin siis sitä, että kyseessä on todella nuoren oloiset isä ja äiti, jos he eivät yksinkertaisesti tiedä lapsen nukkumisrytmistä ja hoidosta? Jos äiti kielitaitonsa takia ei saa neuvolasta sellaisia ohjeita, joita ymmärtäisi täysin? Hän ei nimittäin puhu suomea ollenkaan, vaan olemme keskustelleet englanniksi.
Sydämeni joka tapauksessa särkyy, kun lapsi alkaa joka ilta itkemään ja itkua kestää noin 2 tuntia, kun minun järjelläni lapsi olisi tarvinnut unta jo tunteja sitten.
Kommentit (162)
Vierailija kirjoitti:
Onko parempi sitten täysi välinpitämättömyys siitä, mitä naapurissa tapahtuu. Eikö huoli lapsesta ole kuitenkin parempi kuin se, että yksikin lapsi joutuu kaltoinkohdelluksi.
Siis ihan yleisesti ajateltuna. Lapsi on avuton kuitenkin, kuka häntä puolustaa jos kukaan ei välitä mitä jossain kotona tapahtuu.
Jos ap on niin huolissaan, niin miksi ei juttele tälle äidille? Nopeampaa kuin lasun teko. Ai niin ap ei uskalla.
Missähän näiden palstareuhaajien mielestä menee raja, että voi huoestua lapsesta ja jops tehdä lasun? Av-mammojen mielestä on ok huutaa ja kiroilla lapselle jne. Varmaan Eerikan tapaustakin täällä olisi puolusteltu ja haukuttu naapureita kyyliksi.
Vierailija kirjoitti:
Missähän näiden palstareuhaajien mielestä menee raja, että voi huoestua lapsesta ja jops tehdä lasun? Av-mammojen mielestä on ok huutaa ja kiroilla lapselle jne. Varmaan Eerikan tapaustakin täällä olisi puolusteltu ja haukuttu naapureita kyyliksi.
Eerikan tapauksessa naapurit teki ulkona juoksettamisesta useampia lasuja muttei ne johtaneet sossussa mihinkään (koska isän suku lastensuojelualalla).
Vierailija kirjoitti:
Paitsi että ap:n naapuri ei kiroile ja huuda lapselleen. Muuten ap olisi varmasti siitä meille maininnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eerikan tapauksessa naapurit teki ulkona juoksettamisesta useampia lasuja muttei ne johtaneet sossussa mihinkään (koska isän suku lastensuojelualalla).
Niim mutta täällä olisi varmaan puolusteltu juoksuttamista, että perheillä on eri tapoja ja käsketty huolehtia omista asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi että ap:n naapuri ei kiroile ja huuda lapselleen. Muuten ap olisi varmasti siitä meille maininnut.
Joku toinen kuin ap kertoi tuosta kiroilija äidistä ja hänelle naureskeltiin kuinka naurettavaa huolestua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niim mutta täällä olisi varmaan puolusteltu juoksuttamista, että perheillä on eri tapoja ja käsketty huolehtia omista asioista.
Niistä lasuista ei ollut mitään hyötyä. Ehkä ovikellon soittaminen ois siinäkin tapauksessa ollut tehokkaampaa.
Vierailija kirjoitti:
No ei ainakaan siinä että lapsi itkee ja perhe menee myöhään nukkumaan.
Perhe-elämää ja kotirauhaa suojaa laki. Syystä. Tuollaisista lasuttelu on vain kotirauhan rikkomista.
Kyllä mä tekisin lasun, ei siitä haittaakaan ole. Voi olla että kaikki ok, mutta tuleehan tarkastettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiasia on se, että epäempaattinen kasvatustyyli (kulttuurista ja geeneistä huolimatta) maksaa yhteiskunnalle JÄLKIkäteen. Jälkikäteen se lasku on meillä kaikilla omassa verotuksessa. Siksi olisi järkevää estää tämä tieten tahtoen ihmisiä vahingoittava käytös. Näin toimittaisiin kehittyneessä yhteiskunnassa.
Vanhemmat myös ymmärtäisivät että kyse on perheen auttamisesta.
Itse en onneksi enää kuulee naapureiden huutoa, mutta ymmärrän sen stressaavan. On kamalaa seurata vierestä kun toimitaan ihan vain väärin. Ei sitä tarvitse kauniimmin sanoa. Monet eivät osaa olla empaattisia lapselleen. Usein käy sääliksi.
Tosiasia on että nää naapurikyylien turhat lasut vasta maksaakin.
Ja on perheelle traumaattisia.
Aikuiset selviävät siitä, että tuntematon kyselee outoja. Lapset eivät selviä siitä, että heille tutuimmat eivät osaa hoitaa lämmöllä.
Kaikkea ei voida lakiin määritellä, mutta vanhemmuuden taitoja tulisi myös opetella. Itkevä lapsi on ihan normaali juttu, mutta ei naapuri huolestuisi jos ei jtn ongelmaa olisi. Äidin tapa matkia lapsen itkua on alhaista käytöstä.
Ja tässä tuli hienosti ilmaistua fanaatikon moralismi. Käytät aikuisuutta moraalisena käsitteenä tajuamatta, että kaikki vanhemmat eivät ole samassa merkityksessä aikuisia eivätkä voi olla. Lisäksi heillä on elämäntilanteita, joissa he ovat äärimmilleen venyneitä jo valmiiksi. Vauvavuosi on varmasti useimmille yksi niistä, kuten hyvin pitäisi ymmärtää jos on tätä palstaa seurannut.
Ylipäätään ihanteellisena peukaloruuvina käytettävä aikuisuuden käsite on niin vaativa, että hyvin harva täysin siihen yltää. Eikä fanaatikko siihen itsekään kykene, senverran alhaisia ovat keinot ja vastakkaisia mielipiteitä ei ylimielisyyden vuoksi kuunnella aidosti.
Et edelleenkään pysty muuttamaan maailmaa niin, että jokainen lapsi tulisi lämmöllä hoidetuksi. Siitä huolimatta heistä kasvaa aikanaan aikuisia siinä kuin nykypolvestakin, ja he rämpivät kasvukipujensa läpi siinä kuin jokainen sukupolvi ennen heitä. Voidaan toivoa, että kärsimystä aiheuttavaa kasvatusta olisi vähemmän kuin edellisessä sukupolvessa. Sen vähentämiseen pyrkivä ihminen ymmärtää, ettei jokaiseen epäkohtaan haukkana iskeminen tuota toivottua tulosta, vaan lisää kaikkien ahdistusta ja pelkoa. Poistamiseen pyrkivä sen sijaan hoitaa omaa mielenterveyttään yrittämällä muuttaa maailmaa väkivalloin. Sitä tämä lasuintoilukin lopulta on, vaikka intoilija itse on mielestään vain positiivisin motiivein liikkeellä. Ja niin hän onkin, itseään kohtaan. Muita ihmisiä hän ei aidosti edes näe, eikä halua nähdä. Saati sitten käyttää aikaansa näiden oikeaan auttamiseen.
Hyvässä yhteiskunnassa satsataan siihen, että ihmiset voivat itse hakeutua pyytämään apua kasvatushuoliinsa, ja se on heitä varten resurssoitu. Eikä heidän ongelmiaan pyritä hoitamaan pois, vaan niitä pyritään helpottamaan. Vastaavasti hyvässä yhteiskunnassa naapurit voidaan värvätä auttamaan eikä vain ilmiantamaan. Emme elä hyvässä yhteiskunnassa, eikä se ole parempaan päin menossakaan.
Todellisessa maailmassa lääkäritkin sairastuvat ja kuolevat, poliisit tekevät rikoksia ja tuomari ei itse ole viaton. Perheissä on kaikenlaisia ongelmia. Fanaatikko sen sijaan uskoo, että asettuessaan tuomitsemaan muita hän saa itse immuniteetin vikoja vastaan, ja hänen ovikellonsa takana maailmassa on kaikesta pahasta puhdas tukikohta, josta ristiretkeä on hyvä käydä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä tekisin lasun, ei siitä haittaakaan ole. Voi olla että kaikki ok, mutta tuleehan tarkastettua.
Kyllä siitä on haittaa. Vai eikö turhasta rikosilmoituksestakaan ole?
Puhumattakaan haitasta mitä naapurille tulee turhasta lasuttelusta. Nimim. itse kävisin työntämässä pskaa postiluukustaan ja tekisin nimettömän ilmon huumekaupasta. Koska siellä liikkunut vieraita ihmisiä paljon. Ja huoli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko parempi sitten täysi välinpitämättömyys siitä, mitä naapurissa tapahtuu. Eikö huoli lapsesta ole kuitenkin parempi kuin se, että yksikin lapsi joutuu kaltoinkohdelluksi.
Siis ihan yleisesti ajateltuna. Lapsi on avuton kuitenkin, kuka häntä puolustaa jos kukaan ei välitä mitä jossain kotona tapahtuu.Jos ap on niin huolissaan, niin miksi ei juttele tälle äidille? Nopeampaa kuin lasun teko. Ai niin ap ei uskalla.
Ehkä apllä ei ole kompetenssia arvioida lapsen tilannetta. Tai lähteä nukuttamaan iltaisin vierasta lasta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ihan yleisesti ajateltuna. Lapsi on avuton kuitenkin, kuka häntä puolustaa jos kukaan ei välitä mitä jossain kotona tapahtuu.Jos ap on niin huolissaan, niin miksi ei juttele tälle äidille? Nopeampaa kuin lasun teko. Ai niin ap ei uskalla.
Ehkä apllä ei ole kompetenssia arvioida lapsen tilannetta. Tai lähteä nukuttamaan iltaisin vierasta lasta...
Se ettei tiedä pitäisikö huolestua vai ei, EI ole huolenaihe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhumattakaan haitasta mitä naapurille tulee turhasta lasuttelusta. Nimim. itse kävisin työntämässä pskaa postiluukustaan ja tekisin nimettömän ilmon huumekaupasta. Koska siellä liikkunut vieraita ihmisiä paljon. Ja huoli.
Öö, millä tavalla rikosilmoitus liittyy tähän? Lasun voi tehdä jos huoli herää. Kyllä asiantuntijat arvioivat, onko avun tarvetta. Rikosta tässä ei kai kukaan epäile.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ettei tiedä pitäisikö huolestua vai ei, EI ole huolenaihe.
Jos lukisit vaikka ihan ketjun otsikon ensin 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö, millä tavalla rikosilmoitus liittyy tähän? Lasun voi tehdä jos huoli herää. Kyllä asiantuntijat arvioivat, onko avun tarvetta. Rikosta tässä ei kai kukaan epäile.
Mitä avun tarvetta? Mitä apua tuo perhe kaipaa? Asiakkuuteen ei ole perusteita joten annapa perheen itse määritellä omat tarpeensa.
Vierailija kirjoitti:
Millä lailla ei ole haittaa????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen huolissani että naapuri myy huumeita. Siellä on rampannut iltaisin miehiä. Paras kai ilmiantaa poliisille. Onneksi sen voi tehdä nimettömänä. Mitään haittaahan siitä ei ole että poliisi käy tarkistamassa naapurin tilanteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen huolissani että naapuri myy huumeita. Siellä on rampannut iltaisin miehiä. Paras kai ilmiantaa poliisille. Onneksi sen voi tehdä nimettömänä. Mitään haittaahan siitä ei ole että poliisi käy tarkistamassa naapurin tilanteen.
Myös veronkierrosta voi tehdä nimettömän ilmon. Esim. epäilee prostituutiota. Saman homman voi ilmiantaa taloyhtiölle/vuokranantajalle.
T. Sydämellisesti huolestunut
120 jatkaa... miksi AP ei kysy naapurilta, että mikä pojalla on, kun itkee ja miksi itkee? Tarjoa vaikka apua.