Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rajuin influenssakokemuksesi? Onko täällä joku jolla on ollut oikeasti influenssa?

Kausi lähestyy
29.07.2020 |

Listataanpa kokemuksia.

Pls ei flunssia, ei edes kovia.

Kommentit (815)

Vierailija
521/815 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli korkea kuume ja olin 3 viikkoa pois töistä, sillä keskivaikea astma paheni huomattavasti.

Vierailija
522/815 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Influenssa, sars, mikä lie. En ollut sairaalassa eli ei sillä tavalla raju, mutta kova tauti silti. Kuumeesta ei tietoa, mutta ibuprofeenia meni reippaasti. Ikinä syönyt niin paljoa laskemaan lämpöä. Hyvä kun pääsi kävelemään ruokaa ja särkkäreitä hakemaan, kun loppui ruoka. Yskä kesti jotain parisen kuukautta.

Oli oikeasti tosi pitkään tunne, että päivänkin oleilu pelkästään kotona romauttaa kunnon niin, ettei kunnolla pääse edes kauppaan ilman huohotuskohtauksia. Sain keuhkokuvat ja astmatutkimukset vasta vuosien päästä tuosta, koska ei ollut kenenkään mielestä perusteita tutkia aiemmin. Puhtaat tulokset helpottivat hieman, vaikka oireet jatkuivat vielä tuosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/815 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulukuun 2019 lopussa. Lyhyt mutta raju. Luulin kuolevani. Kolmisen päivää korkeahko kuume, sydän hakkasi hulluna ja verenpaineet normaalia paljon korkeammalla. Joko kyseessä oli korona tai influenssa. Mutta en käynyt lääkärissä kun terveysneuvonta oli sitä mieltä, että verenpaine ei niin korkea kuitenkaan että tarvisi lähteä päivystykseen.

Vierailija
524/815 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Influenssa, sars, mikä lie. En ollut sairaalassa eli ei sillä tavalla raju, mutta kova tauti silti. Kuumeesta ei tietoa, mutta ibuprofeenia meni reippaasti. Ikinä syönyt niin paljoa laskemaan lämpöä. Hyvä kun pääsi kävelemään ruokaa ja särkkäreitä hakemaan, kun loppui ruoka. Yskä kesti jotain parisen kuukautta.

Oli oikeasti tosi pitkään tunne, että päivänkin oleilu pelkästään kotona romauttaa kunnon niin, ettei kunnolla pääse edes kauppaan ilman huohotuskohtauksia. Sain keuhkokuvat ja astmatutkimukset vasta vuosien päästä tuosta, koska ei ollut kenenkään mielestä perusteita tutkia aiemmin. Puhtaat tulokset helpottivat hieman, vaikka oireet jatkuivat vielä tuosta.

Selvät influenssan oireet.

Vierailija
525/815 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnoitusta ja kauhua herättävä tauti vaikka ilman sairaalaa selvisinkin tosin juuri ja juuri. kuume oli jotain todella rajua ja lääkkeet ei mitään... kuumeessa melkein 3 viikkoa... sitten iski jälkitauti vielä päälle. sen jälkeen meni viikko että jaksoin sängystä ylös. painoa oli hävinnyt 12 kg ja jo seisominen meinas viedä tajun.

Vierailija
526/815 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairaana 7 viikkoa ja sen jälkeen saikkua vielä 3 lisää kun en jaksanut edes istua. hiljalleen voimat palautuivat, mutta keuhkot ei.

Vierailija
527/815 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.talouselama.fi/uutiset/15-vuotta-sitten-sairastettu-influen…

Sairastettu influenssa syö keskushermostoa ja aivoja vielä 15 vuoden kuluttua. Influenssan sairastaneilla 90% suurempi riski sairastua Parkinsonin tautiin.

Tarkoittaa että huomattavan suuri prosentti influenssan sairastaneista saa influensasta tällaisen pitkäaikaiset vaivan.

Mikään flunssa ei aiheuta tällaista.

Vierailija
528/815 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle jysähti influenssa kun olin sinkku ja asuin yksin. Porukat olivat löytäneet mut tajuttomana kylppäristä kun en vastannut puhelimeen. Heräsin tajuihini sairaalasta letkujen seasta. Kuumetta oli ollut melkein 41. Jälkeenpäin olen miettinyt miten olisi käynyt jos olsivat tulleet tunninkin myöhemmin...

Vierailija
529/815 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ihmiset täällä oikeasti noin tyhmiä että jos itsellä ei ollut influessa tai korona pahana niin muillakaan ei ole....ikinä? Jos on sairastanut itse vakavaoireisen influenssan tai koronan niin ei siinä muiden mutinat auta.

Toivon että elämä opettaa näitä vähättelijöitä ja antaa seuraavalla kerralla kunnon taudit. No ei vaiskaan sillä en kyllä toivo sitä paskaa pahimmalle vihollisellekaan. Mutta jos nyt kuitenkin ottaisivat edes sen pään pois sieltä omasta perseestä.

Ai, mä kyllä todella toivon juuri noille vähättelijöille kovaa tautia. Toivon myös, että tämän viestin siellä petissä muistavat.

Tämä siitä syystä, että usein nämä vähättelijät levittävät tauteja, joihin muut sitten pahimmillaan kuolevat. Olen itse saanut influenssan tuttavalta, joka tuli suoraan lääkäriltä kirpputorille pyörimään ja selitti, että oli ed. päivänä 40 asteen kuumeessa ja helvetillisessä säryssä. Ei saakeli! No, sairastuin ja ihan perusterve olen. Meni 5 viikkoa, yskin verta ja ajattelin kyllä, että henki menee. Ja joo, otan kaikki rokotukset enkä tartuttele muita vaan sairastan kotona.

Vierailija
530/815 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vajaa nelikymmpisenä sairastin influenssan, joka ei onneksi ollut pahinta laatua. Oli silti pelottavaa, kun lämpö nousi muutamassa tunnisssa normaalista yli 39 asteeseen. Asun yksin, joten soitin isälleni ja pyysin soittamaan tarkistussoiton seuraavana päivänä, kun tuntui, että kuume vaan nousee ja nousee. Olin viikon sairaslomalla, ja kovaa kuumetta kesti kai muutama päivä. Ei kyllä noussut 40 asteeseen missään vaiheessa. Pärjäsin joten kuten kotona, enkä muista hirveästi kärsineeni, vaikka lihassärkyä tietysti oli. Itselleni kuume saa aikaan sellaisen vähän sumuisen ja pehmeän olon, jossa ei välitä oikein mistään, jos saa vain maata paikallaan. Pystyin kuitenkin syömään vähän jotain ja pidin vesipulloa sängyssä, ettei tullut nestehukkaa.

Vierailija
531/815 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva tietää minkälainen influenssa on ollut lapsilla ja nuorilla? Onko heillä ihan harmiton tauti niin kuin korona???

Vierailija
532/815 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikon ajan kuume 39-40 välillä, mieletön päänsärky, johon särkylääkkeet eivät auttaneet. Kuiva hakkaava yskä piinaavan päänsäryn kanssa oli kauheaa. Luulin että pää räjähtää. Horjuen ja seinistä kiinnipitäen wc-käynnit. Ruoka ei maistunut ja juominen ei ollut varmaankaan riittävää tuo kuume huomioiden. Kuivumistila varmasti, koska paino putosi viikossa 6 kg. En ole eläissäni ollut noin kipeä. Olen ottanut sen jälkeen vuosittain influenssarokotteen. Tuuristahan se on kiinni miten hyvin kulloinkin rokote estää sairastumista. Kun rokotetta valmistetaan, yritetään arvioida mitkä influenssavirukset tulevat pyörimään kaudella ja yritetään saada rokotesuoja niihin. Joskus arvio osuu hyvin oikeaan, joskus huonommin. Parempi huonompikin suoja kuin ei ollenkaan.

Vierailija
533/815 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurkkukipu, kuiva yskä ja pientä lämpöä n. viikon ajan. Jälkeenpäin erityisen vetämätön olo yli kuukauden.

Vierailija
534/815 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Flunssat menee noin eli niitä osuu elämään useasti ja ovat helppoja kuumetauteja. Influenssa (mitä tämä ketju koskee) on sitten ihan eri vaikea tauti. Influenssan sairastaneet eivät enää sotke tavallisia kuumeflunssia influenssaan. Ehkä elämäsi ensimmäinen influenssa on sinullakin edessä. :(

Tässä on yksilöllisiä eroja. Minä en saa kummoista influenssaa, mutta muita kuumetauteja on ollut aivan eeppisen hirveitä, joskin onneksi lyhytkestoisia. Myös ensimmäinen noro oli aika raaka.

Vierailija
535/815 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen aalto influenssaa alkoi itselläni niin, että kurkku oli kipeä ja pyörrytti. Sitten ihan yhtäkkiä iski kamala heikotus ja 40 asteen kuume. Se tuntui kuin normaalia kovemmalta flunssalta.

Kun luulin parantuneeni sainkin vielä "toisen aallon" jossa makasin useita päiviä, lähemmäs viikon kuumeessa tajuamatta päivien menosta mitään. Oli tukkoinen olo ja sinänsä se ei muuten flunssasta eronnut suuresti paitsi kuume ja sekavuus. Koko viikon oli kuumetta kun se yleensä on hetkellisistä flunssassa. Toipuminen influenssasta kesti kuukausia, että jaksoi normaalisti liikkua ja energiatasot oli influenssaa edeltävällä tasolla. Sumea väsynyt olo heikotuksineen kesti pitkään.

Vierailija
536/815 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Influenssa Suomessa (Iltalehti 18.11.2021)

- kuolleita jopa tuhansia vuosittain

- sairaalahoidossa kymmeniätuhansia vuosittain

- Influenssa ei ole mikä tahansa flunssa. Taudin oireet saattavat pitää potilaan puolikuntoisena pitkään, jopa kuukausia.

- Influenssa itsessään on vakava tauti ja siihen liittyy myös monia muita sairauksia, kuten korvatulehduksia ja keuhkoputkentulehduksia.

- Heti influenssan jälkeen ihmisen riski sydäninfarktiin ja aivoverenkiertohäiriöön on paljon suurempi kuin ilman influenssaa.

https://www.iltalehti.fi/flunssa/a/64007d96-ec50-4f14-bd11-fc46ddb54b76

Vierailija
537/815 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama vuosi sitten sairastuin rajuun influenssaan missä kuume nousi niin korkealle että äitini löysi minut sohvalta tajuttomana. Sairaalareissu siitä tuli.

Kauhea tauti! Kun vihdoin pääsin nousemaan jaloilleni olin niin heikko ja vapiseva kuin joku satavuotias mummo, mutta niin onnellinen kun tajusin että olen elossa ja selvisin! 

Vierailija
538/815 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesittekö että osa suomalaisista ei ole sairastanut influenssaa vielä kertaakaan? Jos tällainen henkilö on lisäksi rokottamaton, ensimmäinen tartunta johtaa todennäköisesti sairaalan eristysosastolle, jopa tehohoitoon.

10 vuodessa 300 000 suomalaista joutuu sairaalan influenssan takia.

20 vuodessa 600 000.

30 vuodessa n. 1 000 000 suomalaista.

Ei mikään flunssa todellakaan.

Vierailija
539/815 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikon yli 38 asteen kestävä kuume.

Jos se nyt oli influenssa, en tiedä.

Eihän noista yleensä tiedä mitä ne on.

Vierailija
540/815 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut useamman kerran. Hetkessä noussut korkea kuume (yli39 astetta), järkyttävä päänsärky, hengenahdistus, vatsakipu. Kesti useamman päivän, jälkitautina poskiontelotulehdus.

Normi flunssaa ei voi edes verrata.