Rajuin influenssakokemuksesi? Onko täällä joku jolla on ollut oikeasti influenssa?
Listataanpa kokemuksia.
Pls ei flunssia, ei edes kovia.
Kommentit (815)
On ollut 3 kertaa, joista 1 lapsena mitä en muista. Toinen kerta oli todella paha, v. 1998. 5vrk korkea kuume 39-40, ei aina jaksanut edes kävellä vessaan, konttasin. 2 viikkoa kuin hakattu. Järkyttävä yskä, nuhaa ei lankaan.
olin sairaalassa saatuani influenssan. tippaa suoneen ja happea sain. olin ihan sekaisin ja huonosti muistan nuo viikot. aivot jotenki jumissa sen jälkeen monta kuukautta, esti työn tekemisen.
melko moni kokemuksiaan kertoneista on ollut sairaalassa. muutenkin tauti on tehnyt poikkeuksellisen sairaaksi. hyi kauhea!!
Sikainfluennsa silloin oisko ollut 2009. En joutunut sairaalaan, mutta pari viikkoa olin todella kipeä ja pari päivää niistä luulin oikeasti kuolevani. En saanut henkeä, jouduin höyryhengittämään yöt ja päivät tunnin välein. Kun luulin jo olevani terveempi niin kaupassa meinasin pyörtyä kun kunto oli niin heikko.
Sen kokemuksen jälkeen oon todellakin ottanut influenssarokotteet.
Alkoi lihassäryllä ja sitten kovalla kuumella. Ihooni ei saanut koskea sillä se tuntui polttavalta. Sen jälkeen en ollutkaanviiteen vuoteen kipeä.
Olen sairastanut influenssan kahdesti. Kummatkin kerrat yläasteella 80-luvun alkupuolella.
Erityisesti muistan influenssan talvelta -80. Aamulla, kun olisi pitänyt lähteä kouluun, oli tosi outo olo. Mittasin lämmön. Sitä oli noin 36,9. Kummallisen olon takia en kuitenkaan lähtenyt kouluun ja hyvä niin. Puoleenpäivään mennessä kuume oli noussut jo yli 39 ja siitä se vielä nousi noin 40: een.
Nopeasti iski myös nuha ja yskä. Nukuin perheemme sohvalla olohuoneessa, jotta olin lähempänä vessaa.
Telkkarista tuli talviolympialaiset. Välillä nukuin, välillä kuulin kun kisat olivat meneillään. Sitten jossain vaiheessa havahduin, kun telkkarissa selostaja innostui. Jouko Törmänen oli voittanut mäkihypyn kultamitalin.
En muista tarkkaan kauanko tuo tauti kesti, mutta veikkaisin, että pari viikkoa siinä meni ennenkuin pääsin kouluun. Tauti oli niin raju. Ei siellä koulussa ollut juuri kukaan muukaan. Se epidemia sairastutti koko koulumme, opettajia myöten. Parhaan koulukaverin kanssa soittelimme välillä, kun kummallakin oli kuume laskenut.
hyi kamala minkälaisia kokemuksia ihmisillä!!! :O täytyypä minunkin ottaa rokotus!
Tuolla av:n koronakeskustelussa joku kertoi sairastaneensa influenssan 18-vuotiaana sillä seurauksella että oli ollut kaksi päivää tajuton ja vieläpä yksin kotona. Sairaalaan olisi pitänyt mennä, mutta ei ollut kyennyt järkevään toimintaan enää tuossa vaiheessa. Joku läheinen oli onneksi saapunut paikalle ja pelastanut. Mutta tuossa ei ollut kuin osa siitä mitä influenssa sai aikaan.
Että sellainen "flunssa vain"....
"Itse olen ollut vähällä kuolla tavallisen kausi-influenssan jälkitautina tulleeseen keuhkokuumeeseen. Toisen kerran sain influenssasta niin pahan nenän sivuontelotulehduksen, että nenän suuri verisuoni rikkoutui ja verenvuodon takia piti olla keskussairaalassa viikko. "
https://keskustelu.suomi24.fi/t/8457978/laakarit-ei-ota
Siinä yksi influenssan sairastanut kertoo.
Onhan oikea influenssa (kun se oikeasti omalle kohdalle osuu) rankka kokemus ja palautuminen todella hidasta. Minulla influenssan sairastaminen puhkaisi astman ja allergian. Olin kylläkin niin kipeä että annettiin lisähappea Ei ole astmaa yms. suvussa vaan ihan taudista tuli.
Kolme influenssaa, 1960- ja 1970- luvuilla + sikainfluenssa. Seitsemänkymmentäluvulla oli 13v ja sairaana kolme viikkoa. Yhtenä päivänä heräsin ihmettelemään, enkö kuollutkaan eli kova tauti oli ollut. Sikainfluenssassa en ollut oikeastaan sairaskaan, lapsen kavereita oli tehollakin. Tavallisen flunssan sairastin kerran niin kovana, että yskin kylkiluut irti rintalastasta- vaivasi puolisen vuotta. Miten sairastaa on ihan tuurista kiinni.
Juu on ollut. Ja sain keuhkokuumeen.
Joo, 40 astetta kuumetta ja juuri noin lihassäryt ja pääkipu, lisäksi vatsa kipeä ja löysä. Yskää oli pitkään. Tiedän että mulla oli influenssa, koska lapsella oli meidän jälkeen sama tauti ja testattiin.
En ole sairastanut influenssaa kuin ehkä kolme kertaa elämässäni.
Viimeisin kerta noin kuusi vuotta sitten oli kirjaimellisesti viedä minut hautaan.
Olen aikuinen nainen, perusterve olin silloin.
Kuume nousi niin rajuksi että olin jo puoliksi tiedoton. Sairaalaan jouduin, ja kun aloin toipua ja pääsin ensimmäistä kertaa jaloilleni olin niin heikko että ajattelin että olen kuin yhdeksänkymppinen vanhus.
Mutta niin kiitollinen!
Olin niin kiitollinen etten kuollut, arvostus elämää kohtaan muuttui totaalisesti.
Nyt minulla on sairaus jonka takia sain covid 19 rokotukset heti kun ne tulivat markkinoille. Tänään sain tehosteen. En aio leikkiä yhtään terveydelläni. Opin miten mielettömän arvokas elämä on.
Sitä ei käsitä ennenkuin sen on vaarassa menettää.
Influenssarokotus on ollut itsestäänselvyys tuon kokemuksen jälkeen.
Kerran oli yläasteikäisenä influenssa. Koulussa alkoi kuin salama kirkkaalta taivaalta hirveä pahoinvointi ja juuri ehdin vessaan oksentamaan. Kävelin 2 km kotiin jotenkin ja kävin ulkovaatteet päällä vaan sohvalle makaamaan, olin niin lopussa etten edes jaksanut riisua. Kuumetta yli 39 astetta monta päivää, ei juurikaan flunssaoireita, mutta päänsärky oli armoton. Olin ainakin viikon pois koulusta. Välillä olin ihan varma, että kuolen tähän tautiin. Nuoret kuitenkin toipuu nopeasti ja seuraavalla viikolla oli jo ihan ok olo ja ruoka alkoi taas maistua. Mutta oli tosi erilainen kokemus kuin normiflunssa, heti huomasi että tää on nyt jotain muuta.
Olen sairastanut kerran influenssan. En joutunut sairaalaan, mutta olin niin sairas, että oikeasti pelkäsin kuolevani ja pyysin läheiset tekemään määräajoin tarkastuksia puhelimitse, että olen vielä jotakuinkin tajuissani.
PELÄTKÄÄ IHMISET!
MUISTAKAA OTTAA ROKOTE
Influenssa , Kuumetta oli yhteensä 10 päivää 39-40 astetta koko ajan, osaksi jälkitautina tulleen poskiontelontulehduksenkin takia. Sen jälkeen parin kuukauden päästä alkoi sormien nivelet punoittamaan ja turpoamaan, jälkitaudin jälkitautina iski raju reaktiivinen artriitti ja kävelylykykin meni. Aikaa mennyt nyt kolme vuotta ja olen edelleen osatyökykyinen. Että on se vaarallinen tauti.
https://nitter.allella.fr/MKorja/status/1419625046516060164
HUS:n aivokirurgi kertoo miltä influenssan sairastaneen aivot näyttävät ja vaatii että asia tuotaisiin julki.
Varasin ajan influenssarokotukseen. Taudista on sellainen kokemus, että haluan välttää hinnalla millä hyvänsä. Sairaalareissu siitä tuli ja pitkä tulikin.