Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rajuin influenssakokemuksesi? Onko täällä joku jolla on ollut oikeasti influenssa?

Kausi lähestyy
29.07.2020 |

Listataanpa kokemuksia.

Pls ei flunssia, ei edes kovia.

Kommentit (815)

Vierailija
561/815 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä influenssan sairastaneiden AV-palstalaisten kokemuksia toisesta ketjusta:

"Lähdin lääkäriin parin viikon sairastamisen jälkeen kun en enää ollut pystyssä pysynyt pariin päivään, hyvä että menin, koska mulle oli tullut keuhkokuume. Koko perhe sairasti tuon paitsi toinen lapseni ei, ja isänikin joutui keuhkokuumeen takia sairaalaan."

"Pari kertaa nuorempana kyllä. Sänkypotilaana toisella kerralla olin 10 päivää, kuume kesti 8 päivää. Jäi keuhkoputkien tulehdustila päälle kuukausiksi, joten toipuminen kesti 2-3 kk."

"Kuumetta melkein 40, joka paikkaa särki, vatsa oli täysin sekaisin ja olo aivan kuutamolla.

Sen jälkeen iski jälkitauti. Tulehdusarvot nousivat ja mm. sain niin kovan päänsäryn, että oksensin. Meni onneksi itsekseen ohi (toki kävin lääkärillä ja seurailtiin), mutta pelästytti. Nykyään otan rutiinilla influenssarokotteen."

"Kroppaa särki kuin joku olisi vasaralla hakannut ja kuume kova. Toipuminen kokonaisuudessaan vei melkein pari kuukautta."

"tuttu on tällä hetkellä influenssan takia sairaalassa. ikää 33 vee. korona sillä oli kesällä ja oli lievä mutta tää influenssa ei."

"Sikainfluenssa toisessa aallossa muutama vuosi sitten. Lisäksi yhtä aikaa a-influenssa. Naapurustossa joutui saman ikäinen mies +40, samaa aikaa sikainfluenssan takia teholle, sieltä keuhkonsiirtojonoon."

"Kuume oli 39-40-akselilla, kaikki paikat sattuivat niin kuin olisin traktorin alle jäänyt. Kaikki valot ja äänet laukaisivat hirveän päänsäryn. Mitään en meinannut saada alas. Kunnon sairastamista kesti vähän päälle viikon, sen jälkeen olo oli edelleen todella huono mutta pysyin sentään jalkeilla. Tästä seurasi myös monta viikkoa jatkunut elämäni pahin yskä, joka oli niin kova että välillä luulin tukehtuvani."

Vierailija
562/815 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä lisää influenssan sairastaneiden AV-palstalaisten kokemuksia. Ei kateeksi käy.

"tällaiselle, joka ei muutoin koskaan ole kuumeessa, tuntui todella rajulta. En niistä päivistä edes hirveästi muista muuta, kuin ihan helvetillisen lihassäryn, joka ulottui päästä varpaisiin ja kuumeen sahaamisen, minkä huomasi siitä, että välillä oli hiestä märkä ja välillä paleli niin, ettei mikään auttanut. Ihokin oli kauttaaltaan kosketusarka."

"Olen sairastanut, kaksi kertaa nuorena ja perusterveenä, hoikkana ja urheilullisena. Nousi kova kuume, koko kroppaa särki ja paleli niin, että hanskat oli oltava kädessä. Sitten sattui keuhkoputkiin ja kun yskä alkoi, se oli viikkokausia niin kova että yskin verta. Aivan hirveää. Kunto romahti ja toipuminen kesti todella pitkään, pari kuukautta.

Toisen tällaisen jälkeen olen ottanut rokotteen joka vuosi 15 vuotta. Onneksi on rokote, sen jälkeen ei ole tuollaista tullut. Yhä ne kauhut muistan."

"Sairastin joskus 11-12 vuotiaana influenssan. Oli 40 asteen kuume lähes 2 viikkoa, näin ja kuulin harhoja, ja samaan aikaan sekä hikoilin sängyn litimäräksi että vapisin kylmyyttä. En muista siltä ajalta melkein mitään, mutta sen muistan että äiti syötti mulle sängyssä vaniljajäätelöä ja mansikoita koska jotain oli syötävä kun ei mikään meinannut mennä alas."

"Minulla on myös kerran ollut raju influenssa, luulin että henki lähtee. Kuumetta oli yli 40 ja hourailin jossain vaiheessa pitkin seiniä. :D 

Lapsiparka oli silloin pieni ja hänellä oli siinä ihmettelemistä kun äiti ei ollut aivan tässä maailmassa.

Hurja tauti oli kyllä ja toipuminen kesti pitkään."

"rajuin tauti,joka minulla on ollut. Kuumtee oli päälle 39 astetta ja vetopois kokonaan. Olin toisella luokalla loulussa ja olin ensimmäinen, joka taudin sai. Olin pois koulusta kaksi viikkoa ja kun palasin, ei luokassa ollut kuin muutama oppilas. Jotkut luokat olivat ilman opettajaakin. Olimme koko perhe pyhäinpäivän aikaa sairaana, jopa elukuussa syntynyt velivauvakin. Kun minulta kuume alkoi laske, sain vielä rauhastulehduksen."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/815 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

10-vuotiaana sain hiihtolomalla Lapissa influenssan. Olimme perheen kanssa laskettelemassa, ja vielä aamupäivällä jaksoin vetää mäkeä alas täyttä häkää. Ihan hetkessä kunto romahti, enkä lopulta jaksanut edes kävellä omin voimin. Seuraavana päivänä kuume nousi 41,5 asteeseen, sain kuumekouristuksia, enkä muista parin päivän ajalta yhtikäs mitään. Muutamassa päivässä tuo meni onneksi ohi, ja taisin palata kouluun jo seuraavalla viikolla.

Vierailija
564/815 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä lisää kokemuksia AV-ketjusta.

"Toisen kerran sairastin ihfluenssan 2000-luvun alkuvuosina (-02 tai -03). Kuumenousi ihan silmäräpäyksessä. Olin käymässä kaupungissa ja tarkoitus oli hankkia joululahjoja, mutta haaveeksi jäi. Ei muuta kuin suoraan autolle ja keulo kotia kohti. Niin sippi olin, että oli pakko pitää muutama tauko matkalla."

"Influenssan olen sairastanut 2 kertaa. Molemmat kokemukset kamalia. Järkyttävä kuume, loputon yskä, joka paikkaan sattui. Aika kului sängyssä maaten, vessareissut olivat tuskaa lihaskipujen takia ja kuumeen takia kävelin myös pitkin seiniä . Pahin vaihe molemmissa kesti viikon. Ekalla kerralla tuli seurauksena joku lihastulehdus rintaan (ei kuitenkaan sydämeen) jatkuvasta yskimisestä, johon sain 10 päivän kipulääkekuurin. Toisella kerralla kova yskä jatkui kuukausitolkulla, vaikka muut oireet poistuivat parin viikon jälkeen taudin alkamisesta."

"2016 oli joku influenssa, mikään ei pysynyt sisällä enkä edes jaksanut nousta sängystä hakemaan vettä juotavaksi. Makasin sängyllä kännykkä kädessä ja mietin soitanko ambulanssin hakemaan tiputukseen mutta ei luonto antanut periksi soittaa. Sitten yritin syödä aamupalaa mutta oli niin paska olo että olin menossa sänkyyn mutta pyörryin matkalla sänkyyn ja loukkasin pääni.

Siitä lähtien olen ottanut influenssarokotuksen syksyisin"

"Viime vuoden helmikuussa. Pompin illalla vielä tanssimatolla, mutta viiden aikoihin yöllä heräsin hampaiden kalinaan ja kuumetta oli 39,5. Viikko meni sängyn pohjalla ja 16-20 tuntia vuorokaudesta nukkuen, loput ajasta koomailin kuumepöllyssä ja join paljon nesteitä. En jaksanut levittää pyykkejä lepäämättä ja kävin suihkussa lattialla istuen. Vikana päivänä sain kuumeen laskemaan särkylääkkeellä ja samalla hikoilin päälläolleet vaatteet ihan läpimäriksi. Tuntui kuin kroppa olisi puristettu jonkun siivilän läpi. Ajatus ei kulkenut ja puhekin oli hidasta vielä seuraavan viikon sairauden jälkeen."

Vierailija
565/815 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh täytyy sanoa kun olen lukenut influenssan sairastaneiden kokemuksia taudista. :O Yllättävän moni on joutunut sairaalaan ja käytännössä lähes kaikki ovat taudin sairastamisen jälkeen ottaneet rokotteen. Kukaan ei halua joutua kokemaan influenssaa uudelleen. Useampi tehohoitotapauskin on tässä ketjussa. Se mitä ihmettelen niin moni on sairastunut vaikeasti jo nuorena. Eihän täällä mitään vanhuksia juuri olekaan ja heillä on rokotus.

Vierailija
566/815 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1997: influenssa A sai sunnuntain perinteiset 5-10 kuolinilmoitusta muuttumaan kahdeksi aukeamaksi.

Olin lukiossa, hyväkuntoinen, hoikka, savuton, 4 viikkoa sairaslomalla, joista 2 sairaalassa, molemminpuolinen keuhkokuume. Viikon kuume 40 asteessa, toisen viikon olinkin armeliaasti tajuton.

ja taisit olla rokottamaton???

Vierailija
567/815 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastin joitakin vuosia sitten keväällä influenssan, pahimman tautihuipun jo ohitettua Suomen.

Makasin ensin 2 viikkoa sängyssä 39-40,5 asteen kuumeessa. Julmettu päänsärky piinasi koko ajan, kaikki lihakset kipeänä ja täysin voimattomana - hyvä kun vessaan pääsin pyörtymättä.

Lopulta nestehukan ja tajuttomuuden partaalta ambulanssi sairaalaan ja 2 vuorokautta tiputuksessa. Tästä alkoi vähitellen useita viikkoja jatkunut toipuminen. Töistä olin poissa 3 viikkoa.

Olin 32 vuotias, erittäin hyväkuntoinen mies ilman perussairauksia.

Tämän kokemuksen jälkeen olen joka ikinen vuosi hakenut influenssapiikin heti, kun se on ollut mahdollista. Ja jos korona on edes osittain samaa sarjaa kokemani influenssan kanssa, en epäile hetkeäkään, etteikö sekin veisi rokottamattomana sairaalaan.

Vierailija
568/815 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairastin joitakin vuosia sitten keväällä influenssan, pahimman tautihuipun jo ohitettua Suomen.

Makasin ensin 2 viikkoa sängyssä 39-40,5 asteen kuumeessa. Julmettu päänsärky piinasi koko ajan, kaikki lihakset kipeänä ja täysin voimattomana - hyvä kun vessaan pääsin pyörtymättä.

Lopulta nestehukan ja tajuttomuuden partaalta ambulanssi sairaalaan ja 2 vuorokautta tiputuksessa. Tästä alkoi vähitellen useita viikkoja jatkunut toipuminen. Töistä olin poissa 3 viikkoa.

Olin 32 vuotias, erittäin hyväkuntoinen mies ilman perussairauksia.

Tämän kokemuksen jälkeen olen joka ikinen vuosi hakenut influenssapiikin heti, kun se on ollut mahdollista. Ja jos korona on edes osittain samaa sarjaa kokemani influenssan kanssa, en epäile hetkeäkään, etteikö sekin veisi rokottamattomana sairaalaan.

Onnittelut influenssan sairastamisesta ja siitä että selvisit siitä. Olet nyt aidan turvallisemmalla puolella, kun tiedät että elimistösi kestää rajun taudin.

Ikävää, että moni suomalainen joutuu vielä odottamaan omaa sairastumista. Osa sairastuu influenssaan vasta 50-vuotiaana rokottamattomana ja silloin tehohoidon tarve on hyvin ilmeinen. Juuri nämä "ei koskaan kipeänä" -ihmiset ovat niitä jotka jättävät rokotuksen ottamatta ja sairastamisen tuomaa immuniteettiakaan ei ole. Jälki on hyvin hyvin ikävää, kun influenssa sitten joskus jysähtää. Onneksi heitä ei kuitenkaan ole paljon.

Vierailija
569/815 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko omikronissa noin raju tauti??? :O

Vierailija
570/815 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen on tämän talven influenssa? Tartuntoja muutama sata, mutta esim. Kuopiossa on ollut teholla potilaita. Voisko joku kuvailla oireita?

Vierailija
571/815 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä kun olisi 14 000 tartuntaa joka päivä....

2019 - 2020 oli 12 500 influenssatartuntaa koko talvena ja rokotuksista huolimatta maaliskuun jälkeen kuolleita oli jo ainakin 500 (Lähde: THL). Muistan kuin tuttava sairastui ja oli pitkään sairaslomalla, kuukausia siis.

Vierailija
572/815 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastin influenssan 2016 ja tauti oli elämäni pelottavin. Sinä vuonna en ottanut rokotetta, sen jälkeen otin.

Olin hyvässä fyysisessä kunnossa ja ikää 34, elintavat hyvät, ei tupakkaa tai alkoa eikä sairauksia.

Siksi tauti oli järkyttävä!

Viikko 40 asteen kuumeessa, happi ei kulkenut eikä keuhkoissa ollut kapasiteettia hengittää. Olisi varmaan pitänyt päästä lisähapelle, mutta tokkuran takia en älynnyt eikä silloinen mies huomannut tilaani kun ”vaan nukuin”.

Muistan kun yritin hengittää, mutta rintakehä ei noussut, haukoin happea puolitajuissani ja taju lähti hapenpuutteeseen. Ihan kuin joku olisi istunut rintakehän päällä painen sitä kasaan.

Lääkäriin pääsin vasta kun olo parani.

En muista viikosta muuten juuri mitään, mutta keuhkoihin jäi pysyviä vaurioita ja juotteita.

Koronaa en ole osannut pelätä, ei meinaan mikään voi olla pahempaa kuin tuo tauti.

Influenssapiikin olen käynyt sen jälkeen joka vuosi.

Vierailija
573/815 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31607599/

Influenza vaccination and respiratory virus interference among Department of Defense personnel during the 2017-2018 influenza season

"Vaccine derived virus interference was significantly associated with coronavirus and human metapneumovirus;"

Vierailija
574/815 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairastin influenssan 2016 ja tauti oli elämäni pelottavin. Sinä vuonna en ottanut rokotetta, sen jälkeen otin.

Olin hyvässä fyysisessä kunnossa ja ikää 34, elintavat hyvät, ei tupakkaa tai alkoa eikä sairauksia.

Siksi tauti oli järkyttävä!

Viikko 40 asteen kuumeessa, happi ei kulkenut eikä keuhkoissa ollut kapasiteettia hengittää. Olisi varmaan pitänyt päästä lisähapelle, mutta tokkuran takia en älynnyt eikä silloinen mies huomannut tilaani kun ”vaan nukuin”.

Muistan kun yritin hengittää, mutta rintakehä ei noussut, haukoin happea puolitajuissani ja taju lähti hapenpuutteeseen. Ihan kuin joku olisi istunut rintakehän päällä painen sitä kasaan.

Lääkäriin pääsin vasta kun olo parani.

En muista viikosta muuten juuri mitään, mutta keuhkoihin jäi pysyviä vaurioita ja juotteita.

Koronaa en ole osannut pelätä, ei meinaan mikään voi olla pahempaa kuin tuo tauti.

Influenssapiikin olen käynyt sen jälkeen joka vuosi.

tuohon vielä keuhkokuume päälle niin olisit vainaa. siis pahempaakin influenssaa on tarjolla, siksi moni joutuu sairaalaan ja jopa teholle ja hautaan.

Vierailija
575/815 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

influenssa on täysin erilainen tauti kuin kaikki muut. alkaa todella rajusti, kuume nousee nopeasti todella korkealle ja olo on k-ä-s-i-t-t-ä-m-ä-t-t-ö-m-ä-n huono. Kestää kaksi viikkoa ja sinä aikana vointi menee todella huonoksi. Ei pysty enää sängystä nousemaan. Yskä sattuu aivan valtavasti ja luut ja lihakset rutisevat, kun niin paljon särkee. Päänsärky ihan infernaalista.

Kun nämä vihdoin helpottaa, alkaa jälkitaudit. Niitä ei ole kiva sairastaa kun on muutenkin toinen jalka haudassa.

Paraneminen on hidasta ja väsymys vaivaa kuukausia.

Vierailija
576/815 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen tää influenssa on lapsilla??

Vierailija
577/815 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletteko koskaan miettineet että tällaista tautia saa levittää ihan vapaasti?? tosin influenssa itää niin nopeasti ja tekee niin sairaaksi, että sairastunut kaatuu sänkyyn parissa päivässä tartunnan jälkeen. ja pysyy siellä jopa viikkoja. ei siinä paljoa ehdi levittämään.

Vierailija
578/815 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut. Jälkitautina tuli keuhkokuume.

Osastolle ei otettu, vaikka cpr-arvot olivat kauheat.

Antibiootti ja lepo auttoivat. Pari viikkoa mebi, että jaksoi taas siivoilla kotona. Kuukauden verran meni siihen, ettei hengästynyt parin sadan metrin kauppareissulla.

Vierailija
579/815 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Influenssaan on olemassa lääke, Tamiflu, joka auttaa nopeasti, jos sen ehtii aloittaa syömään 48 tunnin sisään oireiden alusta. Itse olin vuosia sitten onnekas ja ehdin aloittaa lääkkeet ja oireet helpotti muutamassa tunnissa, eli kuume laski ja olo helpottui. Olen sairastanut tuon influenssan ja myös koronan viime syksynä ja voin sanoa että yli viikon kestänyt korona (rokotettuna) oli ihan lastenleikkiä verrattuna influenssaan.

Vierailija
580/815 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Michael Jackson sairastui influenssaan 2005. Illalla tuli influenssan oireet ja seuraavana päivänä jo sellainen tauti, että hänet kiidätettiin sairaalaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän