Tekeekö joku muu laskujen kanssa niin että jos vuodessa tulee 120 € lasku niin siirtää joka kuukausi sitä varten 10 € "laskutilille"
josta sitten on kätevä maksaa tuo vuosivelotteinen lasku pois? Mä teen näin eikä muutenkaan vuosilaskuja tule kuin koti- ja matkavakuutus sekä yksi 30 € harrastusmaksu jonka senkin olen jakanut 2,50/kk maksulle.
Niin ei tule koskaan yllätyksiä, terveysmenoihinkin varaudun siirtämään satasen-pari terveystilille joka kuukausi.
Kommentit (162)
Ihan viisas veto tuo. Osalla ainakin kaikki mikä tulee, niin myös menee ellei raha ole siirretty pois tililtä.
En tee. Minulla on laskut E-laskuina ja riittävästi rahaa käyttötilillä. Laskuja ei tarvitse edes hyväksyä vaan ne veloitetaan eräpäivänä automaattisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ihan viisas veto tuo. Osalla ainakin kaikki mikä tulee, niin myös menee ellei raha ole siirretty pois tililtä.
Onhan se raha silti mun pankin saldossa käytettävissä koska vaan vaikka se onkin laskutilillä eikä käyttötilillä. Näkyy siellä samalla tavalla muutkin säästötilit (joiden saldo yli 10k€)
En tee, mutta ihan hyvä idea tuo on. Ennakoin laskut kulutuksessani, niin tuolle ei ole tarvetta omassa elämässä.
Miksi ihmisillä pitää olla monia tilejä? Eikö asioihin osaa varautua ilman, että erikseen on kiinteistöverotili ja vakuutusmaksutili ja vastiketili ja vesimaksutili ja...? Käyttötili, säästötili ja mahdolliset määräaikaiset tilit riittävät varsin hyvin, ei tarvita mitään 2,5 e kuukausisäästämisiä erikseen. Riittää, että käyttötilillä on rahaa.
En tee tuollaista, ja maksan kaikki aina heti pois.
Joo, mulla on laskutili jonne siirrän kuukausittain könttäsumman ja sieltä maksan sitten kaikki laskut. Olen tehnyt löyhän budjetin vuositasolla, jonka mukaan summa määräytyy.
Talletan määräaikaistilille isompaa laskua varten, saa hiukan korkoa.
Vierailija kirjoitti:
En tee. Minulla on laskut E-laskuina ja riittävästi rahaa käyttötilillä. Laskuja ei tarvitse edes hyväksyä vaan ne veloitetaan eräpäivänä automaattisesti.
Sama mulla. Jonkun verran tarvitsee seurata että pitääkö siirtää tuottotililtä käyttötilille, tuloja kun mulla ei ole.
Mutta jos tilanne on se että kaikki menee mitä tulee, niin onhan se fiksua varautua vaikka niin että erilliseltä "laskunmaksutililtä" ei voi käyttää rahaa muuten (ei siis korttia sille tilille). Tosin en ole ikinä oikein ymmärtänyt näitä moninaisia matka-, remppa-, lääkäri-, auto-, polkupyörä jne tilejä.
Olen valinnut kotivakuutuksen laskutuksen pienissä erissä 12x /v. Ei tarvii mitään siirrellä kun se vajaa 2 kymppiä lähtee tililtä joka kuukausi. Niitä eriä voi itse valita 1-12 ap! Sama autoon liittyvät pakolliset vuosittaiset maksut olen sopinut pieniin eriin.
Minä siirrän aina palkkapäivänä 500 laskunmaksutilille. Välillä laskuja saattaa tulla esim. ainoastaan 100 €/kk, mutta vaikka nyt helmikuussa varmaan 1000 € (ainakin Trafi, 1 vakuutuslasku, tämän kuun jätti sähkölasku ym). Ei ole sinällään mitään väliä paljollako laskuja tulee, kun ne vaan aina maksaa tuolta kyseiseltä tililtä
Vierailija kirjoitti:
Olen valinnut kotivakuutuksen laskutuksen pienissä erissä 12x /v. Ei tarvii mitään siirrellä kun se vajaa 2 kymppiä lähtee tililtä joka kuukausi. Niitä eriä voi itse valita 1-12 ap! Sama autoon liittyvät pakolliset vuosittaiset maksut olen sopinut pieniin eriin.
Ja mua taas vatutti suunnattomasti kun en ollut huomannut autokaupassa heti muuttaa laskutusta kerran vuoteen. Ärsytti kun meni tipoittain kai 4x vuodessa, kai se oli halvempikin kertamaksulla.
Vierailija kirjoitti:
Ajoneuvovero ainakin kannattaa maksaa kerralla. 4 erässä maksaa hitosti enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmisillä pitää olla monia tilejä? Eikö asioihin osaa varautua ilman, että erikseen on kiinteistöverotili ja vakuutusmaksutili ja vastiketili ja vesimaksutili ja...? Käyttötili, säästötili ja mahdolliset määräaikaiset tilit riittävät varsin hyvin, ei tarvita mitään 2,5 e kuukausisäästämisiä erikseen. Riittää, että käyttötilillä on rahaa.
Sehän on juuri ihanaa kun on erikseen reissukassat ja asuntosäästötilit. Tiedän heti sanoa vaikka millainen budjetti mulla on ensi kesäloman ajankohdalle joten voin miettiä helpommin minne päin matkustaisin ja kuinka pitkäksi aikaa (esim. ensi elokuussa reissukassani on 7800€). Jos ne kaikki 10k€ olisi samalla tilillä, olisi vaikeampi suunnitella tulevia menoja joihin kuitenkin on korvamerkitty tietty raha kuten noihin vuosilaskuihin (esim. kotivakuutus)
Kyllä, teemme miehemme kanssa niin että säästämme edellisenä vuonna seuraavan vuoden kulut. Tämä tarkoittaa sitä, että kummankin pitää saada vuodessa kasaa kahden kuukauden palkkansa verran rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama mulla. Jonkun verran tarvitsee seurata että pitääkö siirtää tuottotililtä käyttötilille, tuloja kun mulla ei ole.
Mutta jos tilanne on se että kaikki menee mitä tulee, niin onhan se fiksua varautua vaikka niin että erilliseltä "laskunmaksutililtä" ei voi käyttää rahaa muuten (ei siis korttia sille tilille). Tosin en ole ikinä oikein ymmärtänyt näitä moninaisia matka-, remppa-, lääkäri-, auto-, polkupyörä jne tilejä.
Itsekään en ymmärrä niitä, joilla pitää olla joka asialle oma tili. Eikö siinä mene jo sekaisin asiat, kun pitää pläräillä eri tilien välillä. Sekoittaa vaan päätä. Säästö- tai laskutilin vielä ymmärrän.
En tee. Rahaa on kyllä aina laskuihin.
En, ei mulla edes ole toista tiliä. Laskut maksan palkkapäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mulla just ei mene kaikki rahat vaan tällä systeemillä säästöjä on kertynyt yli kymppitonni kun käytän eri tilejä eri tarkoituksiin. Eikä tuo kortittomuuskaan estä käyttöä kun samalla tavalla voin tehdä tilisiirron pankissani laskutililtä kuin käyttötililtäkin. Teillä on nyt jotenkin outo käsitys tästä asiasta että rahoja täytyisi piilottaa itseltään tai muuten tuhlaa ne :D
Varaan vain lemmikkieläinkuluihin. Niitä varten on oma tilinsä, jonne siirrän joka kuukausi 100 euroa ja veronpalautukset.