Rajuin influenssakokemuksesi? Onko täällä joku jolla on ollut oikeasti influenssa?
Listataanpa kokemuksia.
Pls ei flunssia, ei edes kovia.
Kommentit (815)
Minulla on ollut: kuume yli 40 ° ja jokaista lihasta särki oikein kunnolla. Ja ryökäle kestikin päiväkausia.
39-40 astetta kuumetta 7 päivää. 7. päivänä alkoi ripuli, heti kun join sain mennä vessaan. 8 päivänä alkoi oksentaminen kun yritin juoda. Enpoon mentiin, testi otettiin, ja lyötiin tippa käteen. suolasokeritiputusta litra, ja kotiin lepäämään. Siitä se olo sirtten alkoi paranemaan, ja 3kk päästä olin terve kokonaan.
Alkoi 39, 5 asteen kuumeella ja kovilla lihassäryillä. Illalla klo 20.00 terve ja tunnin päästä tosi kipeä.
Yskä ja nuha kaupan päälle.
Se pitää mainita, että diagnoosia ei tehty, koska mulla ei ole ollut ikinä työterveyttä. Tajusin tuon itsekin. Esimies antoi viikon sairaslomaa.
En tiedä yhtään mikä oli? Minulle ei juuri nouse kuume, lämpöilen vaan ja olen harvoin kipeä. Kumppani oli ensin sairaana ja sitten itselleni nousi yhtäkkiä 39 asteen kuume. Meinasin kuolla ja olo oli niin hirveä. Sitä on vaikea selittää mutta kaikki voimat katosivat ja tuntui etten jaksa enää viimeisillä voimilla edes olla makuulla. Oli pientä köhää ja nenä vuoti. Seuraavana päivänä kuume oli tiessään kuin tuhka tuuleen. Mutta muutaman viikon lämpöilin eli lämpö nousi iltaa kohden ja olo heikkeni. Jatkuvasti oli järkyttävän huono olo sen parin viikon ajan. Se ei ole kuvotusta tms. mutta sellaista kokonaisvaltaista voimatonta, heikkoa oloa. Kävin jopa lääkärissä parin viikon kohdalla mutta esim. tulehdusarvot olivat normaalit. Kaikki tuo kesti n.kuukauden kunnes voimat jotenkin palasivat.
Tästä on pari-kolme vuotta aikaa ja tuolloin puhuttiin paljon influenssasta ja oli influenssakausi meneillään. Ihmettelen sitä järkyttävää kuumepiikkiä ja sitten viikkoja kestävää lämpöilyä ja huonoa oloa. Vaikea sanoa mikä tauti oli kyseessä?
Vierailija kirjoitti:
Joo on ollut, mutta ei se nyt niin paha ole kuin täällä kuvitellaan. Oli kuumetta viikon ajan ja väsymystä ja lihassärkyjä, jälkitautina perus keuhkoputkentulehdus, joita tulee tavallistenkin flunssien jälkeen. Ikävä kokemus sinänsä kyllä, ei huvita turhaan olla kipeänä, jos on saatavilla rokote, joten olen ottanut rokotteen sittemmin aina. Jostain syystä palstalla meuhkataan hirveästi influenssasta, vaikka moni muu tauti on pahempi. Mulla on ollut keuhkokuumekin kolme kertaa, onhan se nyt paljon vakavampaa.
Ja korona siis ei ole influenssa lainkaan, kuten jotkut luulevat. Se on systeemisairaus, joka iskee erityisesti verisuoniin ja hermostoon, eli voi aikaansaada sisäelinvaurioita ja tuhoa neurologisesti niin, että hengitys lamaantuu yms. Eli koronalla ei ole influenssan kanssa mitään tekemistä, se on Sarsin ja Mersin lähisukukainen. Mutta kannattaa tietty välttää saamasta yhtä ailaa flunssia tai influenssoja, ei se tilannetta varmasti paranna ainakaan.
voi hyvää päivää taas. Jos se sinulla ei ole ollut paha, niin se ei tarkoita sitä, että kaikilla muillakin se on lievä. Influenssa kun tuppaa olemaan sellainen tauti, että saattaapi olla vakavaoireinen, lieväoireinen, jotain siltä väliltä tai ihan oireetonkin. Kausi-influenssa kuitenkin tappaa maailmanlaajuisesti joka vuosi satojatuhansia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut: kuume yli 40 ° ja jokaista lihasta särki oikein kunnolla. Ja ryökäle kestikin päiväkausia.
Peesi tähän. Lisäksi kuume nousi nopeasti. Lähdin aamulla töihin klo 8 ihan ok vpintisena ja klo 10 olin jo 40 C kuumeessa.
Aika harva noista oikeasti on ollut influenssaa. Influessan kuume on korkea ja kestää kaksi viikkoa. Vointi menee perusterveellä nuorellakin heikoksi.
Raju tauti kirjoitti:
Aika harva noista oikeasti on ollut influenssaa. Influessan kuume on korkea ja kestää kaksi viikkoa. Vointi menee perusterveellä nuorellakin heikoksi.
Kausi-influenssaan sairastuu 5–15 prosenttia aikuisista ja 15–30 prosenttia lapsista. Merkittävien oireiden kesto on yleensä 3–8 vuorokautta.
Sairastin influenssan. Kuume viikon 40 asteessa. Järkky kurkku-ja pääkipu ja hirmuinen yskä, sekä kaikkia paikkoja.särki. Mies oli työmatkalla koko tuon ajan ja minä 1v pojan kanssa yksin kotona. Luulin, että kuolema tulee.
Tauti jäi kuitenkin kirkkaasti keväällä sairastamani koronan.taakse. Jouduin viikon.sairastettuani sairaalaan kolmeksi viikoksi, teholla meni osa tuosta ajasta. Silloin.taisi kuolema oikeasti olla melko lähellä.
On ollut pahana kaksikin kertaa.
Kova kuume, lihassärkyä, voimaton olo, kuivaa yskää Tätä noin viikon. Jälkitautina keuhkokuume molemmilla kerroilla, jolloin vessaankin sai kulkea seiniä pitkin, perhe toi syötävää ja juotavaa sängyn viereen.
Ensimmäisellä kerralla muutama päivä sairaalan antibioottitiputusta, toisella kerralla kotihoito, lääkäriseuranta 2-3 päivän välein.
Ensimmäisellä kerralla varsinaista sairasaikaa reilu pari viikkoa, toipilasaika päälle vielä reilu kuukauden. Tuolloin en ollut työelämässä.
Toisella kerralla kaksi viikkoa sairaslomaa, päälle viikko vuosilomaa. Tosin kunnolla tunsin olevani kunnossa reilun parin kuukauden päästä, ei enää yskittänyt ja voimat suht ok.
Ja haen nykyään aina rokotuksen yllä mainitun vuoksi.
Influenssan olen sairastanut monta kertaa. Eroaa selvästi petusflunssasta, joka alkaa kurkkukivulla, tulee nuhaa ja yskää ja kuume noin 38 astetta. Influenssa alkaa korkealla kuumeella 39-40 astetta ja kestää useamman päivän, itselläni ei kuitenkaan ikinä viikkoja, kuten joku tässä aiemmin väitti. Lihaskivut ja päänsärky ovat niin kovia, että itkettää ja olo sellainen, että pitää mahdollisena ajatusta, että tähän kuolee. Pahimmasta influenssasta sain jälkitaudiksi keuhkokuumeen.
On ollut ja koko kura jälkitautineen kesti 4kk. Ensin influenssa korkealla kuumeella melkein 2 viikkoa ja kun oireet alkoivat loppua sain korvatulehduksen jonka jälkee taas alkoi influenssa kuumeilut. Oli ihan hirveää.
Kerran on ollut. Tauti alkoi niin rajusti (kuumetta yli 40 ja oksentelu, kivut, täysi voimattomuus), että pääsin onneksi heti sairaalahoitoon. Nesteytys ja suonensisäinen lääkitys auttoi nopeasti. Sain Tamiflun ajoissa, joten lopulta pääsin helpolla, eikä tauti kestänyt viikkoja.
Minulla oli noin 20 vuotta sitten. 40 asteen kuumetta oli viitisen päivää ja kova yskä myös. Kyllä sen kuitenkin ihan ok kesti, ei mikään kuoleman tauti. Sen jälkeen ei ole ollut ja rokotusta en ole koskaan ottanut, enkä ota.
On ollut influenssa kerran ja oli kova tauti vaikka olin 20v ja perusterve. Kuume 4kympissä. Joka ikistä luuta ja lihasta särki ja jomotti...sellaista sykkivää kipua. Sydän jyskytti niin että luulin saavani sydärin. Jaksoin juuri ja juuri hengittää. Minulle ei tullut ripuli vaan yksi päivä meni yrjötessä tai yökkiessä kun ei ollut enää mitään yrjöttävää. Ja kun hengittäminenkin oli vaikeaa niin se yökkiminen tuntui kuolemalta.
Olin n. 10-12v. En tiedä oikeasti, mikä oli. Kuume oli todella pitkään todella korkea. 40 tai yli. Olin ihan vuodepotilas. Vessaan piti mennä seiniä pitkin. Päätä huimasi niin, että isän piti kantaa mut portaat alas peittoon käärittynä, kun lopulta mentiin lääkäriin/päivystykseen ja pelkäsin silti, kun päässä heitti. En olisi itse mitenkään päässyt. Välillä oli niin kylmä, että makasin vaan monen peittoon kääriytyneenä tiukassa sikiöasennossa ja hytisin. Nukuin tosi paljon ja muisti jotenkin petti välillä. Olin kuulemma välillä ihan sekava ja selitin outoja.
Syöminenkin oli vähän niin ja näin. Mulle tuotiin sitten lopulta vaan suklaata, vaikka silloin ei mitään herkkuja paljoa syöty. En saanut sitäkään oikein alas. Kuin olisi pahvia syönyt. Mun oli vaan pakko saada edes jotain alas. Ja sitä pirun keltaista Jaffaa oli. Silloin sitä vaan juotiin joka taudissa.
Olin huoneessani yksin suurimman osan ajasta, kun kukaan ei tietenkään halunnut tartuntaa. Sisarukset ei tulleet sinne ollenkaan. Muistan vaan maanneeni pitkiä aikoja kattoon tuijottaen. Viihdykkeenä oli kasa vanhoja Aku Ankkoja ja kirjoja. En muista, jaksoinko edes lukea, vaikka olinkin kova lukutoukka. Pohdiskelin vaan kaikkea mahdollista.
Se oli kova tauti, eikä sellaista ole enää ollut. Olen aina pärjännyt hyvin kuumeessa, mutta tuo veti heikoksi. Tavallisesti 39-40 asteen kuume vielä näin aikuisenakaan ei tunnu oikein missään, enkä välttämättä huomaa sairastuneeni muuten kuin siitä, että on väsynyt ja hieman sekava olo. Eikä tavallinen tauti kestäkään kuin 2-5 päivää.
1997: influenssa A sai sunnuntain perinteiset 5-10 kuolinilmoitusta muuttumaan kahdeksi aukeamaksi.
Olin lukiossa, hyväkuntoinen, hoikka, savuton, 4 viikkoa sairaslomalla, joista 2 sairaalassa, molemminpuolinen keuhkokuume. Viikon kuume 40 asteessa, toisen viikon olinkin armeliaasti tajuton.
Onko ihmiset täällä oikeasti noin tyhmiä että jos itsellä ei ollut influessa tai korona pahana niin muillakaan ei ole....ikinä? Jos on sairastanut itse vakavaoireisen influenssan tai koronan niin ei siinä muiden mutinat auta.
Toivon että elämä opettaa näitä vähättelijöitä ja antaa seuraavalla kerralla kunnon taudit. No ei vaiskaan sillä en kyllä toivo sitä paskaa pahimmalle vihollisellekaan. Mutta jos nyt kuitenkin ottaisivat edes sen pään pois sieltä omasta perseestä.
Sairastin sikainfluenssan silloin 2009. Olin 11, joten en kyllä muista tarkalleen millaista oli. Sen verran muistan että olin kyllä todella kipeä, ja pari viikkoa kuume sahasi 38-40 asteen välillä. Kyllä se sen verran raju tauti oli että enpä muista myöskään että olisin ennen tai jälkeen ainakaan tähän mennessä sairastanut mitään vastaavaa. Tuon jälkeen en ole mitään influenssaa sairastanut, enkä itseasiassa myöskään mitään lievää flunssaa vakavampaa.
On ollut, toista kertaa en toivo itselleni, enkä kenellekkään. Kokonaan toipuminen kesti lähes kolme kuukautta.