Pojat eivät pärjää koulussa huonon kotikasvatuksen vuoksi! T. ope
Jos kotona eletään "pojat on poikia" -mentaliteetilla, kasvaa pojista peliriippuvaisia häiriköitä, jotka eivät pysty keskittymään saati oppimaan.
Peruskoulu ei ehkä ole kaikin puolin täydellinen oppimisympäristö, mutta väitän, että iso osa poikien oppimisongelmista luodaan jo kotona. Yhä edelleen vanhemmat ja muut läheiset kohtelevat poikia ja tyttöjä eri tavalla. Pojat mm. saavat riehua, tyttöjä kehutaan rauhallisista leikeistä. Pojilta ei kotona vaadita hyvää ja asialliasta toiset huomioivaa käytöstä.
Koulussa näkyy valtava ero tyttöjen ja poikien käyttäytymisen välillä. Pojat ovat epäkohteliaita ja häiritsevät muita, tytöt jaksavat motivoitua koulutehtävistä, vaikka aihe ei aina olisikaan niin kiinnostava. Pojat jaksavat toimia asiallisesti ehkä vain toiminnallisilla tunneilla - sikäli mikäli puuha heitä sattuu kiinnostamaan. Jos vaaditaan vähänkin keskittymistä ja pitkäjänteisyyttä, eivät pojat siihen kykene, vaan alkaa riehuminen ja häiriköinti.
Tämä ei missään nimessä koske kaikkia poikia eikä kaikkia tyttöjä; on paljon hyväkäytöksisiä poikia ja muutamia huonokäytöksisiä tyttöjä. Sukupuolten välinen ero koulukäytöksessä on kuitenkin niin valtava, että opettajana minun on nyt pakko herätellä keskustelua asiasta. Kerro: olenko väärässä siinä, että syytän tässä kotikasvatusta?
Kommentit (638)
Sanonpahan vaan että elektroniset pelit ovat kaiken pahan takana. Pojat koukuttuvat peleihin herkemmin.
Mielenkiintoista oli, kun opetin saman perheen tyttöjä ja sen jälkeen kahta poikaa. Tytöt olivat todella hyviä koulussa, kilttejä, kohteliaita, innokkaita oppimaan. Pojat olivat levottomia, häiritseviä, keskittymiskyvyttömiä ja ylimielisiä. Älykkyyttä suunnilleen saman verran: tytöillä se riitti kiitettävään, pojilla seiskaan/kasiin. Mielenkiinto ja keskittyminen eivät vain riittäneet läksyjen tekoon ja kokeisiin lukemiseen. Ylimielinen asenne esti virheistä oppimisen.
Tiedän, että ainakin pojilla oli tiukka kuri. Tiedän myös, että vanhemmat olivat kiinnostuneita lastensa koulunkäynnistä ja puhuttivat pojat jokaisesta huonosta merkinnästä. Iso ero oli kaveripiirissä. Tytöillä oli samanlaisia ahkeria tyttöjä kavereina. Pojilla oli samanlaisia levottomia poikia kavereina.
Ei siis aina se kotikasvatuskaan, vaikka sieltä se tietysti lähtee.
Ei oo tyttöä ja poika pärjäsi erittäin loistavasti koulussa.
Näkeehän sen täälläkin kuinka kilttejä miehiä halveksitaan ja mitä nämä kiltit miehet ovat muuta kuin hetki sitten olleita kiltejä poikia...
Tilanne muuttuu koko ajan huonompaan suuntaan. Jotain olisi jo pitänyt tehdä.
Olet ja et ole oikeassa. Ongelma on myös suomalaisessa peruskoulussa. Ala-astella mm. luonnontieteiden, jotka nyt yleensä kiinnostavat poikia enemmän kuin esim äidinkieli, opetus on suoraan sanottuna ala-arvoista. Joku 24v tyttönen, jonka erikoistumisala on ollut vaikka tanssi tai musiikkipedagokiikka, yrittää keksiä lisätekemistä matemaattisesti lahjakkaalle pojalle, kun alueen perus- ja lisätehtävät on jo tehty? Joo ei onnistu. Ja kun on tylsää, alkaa häiriköinti ja pyöriminen luokassa ja muiden häirintä. Ja kun sitä onnistumisen tunnetta ei saa mistään, ei sitä työnteon kulttuuria niiden vaikeampien asioiden eteen opi. Edes siellä koulussa. Eli katso, että oppilailla on oman tasonsa ylärajalta ne hommat JOKA aineessa, niin homma toimii. Onnistuneita esimerkkejä tästä on omien lasten kohdalla tullut nähtyä.
Ei pidä paikkaansa, ei kannata lähteä noin naurettavalle yleistyksen tielle ja mukamas opettaja, miksi kirjoittelet täällä Vauva palstalla, et taida itse olla kovinkaan älykäs opettajaksi. Tämä ei ole oikea kanava miettiä poikien ja tyttöjen eroja koulussa. Itse olen nainen ja minua kiinnosti tyttönä enemmän toiminta kuin joku käsityötunnilla nyhrääminen. Ei kaikkien tarvitse keskittyä nenä kirjassa pyöreät silmälasit päässä lukemaan ja keskittymään. Voi menestyä vaikka ei olisikaan mikään rauhallisuuden perikuva. Aloituksesi on todella naurettava.
Vierailija kirjoitti:
Sanonpahan vaan että elektroniset pelit ovat kaiken pahan takana. Pojat koukuttuvat peleihin herkemmin.
Paljon pelaava voi olla todella hyvä koulussa.
Ehkä näin ei saisi ajatella, mutta itse uskon, että jollain tasolla kyse on ainakin osittain biologiasta. Itselläni on sekä poikia ja tyttöjä ja heidän kaveripiirissä kautta huomaa eron sisäsyntyisessä käytöksessä. Joku siinä vain on, että pojat (ei tietenkään kaikki) ovat asteen verran levottomampia ja leikkivät toiminnallisen Pia leikkejä.
Jos asiaa tarkastelee globaalisti, tiedetään, että nuoret työttömät miehet ovat iso riski yhteiskunnalle. Samaa ei koskaan todeta nuorten työttömien naisten osalta. Ehkä meissä on jotain sukupuoleen liittyvää eroa, mikä ei tietenkään poissulje sitä, että huono käytös on aina huonoa käytöstä ja siihen pitäisi aina puuttua.
Olen yläkoulun äikän ope, ja olen kyllä huomannut poikien hermostuneisuuden lisääntyneen. Se näkyy myös lähimuistissa ja sitä kautta lukutaidon heikkenemisenä. Ja jos ei osaa kunnolla lukea, koulussa on vaikea olla. Kokeilkaapa itse istua kuusi tuntia tekemässä matikkaa, biologiaa, englantia jne. ilman riittävää luku- ja kirjoitustaitoa. Peruskoulu on edelleen tosi teoreettinen, eivätkä kaikki jaksa sitä.
Monet pojat ovat konstolipeliriippuvaisia, ja sen huomaa. Aloittaja syyttää kotikasvatusta, mutta olisiko kotikasvatus siis muuttunut vanhanaikaisempaan suuntaan kun pojat ovat muuttuneet levottomammiksi? En usko, syyt ovat muualla.
Toki päideriippuvaiset vanhemmat eivät pysty kasvattamaan ei tyttöjä eikä poikia kunnollisesti.
Mitä tulee tyttöihin, heidän huono vointinsa ei näy niin selvästi oppitunneilla, koska psyykkisesti huonovointiset tytöt eivät tule kouluun, vaan melko pian koulun aloituksen jälkeen seiskalla jäävät kotiin viiltelemään itseään. Jossain vaiheessa uskaltautuvat tekemään puolta päivää erityisopen huomassa.
Teinitytöt voivat todella huonosti nykymaailmassa.
Meillä on poika ja tyttö. Molemmilla on täysin samat säännöt/kuri.
Typerän yleistävä aloitus.. voisin kertoa tähän vaikka mitä esimerkkejä levottomista tytöistä sekä rauhallisista pojista mutta ei maksa vaivaa.
Miksi tällä palstalla pitää yleistää lähes kaikessa? Pojat sitä miehet tätä hohhoijaa
Minulla on kolme poikaa, joilta kaikilta löytyy niin sanotusti tehoja prosessorista. Eli ovat oppineet esimerkiksi lukemaan 4-5-vuotiaina, paitsi nuorimmainen, joka ei vielä niin vanha ole.
Pojista vanhin on todella rauhallinen, kiinnostuneempi taiteesta kuin urheilusta. Koen, että hänen kaltaisiaan poikia ei tässä yhteiskunnassa oikein hyvin ymmärretä. No, koulussa tippuu stipendejä ja kehuja, mutta muuten tuntuu että hän on jonkinlainen outolintu.
Kaksi nuorempaa ovat niin ikään älykkäitä, mutta lisäksi urheilullisia. Heidän pitäisi saada juosta ympäriinsä vähintään se 2-3 tuntia päivässä. Pystyn tekemään sen, koska olen toistaiseksi kotona. Ymmärrän kyllä, miksi niin moni väsyy arkeen tällaisten lasten kanssa, tyrkkää älylaitteen käteen ja sokerisia välipaloja suuhun.
Nykypäivänä, kaupungeissa varsinkin, on vaikeaa löytää näille lapsille tekemistä. Entisaikaan tällainen älykäs, kunnianhimoinen ja loputtoman energinen pikkupoika olisi voinut antaa ison panoksen talon töihin, nykypäivänä hän herkästi kokee olevansa tiellä ja passivoituu tai häiriköi.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa, ei kannata lähteä noin naurettavalle yleistyksen tielle ja mukamas opettaja, miksi kirjoittelet täällä Vauva palstalla, et taida itse olla kovinkaan älykäs opettajaksi. Tämä ei ole oikea kanava miettiä poikien ja tyttöjen eroja koulussa. Itse olen nainen ja minua kiinnosti tyttönä enemmän toiminta kuin joku käsityötunnilla nyhrääminen. Ei kaikkien tarvitse keskittyä nenä kirjassa pyöreät silmälasit päässä lukemaan ja keskittymään. Voi menestyä vaikka ei olisikaan mikään rauhallisuuden perikuva. Aloituksesi on todella naurettava.
Huomasitko, että itse teet myös yleistyksiä? Keskittymuskyvystä on vain hyötyä. Jos se puuttuu, haittaa se valitettavasti usein muita oppilaita, koska rauhaton häiritsee sitten muita touhuillaan.
Minä menin kouluun 80 luvulla ja ainaki silloin oli selvää että opettajat suosivat tyttöjä ja saadakseen kunnioitusta muilta pojan piti olla ainakin vähän ”hullu”.
Vierailija kirjoitti:
Olitko jo lapsena huonokäytöksinen?
Vierailija kirjoitti:
Olen yläkoulun äikän ope, ja olen kyllä huomannut poikien hermostuneisuuden lisääntyneen. Se näkyy myös lähimuistissa ja sitä kautta lukutaidon heikkenemisenä. Ja jos ei osaa kunnolla lukea, koulussa on vaikea olla. Kokeilkaapa itse istua kuusi tuntia tekemässä matikkaa, biologiaa, englantia jne. ilman riittävää luku- ja kirjoitustaitoa. Peruskoulu on edelleen tosi teoreettinen, eivätkä kaikki jaksa sitä.
Monet pojat ovat konstolipeliriippuvaisia, ja sen huomaa. Aloittaja syyttää kotikasvatusta, mutta olisiko kotikasvatus siis muuttunut vanhanaikaisempaan suuntaan kun pojat ovat muuttuneet levottomammiksi? En usko, syyt ovat muualla.
Toki päideriippuvaiset vanhemmat eivät pysty kasvattamaan ei tyttöjä eikä poikia kunnollisesti.
Mitä tulee tyttöihin, heidän huono vointinsa ei näy niin selvästi oppitunneilla, koska psyykkisesti huonovointiset tytöt eivät tule kouluun, vaan melko pian koulun aloituksen jälkeen seiskalla jäävät kotiin viiltelemään itseään. Jossain vaiheessa uskaltautuvat tekemään puolta päivää erityisopen huomassa.
Teinitytöt voivat todella huonosti nykymaailmassa.
Itse voin todella huonosti teinityttönä 15v sitten. Silloinkin toitotettiin että "kaikki" voivat huonosti eli ilmeisesti vähän joka vuosikymmenellä on voitu huonosti.
Kyllä. Juuri samanlaisia kokemuksia, tosin vain alakoulun ensimmäisiltä luokilta. Nyrkkisääntö on se ainakin täällä meidän kulmalla, että tytöt ovat fiksuja, rauhallisia ja taitavia ryhmässä. Pojat ovat päinvastaisia.
Myös saman perheen sisaruksissa on suuria eroja. Mukavalla tytöllä on vuotta nuorempi tai vanhempi veli, jota ennen olisi kutsuttu kauhukakaraksi.
Itse veikkaan, että taustalla on juuri tuo "pojat ovat poikia" -ajattelu. Ei oo niin tarkkaa, kun ei siitä kuitenkaan mitään tule.
Etäkoulun aikana paljastui, että muutamat oppilaat käyttivät pelaamiseen yli 12h päivässä. Poikia tietysti.
Kouluhommat jäivät kokonaan rästiin vaikka älykkyys olisi hyvin riittänyt niiden tekemiseen.
Valitettavasti pelaaminen ei ole kovin kehittävää, eikä pelaamalla kehity mm. pelejä koodaavaksi nörtiksi.
Vierailija kirjoitti:
OLET VÄÄRÄSSÄ! Ongelma ei ole pelit. Ongelma on kasvatus! Tutkitusti tyttöjen peliaikaa rajataan tiukemmin kuin poikien.
Vastaan että on. Olin pari vuotta sitten Italiassa au pairina ja pääsin näkemään monen eri perheen lastenkasvatusta. Pojat olivat mammojen pikku kultamussukoita ja riehuivat ulkona aamusta iltaan.