Söisitkö vegaanista ruokaa yo-juhlissa?
Tyttäreni on vegaani ja haluaisi, että hänen yo-juhlissaan olisi vain vegaanista tarjottavaa. Olen vähän kahden vaiheilla... Miten sinä suhtautuisit?
Kommentit (87)
[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 19:43"]
Kunnioitan vieraitamme sen verran, että tarjoamme erilaisia ruokia; vegaaneille, keliaakikoille, maidottomille jne. sopivia tarjottavia. Ei tule mieleenkään laittaa tarjolle ainoastaan marginaaliryhmälle käypästä.
[/quote]
Vegaaniruuat kyllä käy useimmille, ei ole mitään marginaaliruokaa.
Meillä ainakin meni vegaaninen voileipäkakku kuin kuumille kiville.
Falafelit loppuivat kesken koska kaikilla oli niin kova nälkä, eikä tuhdimpaa ruokaa ollut tarjolla.
Itselleni voisi vegaaniruuat olla ok, mutta perheen miesväki varmaankin palaisi grillin kautta kotiin.
Pyytäisin tytöltäsi myönnytystä ainoastaan kahvimaidon suhteen. Se on kuitenkin semmoinen asia mikä on monella pyhä. Vaikka soija- ja kaurakermasta tulee raikas täytekakku, niin kahvissa se ei minusta ole yhtä hyvää kuin oikea maito. Uskon, että tyttäresi arvostaa sinua paljon, jos tuet häntä tässä asiassa muuten. Ehkä hänkin voi tulla hieman vastaan, kun keskustelette.
En tiedäkään varmasti, tähän mennessä kaikki vegaanitarjoilut ovat olleet jonkin asteisia pettymyksiä. Pidän kovasti hyvästä kasvisruuasta itsekin, juhlissa ei ole vielä koskaan toiminut.
Suhtautuisin positiivisesti. Erityisesti arvostaisin sitä, että juhlista on tehty nuoren näköiset. Nuoren juhlathan ne ovat, eivät äidin, vaikka käytännössä äidit ne järjestävätkin.
Muistan, miten paha mieli mulle tuli siitä, että oma äitini ei suostunut vegaanisiin yo-tarjottaviin vedoten siihen, että sukulaiset eivät halua syödä niitä. Mulla ei ole mitään tarvetta esitellä omaa ideologiaani, mutta tuntui ihan helvetin pahalle että MUN juhlissani tarjottiin ruokaa joka oli mun eettistä vakaumustani vastaan. Eli päivänä, jonka pitäisi olla mun juhlapäiväni, mut pakotetaan tuntemaan huonoa omaatuntoa. Toisekseen, kun olin tottunut muiden juhlissa syömään vuodesta toiseen suunnilleen salaattia ja perunoita, jos niitäkään hyvällä tuurilla oli ja kohteliaisuuttani hymyilemään vatsa kuristen nätisti että tää on ihan ok, olisi ollut mulle tosi iso juttu että edes kerran olisin saanut osallistua juhliin, joissa voin syödä itse ihan mitä tahansa pöydästä. Mut ei, edes omissa juhlissani.
Osaksi tuon vuoksi multa meni maku järjestää mitään juhlia suvulle niin että en nyt reilu kymmenen vuotta myöhemminkään ole mitään elämäni merkkitapahtumia halunnut suvun kesken juhlia.
Kunhan ei sisällä soijaa, pähkinöitä tai tai kotimaisia viljoja. Olen gluteeniton ja allergiat päälle.
Söisin toki, useat vegaanijutut on hirmuhyviä. Tosin pyytäisin valmisteluapua tyttäreltä, koska täysin vegaaniset sapuskojen väsääminen sellaiselta joka ei niitä ennen paljoa ole tehnyt, on melkoinen urakka. Kahvin kanssa laittaisin tarjolle myös normaalimaitoa, vaikka luomuna josko se olisi yhtään parempi vaihtis.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 19:43"]
Kunnioitan vieraitamme sen verran, että tarjoamme erilaisia ruokia; vegaaneille, keliaakikoille, maidottomille jne. sopivia tarjottavia. Ei tule mieleenkään laittaa tarjolle ainoastaan marginaaliryhmälle käypästä.
[/quote]
Mutta eihän vegaaniruoka ole ainoastaan vegaaneille sopivaa, vaan vegaaniruokaa voi syödä kaikki (allergiat poislukien).
Tietenkin! Nehän ovat tyttäresi juhlat, joten hän päättää, sehän on sanomattakin selvää!
Tietenkin söisin. Olen maisteriksi valmistumisen kunniaksi järjestettävissä juhlissa syönytkin vegaanista ruokaa, ja vaikka en siitä niin hirveästi tykännytkään niin en todellakaan siihen kuollut tai siitä hernettä nenääni vetänyt. Yksi ilta muiden joukossa, kyllä voin helposti kunnioittaa toisen ruokaideologiaa sen verran.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 19:35"]
Tyttäreni on vegaani ja haluaisi, että hänen yo-juhlissaan olisi vain vegaanista tarjottavaa. Olen vähän kahden vaiheilla... Miten sinä suhtautuisit?
[/quote]
Henk koht voin kertoa, että kävelisin ulos noista bileistä. Ja kyllä, lahja lähtisi mukana. Juhlakalu saisi tyytyä mun onnitteluihini, siinä se.
Kahvimaitoon asti en ole ehtinyt ajatella... tytär juo itse teetä, samoin minä. Keliaakikot toki huomioitaisiin erikseen.
Tarjolla olisi ainakin tomaattikeitto (kaurakermalla ryyditettynä), rieskaa, täytekakkua, pullaa, vegaaninen voileipäkakku, kuivakakkua, suolaista piirakkaa... nämä on jo mietitty.
Ap
Samalla logiikalla poikani valmistujaisjuhlassa tarjotaan vain pepperonipizzaa, koska hän niin haluaa - ja nehän ovat hänen juhlansa. Eikö?
Jep, mutta samoilla linjoilla kahvikermasta. Ja todellakin kermasta, ei maidosta. ;)
Söisin! Ihanaa. Mutta muut vieraat huomioiden laittaisin muutakin tarjolle.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 19:55"]
[/quote]
Henk koht voin kertoa, että kävelisin ulos noista bileistä. Ja kyllä, lahja lähtisi mukana. Juhlakalu saisi tyytyä mun onnitteluihini, siinä se.
[/quote]
Ihan kohtuullista. Ihminen syö elämässään jotain 150 000 ateriaa ja jumalauta jos yhdellä niistä ei ole lihaa. Terveisin palstan pahin moukka
Mun on hyvin vaikea kuvitella, että kukaan meidän sukulaisista tai ystävistä reagoisi ihan näin voimallisesti... Lähinnä pelkään, että tarjottavat jäävät lautasille syömättöminä eikä kukaan ota lisää, kun maku ei ehkä ole ihan sitä mihin on tottunut. Toisaalta kaikesta ei todellakaan maista, että eläinkunnan tuotteita ei ole käytetty.
Ap
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 19:58"]
[/quote]
[/quote]
Ihan kohtuullista. Ihminen syö elämässään jotain 150 000 ateriaa ja jumalauta jos yhdellä niistä ei ole lihaa. Terveisin palstan pahin moukka
[/quote]
:D
Söisin, kunhan tarjolla olisi soijatonta ruokaa.