Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Söisitkö vegaanista ruokaa yo-juhlissa?

Vierailija
22.05.2013 |

Tyttäreni on vegaani ja haluaisi, että hänen yo-juhlissaan olisi vain vegaanista tarjottavaa. Olen vähän kahden vaiheilla... Miten sinä suhtautuisit?

Kommentit (87)

Vierailija
41/87 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 19:48"]

Falafelit loppuivat kesken koska kaikilla oli niin kova nälkä, eikä tuhdimpaa ruokaa ollut tarjolla.

Itselleni voisi vegaaniruuat olla ok, mutta perheen miesväki varmaankin palaisi grillin kautta kotiin.

[/quote]

Sääli, jos olet ollut juhlissa missä jää nälkään. Kasvisruoka ja vegaaninen ruoka on usein täyttävää, vegaanit käyttävät paljon papuja ja kasvissyöjillä on lisäksi munat ja maitotuotteet. Yleensä jää nälkään, jos nirsoilee tai tulee juhliin syöttöpossuksi. Kyllähän jokainen syö ruuan tai vähintäänkin tukevan aamiaisen ennen juhliin menemistä?

En tiedä teistä mutta usein juhlista palataankin kotiin grillin kautta. Ei sinne mennä syömään itseään ähkyyn, vaan seurustelemaan. Lisäksi monissa juhlissa komennetaan ensimmäiseksi ruokapöytään. Johan sitä on illalla kotiin ajaessa nälkä. 

Vierailija
42/87 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 19:56"]

Samalla logiikalla poikani valmistujaisjuhlassa tarjotaan vain pepperonipizzaa, koska hän niin haluaa - ja nehän ovat hänen juhlansa. Eikö?

[/quote]

Joo, jos poikasi eettinen vakaumus pitää kaiken muun ruoan kuin pepperonipizzan tuottamista liikaa kärsimystä ja kuolemaa aiheuttavana ja liian epäekologisena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/87 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielelläni söisin. Oon ollut kasvissyöjä ja viime aikoina alkanut vasta syömään vähän lihaa. Siltikin kasvisruoka maistuu mulle paremmin ja soija on ihanan kevyttä rasvaiseen jauhelihaan verrattuna. Jos olisi monipuoliset tarjottavat, niin varmasti tulisi maha täyteen.

Vierailija
44/87 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaaniruoka käy maidotonta ja munatonta ruokavaliota noudattaville, koska siinä ei nimenomaan käytetä maitoa ja munaa...allergiat ovat sitten asia erikseen, mutta kenelläkään kutsutulla ei ole tietääkseni allergiaa esim. soijalle tai pähkinöille. Kolme keliaakikkoa on tulossa, heille on varattu osittain omat ruuat.

Ap

Vierailija
45/87 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä söisin! Olen kasvissyöjä, joten ainakaan mulle ei olisi mitään ongelmaa. Kannattaisiko kuitenkin vieraille etukäteen ilmoittaa, että tarjolla on vain vegaaniruokaa? Lähinnä siitä syystä että on näitä keski-ikäisiä miehiä joiden mielestä makkara on vihannes jne, jolleivat suostu syömään vegaaniruokaa niin saavat ainakin valita että käyvätkö Mäkin ymym kautta ennen YO-juhlia.

Vierailija
46/87 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 19:56"]

Kahvimaitoon asti en ole ehtinyt ajatella... tytär juo itse teetä, samoin minä. Keliaakikot toki huomioitaisiin erikseen.

Tarjolla olisi ainakin tomaattikeitto (kaurakermalla ryyditettynä), rieskaa, täytekakkua, pullaa, vegaaninen voileipäkakku, kuivakakkua, suolaista piirakkaa... nämä on jo mietitty.

Ap

[/quote]

Kuulostaapa herkulliselle! En usko, että kukaan tomaattikeitosta ja rieskasta edes huomaa, että niissä olisi jotain kummallista. Riippuu juhlien luonteesta mutta kaikki eivät santsaa, jos juhlia osuu useampi samalle päivälle. Lämpimänä päivänä ruokaa menee myös vähemmän. Ihanan kuuloiset herkut tulossa teille, pääsisinpä itsekin pöytään.

Vierailija
47/87 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa jäisi kaikki suolaiset syömättä kun en syö tomaattia.

Ei se mitään, pidän muutenkin enemmän makeasta.

Vierailija
48/87 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvimaidoksi luomumaitoa... Ehdota vaikka tuollaista myönnytystä? Kannatan ihan sataprosenttisesti tyttäresi asiaa vaikken itse enää kovin fanaattinen asian suhteen ole. Sekaruokaa syön koska en jaksa enää henkisesti olla "se, jolle ruoka ei kelpaa". 

Asioita pitää kyseenalaistaa. Muutos on kehitystä, ilman sitä maailma junnaa paikoillaan. Se on luonnoton tila, kuin masentunut ihminen. Nyt tädeille ja sukulaissedille muutakin puhuttavaa kuin ylioppilaspäivän sää! Onnittelut hienosta, ajattelevasta tyttärestä ja sinulle lisäksi hyvin suorittamastasi kasvatustyöstä :)

Vierailija
49/87 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän juhlien sankarilla on oikeus saada omannäköisensä juhlat. En itse ole vegaani, mutta kasvissyöjä olen ollut lähes koko ikäni. En minä koskaan tarjoa vieraillekaan mitään lihaa, tuntuisi ihan omituiselta. En ole edes miettinyt ikinä, että tarjoaisin. Pelkässä vegaanitarjottavassa ei ole mitään vikaa. Saahan siitäkin tosi monipuolisen ja halutessaan myös tosi täyttävän. Ehdottomasti pitäisi tyttö itseään kuunnella ja toteuttaa toive. Jos joku vieras nyrpistelee nenäänsä, niin sitten on kyllä vika siinä vieraassa.

Vierailija
50/87 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvimaidoksi luomumaitoa... Ehdota vaikka tuollaista myönnytystä? Kannatan ihan sataprosenttisesti tyttäresi asiaa vaikken itse enää kovin fanaattinen asian suhteen ole. Sekaruokaa syön koska en jaksa enää henkisesti olla "se, jolle ruoka ei kelpaa". 

Asioita pitää kyseenalaistaa. Muutos on kehitystä, ilman sitä maailma junnaa paikoillaan. Se on luonnoton tila, kuin masentunut ihminen. Nyt tädeille ja sukulaissedille muutakin puhuttavaa kuin ylioppilaspäivän sää! Onnittelut hienosta, ajattelevasta tyttärestä ja sinulle lisäksi hyvin suorittamastasi kasvatustyöstä :)

Vierailija
51/87 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 20:07"]

Multa jäisi kaikki suolaiset syömättä kun en syö tomaattia.

Ei se mitään, pidän muutenkin enemmän makeasta.

[/quote]

Missä muka sanottiin, että kaikissa suolaisissa ruoissa olisi tomaattia?

Vierailija
52/87 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 20:05"]

Kyllä söisin! Olen kasvissyöjä, joten ainakaan mulle ei olisi mitään ongelmaa. Kannattaisiko kuitenkin vieraille etukäteen ilmoittaa, että tarjolla on vain vegaaniruokaa? Lähinnä siitä syystä että on näitä keski-ikäisiä miehiä joiden mielestä makkara on vihannes jne, jolleivat suostu syömään vegaaniruokaa niin saavat ainakin valita että käyvätkö Mäkin ymym kautta ennen YO-juhlia.

[/quote]

paskanmarjat.

Vierailija
53/87 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen minäkin kahvimaidon/-kerman kohdalla joustamista. Jos on tottunut juomaan kahvia (lehmän)maidon kanssa, niin voi olla aika vaikeaa nauttia kahvista jonkun kasvispohjaisen maidon kanssa. Ei maistu läheskään samalta ja kahvi on kuitenkin aika keskeinen osa juhlia kuin juhlia.

Ostakaa luomumaitoa tai kermaa, niin se ei sodi ehkä niin paljon tyttären ideologiaa vastaan.

Vierailija
54/87 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti söisin. Minua ei haittaisi vaikka kaikki tarjottava olisi vegaanista. Ihan mielenkinnolla maistelisin. En varmaan koskaan ennen ole mitään täysvegaanista syönytkään.

Vierailija
55/87 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehkää myös soijattomia ruokia, itse en soijaa söisi. muuten kasvisruoka hyvää!

Vierailija
56/87 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan ehdottomasti! Se olisi aivan loistavaa!

Näin pitäisi kouluruokailu ym. kaikki mahdollinen yleinen ruokailu järjestää-> kävisi suurimmalle osalle ihmisistä (+ruoka-allergikot muna-maito, kala/liha/kana).

Mahtavaa kerrassaan!

Vierailija
57/87 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä en söisi? Aini, eikun mä haluun että pöydässä on ruumita ja niiden osia.

Vierailija
58/87 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielelläni söisin vegaaniruokaa. Käyn monesti arkenakin vegaaniravintolassa (Tampereella Gopal) syömässä, ja hyvää on ollut. Siellä on jopa suurin osa ruoista myös gluteenittomia, joten ei sitäkään ole mahdotonta ympätä vegaanitarjottaviin. Ainakin Oatlyn kauratuotteet ovat gluteenittomia. Ja lisäksi falafelit kannattaa tehdä oikeaoppisesti ilman korppujauhoja.

Kahvikakut ovat varmaan munattomina hankalimpia, mutta suklaakakkuna voisivat onnistua. Samoin perinteiset riisisuklaamurot (kookosvoista) ovat vegaanisia ja gluteenittomia.

Vierailija
59/87 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 19:35"]

Tyttäreni on vegaani ja haluaisi, että hänen yo-juhlissaan olisi vain vegaanista tarjottavaa. Olen vähän kahden vaiheilla... Miten sinä suhtautuisit?

[/quote]

No meille tulee myös vegaanista ja uskon sitä muidenkin syövän. Eiköhän esim. viherslaaatti kelpaa kaikille. Myös marjaisia leivonnaisia on helppo tehdä kokonaan vegaanisena ja varmasti maistuu monelle! Sen lisäksi meille tulee croissantteja ilman eläinkunnan tuotteita, tosin siksi, että juhlin tulee lapsi, jolla on muna-maitoallergia sekä aikuinen, joka ei kestä kananmunaa. Kyllä se onnistuu, ei kukaan edes asiaa huomaa. Hedelmäinen täytekakku vaan pöytään; netistä löytyy ohjeita munattomiin ja maidottomiin leivonnaisiin vaikka millä mitalla. 

Vierailija
60/87 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 20:55"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 19:35"]

[/quote]

No meille tulee myös vegaanista ja uskon sitä muidenkin syövän. Eiköhän esim. viherslaaatti kelpaa kaikille. Myös marjaisia leivonnaisia on helppo tehdä kokonaan vegaanisena ja varmasti maistuu monelle! Sen lisäksi meille tulee croissantteja ilman eläinkunnan tuotteita, tosin siksi, että juhlin tulee lapsi, jolla on muna-maitoallergia sekä aikuinen, joka ei kestä kananmunaa. Kyllä se onnistuu, ei kukaan edes asiaa huomaa. Hedelmäinen täytekakku vaan pöytään; netistä löytyy ohjeita munattomiin ja maidottomiin leivonnaisiin vaikka millä mitalla. 

[/quote]

Siis meille tulee myös vegaanista lisäksi, mutta kaikki ei ole vegaanista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän