Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Noloin näkemäsi käännösmoka?

Vierailija
01.07.2020 |

Mikä on noloin käännösmoka, jonka olet koskaan nähnyt?

Kommentit (3391)

Vierailija
3381/3391 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä olis mielenkiintoisempia ja opettavaisempia, jos väärän käännöksen lisäksi kertoisitte sen oikean käännöksen.

Ja lisäksi vaikka vähän taustaa vaikkapa sanonnoille, jos tiedätte. Tai pohdintaa siitä, mitä kääntäjä on käännöstä laatiessaan oikein ajatellut, jos on ajatellut mitään.

Esim. näin suomea äidinkielenään puhuvana maallikkona en yhtään tajua, mihin lentokoneen ylösvetoa tarkoittava go-around viittaa. Ilmailusanastoa tietävät voisivat vähän valaista.

Jos kone on laskeutumassa ja huomataankin ettei se onnistukaan turvaklisesti niin vedetään ylös, tehdään kierros ja yritetään uudestaan.

Vierailija
3382/3391 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

desperate housewives = täydelliset naiset

Eiköhän täällä ole moneen kertaan selitetty, ettei kääntäjä, vaan markkinointiosasto määrää sarjojen yms. nimet. Ei siis ole mikään moka.

Minun korvaani kuulostaa kyllä paremmalta kuin epätoivoiset kotirouvat.

Taidat olla epätoivoinen kotirouva...

En ole, vaikka joskus kyllä mietin, minkä kotirouvan maailma onkaan minussa menettänyt. Olen kääntäjän koulutuksen saanut humanisti, joka on ryntynyt tekniseksi kirjoittajaksi. Kuten moni muu, olen tehnyt tämän valinnan kääntäjien huonon arvostuksen ja palkkauksen takia. Taustani takia tiedän kyllä kääntämisestä piirua enemmän kuin moni tavan tallaaja.

Vihaan tuota ilmaisua "tavan tallaaja". Mitähän tapaa se tallaakaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3383/3391 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sydämen asialla -sarjassa henkilöt olivat sopineet menevänsä naimisiin ja keskustelivat asiasta: Ive been going through my diary for potential dates mikä oli käännetty olen etsinyt osoitekirjasta treffikumppaneita :D

Periaatteessahan tuo on ihan oikein käännetty mutta asiayhteydessään täysin väärä käännös.

Miten sinä tuon olisit kääntänyt?

Etsinyt päiväkirjasta potentiaalisia päivämääriä häille.

Itse asiassa kalenterista.

Vierailija
3384/3391 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuren rahan videopelissä "Press start" > "Lehdistö aloitus".

Vierailija
3385/3391 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hengenvaarallisesti lihava -ohjelmassa kun joku lihava on kuntoutuksessa, niin se "rehab" on monesti suomennettu vieroituksena.

Jossain leipomis- tai kokkikisaohjelmassa oli joku ainesosa suomennettu ihan muuksi tässä lähiaikoina. Harmi kun en vain yhtään muista mikä se oli. Muistan vain, että se suomennos oli jotain muuta kuin ruokaan liittyvää vaikka kyseessä oli nimenomaan ruoka. Ei tainnut suomentaja muistaa missä yhteydessä se sana oli..

Ei moka, mutta mielenkiintoinen suomennos Asunnonmetsästäjissä on välillä ollut, kun makuuhuoneesta puhutaan kamarina, esim. "kolme kamaria".

Vierailija
3386/3391 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En muista enää nolointa käännösmokaa, mutta kieliä osaavana sen olen huomannut, ettei ohjelmia aina ole käännetty sanatarkasti tai oikein.

You don't say???

Sanatarkka käännös on usein oikeanakin kökkö, minulle opetettiin jo koulussa 1960-luvulla, että käännöksen pitää olla hyvää suomen kieltä ja ilmaista silti sanottu asia oikein. Eli ei se hyvin tehtynä niin helppoa ole ja nykyään kääntäjille ei todellakaan makseta tehdystä työstä kunnolla, kun on tämä tekoäly, jonka kuvitellaan osaavan kaikki, vaikka sen tekemiset pitäisi aina tarkistaa. Muuten uskoo ihan mitä tahansa, muustakin kuin käännöksistä.

Vierailija
3387/3391 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Levyllä olevan elokuvan englannininkielisellä tekstityksellä japania puhuvien henkilöiden kaikki puheet koko elokuvan ajan "käännetty" seuraavasti: He speaking foreigner language. 🤣🤣🤣 Teki mieli palauttaa koko pa*ka.

En ole ihan varma mikä leffa oli kyseessä mutta jossain englanninkielisessä leffassa oli just tuo tyylikeinona, eli ei ollut tarkoituskaan että englanninkielinen katsoja ymmärtäisi mitä siinä puhutaan. Oliko se sitten toimiva tyylikeino on toinen asia. 

Vierailija
3388/3391 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun näkemä noloin käännösmoka oli armeijassa kun kersantti komensi sulkeisissa: Käännös oikeaan...PÄIN!

Niin yks naispuolinen alokas kääntyi vasempaan päin.

Vierailija
3389/3391 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upseeri komensi osastonsa juoksuun,marsmars->käännös "maaliskuu, maaliskuu" :D

Vierailija
3390/3391 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saksankieliset paikannimet on yleensä käännetty miten sattuu: Luzern - Lucerne, Graubunden - Grisons, Bavaria, Bohemia, Nuremberg, Florence, Munich. Nää kaikki on löytynyt mediasta eli ei oo käännetty Saksan kielelle

Mainitaan nyt kuitenkin, että nimessä Graubünden on ü-kirjain; Firenze ei ole saksaksi Florence vaan Florenz; ja ilmaisussa "saksan kieli" ei ole isoa alkukirjainta.

Muuten oikein, mutta pitäisi olla "Saksan kieli" tai "saksankieli"!

Väärin! Ei saksankieli p.o.  saksan kieli / saksankielinen  

EI!

Kaunis saksankieli

Saksan kaunis kieli

Vierailija
3391/3391 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outlookin selainversiossa, kun laittaa roskapostispämmääjiä estoon, saa suomeksi ilmoituksen "nämä viestit eivät ole enää peräisin postilaatikkoosi". Juu, varmasti on joku automaatti kääntänyt, mutta ärsyttää silti joka kerta, on kuitenkin Microsoftin ylläpitämä.

No mikä takuu se nyt mistään on, että on Microsoftin juttuja. Pikemminkin päin vsstoin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kolme