Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voitteko selittää mulle, kun minulle on 11 vuoden työskentelystä kertynyt eläkettä noin 500e. Mitä tarkoittaa?

Vierailija
28.06.2020 |

Mitä tää oikein tarkottaa? Olenko saamassa 500e kuukaudessa eläkettä? Vai eläkkeen jäädessä alle 800e minimieläkkeen, niin saan sen minimieläkkeen?

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos elinaikakertoimen, minäkään 40-kymppinen keskituloinen en ole vielä saanut kerrytetyksi takuueläkkeen määrää. Suuriin ikäluokkiin kuuluva isäni saa eläkettä nettona käteen lähes saman kuin minä palkkaa...

Vierailija
62/91 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aplle on tulossa ihan hyvä eläke, kun tekee vielä n. 30 vuotta lisää töitä.

Minusta on hyvä, ettei eläkekertymässä enää painoteta viimeisiä vuosia. Jos menettää työpaikan yli 50 vuotiaana, niin uuden saaminen on todella vaikeaa ikärasismin johdosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä se kertoo, että tässä maassa alle keskituloisen eläkekertymällä ei ole tun väliä.

Jää yhtä pieneksi ku perus sosiaaliturva.

Jos ikinä eläkkeelle asti ees elää.

Mun eläkeikä on noin 70v.

Koko nyky eläkejärjestelmä tosin kaatuu seuraavan 10v aikana omaan mahdottomuuteensa..

Totta. Se vaiva, jonka keskituloinen näkee 40 vuodena aikana, ei ole lopulta minkään arvoinen. Yhtä hyvin olisi voinut elää sosiaalituilla, pätkätöillä, pienipalkkaisessa työssä ja nauttia rennommasta elämästä sen 40 vuotta, kun oikeasti piti elää. En tosin väitä, että kaikilla pienituloisilla ja sossun eläteillä olisi rentoa.

Vierailija
64/91 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aplle on tulossa ihan hyvä eläke, kun tekee vielä n. 30 vuotta lisää töitä.

Minusta on hyvä, ettei eläkekertymässä enää painoteta viimeisiä vuosia. Jos menettää työpaikan yli 50 vuotiaana, niin uuden saaminen on todella vaikeaa ikärasismin johdosta.

Olisi tosiaan hyvä, jos saisi kerrytettyä riittävän eläkkeen noin 55v mennessä. Sen jälkeen olisi vielä aikaa nauttia virkeistä eläkepäivistä kunnolla.

Vierailija
65/91 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen sinua ihan googlaamaan, millä perusteella eläke kertyy. Kirjautmalla oman eläkeyhtiön sivuille saat tarkat tiedot vuosittain, miten eläkkeesi on kertynyt. Tuo sinun nyt kertynyt summa on tähän asti työskentelystä ja jokainen palkallinen vuosi kerryttää sitä lisää.

Niin ni siis kävin kyllä katsomassa ja siitä tiedän, että eläkekertymä on se 500e. Mutta voiko todella olla niin, että tuo on se summa mikä mulle maksettaisiin eläkettä? Ainoastaan toi? Toki tuohon kertyy vielä toiset 10 vuotta lisää, joten mun eläke tulee olemaan 1000e?

Hiton pieni eläke. 

Eikös ennen eläkkeen saanut viimeisten työvuosien perusteella, eli jos ennen eläkeikää pääsi rahakkaisiin töihin, niin eläkkeen sen perusteella. Jonko prosenttimäärän mukaan. 

No voi, voi sentään, kun ne työeläkkeen laskentaperusteet ovat siis nähtävissä eläkeyhtiöitten ja Eläketurvakeskuksen sivuilla. Voit myös kysyä oman eläkeyhtiösi eläkeneuvojalta asiasta, jos asia ei netistä valkene. Mitä tarkoitat, että eikös "ennen" saanut eläkkeen viimeisten työvuosien perusteella? No sitähän sinä et voi vielä tietää, mitkä sun ansiosi on viimeisten työvuosiesi aikana. Eläkelakiin tehdään uudistuksia silloin tällöin ja ehdot voivat siis muuttua. Eipä se normikansalaisen työeläke hääppöinen tosiaan ole edes 40 työvuoden jälkeen. Jos et ole isopalkkainen bossi, voit varautua pieneen eläkekertymään. Voit toki ruveta säästämään jo nyt eläkepäiviesi varalle, jos ylimääräistä rahaa on...

Vierailija
66/91 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos elinaikakertoimen, minäkään 40-kymppinen keskituloinen en ole vielä saanut kerrytetyksi takuueläkkeen määrää. Suuriin ikäluokkiin kuuluva isäni saa eläkettä nettona käteen lähes saman kuin minä palkkaa...

No se isäsi eläkehän riippuu hänen tekemiensä työvuosien määrästä ja sinä aikana tienatuista ansioista. Toki ne ansiot riippuvat sitten myös koulutuksesta, työn vaatimuksista ja vastuusta ym. Ei eläkkeitä voi verrata keskenään yksiyhteen. Sulla vielä 25 vuotta ainakin työvuosia edessä, jos terveenä saat olla. Älä kadehdi työnsä tehnyttä isääsi.

Vierailija
67/91 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuret ikäluokat ovat kohta kuolemassa pois.

Ketä sitten syyttelette?

Ja nuo suuret ikäluokat tekivät todella työtä, fyysistä työtä.  Siihen ei aikaan ei ollut tietokoneita, eikä muitakaan koneita helpottamassa töitä.

Myöskään palkat eivät olleet suuria, mutta työvuosia oli paljon, siitä se eläke kertyy.

Ei kai se ole suurien ikäluokkien syy, että elämä ja tavat muuttuvat, ja taloudellien ahdinko on yhteiskunnassa.

Suuret ikäluokat ei säästelleet uusiutumattomia luonnonvaroja, kaikki käytettiin omaksi hyödyksi mikä irti saatiin, toisin kuin nyt pelastetaan koko maapalloa ja kaikesta maksetaan jotain ylimääräistä ihan vaan ympäristösyistä

Suurilla ikäluokilla jatkuva inflaatio ja vuosittaiset reilut palkankorotukset helpottivat oman asunnon ja kaiken muun maallisen hyvän hankkimista.

Lisäksi työpaikka oli lähes varma, ellei pilannut itse asioitaan, toisin kuin nyt pätkä- ja vuokratyön nollatuntisopimusten kanssa. Perusta siinä sitten perhe ja hanki asunto kun työstä ei varmuutta pitemmän päälle. Eipä pankitkaan luotota sellaiselle asuntoon.

Vierailija
68/91 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeyhtiön sivuilta saa arvion eläkkeestä, kun jää tietyn ikäisenä eläkkeelle. Eläke on sitä parempi, mitä pitempään on töissä. Sillä on merkitystä jääkö eläkkeelle 63- tai 68-vuotiaana.[/quote]

Olen 47v, töissä ollut 30v, mulla luki papereissa että eläkeikä alkaa kun täytän 70v. Joten ilmeisesti mua vanhemmat pääsee eläkkeelle alle 70v?

Vierailija
69/91 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1960-luvun jälkeen syntyneitä rangaistaan viattomina siihen , ettei valtio aioinaan ennakoinut mitenkään työeläkemaksujen riittävyyttä ja niitä perittiin olemattoman vähän kymmeniä vuosia ja nyt sitten maksatetaan näiden perillisiltä, joilla ei ole osaa eikä arpaa tuohon. Se on laillistettua ryöstöä, kun eläkeikää nostetaan ja kertymää heikennetään koko ajan. Raha on puskuroitu ja luvattu nykyeläkeläisille ja nuoremmista viis. Tätä ei kukaan pysty kieltämään. Kaikilta muilta saadaan leikata ja heikentää etuja mutta eläkeläisiltä ei. Se on hullua siinä milessä, että tosiaankin nämä on maksaneet vain ouenen osuuden työaikanaan omasta eläkkeestä mutta nauttivat niitä täysimääräisinä . Siellä on hyväkuntoisina alle 60-vuotiaina eläkkeille täysillä herkuilla pääseitä, jotka porskuttavat yli kasikymppisinä täysillä. Ja olen katkera syystä! Olen 1968 syntynyt ja eläke kertynyt vasta 23-vuotiaasta asti enkä tiedä pääsenkö edes 65-vuitiaana eläkkeelle hengissä!

Sä sentään pääset vielä eläkkeelle ja saat edes jotain, mutta näin -79 :nä aivan turha edes kuvitella tai haaveilla että pääsisi. Tai voi olla että pääsee, mutta ei sieltä ole penniäkään tulossa rahaa, kyllä kerkeää aikaisemmat kupata tilit tyhjiksi tai jollain lakimuutoksella ne kupataan johonkin maailman halailu hommaan. Korkeintaan työvelvoite VOI poistua hyvällä lykyllä siinä 75 v. kohdalla, jos nyt yleensäkään henki edes niin kauaa pihisee, mutta se raha poliitikka korvataan jollain ruokakuponki-tason jutulla, rahaa sieltä ei tipu, se on asia mikä on aivan varma. Joten se kannattaa itse kenekin katsoa työntekonsa siihen malliin, ettei kovin montaa vuosikymmentä kannata tehdä talkoita ja samaan aikaan maksaa täysi hinta siitä vielä että SAA tehdä.

Vierailija
70/91 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä se kertoo, että tässä maassa alle keskituloisen eläkekertymällä ei ole tun väliä.

Koko nyky eläkejärjestelmä tosin kaatuu seuraavan 10v aikana omaan mahdottomuuteensa..

Totta. Se vaiva, jonka keskituloinen näkee 40 vuodena aikana, ei ole lopulta minkään arvoinen. Yhtä hyvin olisi voinut elää sosiaalituilla, pätkätöillä, pienipalkkaisessa työssä ja nauttia rennommasta elämästä sen 40 vuotta, kun oikeasti piti elää. En tosin väitä, että kaikilla pienituloisilla ja sossun eläteillä olisi rentoa.

Eikö sinulla ole siitä palkasta mitään hyötyä sen 40 työvuoden aikana? Silloin tällöin pätkätyötä ei minusta ole mikään rennon elämän esimerkki, kun eihän siinä koskaan tiedä, milloin seuraava pätkä tulee, mistä ja kuinka pitkäksi aikaa. En jaa näkemystäsi siitäkään, että pienipalkkainen työ olisi kivaa ja kevyttä. Vaikka pidät muutaman satasen palkkaeroa pienenä, niin sillähän saa kuukauden ruokaostot. Eläkepäiviä auttaa se, jos on saanut hankittua omistusasunnon. Hyvällä tuurilla ennen eläkepäiviä ehtii asua parikymmentä vuotta pelkän vastikkeen hinnalla.

Vierailija
71/91 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketä sitten syyttelette?

Ja nuo suuret ikäluokat tekivät todella työtä, fyysistä työtä.  Siihen ei aikaan ei ollut tietokoneita, eikä muitakaan koneita helpottamassa töitä.

Myöskään palkat eivät olleet suuria, mutta työvuosia oli paljon, siitä se eläke kertyy.

Ei kai se ole suurien ikäluokkien syy, että elämä ja tavat muuttuvat, ja taloudellien ahdinko on yhteiskunnassa.

Suurten ikäluokkien eläkkeet eivät kertyneet työvuosista vaan siitä että muutama viimeinen vuosi ennen eläkettä painettiin hulluna töitä ja niiden perusteella sai sitten hyvän eläkkeen.

Vierailija
72/91 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeyhtiön sivuilta saa arvion eläkkeestä, kun jää tietyn ikäisenä eläkkeelle. Eläke on sitä parempi, mitä pitempään on töissä. Sillä on merkitystä jääkö eläkkeelle 63- tai 68-vuotiaana.

Olen 47v, töissä ollut 30v, mulla luki papereissa että eläkeikä alkaa kun täytän 70v. Joten ilmeisesti mua vanhemmat pääsee eläkkeelle alle 70v?

Ei voi pitää paikkaansa, kun 41 v. ja alin ikä on 67 v. ja 8 kk. 41 v. ikäisenä jos pystyy / viitsii / jaksaa 70 v. asti, niin silloin saa parhaan eläkkeen. Se 70 v, on se ylin eläkeikä. ei se minimi.

Vierailija
73/91 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeyhtiön sivuilta saa arvion eläkkeestä, kun jää tietyn ikäisenä eläkkeelle. Eläke on sitä parempi, mitä pitempään on töissä. Sillä on merkitystä jääkö eläkkeelle 63- tai 68-vuotiaana.

Siellä pitäisi olla kolme vuosilukua eli alin eläkeikä, tavoiteikä ja vielä yksi, jonka nimeä en muista. Oma mies on syntynyt 1961 ja näitä tässä vähän aikaa sitten katseltiin. Mies saisi olla töissä 68-vuotiaaksi, jos vain terveyden vuoksi onnistuisi.

Vierailija
74/91 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo suurten ikäluokkien kadehtiminen hiipii jokaiseen eläkekeskusteluun. 40-50 lukujen vaihteessa syntyneillä oli kasvukeskuksissa kyllä töitä, mutta maaseudulta joutuivat tuhannet lähtemään töiden perässä Ruotsiin hanttihommiin. Monet naiset ovat tehneet 40-45 vuotta pienipalkkaista työtä, ja eläke on köyhyysrajalla. Lapsia oli enemmän, joten äitiyslomat ja kotivuodet verottivat etenkin naisten eläkkeitä. Jokaisessa ajassa on omat hyvät ja huonot puolet, ei kukaan voi valita sytymähetkeään, eivätkä asiat parane katkeruudella ja toisia kadehtimalla. Omat haasteet on jokaisella sukupolvella ollut ja tulee olemaan. Perintöjäkin taitaa ahkerilta suurilta ikäluokilta seuraavalle sukupolvelle napsahtaa paljon enemmän, kuin he itse aikoinaan saivat.

j

Sotien jälkeen syntyneet suuret ikäluokat (1945-49) saivat lapsentekoikään tulkessaan selvästi vähemmän lapsia kuin omassa lapsuudenperheessä oli ollut. Korkeintaan kolme, useimmiten kaksi, joten ei niitä elätettiviä ollut siellä Ruotsissa eikä Suomessa paljon. Inflaatio söi asuntolainan ja kummasti duunareilla oli varaa jopa mökkiin ja autoon, kun tuli vuosilomia ja palkat kehittyivät tupoissa suosiollisesti.

Vierailija
75/91 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketä sitten syyttelette?

Suurten ikäluokkien eläkkeet eivät kertyneet työvuosista vaan siitä että muutama viimeinen vuosi ennen eläkettä painettiin hulluna töitä ja niiden perusteella sai sitten hyvän eläkkeen.

Jossain vaiheessa oli vielä superkarttuma eläkkeisiin yli 50-vuotiailla mutta sekin poistettiin 2017 eläkehuononnuksissa, l.uudistuksessa että kiitosta siitäkin. T. N51 v

Vierailija
76/91 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketä sitten syyttelette?

Ja sellaisilla prosenteilla, ettei niitä enään ole olemassakaan, kuin näillä suurten ikäluokkien eläkeläisillä.

Valtion viroista 66% ja yksityiseltä hieman vähemmän.

Vierailija
77/91 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se isäsi eläkehän riippuu hänen tekemiensä työvuosien määrästä ja sinä aikana tienatuista ansioista. Toki ne ansiot riippuvat sitten myös koulutuksesta, työn vaatimuksista ja vastuusta ym. Ei eläkkeitä voi verrata keskenään yksiyhteen. Sulla vielä 25 vuotta ainakin työvuosia edessä, jos terveenä saat olla. Älä kadehdi työnsä tehnyttä isääsi.

En kadehdikaan. Isä teki pitkän uran keskituloisena, ja viimeisillä työvuosilla pystyi kikkalemaan niin että sillä nostettiin eläkettä vielä lähes parilla sadalla. Laskettiin tämä tarkkaan.

Tarkoitin sitä, että samoilla työvuosilla ja samoilla (tai vähän paremmilla) ansioilla ei 70-luvulla syntynyt pysty saamaan lähellekään yhtä suurta eläkettä. Jos nyt eläkettä ollenkaan.

Vierailija
78/91 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketä sitten syyttelette?

Suuret ikäluokat ei säästelleet uusiutumattomia luonnonvaroja, kaikki käytettiin omaksi hyödyksi mikä irti saatiin, toisin kuin nyt pelastetaan koko maapalloa ja kaikesta maksetaan jotain ylimääräistä ihan vaan ympäristösyistä

Suurilla ikäluokilla jatkuva inflaatio ja vuosittaiset reilut palkankorotukset helpottivat oman asunnon ja kaiken muun maallisen hyvän hankkimista.

Lisäksi työpaikka oli lähes varma, ellei pilannut itse asioitaan, toisin kuin nyt pätkä- ja vuokratyön nollatuntisopimusten kanssa. Perusta siinä sitten perhe ja hanki asunto kun työstä ei varmuutta pitemmän päälle. Eipä pankitkaan luotota sellaiselle asuntoon.

Suuret pomot ja pienemmätkin viskaalit pitivät pitkiä kosteita lounaita. Työmiestenkään kohdalla ei ollut niin tarkkaa tuliko viinalta haisevana töihin. Nimim.10-luvun remonttimiehiä muistellessa. Nyt pitää olla naama pinkeänä ja ruumis ajokoiran timminä kehittämässä itseään kesät talvet ja lomatkin. Mikään ei tunnu riittävän ja kelpaavan työmarkkinoille!

Vierailija
79/91 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sinulla ole siitä palkasta mitään hyötyä sen 40 työvuoden aikana? Silloin tällöin pätkätyötä ei minusta ole mikään rennon elämän esimerkki, kun eihän siinä koskaan tiedä, milloin seuraava pätkä tulee, mistä ja kuinka pitkäksi aikaa. En jaa näkemystäsi siitäkään, että pienipalkkainen työ olisi kivaa ja kevyttä. Vaikka pidät muutaman satasen palkkaeroa pienenä, niin sillähän saa kuukauden ruokaostot. Eläkepäiviä auttaa se, jos on saanut hankittua omistusasunnon. Hyvällä tuurilla ennen eläkepäiviä ehtii asua parikymmentä vuotta pelkän vastikkeen hinnalla.

Tokihan siitä palkasta on hyötyä myös. Yleensä vaan vaatimukset kasvavat sen palkan myötä, ja pahimmillaan ihminen kuluttaa itseään loppuun ja stressaa aina vapaa-aikanaan. Jos taas pystyy rennosti hoitamaan keskipalkkaisen hommansa, niin sitten asiat on hyvin, mikäli vielä firmat ei jatkuvasti potki ihmisiä pellolle. Ennen eläkepäiviä ehtii asua parikymmentä vuotta pelkällä vastikkeella, jos asuu parisuhteessa ilman lapsia tai sitten niin korvessa, että asuntojen hinnat ovat matalia.

Vierailija
80/91 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketä sitten syyttelette?

Suuret pomot ja pienemmätkin viskaalit pitivät pitkiä kosteita lounaita. Työmiestenkään kohdalla ei ollut niin tarkkaa tuliko viinalta haisevana töihin. Nimim.10-luvun remonttimiehiä muistellessa. Nyt pitää olla naama pinkeänä ja ruumis ajokoiran timminä kehittämässä itseään kesät talvet ja lomatkin. Mikään ei tunnu riittävän ja kelpaavan työmarkkinoille!

Piti olla 1980-luvun, ei tässä sentään ole 10 luvulla eletty!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kaksi