Voitteko selittää mulle, kun minulle on 11 vuoden työskentelystä kertynyt eläkettä noin 500e. Mitä tarkoittaa?
Mitä tää oikein tarkottaa? Olenko saamassa 500e kuukaudessa eläkettä? Vai eläkkeen jäädessä alle 800e minimieläkkeen, niin saan sen minimieläkkeen?
Kommentit (91)
Antti Rinne himoitsi saada pandooran lippaan auki ja päästää politiikot mellastamaan eläkerahastoihinkin. Tai siis rohmuamaan sieltä vähän sinne sun tänne maailmoita halaaviin projekteihin.
Jakamaan vaikkapa vappusatasia useamminkin. Kassassahan olisi ollut kyllä rahaa sellaisiinkin lupauksiin.
Vierailija kirjoitti:
Ottakaapa laskelmissanne huomioon se, että elämisen kustannukset tuskin ovat halpenemaan päin. Mitä kahden tonnin eläkkeellä verojen jälkeen saa 30 vuoden päästä?
Eläkkeet on sidottu indeksiin. Jos eläkekertymä on nyt 1000 euroa ja eläkkeet tulevaisuudessa maksetaan lupausten mukaan, sillä tonnin eläkkeellä saa yhtä paljon kuin tonnilla nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottakaapa laskelmissanne huomioon se, että elämisen kustannukset tuskin ovat halpenemaan päin. Mitä kahden tonnin eläkkeellä verojen jälkeen saa 30 vuoden päästä?
Eläkkeet on sidottu indeksiin. Jos eläkekertymä on nyt 1000 euroa ja eläkkeet tulevaisuudessa maksetaan lupausten mukaan, sillä tonnin eläkkeellä saa yhtä paljon kuin tonnilla nyt.
Jopa vähän enemmänkin, koska taitettu indeksi nostaa eläkettä enemmän kuin elinkustannukset nousevat.
Siis rautalangasta väännettynä, eläkettä ei tule 30 vuoden kuluttua 2000 euroa kuussa vaan summan joka vastaa ostovoimaltaan tämän päivän 2000e eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo suurten ikäluokkien kadehtiminen hiipii jokaiseen eläkekeskusteluun. 40-50 lukujen vaihteessa syntyneillä oli kasvukeskuksissa kyllä töitä, mutta maaseudulta joutuivat tuhannet lähtemään töiden perässä Ruotsiin hanttihommiin. Monet naiset ovat tehneet 40-45 vuotta pienipalkkaista työtä, ja eläke on köyhyysrajalla. Lapsia oli enemmän, joten äitiyslomat ja kotivuodet verottivat etenkin naisten eläkkeitä. Jokaisessa ajassa on omat hyvät ja huonot puolet, ei kukaan voi valita sytymähetkeään, eivätkä asiat parane katkeruudella ja toisia kadehtimalla. Omat haasteet on jokaisella sukupolvella ollut ja tulee olemaan. Perintöjäkin taitaa ahkerilta suurilta ikäluokilta seuraavalle sukupolvelle napsahtaa paljon enemmän, kuin he itse aikoinaan saivat.
j
No esimerkkinä tätini kuuluu suuriin ikäluokkiin. Kouluttamaton, työskenteli 20vuotiaasta 60 vuotiaaksi matkatoimistossa. Ei puhelinmyyntiä, ei tulostavoitteita ei stressiä, vaan helppo työpaikka suoraan eläkkeelle asti. Kunhan odotteli kaupassa, että asiakkaita marssi sisään. Eläkettä hänelle kertyi tuosta työstä 2000€/kk, maksetut asunnot ja autot. Silti hän valittaa eläkkeen pienuutta.
Itse olen korkeakoulutettu, työelämässä tulen olemaan 10v pidempään ja huomattavasti stressaavammassa ja kilpailummassa työympäristössä ja tulen saamaan eläkettä saman verran kuin hän. Samaan aikaan elämisen kustannukset ovat lähes kaksinkertaistuneet - eli auton ja oman asunnon hankkiminen paljon vaikeampaa.
Ei ihan reilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen sinua ihan googlaamaan, millä perusteella eläke kertyy. Kirjautmalla oman eläkeyhtiön sivuille saat tarkat tiedot vuosittain, miten eläkkeesi on kertynyt. Tuo sinun nyt kertynyt summa on tähän asti työskentelystä ja jokainen palkallinen vuosi kerryttää sitä lisää.
Niin ni siis kävin kyllä katsomassa ja siitä tiedän, että eläkekertymä on se 500e. Mutta voiko todella olla niin, että tuo on se summa mikä mulle maksettaisiin eläkettä? Ainoastaan toi? Toki tuohon kertyy vielä toiset 10 vuotta lisää, joten mun eläke tulee olemaan 1000e?
Hiton pieni eläke.
Eikös ennen eläkkeen saanut viimeisten työvuosien perusteella, eli jos ennen eläkeikää pääsi rahakkaisiin töihin, niin eläkkeen sen perusteella. Jonko prosenttimäärän mukaan.
Mutta ennen eläkettä ei kertynyt lainkaan ensimmäisistä työvuosista, vaikka eläkemaksuja piti maksaa.
Minä olen 38v ja minulle ei kertynyt eläkettä ekoista työvuosista. Kertyykö minulle siis enemmän vikoista työvuosista?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa jo nuorena alkaa kerryttämään säästöjä, vaikka 50 kuussa, jos ei enempään pysty. Tuollainen summa ei kaada kenenkään budjettia, mutta 40 vuoden kuluttua on kiva eläkkeen lisä, etenkin jos on sijoittanut kannattavasti.
Aloitin osakesäästämään 20-vuotiaana kun aloin tekemään töitä korkeakouluopiskeluideni ohessa. Tämä oli 6v sitten, nyt saan osinkoja reilut 200€/kk nettona. Osinkoina saa toivottavasti vähän lisää tulevan pienen eläkkeeni päälle...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jopa vähän enemmänkin, koska taitettu indeksi nostaa eläkettä enemmän kuin elinkustannukset nousevat.
Siis rautalangasta väännettynä, eläkettä ei tule 30 vuoden kuluttua 2000 euroa kuussa vaan summan joka vastaa ostovoimaltaan tämän päivän 2000e eläkettä.
Eikös mene just päinvastoin taitetun indeksin vuoksi? Taitettu indeksi on pitänyt huolen siitä, ettei työeläkkeet ole nousseet samassa suhteessa kuin työssäkäyvien palkat ja eläkkeet ovat jääneet paljon alemmalle tasolle mitä olisivat jos taitettua indeksiä ei olisi otettu käyttöön 90- luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös mene just päinvastoin taitetun indeksin vuoksi? Taitettu indeksi on pitänyt huolen siitä, ettei työeläkkeet ole nousseet samassa suhteessa kuin työssäkäyvien palkat ja eläkkeet ovat jääneet paljon alemmalle tasolle mitä olisivat jos taitettua indeksiä ei olisi otettu käyttöön 90- luvulla.
Taitetun indeksin takia eläkkeet nousevat hitaammin kuin palkat, mutta nopeammin kuin hinnat.