Voitteko selittää mulle, kun minulle on 11 vuoden työskentelystä kertynyt eläkettä noin 500e. Mitä tarkoittaa?
Mitä tää oikein tarkottaa? Olenko saamassa 500e kuukaudessa eläkettä? Vai eläkkeen jäädessä alle 800e minimieläkkeen, niin saan sen minimieläkkeen?
Kommentit (91)
1960-luvun jälkeen syntyneitä rangaistaan viattomina siihen , ettei valtio aioinaan ennakoinut mitenkään työeläkemaksujen riittävyyttä ja niitä perittiin olemattoman vähän kymmeniä vuosia ja nyt sitten maksatetaan näiden perillisiltä, joilla ei ole osaa eikä arpaa tuohon. Se on laillistettua ryöstöä, kun eläkeikää nostetaan ja kertymää heikennetään koko ajan. Raha on puskuroitu ja luvattu nykyeläkeläisille ja nuoremmista viis. Tätä ei kukaan pysty kieltämään. Kaikilta muilta saadaan leikata ja heikentää etuja mutta eläkeläisiltä ei. Se on hullua siinä milessä, että tosiaankin nämä on maksaneet vain ouenen osuuden työaikanaan omasta eläkkeestä mutta nauttivat niitä täysimääräisinä . Siellä on hyväkuntoisina alle 60-vuotiaina eläkkeille täysillä herkuilla pääseitä, jotka porskuttavat yli kasikymppisinä täysillä. Ja olen katkera syystä! Olen 1968 syntynyt ja eläke kertynyt vasta 23-vuotiaasta asti enkä tiedä pääsenkö edes 65-vuitiaana eläkkeelle hengissä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen sinua ihan googlaamaan, millä perusteella eläke kertyy. Kirjautmalla oman eläkeyhtiön sivuille saat tarkat tiedot vuosittain, miten eläkkeesi on kertynyt. Tuo sinun nyt kertynyt summa on tähän asti työskentelystä ja jokainen palkallinen vuosi kerryttää sitä lisää.
Niin ni siis kävin kyllä katsomassa ja siitä tiedän, että eläkekertymä on se 500e. Mutta voiko todella olla niin, että tuo on se summa mikä mulle maksettaisiin eläkettä? Ainoastaan toi? Toki tuohon kertyy vielä toiset 10 vuotta lisää, joten mun eläke tulee olemaan 1000e?
Hiton pieni eläke.
Eikös ennen eläkkeen saanut viimeisten työvuosien perusteella, eli jos ennen eläkeikää pääsi rahakkaisiin töihin, niin eläkkeen sen perusteella. Jonko prosenttimäärän mukaan.
Mutta ennen eläkettä ei kertynyt lainkaan ensimmäisistä työvuosista, vaikka eläkemaksuja piti maksaa.
Ei minullakaan kerääntynyt. Eli ei ole kertynyt alle 23 vuotiaana tehdystä työstä, eikä tuleva eläkkeeni perustu viimeisten vuosien aikana tekemiini töihin. Tai niistä saamiini ansioihin, jotka olisivat nyt paljon paremmat, kuin viimeisten 10 vuoden aikana.
Kyllä tässä on 70-luuvn lopulla syntyneenä ihan täysin väliinputoaja. Suuret ikäluokat veti tässäkin itselleen kotiin päin.
Olen synt -65 enkä minäkään saa eläkettä ennen 23 v tehdyistä töistä - ja tein jonkinlaisia töitä 12- votiaasta!
Mielestäni tuo pitäisi ehdottomasti korjata, koska myöhemmin syntyneillä kaikki työ otetaan huomioon.
Todella epäoikeudenmukaista!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen sinua ihan googlaamaan, millä perusteella eläke kertyy. Kirjautmalla oman eläkeyhtiön sivuille saat tarkat tiedot vuosittain, miten eläkkeesi on kertynyt. Tuo sinun nyt kertynyt summa on tähän asti työskentelystä ja jokainen palkallinen vuosi kerryttää sitä lisää.
Niin ni siis kävin kyllä katsomassa ja siitä tiedän, että eläkekertymä on se 500e. Mutta voiko todella olla niin, että tuo on se summa mikä mulle maksettaisiin eläkettä? Ainoastaan toi? Toki tuohon kertyy vielä toiset 10 vuotta lisää, joten mun eläke tulee olemaan 1000e?
Hiton pieni eläke.
Eikös ennen eläkkeen saanut viimeisten työvuosien perusteella, eli jos ennen eläkeikää pääsi rahakkaisiin töihin, niin eläkkeen sen perusteella. Jonko prosenttimäärän mukaan.
Mutta ennen eläkettä ei kertynyt lainkaan ensimmäisistä työvuosista, vaikka eläkemaksuja piti maksaa.
Ei minullakaan kerääntynyt. Eli ei ole kertynyt alle 23 vuotiaana tehdystä työstä, eikä tuleva eläkkeeni perustu viimeisten vuosien aikana tekemiini töihin. Tai niistä saamiini ansioihin, jotka olisivat nyt paljon paremmat, kuin viimeisten 10 vuoden aikana.
Kyllä tässä on 70-luuvn lopulla syntyneenä ihan täysin väliinputoaja. Suuret ikäluokat veti tässäkin itselleen kotiin päin.
Väliinputoajia ovat jo 1950-luvulla syntyneet, sama juttu heillä.
Silti suurten ikäluokkien eläkkeet on mediaaniltaan paljon pienemmät kuin nyt eläkkeelle jäävien. Ennen ei lastenhoitovuosilta kertynty eläkettä kuten nyt.
Valtion ja kunnan viroissa laskettiin neljän viimeisen työvuoden mukaan eläkkeet. Siihen moni haali lisätöitä ja vuorotöitä ja ikälisät täysimääräisinä ja monen eläke on nettona nyt suurempi kuin monella työntekijällä! Tämä on faktaa ja lähipiiristä tiedettyä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiton pieni eläke.
Olen synt -65 enkä minäkään saa eläkettä ennen 23 v tehdyistä töistä - ja tein jonkinlaisia töitä 12- votiaasta!
Mielestäni tuo pitäisi ehdottomasti korjata, koska myöhemmin syntyneillä kaikki työ otetaan huomioon.
Todella epäoikeudenmukaista!!!
Laskepa huviksesi, palkonko eläkekertymäsi olisi vuosilta 12-23. Lopputulos on niin huono, että harmistuksesi todennäköisesti laskee.
Siis sehän on ihan ok. Ei 11 vuoden työura tietyskikään riitä kunnon eläkkeeseen. Jos työskentelet 44 vuotta, niin saatkin 2000 Euroa. Ja kyllä se 44 vuotta on hyvin realistinen arvio, eläkkeelle päästään me nyt 30-40 -vuotiaat joskus 70v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiton pieni eläke.
1947 ja aikaisemmin syntyneiden eläke muodostui tosiaan viimeisten vuosien ansioiden mukaan, mutta he ovat olleet eläkkeellä jo ainakin 10 vuotta.
Mutta jos sinulle kertyy nuorena 11 vuoden ansiosta eläkettä 500 euroa, niin sehän tekee normalin 40 vuoden työuran jälkeen 2000 euroa + indeksikortukset. Ja luultavasti sinunkin työurasi on nousujohteinen, eli palkkasi ja eläkekarttumasi kasvaa jatkossa, joten eläkekin tulee olemaan suurempi. Reilusti yli nykyisen keskieläkkeen kuitenkin.
Ja aloituksen kysymykseen palatakseni. Kaikki saavat vähintään takuueläkkeen eli noin 850e, vaikka oma karttuma jäisi sen alle.
Nousujohteinen ura ! Mikä vitsi! Nykyään työntekijällä ei ole mitäön ohmisarvoa ja potkaistaan pellolle viisikymppisenä, jonka jälkeen kelpaat kaatopaikalle, et enää töihin. Kyllä ne hyvinvointivaktion suojatyöpaikat loppui jo aikoja sitten ja niitä on tarjolla korkeintaan poliittisille broilereille.
Mulla 13 vuoden jälkeen tuulu 850 euroa, jos nykyinen tulotaso säilys samana niin 61 vuotiaana kun on eka mahdollisuus jäädä eläkkeelle,eläke olis about 5000 euroa kuussa. Kyllä tolla just ehkä pärjäisi.
Minä en edes tule näkemään eläkeikää.
Valtion ja työnantajien unelma on mahdollisimman vanhaksi työssä piiskaaminen ja pakottaminen ja hengen heittäminen juuri ennen eläkeikää. Pitkät, terveet eläkevuodet oli varattu meitä vanhemmille kuten pitkät turvalliset työuratkin.
Vierailija kirjoitti:
Aika harva on kummoista eläkekertymää alle 23-vuotiaana hankkinut. Itse laskin, että nykyisellä palkalla kerrytän vuodessa enemmän eläkettä kuin kaikki 15-23-vuotiaana tekemäni hanttihommat kerryttivät yhteensä.
Onhan se näinkin ja samat sanat voidaan sanoa 70-luvun kehitysmaa-Suomen matalista palkoista. Nykyisillä ansioilla eläkettä karttuu vuodessa yhtä paljon kuin silloisista ansioista vuosikymmenessä. Siksi nykyisillä eläkeläisillä ja eläköitymisvuorossa olevilla on pääsääntöisesti aivan mitättömät eläkkeet. Poikkeuksena julkisen puolen työntekijät.
ei eläkettä kannata miettiä. Koko roska ehditään vassareiden toimesta romuttaa ennen kuin vaikkapa 70-luvulla syntyneet olisivat eläkeiässä.
Itse menen japanin mallilla.
Rikoksilla vankilaan ja siellä täysi ylläpito.
Pienihän se on normaalipalkkaisen eläkekertymä per vuosi. Näitä systeemejä on vuosien mukaan muunneltu vastaamaan sen hetkisiä suhdanteita. Epätasa-arvoinen naisia kohtaan, etenkin äitiyslomien pienemmät tulot pitäisi jotenkin eläkkeissä kompensoida naisille, joiden tulot muutenkin miehiä pienemmät.
Ylisuuret eläkkeet ovat jotain, mitä en käsitä enkä hyväksy. Niissä pitäisi olla joku kohtuullinen yläraja.
Miksi joidenkin pitää vielä eläkkeelläkin saada kasvattaa jo ennestään suurta varallisuutta, jonka on tienannut jättipalkkaa nauttiessaan työikäisenä. Tämä on asia, mihin pitäisi puuttua.
Eli saako kaikki sen takuueläkkeen + eläkekertymän. Silloinhan mun eläke olisi 850+500=1350e?
Olen varhaiskasvatuksen opettaja, täydet kokemuslisät, 2 kpl. Vuosibruttoni on vajaat 33000e ja vuosittain eläkettä näyttää kertyvän vajaat 40e. Mietin muuttamista Etelä-Suomeen sillä siellä vastavalmistuneen varhaiskasvatuksen opettajan pelkkä lähtöpalkka on yli 100e parempi kuin minulla nyt, täysillä lisillä.
Toki on kalliimpaa asua, mutta eläkettä kertyisi paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Eli saako kaikki sen takuueläkkeen + eläkekertymän. Silloinhan mun eläke olisi 850+500=1350e?
Ei, mutta eläke on kyllä takuueläkettä suurempi, jos työeläkekertymää on noin paljon. Googlaa työeläkkeen ja kansaneläkkeen yhteensovitus.
Vierailija kirjoitti:
No et tietenkään saa, työeläke pienentää takuueläkettä. Täyden takuueläkkeen saa silloin, jos ei saa muuta eläkettä (eli työeläke, leskeneläke jne.).
Vierailija kirjoitti:
Takuueläkettä ja eläkertymää ei lasketa yhteen,saat takuueläkkeen käsittääkseni jos eläkertymäsi jää alle 850e.,
1350e eläke on itseasiassa aika perus, jopa aika "hyvä"(kyllä valitetta asti) eläke mikäli on pienipalkkaisella alalla ollut töissä.
https://www.tyoelake.fi/mika-tyoelake-on/kansanelake-ja-takuuelake-tayd…
Tuossa on taulukossa miten kansaneläkettä tulee päälle, tai takuueläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika harva on kummoista eläkekertymää alle 23-vuotiaana hankkinut. Itse laskin, että nykyisellä palkalla kerrytän vuodessa enemmän eläkettä kuin kaikki 15-23-vuotiaana tekemäni hanttihommat kerryttivät yhteensä.
Onhan se näinkin ja samat sanat voidaan sanoa 70-luvun kehitysmaa-Suomen matalista palkoista. Nykyisillä ansioilla eläkettä karttuu vuodessa yhtä paljon kuin silloisista ansioista vuosikymmenessä. Siksi nykyisillä eläkeläisillä ja eläköitymisvuorossa olevilla on pääsääntöisesti aivan mitättömät eläkkeet. Poikkeuksena julkisen puolen työntekijät.
Eläkeläiset ovat monissa sosiaalipuolen tutkimuksissa ja tulonjapissa pärjänneet mnia muita ihmisryhmiä paremmin. Vinkuminen saa luvan loppua!
Väliinputoajia ovat jo 1950-luvulla syntyneet, sama juttu heillä.
Silti suurten ikäluokkien eläkkeet on mediaaniltaan paljon pienemmät kuin nyt eläkkeelle jäävien. Ennen ei lastenhoitovuosilta kertynty eläkettä kuten nyt.