Kysytäänpä näin päin, mitkä vanhanaikaiset, vähemmän suositut ja pois muodista olevat ruuat ovat herkkuasi?
Just söin lanttua, nam. Marjapuuro on hyvää, samoin punaherukkasoppa.
Kommentit (691)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voileipäkakkua haikaileville vinkki: Jääkaappiin jääneistä vähäisistä ruuan tähteistä voi rakentaa kerrosvoileipä- tyylisen minivoileipäkakun vaikka lounaaksi. Meheviä täytteitä leipäviipaleiden väliin ja painon alle jääkaappiin tekeytymään.
Minulla on jääkaapissa: voita, homeista pestoa, yksi kananmuna, luultavasti pilaantunutta jugurttia ja jo itänyttä valkosipulia. Minkäs kakun tekisit näistä?
Miksi pilallisista aineksista pitäisi tehdä ruokaa?
ohis
Vierailija kirjoitti:
Monilla trendiruuilla on oikeasti pitkä historia. Esim. Kombuchaa tehtiin Kiinassa jo ennen Jeesuksen syntymää.
Kyllä. Samoin esimerkiksi macaroneilla.
Makaronivelli
Veripalttu ja valkokastike
Verimaito eli naudanverta ja täysmaitoa ja vähän sokeria nam on hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Ruuissahan se muoti vasta näkyykin.
Oli aika jolloin perunoiden syöminen oli suurin synti, mitä tehdä voi.
Perunoitten tilalla olisi pitänyt syödä aina riisiä tai muuta "korviketta".
Perunan hylkimisen myötä katosi myös monet maukkaat kastikkeet ja hyvine kasteikkeiden tekeminen on vieläkin ja pysyvästi hukassa suurelta osalta ruuanlaittajista.
Tää on totta, kastikkeita hyljitään. Mun sisko ei esim osaa tehdä ruskeaa kastiketta lihapullille, perhe syö ne kuivina perunan (sentään perunaa) kanssa.
Tää mua jaksaa kummastuttaa. Tosin mikään ei oo niin hyvää ku voipottu, keitän pottuja myös kanan kanssa vaikka ihmiset kai syö sen kanssa yleensä riisiä?
Vierailija kirjoitti:
Meneekö ruoatkin pois muodista?!
Samaa ihmettelin, ruokaan liittyy niin paljon kaikkea, koskaan tiedä millainen tyyli on vanhanaikaista.
Pullaa monet pitivät vanhoillisena jo 70-luvulla, vielä myöhemminkin , joku meillä käynyt oli puhunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruuissahan se muoti vasta näkyykin.
Oli aika jolloin perunoiden syöminen oli suurin synti, mitä tehdä voi.
Perunoitten tilalla olisi pitänyt syödä aina riisiä tai muuta "korviketta".
Perunan hylkimisen myötä katosi myös monet maukkaat kastikkeet ja hyvine kasteikkeiden tekeminen on vieläkin ja pysyvästi hukassa suurelta osalta ruuanlaittajista.
Tää on totta, kastikkeita hyljitään. Mun sisko ei esim osaa tehdä ruskeaa kastiketta lihapullille, perhe syö ne kuivina perunan (sentään perunaa) kanssa.
Tää mua jaksaa kummastuttaa. Tosin mikään ei oo niin hyvää ku voipottu, keitän pottuja myös kanan kanssa vaikka ihmiset kai syö sen kanssa yleensä riisiä?
Mummo teki kastikkeen jauhelihapihveille näin, vain keitti pannulla hiukan vettä ja kermaa kun pihvit vielä oli siinä.
Kananmunakastike, ruskea kastike, tirripaisti, perunalaatikko, perunavelli
Röpörieska, eli ohrarieska.
Tohrapottu
Tirripaisti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan Suomessa ollaan niin pinnallisia, että klassikkoruokia hyljitään. Ihan oikeasti ainoastaan Suomessa. Kulttuurimaissa klassikot ovat AINA pinnalla ja huippukokit kilpailevat siitä kuka tekee/leipoo parhaat.
Jopa ruisleipä on jätetty Suomessa ala-arvoiseen asemaan. Kansa syö ruispaloja ym Lidlin pikaleipää.
Kaikkien vatsa ei kestä sataprosenttista ruisleipää.
Onneksi on pienleipomoita jotka tekee oikeaa ruisleipää ilman vehnäjauhoja ja hiivaa, saa kuitenkin marketista onneksi. Vuokaleipä hintaan 4e/kpl, ei kallis siihen nähden miten hyvää on ja ikinä ei jää mitään hävikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Perinteinen täytekakku
Rakastan perinteistä kermalla kuorrutettua täytekakkua!
kaikki laatikot ja karjalanpaisti on ihania ja teen niitä jatkuvasti . Karjalanpaistia muutaman kilon kerralla, on pidemmäksi aikaa sitten pakkasessa.
Yksi mieliaterioistani:
Uudet perunat
Uunilenkki, maustettu sinapilla ja ketsupilla, viilloissa juustoviipaleita .
Jälkiuunileipä, voita päälle.
Ai että on ihanat makumuistot tästä.
Pakkopulla. Minusta pulla on hyvää. Ei mitään pakkoa ainakaan minulle.
Kanaviillokki, läskisoosi ja tilliliha (nämä tuli jo aiemminkin). Itse tehty hernekeitto, kaalilaatikko ja lanttulaatikko.
Ruskeakastike
Läskisoosi
Kanaviillokki
Tilliliha
Munakastike
Pyttipannu
Paistetut silakat
Puurot
Veriletut, letut, köyhät ritarit, hirvisoppa, tuuvinki ja suolattu sianlapa uunissa, täytetty hauki (puuroriisi, kananmuna, luumusisus), savustettu suutari, rusinasoppa.j
- porkkanalaatikko
- Lindströminpihvit
- merimiespihvi
Kaikkien vatsa ei kestä sataprosenttista ruisleipää.