Ihana korona - isovanhemmille vapaata lastenhoidosta!
On tosiaan kuin lomaa, kun yli 70-vuotiaille iso-/isoisovanhemmille ei nyt tuoda lasten-/lastenlastenlapsia hoitoon vanhempien lähtiessä juhlimaan! Saavat vanhatkin elää vain omaa elämäänsä ilman turhaa painolastia!
Kommentit (211)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusavuttomat ja uushaluttomat äidit ja isät hoidattavat lapsensa isovanhemmilla. Nyt koronapandemian aikana nämä äidit ja isät ovat vaikeuksissa, kun ilmaiset lastenhoitajat ja ilmainen kotiapu on kotikaranteenissa.
On erittäin ajattelematonta ja tyhmää mennä koronapandemian aikana mummolaan kylään tai kutsua isovanhempia kylään. En todellakaan ymmärrä, miksi jotkut vanhemmat jopa vievät lapsiaan koronapandemian aikana isovanhemmille hoitoon! Yhteyttä voi pitää puhelimella. Kukaan meistä ei varmasti halua koronavirustartuntaa! Luulisi, että pienten lasten ja koululaisten äideillä ja isillä olisi vahva halu suojella omia lapsiaan ja vältellä kaikkia kyläilyjä ja ihmiskontakteja. Miksi pitää riskeerata oman perheen ja muitten ihmisten terveys kyläilyjen takia???
Kerro mistä sen koronan voi saada kun ei käy missään muualla kun siellä mummulassa?
Lapsi voi saada sen koronan omalta vanhemmaltaan, kaupassa ja töissä nyt kun kuitenkin on käytävä.
Suomessa ei osata keskustella. Siitä johtuu se että on paljon välit poikki-tilanteita ja juuri tällaista mielenpahoittamista (Isovanhemmat ei haluaisi hoitaa tai eivät jaksa mutta eivät kehtaa sanoa asiasta). Vaikeat asiat totuttu lakaisemaan maton alle.
Vierailija kirjoitti:
Tässä pitää olla vastavuoroisuuden reilukerho. Jos isovanhemmat välittää ja osallistui, joskus suttaa, selvästi rakastaa lapsenlapsi, niin tavallaan on moraalinen velvoite sit auttaa niitä vanhana.
Jos ne on piittamattomia ja kylmiä isovanhempia, jotka ei välitä lapsestaan tai lapsen perheestä yhtään, ei se lapsi ole mitenkään velassa tai velvoitettu auttamaan näitä vanhana.Omat vanhemmat on itse ilman riitaa tai muuta vastaavaa valinneet sen, että eivät osallistu lastenlasten elämään ollenkaan, MUTTA samalla ovat tietoisia ja ääneenkin sanoneet että eivät sitten odota että heitä autetaan vanhuksina.
Toki mieluummin minä ottaisin rakastavat isovanhemmat lapsilleni, mutta sentään omat vanhempani ovat tavallaan, noh, reiluja (en nyt keksi oikein parempaa sanaa). Kun tiedostavat sen että jos ei itse anna, ei voi olla vaatimassa myöhemmin. Tähän olen jo sopeutunut.
Luepa kommentisi uudestaan, missä on se vastavuoroisuuden reilukerho?
Ja miksi isovanhempien hoidosta ja huolenpidosta olisi vastuu lastenlapsilla?
Jos nyt vastavuoroisuuden reilukerho pelaisi, niin kyllä se on lastenlapsien vanhemmilla eli sinulla, hoitaa ja hoivata iäkkäitä vanhempia.
Ja taas sinun lapset hoivaavat sinua, muussa tapauksessa jää yksi sukupolvi väliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä pitää olla vastavuoroisuuden reilukerho. Jos isovanhemmat välittää ja osallistui, joskus suttaa, selvästi rakastaa lapsenlapsi, niin tavallaan on moraalinen velvoite sit auttaa niitä vanhana.
Jos ne on piittamattomia ja kylmiä isovanhempia, jotka ei välitä lapsestaan tai lapsen perheestä yhtään, ei se lapsi ole mitenkään velassa tai velvoitettu auttamaan näitä vanhana.Omat vanhemmat on itse ilman riitaa tai muuta vastaavaa valinneet sen, että eivät osallistu lastenlasten elämään ollenkaan, MUTTA samalla ovat tietoisia ja ääneenkin sanoneet että eivät sitten odota että heitä autetaan vanhuksina.
Toki mieluummin minä ottaisin rakastavat isovanhemmat lapsilleni, mutta sentään omat vanhempani ovat tavallaan, noh, reiluja (en nyt keksi oikein parempaa sanaa). Kun tiedostavat sen että jos ei itse anna, ei voi olla vaatimassa myöhemmin. Tähän olen jo sopeutunut.
Mihin unohtui se yksi polvi tuosta välistä?
Eikös ne isovanhemmat ole teidän omia vanhempianne, jotka on teidät hoitaneet aikanaan? Kyllähän ne on sentään uhranneet aikaansa teihin, niin kuin vanhemmat lapsilleen tekee. Ne on teidät hoitaneet, kun olette olleet pieniä, valvoneet öitä teidän ollessanne vauvoja ja valvottaneet, nousseet vaihtamaan vaippoja ja pissattuja lakanoita, tehneet ruokaa ja syöttäneet, pukeneet ja passanneet, pyyhkineet nenät ja takapuolet, vieneet kouluun ja hommanneet koulutarvikkeita, ostelleet suksia ja luistimia, joka vuosi enemmän ja enemmän kaikenlaisia tarvittavia juttujanne, vieneet lääkäriin kun sairastitte, kaikin tavoin hoitaneet ja huolehtineet teidät aikuisiksi saakka. Teidän olemassaolonne takiahan he ovat töitäkin tehneet, että olette saaneet leivän suuhunne ja vaatteet päällenne ja vielä kosolti paljon muutakin. Aika moni teidän ikäluokkanne edustajista on saanut käydä koulua pitkän kaavan mukaan, saaneet ajokortin vanhemmiltaan ja monet vanhemmat kustantaneet sen ensimmäisen autonkin, on annettu rahaa tarvittaessa ja aika monen ikäluokkanne omakotitalolainan papereissa on takaajana jomman kumman vanhempien nimet.
Ja sen te nyt sitten unohdatte kokonaan, että siinähän he ovat elämäntyönsä tehneet teidän suhteenne.
Teillä ei kuitenkaan mielestänne ole mitään velvollisuutta hoitaa sitten niitä vanhempianne, kun he ovat tulleet vanhoiksi? Koska he eivät kaiken tuon lisäksi hoitaneet vielä teidänkin tekemänne lapset.
Jokin kummallinen ristiriitainen ajatuskuvio tässä nyt on.
Jep. Haluttaisiin vaan saada ja ottaa...ja sitten sitä samaa itsekkyyttä ei nähdä itsessä, mistä toisia ollaan kovin sanoin syyttämässä. Ihan sama minäminä tässä vaivaa niitä, jotka haukkuvat vanhempiaan. He ovat työnsä jo tehneet. Kiitokseksi parin vuosikymmenen huolenpidosta jokainen voisi jeesailla omiaan, mutta ei.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata yleistää. Saamme isovanhemmilta apua tasan 0 tuntia vuodessa. Hoidamme itse lapsemme ja teemme kotityömme itse. Emme kuskaa lapsia mummoloihin hoitoon ja yökylään. Ja pärjäämme vallan hyvin ilman sukulaisten apua. Isovanhemmat eivät avusta perhettämme taloudellisesti. Millaiset vanhemmat antavat lastensa käydä koronaviruspandemian aikana mummoloissa ja laittavat lapset jopa yökylään isovanhemmille?
Koronaviruksen voi saada ihan mistä vaan: Työpaikalta, kaupasta, apteekista, kauppakeskuksesta, koulusta, päiväkodista, kuntosalilta, harrastuksista, kyläpaikasta, ihmiskontakteista. Mistäs muuten tiedätte, missä isovanhemmat ovat käyneet? Kaupoissa, apteekissa, terveyskeskuksessa, kyläilemässä? Isovanhempi voi olla koronaviruksen kantaja ja tartuttaja. Perussairaitten ja yli 70-vuotiaiden pitää noudattaa kotikaranteenia eli pysyä kotona ja välttää ihmiskontakteja. Valitettavasti kaikki vanhukset eivät noudata kotikaranteenia, vaan kulkevat kaupoissa ja käyvät jopa kyläilemässä.
Ja ihan vapaasti saavat käydä. Eihän tämä ole määräys vaan suositus. Kaupassa nyt ainakin on käytävä, ei kaikilla vanhuksilla ole varaa maksaa kotiinkuljetuspalvelusta, ja niissäkin on toimitusviivettä. Omat 76- ja 81-vuotiaat vanhempani käyvät lähikaupassa kerran viikossa. Ovat aika pitkälti jättäytyneet sisätiloihin kotiinsa, ja olen painostanut heitä, että kyllä lenkillä on käytävä, muuten kunto laskee aika nopeasti, kun sairauksiakin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin itse käsitän ongelman olevan se, että kiireiset isovanhemmat ovat käyneet lähinnä kahvilla ja syntymäpäivinä lapsien ollessa alle kymmenen vuotiaita. Sitten kun isovanhemmat ikääntyvät lisää ja elinpiiri pienenee, alkaa yksinäisyys vaivava ja muistetaan, että lapsenlapsethan on kivoja. Ja petytään, kun teini-ikäinen lapsenlapsi ei keksi mitään syytä käydä etäiseksi jääneen mummon luona. Ei vain elämäntilanteet ja tarpeet kohtaa.
Luepa kommentisi uudestaan, missä on se vastavuoroisuuden reilukerho?
Ja miksi isovanhempien hoidosta ja huolenpidosta olisi vastuu lastenlapsilla?
Jos nyt vastavuoroisuuden reilukerho pelaisi, niin kyllä se on lastenlapsien vanhemmilla eli sinulla, hoitaa ja hoivata iäkkäitä vanhempia.
Ja taas sinun lapset hoivaavat sinua, muussa tapauksessa jää yksi sukupolvi väliin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei korona ole muuttanut mitään, isovanhemmat eivät ole koskaan hoitaneet lapsenlapsiaan.
Nyt joskus vanhempina eläkeläisinä soittelevat, että voitaisiin kesällä käydä mökillä heidän kanssaan, vissiin ei enää omat voimat riitä kaikkeen mökin kunnostukseen. Voitte vaan arvata paljonko lapsenlapsia kiinnostaa, eipä olla menty. Sitä saa mitä tilaa.
Jokainen hoitaa omat lapsensa, ovat vanhempasikin sinut ja mahdolliset sisaruksesi hoitaneet. Lapsenlapsien hoitaminenko vanhana on edellytys, että mökille mennään avuksi?
Vierailija kirjoitti:
Ihana korona. Pari viikkoa lomaa töistä, vaikka ei ole muita oireita kuin metallinen maku suussa.
Pääsitkö koronatestiin tuolla oireella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös ne isovanhemmat ole teidän omia vanhempianne, jotka on teidät hoitaneet aikanaan? Kyllähän ne on sentään uhranneet aikaansa teihin, niin kuin vanhemmat lapsilleen tekee. Ne on teidät hoitaneet, kun olette olleet pieniä, valvoneet öitä teidän ollessanne vauvoja ja valvottaneet, nousseet vaihtamaan vaippoja ja pissattuja lakanoita, tehneet ruokaa ja syöttäneet, pukeneet ja passanneet, pyyhkineet nenät ja takapuolet, vieneet kouluun ja hommanneet koulutarvikkeita, ostelleet suksia ja luistimia, joka vuosi enemmän ja enemmän kaikenlaisia tarvittavia juttujanne, vieneet lääkäriin kun sairastitte, kaikin tavoin hoitaneet ja huolehtineet teidät aikuisiksi saakka. Teidän olemassaolonne takiahan he ovat töitäkin tehneet, että olette saaneet leivän suuhunne ja vaatteet päällenne ja vielä kosolti paljon muutakin. Aika moni teidän ikäluokkanne edustajista on saanut käydä koulua pitkän kaavan mukaan, saaneet ajokortin vanhemmiltaan ja monet vanhemmat kustantaneet sen ensimmäisen autonkin, on annettu rahaa tarvittaessa ja aika monen ikäluokkanne omakotitalolainan papereissa on takaajana jomman kumman vanhempien nimet.
Ja sen te nyt sitten unohdatte kokonaan, että siinähän he ovat elämäntyönsä tehneet teidän suhteenne.
Teillä ei kuitenkaan mielestänne ole mitään velvollisuutta hoitaa sitten niitä vanhempianne, kun he ovat tulleet vanhoiksi? Koska he eivät kaiken tuon lisäksi hoitaneet vielä teidänkin tekemänne lapset.
No olivat ihan hemmetin surkeita vanhempia. En ole niille mitään velkaa.
Mene nyt hyvä ihminen terapiaan ja lopeta täällä riehuminen. Oikeasti kyllästyttää tuommoinen MINÄ MINÄ MINÄ asenne. Tämän ketjun aihe et ole sinä eivätkä sinun vanhempasi. Idari.
Sinä olet idari. Et yhtään kermaperselapsena tajua mistä ketjussa puhutaan. Ei voi kauhalla ottaa jne...
Jos minä olen kermaperse, niin sittehän olen se, jolle on kauhalla annettu. Ja sinä se, jolta ei voi kauhalla ottaa. Jos loogisia ollaan. :)
Sulla on selkeesti hyvät vanhemmat ja hyvä lapsuus, kun et yhtään tunnu ymmärtävän mitä huono lapsuus ja vanhempien kaltoinkohtelu tekee lapselle. no se on ihan tutkittukin että hyväosaiset on täysin empatiakyvyttömiä. ja liulevat että kaikki hyvä on aina omaa ansiota (vaikla oikeasti kiinni niistä olosuhteista mihin tuurilla sattui syntymään). No , turha selittää tälliselle mitään.
Ihan hirveää luettavaa. Olin yksinhuoltajaäiti ja nyt jo mummi. Mikään ei ole parempaa kuin lapsenlapset ja kyllä haluan heidän kanssaan olla ja tehdä asioita, he ovat elämäni suola!
Vierailija kirjoitti:
Ihan hirveää luettavaa. Olin yksinhuoltajaäiti ja nyt jo mummi. Mikään ei ole parempaa kuin lapsenlapset ja kyllä haluan heidän kanssaan olla ja tehdä asioita, he ovat elämäni suola!
Näin pitäisi kaikkien isovanhempien ajatella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusavuttomat ja uushaluttomat äidit ja isät hoidattavat lapsensa isovanhemmilla. Nyt koronapandemian aikana nämä äidit ja isät ovat vaikeuksissa, kun ilmaiset lastenhoitajat ja ilmainen kotiapu on kotikaranteenissa.
On erittäin ajattelematonta ja tyhmää mennä koronapandemian aikana mummolaan kylään tai kutsua isovanhempia kylään. En todellakaan ymmärrä, miksi jotkut vanhemmat jopa vievät lapsiaan koronapandemian aikana isovanhemmille hoitoon! Yhteyttä voi pitää puhelimella. Kukaan meistä ei varmasti halua koronavirustartuntaa! Luulisi, että pienten lasten ja koululaisten äideillä ja isillä olisi vahva halu suojella omia lapsiaan ja vältellä kaikkia kyläilyjä ja ihmiskontakteja. Miksi pitää riskeerata oman perheen ja muitten ihmisten terveys kyläilyjen takia???
Kerro mistä sen koronan voi saada kun ei käy missään muualla kun siellä mummulassa?
Lapsi voi saada sen koronan omalta vanhemmaltaan, kaupassa ja töissä nyt kun kuitenkin on käytävä.
Kaupassa en käy ja olen kotona töissä.
Meillä sukulaispariskunta sai ensimmäisen lapsenlapsensa reilu viiskymppisinä. Parin vuoden päästä syntyi toinen. Esikoisen synnyttyä sanoivat pojalleen ja tämän vaimolle, että autamme kyllä lastenhoidossa, jos on tarvis. Silloin oli nuoripari sitä mieltä, että emme tarvitse apua. Loppujen lopuksi tilanne on se, että lapset ovat isovanhemmillaan jopa enemmän kuin kotonaan. Eivätkä he sitä aina jaksaisi, työssäkäyviä kun molemmat, nyt kuuskymppisiä, Lapset tuotiin yökylään jopa silloin, kun pariskunta oli lähdössä aamuvarhain lentokentälle ollessaan lähdössä matkalle. Tuolloin perheen teini myöhästyi koulusta, kun joutui vahtimaan lapsia, kunnes äiti heidän lopulta aamupäivällä haki kotiin.
Kiteytän ketjun kahteen lauseeseen. On sekä rakastavia vanhempia että täysin rakkaudettomia vanhempia. Jos on saanut rakkaudettomat vanhemmat, se on ikävä kyllä loppuelämän tila, sillä rakkautta ei voi pakottaa - sitä vain joko on tai ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olivat ihan hemmetin surkeita vanhempia. En ole niille mitään velkaa.
Mene nyt hyvä ihminen terapiaan ja lopeta täällä riehuminen. Oikeasti kyllästyttää tuommoinen MINÄ MINÄ MINÄ asenne. Tämän ketjun aihe et ole sinä eivätkä sinun vanhempasi. Idari.
No erittäin monella, useammalla kuin uskotkaan, 70-80 luvulla syntyneellä on huonot vanhemmat. Silloin oli tavattoman yleistä väkivalta lapsia kohtaan ja kylmyys ja tylyys, ja tietynlainen lapsen itsekseen jättäminen. Kyllä siitä sietääkin puhua. Ihan täysi myytti että vanhemmat on aina rakastavia. Sulla ehkä oli kun et voi ymmärtää. Lukaisepa edes muutama sivu 70-luvun äidit ketjua niin ymmärrät mistä puhutaan. Se on sukupolvikokemus.
Huonoja vanhempia on aina ollut, eikä se ole mikään 70-80-luvun ilmiö, vaan yhtälailla vielä v. 2020.
Myös lapsen asema ja oikeudet ovat tänä päivänä aivan toiset, kuin vielä 70-80-luvulla esim. lapsen ruumiillinen kuritus/piiskaus oli ihan laissa sallittu vielä 80-luvulle asti tai jopa aviomiehen vaimon raiskaus tai väkivalta 90-luvulle saakka.
Ja mitä kauemmaksi historiassa mennään, lapsen asema ei ollut kummoinen, lapsia jopa huutokaupattiin vielä 1930-luvulla maatalon isännille peltotöihin ja piioiksi, jopa alle 10v lapsia.
Ja on hyvä muistaa, kuinka erityisesti lasten ja naisten asema Suomen yhteiskunnassa on muuttunut valtavasti sadassa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos isovanhemmat 70 vuotiaita niin lapset 45-55 vuotiaita ja lastenlapsille 17-23 vuotiaille lastenvahtia?
Hohhoijakkaa taas. Olen 65-vuotias, minulla on ensimäinen lapsenlapsi puolentoista vuoden, toinen on tulossa kolmen viikon kuluttua. Rukoilen, että saan elää pitkän elämän.
Hohhoijakkaa, kannattaa toivoakin pitkää ikää kun on vasta boomeri-iässä päättänyt ryhtyä lisääntymään. Joko sinä tai lapsesi.
Miehen äiti oli 77-vuotias, kun meidän lapsi syntyi. Hän oli mieheni (kuopus) syntyessä 39-v ja mieheni lapsen syntyessä 38-v, kuten minäkin.
Vähän ohi aiheen, anteeksi. Olen seurannut av:n ketjuja ja huomannut että täällä ei kannata kenenkään sellaisen kirjoittaa yhtään mitään, jota on huonosti/kaltoin kohdeltu. Ei niin väliksi oliko kaltoinkohtelija vanhemmat tai puoliso.
Täällä on käsittämätön tapa hyökätä uhrin kimppuun ja syyttää häntä saamastaan kohtelusta. Ymmärrän tämän koska se on eräänlainen defenssi. Kun syytetään siitä uhria itseään, tulee samalla varma olo että minulle ei tällaista voisi koskaan sattua. Vaikka oikeasti elämä on niin hauras, arvaamaton ja hallitsematon, että kelle tahansa voi milloin tahansa sattua mitä tahansa.
Minusta olisi hyvä jos olisi joku keskusteluosio missä olisi rekisteröintipakko. Silloin pahimmat v*ttuilut jäisi pois ja ketjuista tippuisi puskista huutelijat ja pätijät pois.
Tämä isovanhempien osallistuvuus/osallistumattomuus olisi juuri sellainen aihe jota kannattaisi käsitellä rekisteröitiymispakko-osiolla. Kunpa sellaisen saisi jotenkin tännekin. Ilkeät huutelijat eivät taju että oikeasti loukkaavat toista, elävää ihmistä, jolla usein on jo valmiiksi tarpeeksi vaikeaa muutenkin.
Ihmisten elämät poikkeavat paljon toisistaan ja harva hyvän lapsuuden omaava oikeasti pystyy ymmärtämään mitä kaikkea kokonaisvaltainen lapsen laiminlyönti on. Se lastenlasten dissaaminen ei itse asiassa ole lastenlapsista johtuvaa vaan se on sen isovanhemmat harjoittamaa vallankäyttöä omaa aikuista lasta kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vähän ohi aiheen, anteeksi. Olen seurannut av:n ketjuja ja huomannut että täällä ei kannata kenenkään sellaisen kirjoittaa yhtään mitään, jota on huonosti/kaltoin kohdeltu. Ei niin väliksi oliko kaltoinkohtelija vanhemmat tai puoliso.
Täällä on käsittämätön tapa hyökätä uhrin kimppuun ja syyttää häntä saamastaan kohtelusta. Ymmärrän tämän koska se on eräänlainen defenssi. Kun syytetään siitä uhria itseään, tulee samalla varma olo että minulle ei tällaista voisi koskaan sattua. Vaikka oikeasti elämä on niin hauras, arvaamaton ja hallitsematon, että kelle tahansa voi milloin tahansa sattua mitä tahansa.
Minusta olisi hyvä jos olisi joku keskusteluosio missä olisi rekisteröintipakko. Silloin pahimmat v*ttuilut jäisi pois ja ketjuista tippuisi puskista huutelijat ja pätijät pois.
Tämä isovanhempien osallistuvuus/osallistumattomuus olisi juuri sellainen aihe jota kannattaisi käsitellä rekisteröitiymispakko-osiolla. Kunpa sellaisen saisi jotenkin tännekin. Ilkeät huutelijat eivät taju että oikeasti loukkaavat toista, elävää ihmistä, jolla usein on jo valmiiksi tarpeeksi vaikeaa muutenkin.Ihmisten elämät poikkeavat paljon toisistaan ja harva hyvän lapsuuden omaava oikeasti pystyy ymmärtämään mitä kaikkea kokonaisvaltainen lapsen laiminlyönti on. Se lastenlasten dissaaminen ei itse asiassa ole lastenlapsista johtuvaa vaan se on sen isovanhemmat harjoittamaa vallankäyttöä omaa aikuista lasta kohtaan.
Tässä ketjussa vain on se valitettava asia, että yksi kaltoinkohdeltu täyttää koko viestin kommenteillaan ja haukkuu kermaperseiksi niitä, joita ei ole kaltoinkohdeltu. Tuo käytös on varmasti se, mikä saa monet vihaisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä isovanhempien osallistuvuus/osallistumattomuus olisi juuri sellainen aihe jota kannattaisi käsitellä rekisteröitiymispakko-osiolla. Kunpa sellaisen saisi jotenkin tännekin. Ilkeät huutelijat eivät taju että oikeasti loukkaavat toista, elävää ihmistä, jolla usein on jo valmiiksi tarpeeksi vaikeaa muutenkin.Ihmisten elämät poikkeavat paljon toisistaan ja harva hyvän lapsuuden omaava oikeasti pystyy ymmärtämään mitä kaikkea kokonaisvaltainen lapsen laiminlyönti on. Se lastenlasten dissaaminen ei itse asiassa ole lastenlapsista johtuvaa vaan se on sen isovanhemmat harjoittamaa vallankäyttöä omaa aikuista lasta kohtaan.
Tässä ketjussa vain on se valitettava asia, että yksi kaltoinkohdeltu täyttää koko viestin kommenteillaan ja haukkuu kermaperseiksi niitä, joita ei ole kaltoinkohdeltu. Tuo käytös on varmasti se, mikä saa monet vihaisiksi.
Ketjussa on useita tapauksia. Etkö erota eri kirjoittajia
Jos minä olen kermaperse, niin sittehän olen se, jolle on kauhalla annettu. Ja sinä se, jolta ei voi kauhalla ottaa. Jos loogisia ollaan. :)