Mitä jonkun toisen ihmisen ruuanlaittotapaa olet mielessäsi ihmetyellyt?
Minun kaveri ei laita keittoon (esim nakki tms) kokonaisia pippureita eikä ainoatakaan sipulia, ei kokonaisena tai pilkottuna. Kyllähän keittoliemeen kuuluu kokonaiset mauste- tai/ja mustapippurit makua antamaan. sekä sipuli.
Kommentit (2975)
ofj kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttava valmistaa tortillat kylmin täyttein. Tortillaan kuuluu oikeasti kokata lämmin täyte, mutta tuttu vetää ihme kipot pöytään, joissa kurkkukuutiota ja jauhelihaa. Eihän nuo ole tortilloja nähneetkään. Kylmää skeidaa!
Ohut leipä on nimeltään tortilla, ja sinne voi laittaa kylmänä tai kuumana sitä mikä itselle maistuu parhaiten. Ei siihen ole mitään sääntöjä. Ei ole sen nimistä ruokaa kuin tortilla.
Tällanenkin tortilla on... https://www.bbcgoodfood.com/recipes/spanish-tortilla
Tiesin, että joku tarttuu tähän. Nyt on kuitenkin kysymys tortillasta, ohuesta leivästä ei spanish tortillasta.
En tajua miks ihmiset välittää ruuanlaitosta? Mulle ei ainakaan oo mitään väliä mitä syön. En tiedä sitä tunnetta että tekisi mieli jotain ruokaa. Tuntuu ihan absurdilta! Teen ruokaa joskus, koska mulla on lapsia. Yksin asuessa en ole tehnyt. Syön myös seurana ravintolassa. Erotan kyllä mistä pidän ja mistä en. Mutta ruoka ei ole sen kummempaa kuin polttoainetta keholle. En tajua miksi siitä on tehty niin iso numero nykyään.
Vierailija kirjoitti:
ofj kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttava valmistaa tortillat kylmin täyttein. Tortillaan kuuluu oikeasti kokata lämmin täyte, mutta tuttu vetää ihme kipot pöytään, joissa kurkkukuutiota ja jauhelihaa. Eihän nuo ole tortilloja nähneetkään. Kylmää skeidaa!
Ohut leipä on nimeltään tortilla, ja sinne voi laittaa kylmänä tai kuumana sitä mikä itselle maistuu parhaiten. Ei siihen ole mitään sääntöjä. Ei ole sen nimistä ruokaa kuin tortilla.
Tiesin, että joku tarttuu tähän. Nyt on kuitenkin kysymys tortillasta, ohuesta leivästä ei spanish tortillasta.
Ohis, mutta yksi Yhdysvalloista kotoisin oleva tuttavani kutsui niitä tortillaleipiä nimellä "omelette". Vaikka ainakin minun käsitykseni mukaan ne sielläkin yleensä tunnetaan nimellä tortilla. Ei tullut siinä yhteydessä kysyttä, miksi näin. Ja ennen kuin viisastelijat ehtivät paikalle, niin tunnen kyllä molempien sanojen etymologian.
Vierailija kirjoitti:
En tajua miks ihmiset välittää ruuanlaitosta? Mulle ei ainakaan oo mitään väliä mitä syön. En tiedä sitä tunnetta että tekisi mieli jotain ruokaa. Tuntuu ihan absurdilta! Teen ruokaa joskus, koska mulla on lapsia. Yksin asuessa en ole tehnyt. Syön myös seurana ravintolassa. Erotan kyllä mistä pidän ja mistä en. Mutta ruoka ei ole sen kummempaa kuin polttoainetta keholle. En tajua miksi siitä on tehty niin iso numero nykyään.
No eri ihmiset kiinnostuvat eri asioista. En minäkään ihan täysin ymmärrä, miksi jollekin on valtavan tärkeää, että tietty urheilujoukkue voittaa jonkun kilpailun, tai miksi joku maksaa satoja kymmeniä tuhansia euroja saadakseen kotiinsa jonkun taulun, joka sijoituksen on korkeintaan high risk, low reward. Tämä keskustelu lienee tarkoitettu niille, jotka ovat kiinnostuneita ruuasta. Sinä voit keskustella vaikka niissä urheilu- tai taideaiheisissa ketjuissa, tai mikä sitten ikinä onkaan juttusi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Salaatin peseminen tiskialtaassa. Yök.
Vinkki: pese se tiskiallas ensin.(tai edes joskus)
Salaatti huuhdotaan siivilässä.
Mä en ikinä oo huuhtonut salaattia. Miks pitäs? Enkä muitakaan kasviksia/hedelmiä. Enkä oo ikinä sairas.
Syö lihaa ja väittää olevansa ekologinen. Ei voi ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni lisää sipseihin suolaa. Näyttää ällöttävältä ja maistuu varmana pahalta.
Näyttää ällöttävältä. Sehän onkin hyvä peruste. Enkä lukisi sipsien maustamista kyllä ruoanlaitoksiksi. Lisämaustaako se kaveri myöskään sinun sipsejäsi vai ainoastaan omiaan? Jos vain omiaan, niin mitä stressaat toisen syömisiä.
Itsekin lisään suolas tavallista enemmän ruokaan, esim. juuri sipseihin, juomaveteen jne. Ihan lääkärin suosituksesta. Minulta on poistettu mm. paksusuoli, joten tarvits3n tavallista enemmän suolaa. Ja ennen kuin huomautat, verenpaineen kanssa ei ole mitään ongelmia, se on päinvastoin liian alhainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ofj kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta yksi Yhdysvalloista kotoisin oleva tuttavani kutsui niitä tortillaleipiä nimellä "omelette". Vaikka ainakin minun käsitykseni mukaan ne sielläkin yleensä tunnetaan nimellä tortilla. Ei tullut siinä yhteydessä kysyttä, miksi näin. Ja ennen kuin viisastelijat ehtivät paikalle, niin tunnen kyllä molempien sanojen etymologian.
Tuohan on espanjalainen perunamunakas eli tortilla.
Kaverini ihmetteli kun minä paistan nakkeja pannulla. Hänen mielestä nakkeja kuuluu vain keittää tai laittaa uuniin, ihmetteli oikein, että miten niitä muka voi pannulla paistaa. Yli nelikymppinen nainen siis kyseessä, joka kaikenlisäksi melkein pelkästään syö makkara-ja jauheliharuokia (minä en).
Miksi ihmeessä ei voisi nakkeja paistaa, hyvänen aika sentään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tapa vaan asenne. Se että vain supermausteinen(tulinen) ruoka on "oikeaa" ruokaa. Kaikki muu on "mautonta mössöä". Ruokahan se nimenomaan on makuasia. Jos jonkun makunystyröille sopii vähäsuolainen kaurapuuro tai liha ripauksella suolaa ja pippuria ja hän niistä nauttii, niin helvettiäkö kukaan on siitä sanomaan että ihminen syö väärin. Myös se että mausteinen on yhtä kuin tulinen. Olen monesti syönyt ruokaa, jonka mausteisuus on herkullista, mutta tulisuus tekee syömisestä mahdotonta, kun en sitä kestä.
Tietenkään ei kannata kutsua porukkaa syömään meksikolaista jos tarjoaa pippuroitua jauhelihaa. Ja pitää mielen avoimena myös muita makuja varten. Ihan kuin tulisen ystävät voisivat ymmärtää miedomnasta tykkääviä.Ttu joo mun mies. Hän on niin ennakkoluuloton ja rohkea kulinaristi, kun vetää kaikki ruuat täyteen jalopenoja. Lapsille se urputtaa kun ne laittaa kaikkeen ketsuppia ja itse lisää joka ruokaan salsaa ennenkuin edes maistaa sitä.
Tiedän ettei tämäkään ketään kiinnostanu mutta tulipahan parempi mieli kun sai avautua.
Jalopeno🤣🤣
Eikö tuosta "jalopeeenosta" ole vieläkään päästy vaikka näin internet-aikaan luulisi jo kaikkien tietävän että se on kylläkin EL HALAPINHO.
wot? ei sitä kyllä noin lausuta...
Vierailija kirjoitti:
Syö lihaa ja väittää olevansa ekologinen. Ei voi ymmärtää.
Ajaa autolla, matkustaa ulkomailla ja hankkii lapsia väittäen olevan ekologinen. Ei voi ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Kaverini ihmetteli kun minä paistan nakkeja pannulla. Hänen mielestä nakkeja kuuluu vain keittää tai laittaa uuniin, ihmetteli oikein, että miten niitä muka voi pannulla paistaa. Yli nelikymppinen nainen siis kyseessä, joka kaikenlisäksi melkein pelkästään syö makkara-ja jauheliharuokia (minä en).
Miksi ihmeessä ei voisi nakkeja paistaa, hyvänen aika sentään.
Pieniksi paloiteltuja nakkeja sopivien mausteiden kera kannattaa käyttää nakkimunakkaan valmistamiseen, jolloin paistinpannun käyttäminen on luontevaa.
Vierailija kirjoitti:
´ Miten kukaan pastankeittäjä ei vielä ole kommentoinut parasta tapaa estää paakkuuntuminen: lorautan valmiiseen pastaan oliiviöljyä, laitan kannen kiinni ja ravistan. Ei ole paakkuuntunutta. Ja on kuumaa. Sitten joko sekoitetaan kastikkeeseen tai tarjoillaan erikseen riippuen muusta tarjonnasta.
Ehkä siksi, että se on aivan tarpeetonta. Pastaa sekoitetaan, kun se laitetaan kiehumaan. Kun se on kypsää, se sekoitetaan kastikkeeseen, eikä se ehdi mitenkään paakkuuntua. Ihmettelen, miten ihmiset onnistuvat tekemään paakkuista pastaa, itse en ole 30 vuoden aikana koskaan onnistunut.
Ja kuka ihme tarjoaa pastaa ilman kastiketta?
Mies ei koskaan tee itse kastikkeita esim. kanalle ja riisille, koska kastike näyttää ällöltä valmistusvaiheessa :p
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eri ihmiset kiinnostuvat eri asioista. En minäkään ihan täysin ymmärrä, miksi jollekin on valtavan tärkeää, että tietty urheilujoukkue voittaa jonkun kilpailun, tai miksi joku maksaa satoja kymmeniä tuhansia euroja saadakseen kotiinsa jonkun taulun, joka sijoituksen on korkeintaan high risk, low reward. Tämä keskustelu lienee tarkoitettu niille, jotka ovat kiinnostuneita ruuasta. Sinä voit keskustella vaikka niissä urheilu- tai taideaiheisissa ketjuissa, tai mikä sitten ikinä onkaan juttusi.
Minustakin on terveen elämän merkki että ihminen on kiinnostunut monenlaisista asioista eikä hänen vakiovastauksensa erilaisiin mieltymyksiin ole vain "ihan sama". Televisio-ohjelmistakin voi käydä älykästä keskustelua eikä sen töllön tarvitse olla koko ajan taustalla päällä vaan katsoo vain harkitusti tiettyjä ohjelmia. Aikuisenkin kannattaa ajatella sitä omaa ruutuaikaansa tv:n, tietokoneen tai kännykän parissa.
Tuttu marinoi jauhelihan. Marinoi. Jauhelihan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
p
Vierailija kirjoitti:
Kauhee tarve tehdä ihan kaikki air fryerissä ja kehua miten se on niin paljon parempaa kuin muuten tehtynä
Olen melko vasta hankkinut ilmakeittimen. Pakko sanoa, että nyt kyllä teen melkein kaikki ruoat, ja usein monta kertaa päivässä sillä kaikki. Siis keitän kananmunatkin! Jotenkin mulla ei vain sotkeudu enää sataa astiaa kuten ennen ja on niin helppo vain heittää kaikki sinne ja tulla puolen tunnin päästä katsomaan valmista ruokaa! Pidän tuttavastasi!
Minä tykkään siitä, että kun harmittaa isoa uunia lämmittää kahden hengen aterian takia, niin menee sähköä paljon ja kesällä ainakin kuumuu koko huusholli. Ilmakeittimen voi viedä vaikka parvekkeelle helteellä tekemään ruuan. Ja tuntuu, että siinä tulee rapeampaakin, kun jos laitaa siihen ritilälle ruuat kypsymään, niin kuuma ilma puhaltaa läheltä myös alhaalta päin.
Kuumuu?
Eih.
Se pakollinen salaatti pääruoan kanssa ihmetyttää. Varsinkin jos leivällekin on oma lautanen, mutta se iänikuinen tomaatti-kurkku-salaatinlehtisekoitus pitää syödä samalta lautaselta liemessä viruneen lihan, perunan ja kastikkeen kanssa. Näin siis anoppilassa, oma äiti on onneksi viimein luopumassa tästä hassusta (olisiko 80- tai 90-luvun peruja?) tavasta ja tarjoaa jo yleensä salaatin erikseen. Eikä siinä ole enää ollut jok'ikinen kerta kurkkua, tomaattia ja salaattia.
Ei kummankaan ruuassa maun puolesta mitään vikaa ole, ihmettelen vaan miksi ihan hyvä ruoka pitää pilata lautasella sotkemalla kaikki siihen lihan mukana tulevaan liemeen ja kastikkeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Se pakollinen salaatti pääruoan kanssa ihmetyttää. Varsinkin jos leivällekin on oma lautanen, mutta se iänikuinen tomaatti-kurkku-salaatinlehtisekoitus pitää syödä samalta lautaselta liemessä viruneen lihan, perunan ja kastikkeen kanssa. Näin siis anoppilassa, oma äiti on onneksi viimein luopumassa tästä hassusta (olisiko 80- tai 90-luvun peruja?) tavasta ja tarjoaa jo yleensä salaatin erikseen. Eikä siinä ole enää ollut jok'ikinen kerta kurkkua, tomaattia ja salaattia.
Ei kummankaan ruuassa maun puolesta mitään vikaa ole, ihmettelen vaan miksi ihan hyvä ruoka pitää pilata lautasella sotkemalla kaikki siihen lihan mukana tulevaan liemeen ja kastikkeeseen.
Tämä varmaankin on mitä suurimmassa määrin makuasia. Tiedän, että vaikuttaa ehkä oudolta, mutta minä pidän salaatista tarjoiltuna juuri noin! Sen lihakastikkeen ja perunoiden kyljessä. Mielestäni on tylsää ja hankalaakin noukkia sitä salaattia erilliseltä lautaselta :D Olisikohan aikoinaan säästelty tiskin määrässä tai sitten ajateltu lautasmallia?